AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #21 Del Skrevet 10. oktober 2022 Capitan Fracassa skrev (3 minutter siden): Hvis jeg hadde brukt mye av livet mitt til å ære de gamle vikingene og å påstå at de bare var gode, så ville det vært naturlig at jeg ble bedt om å forsvare deres grufulle handlinger også. Det er litt merkelig at kristne hevder at Gud er kjærlig, god og rettferdig, samtidig som Bibelen har mange eksempler på det motsatte. Les nye testementet, så ser du hvor god og kjærlig Gud er. Anonymkode: cd8a7...014 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 10. oktober 2022 #22 Del Skrevet 10. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De var ikke uskyldige og derfor ble de drept, de holdt Guds folk fanget mot deres vilje. Var alle Egypts førstefødte, inkludert spebarn og dyr skyldige? Og Bibelen er jo tydelig på at Farao holdt Guds folk tilbake fordi Gud bestemte at Farao skulle gjøre det, så det var ikke engang Faraos skyld og enda mindre hans folk, som ble straffet. Jeg tror ikke du leser hva Bibelen sier om dette før du svarer... Sitat Dette bør du uansett ta opp med jødene, ikke kristne som følger NT. Er ikke guden i GT den samme som i NT? Jesus var da helt tydelig på det. Sitat Les nye testementet, så ser du hvor god og kjærlig Gud er Så det er en annen Gud, eller har han endret seg totalt? Og hva med å dømme folk for ikke å ære han, er det kjærlig? Endret 10. oktober 2022 av Capitan Fracassa 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #23 Del Skrevet 10. oktober 2022 Capitan Fracassa skrev (8 minutter siden): Var alle Egypts førstefødte, inkludert spebarn og dyr skyldige? Og Bibelen er jo tydelig på at Farao holdt Guds folk tilbake fordi Gud bestemte at Farao skulle gjøre det, så det var ikke engang Faraos skyld og enda mindre hans folk, som ble straffet. Jeg tror ikke du leser hva Bibelen sier om dette før du svarer... Du får lese Bibelen selv, det står ganske klart der at faraoen nektet dem friheten, og derfor ble de straffet for å få farao til å endre mening. Capitan Fracassa skrev (9 minutter siden): Er ikke guden i GT den samme som i NT? Jesus var da helt tydelig på det. Jo, og? Kristne følger kun NT, ikke GT. Så å skylde på kristne for dette virker ikke, du får høre med jødene som fortsatt følger GT. Capitan Fracassa skrev (10 minutter siden): Så det er en annen Gud, eller har han endret seg totalt? Og hva med å dømme folk for ikke å ære han, er det kjærlig? Det står ingenting om dette i NT. Anonymkode: cd8a7...014 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 10. oktober 2022 #24 Del Skrevet 10. oktober 2022 Religion er generelt sett ganske latterlig. Alle har sine svin på skogen. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #25 Del Skrevet 10. oktober 2022 Anonymburker skrev (5 minutter siden): Religion er generelt sett ganske latterlig. Alle har sine svin på skogen. Ingen har flere svin på skogen enn ateistene, som har begått de verste folkemordene i menneskets historie og fortsatt begår folkemord i statsateistiske Kina og Nord-Korea. Religioner har ikke tatt et eneste liv, kun mennesker som har misbrukt det for egen vinning. Anonymkode: cd8a7...014 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 10. oktober 2022 #26 Del Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du får lese Bibelen selv, det står ganske klart der at faraoen nektet dem friheten, og derfor ble de straffet for å få farao til å endre mening. Jo, og? Kristne følger kun NT, ikke GT. Så å skylde på kristne for dette virker ikke, du får høre med jødene som fortsatt følger GT. Det står ingenting om dette i NT. Anonymkode: cd8a7...014 Tenker du trenger noen kvelder med den store boken selv før du ber andre om å lese 😉 2.Tim 3:16-17 16 Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd, 17 så det mennesket som tilhører Gud, kan være fullt utrustet til all god gjerning. Matteus 5:17-18 17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd Dette er bare to små eksempler. Husk at de vi leser om i