Gå til innhold

Hva fryser først


Gjest vimse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg liker forresten ikke å stryke heller....så der kan du se hvor mye jeg var klar til å ofre.

Ja ikke vel!

*trøstespise hodet på en sjokoladenisse*

Vel, skal i alle fall finne ut av det har jeg bestemt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du er ei skikkelig skravlekjerring som ikke klarer å holde noe for deg selv....for da bare må du jo skrive resultatet her. :ler: Endret av sixx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hver vinter når det er "Kulderekord" et sted i Norge, så er det noen på norge rundt som hiver opp en kopp vann som fryser i lufta. Det vannet er alltid ryykende varmt.  :)

Hvordan vet vi at det er rykende varmt? Når lufta er skikkelig kald ryker det godt av kaldt vann også.

-Men Mpemba-effekten betviler jeg ikke. Jeg bare påstår at varmt vann ikke fryser.

Så lenge det er varmt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du er ei skikkelig skravlekjerring som ikke klarer å holde noe for deg selv....for da bare må du jo skrive resultatet her. :ler:

:ler:

Hvordan vet vi at det er rykende varmt? Når lufta er skikkelig kald ryker det godt av kaldt vann også.

-Men Mpemba-effekten betviler jeg ikke. Jeg bare påstår at varmt vann ikke fryser.

Så lenge det er varmt. ;)

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OKEI DA...

Har fylt opp to like shotglass - en med varmt og en med kaldt vann - og inn i frysern med de :)

- for så nyskjerrig er jeg! :ler:

(memo til meg selv : den til høyre var kaldt vann)

Endret av lumina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei... jeg ventet for lenge

Etter 40 min hadde begge glassene fått et lag med is oppå øverst i vannet..

Jeg synes liksom at glasset som hadde kaldt vann i seg hadde tjukkere is enn det som (i utgangspunktet) inneholdt varmt vann..

Konklusjon? Test mislykket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei... jeg ventet for lenge

Etter 40 min hadde begge glassene fått et lag med is oppå øverst i vannet..

Jeg synes liksom at glasset som hadde kaldt vann i seg hadde tjukkere is enn det som (i utgangspunktet) inneholdt varmt vann..

Konklusjon? Test mislykket

:ler:

Vitti asså!! Her har det begynt å snø litt, så kanskje jeg kan få testet ut litt i morra eller mandag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest personlig

Kaldt vann fryser alltid fortere enn varmt. Noe annet er fysisk umulig.

I spesielle tilfeller (som nevnt bl.a. Mbemga-effekten) så fryser overflaten på varmt vann fortere enn kaldt vann. Men det vil alltid ta lengst tid for det varme vannet å bli gjennomfrosset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi reiste bort i jula for noen år siden. Når vi kom hjem så hadde vannet på vaskerommet frosset. Jeg åpnet kranen på kaldvannet og det rant, men vannet i varmvannskranen var frosset. Merkelig men jeg har hørt at det har noe med oksygeninnholdet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fruktfat
Jeg åpnet kranen på kaldvannet og det rant, men vannet i varmvannskranen var frosset. Merkelig men jeg har hørt at det har noe med oksygeninnholdet å gjøre.

det har jeg hørt og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Ingen som har funnet ut av det???

Jeg holder en knapp på at det kalde fryser raskest. Det slipper man å kjøle ned først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser min ekspertise har blitt etterlyst, noe også Vampyra akkurat tok opp i dagboken min...

Svaret? Aner ikke. Frysepulver har med syltetøy å gjøre...

Forøvrig kan jeg ikke lage syltetøy heller...

Skal prøve meg på å lage trolldeig nå, tviler på at jeg mestrer det...

Ring nærmeste skole og spør naturfaglærerer, de pleier å vite sånt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser min ekspertise har blitt etterlyst, noe også Vampyra akkurat tok opp i dagboken min...

Svaret? Aner ikke. Frysepulver har med syltetøy å gjøre...

Forøvrig kan jeg ikke lage syltetøy heller...

Skal prøve meg på å lage trolldeig nå, tviler på at jeg mestrer det...

Ring nærmeste skole og spør naturfaglærerer, de pleier å vite sånt

Jah... :ler:

Vi venter stadig på LL, som bare må diverse ut av blod og kropp igjen :ler:

Forøvrig så har jeg bestemt meg for at varmt fryser før kaldt, men jeg vil bare vite hvorfor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...