NT var jøder - deres lov var toraen som GT er bygd på 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #27 Del Skrevet 10. oktober 2022 sofiemyr skrev (3 minutter siden): Tenker du trenger noen kvelder med den store boken selv før du ber andre om å lese 😉 Du siterer fra GT for å bevise at de ikke er oppfylt😄 John 1:17 (eBibelen – Guds Ord) 17 For loven ble gitt ved Moses, men nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus. GT og pakten gjelder for jødene Anonymkode: cd8a7...014 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 10. oktober 2022 #28 Del Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du siterer fra GT for å bevise at de ikke er oppfylt😄 John 1:17 (eBibelen – Guds Ord) 17 For loven ble gitt ved Moses, men nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus. GT og pakten gjelder for jødene Anonymkode: cd8a7...014 Jepp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 10. oktober 2022 #29 Del Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Du får lese Bibelen selv, det står ganske klart der at faraoen nektet dem friheten, og derfor ble de straffet for å få farao til å endre mening. Du ignorerer jo begge poengene mine: 1. Bibelen sier gjentatte ganger at det var Gud som gjorde Faraos hjerte hardt, slik at han nektet dem friheten. Gud kunne jo gjort hjertet hans bløtt i stedet, for å unngå massakren mot Egypterne. 2. Selv om vi antar at Farao var skyldig, så gjør da ikke det alle førstefødte spedbarn og dyr skyldige, så Gud drepte mange uskyldige her. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du siterer fra GT for å bevise at de ikke er oppfylt😄 Jeg tror du må lese @sofiemyr sitt innlegg en gang til. Begge sitatene hans er fra NT, ikke GT. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #30 Del Skrevet 10. oktober 2022 Troende kristen her. Bøkene i Bibelen er skrevet av mennesker som mener de har hatt erfaringer med Gud. 66 av bøkene er samlet i den protestantiske Bibelen, katolikkene har 73. Bibelen er et bibliotek som viser et folks erfaringer med Gud. I det gamle testamentet finner du knapt Satan fordi Jahve, jødenes Gud, både var ansvarlig for det gode og det onde. Gud holdet dem i slaveri i generasjoner og GT er full av klager over Guds harde straffer. Jødene var livredde guden sin. Jesus avviste ingenting av GT, og bekreftet at Gud kan være skremmende. Kjærlighet beskrives som alt annet enn rosenrødt. Guds kjærlighet er hellig, den er flammende, den er rasende, voldsom, noe helt annet enn ufarlig, «sukkersøt» kjærlighet. Jesus er også en naturkraft av kjærlighet. Han bruker pisk og slår og jager ut folk som driver forretning i tempelet, han sier han er kommet for å skape strid og motsetninger og han er også dommeren ved slutten av tiden. Guds hellighet er det motsatte av mennesker. Derfor døde Jesus, for at mennesker skulle kunne slippe unna denne farlige, utslettende kjærligheten. C.S. Lewis beskriver løven Aslan (Jesus) slik: Aslan is a lion- the Lion, the great Lion." "Ooh" said Susan. "I'd thought he was a man. Is he quite safe? I shall feel rather nervous about meeting a lion"..."Safe?" said Mr Beaver ..."Who said anything about safe? 'Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you. Anonymkode: d6e22...656 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #31 Del Skrevet 10. oktober 2022 Capitan Fracassa skrev (4 minutter siden): Du ignorerer jo begge poengene mine Nei, dette svarte jeg på Capitan Fracassa skrev (5 minutter siden): Jeg tror du må lese @sofiemyr sitt innlegg en gang til. Begge sitatene hans er fra NT, ikke GT. Skrivefeil fra min side, uansett dårlig forsøk på å bortforklare Anonymkode: cd8a7...014 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #32 Del Skrevet 10. oktober 2022 6 hours ago, Klossmajor said: Du presenterer en forklaring fra et vitenskapelig perspektiv. Det samsvarer ikke med bibelens. Der presenteres det en ganske annen forklaring som kristne forventes å holde seg til. Hvis ikke, tror de jo ikke på bibelens gud. Dette kalles falsk diktomi. Men det er ingen plikt å etterleve Bibelens forklaringer. Også til ts; Noen mennesker velger å følge skrekkeksempler. De bruker Gud til frykt. Menneskets ondskap finnes uavhengig av Bibelen. Dagens kristne i dag lever ikke etter oldtidens drama og barbari. Kristnes tro og lære er basert på NT. Ekte troende skjønner det selv. De 10 bud er ikke forenlig med drap og vold, og selv etterlever jeg de syv siste uten problemer. Anonymkode: 40c6c...7f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #33 Del Skrevet 10. oktober 2022 57 minutter siden, AnonymBruker said: Så å skylde på kristne for dette virker ikke, du får høre med jødene som fortsatt følger GT. Mine jødiske venner og familie har ingen forklaringsplikt heller, så slutt med maktdominansen din. Du retter selv finger i skyld. Anonymkode: 40c6c...7f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 10. oktober 2022 #34 Del Skrevet 10. oktober 2022 Egypterne hadde holdt israelittene som slaver lenge så de fortjente en hard straff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #35 Del Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Mine jødiske venner og familie har ingen forklaringsplikt heller, så slutt med maktdominansen din. Du retter selv finger i skyld. Anonymkode: 40c6c...7f4 Skrev ikke det heller, men de er nok bedre å spørre om dette enn kristne som ikke plikter å følge gt Anonymkode: cd8a7...014 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 10. oktober 2022 #36 Del Skrevet 10. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du siterer fra GT for å bevise at de ikke er oppfylt😄 John 1:17 (eBibelen – Guds Ord) 17 For loven ble gitt ved Moses, men nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus. GT og pakten gjelder for jødene Anonymkode: cd8a7...014 Eh - begge sitatene mine er fra NT 2.Tim 3:16-17 16 Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd, 17 så det mennesket som tilhører Gud, kan være fullt utrustet til all god gjerning. Matteus 5:17-18 17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd Endret 10. oktober 2022 av sofiemyr 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 10. oktober 2022 #37 Del Skrevet 10. oktober 2022 (endret) sofiemyr skrev (26 minutter siden): Eh - begge sitatene mine er fra NT Ja? Det var helst jøder der og da og de hadde altså valget å følge loven videre - eller velge nåden. Endret 10. oktober 2022 av Lawyam 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luksusbia Skrevet 10. oktober 2022 #38 Del Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 8.10.2022 den 21.34): Et enormt antall små barn ble drept. Det er rørende at nytestamentet har kjærlighet i fokus. Men hvor er kjærligheten i det gamle? Anonymkode: 97cdd...b11 Jeg forsvarer ikke det på noen måte! Bibelen er skrevet av mennesker for 5000- 1800 år siden. Virkelig ondskap finnes i hele verden fordi noen mennesker er onde. Hvis du leser litt om hvor mange liv Lenin, Stalin, og Pol Pot har på samvittigheten vil du se at ikke-religiøse kommunister også har utført forferdelig handlinger. For ikke å snakke om Putin i Tsjetsjenia og nå Ukraina. Hva slags tro man har sier lite om «godhet» Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 10. oktober 2022 #39 Del Skrevet 10. oktober 2022 (endret) Sommer2464 skrev (2 timer siden): Egypterne hadde holdt israelittene som slaver lenge så de fortjente en hard straff. Egypterne var noen rasistiske og imperialistiske drittsekker og faraokulten hadde totalitære trekk. Endret 10. oktober 2022 av Entern Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 10. oktober 2022 #40 Del Skrevet 10. oktober 2022 sofiemyr skrev (1 time siden): Eh - begge sitatene mine er fra NT 2.Tim 3:16-17 16 Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd, 17 så det mennesket som tilhører Gud, kan være fullt utrustet til all god gjerning. Matteus 5:17-18 17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd Kjenner du uttrykket «slik Djevelen leser Bibelen»? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå