Gå til innhold

Hvordan kutte og dandere eplene i eplekake?

Bergknapp

Anbefalte innlegg

Hva er den beste måten å dandere eplene på i eplekake? Liker ikke så godt når de er på toppen og blir tørre eller brent. Og hvordan bør man kutte opp eplene? Jeg skjærer alltid i skiver, men hvis jeg vil ha bitene ned i røra er det kanskje bedre å kutte i terninger?

Tips mottas med takk😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kutter dem med en epledeler og legger dem i en blanding av sukker og kanel mens jeg lager kakedeigen. Når jeg har hatt deigen i formen dytter jeg eplebåtene godt nedi og heller over saften som har dannet seg i bollen eplene lå i i tillegg til et ekstra sukker og kaneldryss. Jeg opplever aldri at eplene blir verken tørre eller brent (da har du kanskje for høy tempertur?) når jeg gjør det på denne måten.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (1 minutt siden):

Jeg kutter dem med en epledeler og legger dem i en blanding av sukker og kanel mens jeg lager kakedeigen. Når jeg har hatt deigen i formen dytter jeg eplebåtene godt nedi og heller over saften som har dannet seg i bollen eplene lå i i tillegg til et ekstra sukker og kaneldryss. Jeg opplever aldri at eplene blir verken tørre eller brent (da har du kanskje for høy tempertur?) når jeg gjør det på denne måten.

Takk for tips! Dette høres kjempegodt ut😀

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager alltid båter. Liker at det er skikkelige eplebiter i kaka. 

Pleier å beholde skallet, det er godt og sunt. Kutter heller 2-3 snitt i hver båt slik at det ikke blir store biter med skall. 

Dytter dem så godt nedi røren, slik at du akkurat ser toppen, pensler med smør+sukker+kanelblanding. De synes da godt i ferdigstekt kake. Har aldri opplevd at det blir tørt selv om jeg har eplene synlig på denne måten. 

Anonymkode: 6466a...99f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg lager alltid båter. Liker at det er skikkelige eplebiter i kaka. 

Pleier å beholde skallet, det er godt og sunt. Kutter heller 2-3 snitt i hver båt slik at det ikke blir store biter med skall. 

Dytter dem så godt nedi røren, slik at du akkurat ser toppen, pensler med smør+sukker+kanelblanding. De synes da godt i ferdigstekt kake. Har aldri opplevd at det blir tørt selv om jeg har eplene synlig på denne måten. 

Må nok dytte bitene mer nedi røra, ja👍 Er oppvokst med at epleskallet beholdes på, men har aldri likt det noe særlig. Muligens fordi eplene ble lagt på toppen istedenfor å bli dytta nedi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergknapp skrev (Akkurat nå):

Må nok dytte bitene mer nedi røra, ja👍 Er oppvokst med at epleskallet beholdes på, men har aldri likt det noe særlig. Muligens fordi eplene ble lagt på toppen istedenfor å bli dytta nedi.

Jeg liker heller ikke epler med skall på i eplekake, og jeg ser på det at eplene ikke er skrelt som dovenskap, jeg kan ikke hjelpe for det. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bergknapp skrev (Akkurat nå):

Du skal akkurat set toppen av båten når du setter kaka i ovnen - og da skal denne toppen ha litt fett (smørblanding) på seg :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (Akkurat nå):

Jeg liker heller ikke epler med skall på i eplekake, og jeg ser på det at eplene ikke er skrelt som dovenskap, jeg kan ikke hjelpe for det. 

Doven er man neppe når man plukker egne epler, og lager eplekake fra bunn ;)

For meg handler det om næring/vitaminer, unngå matsvinn, og ikke minst smak. Tre kutt i selve skallet så får du ikke store biter av skall.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For meg handler det om næring/vitaminer, unngå matsvinn, og ikke minst smak. Tre kutt i selve skallet så får du ikke store biter av skall.

Hjelper ikke, skall hører ikke hjemme i (min) eplekake, og om andre serverer eplekake med uskrelte epler, så forsyner jeg meg faktisk ikke. Sånn er det bare. Jeg syns bitene med skall er ekle, men om jeg spiser et eple, så spiser jeg alt, skall og skrott og bare stilken er tilbake når jeg er ferdig. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er veldig gode argumenter for å beholde skallet på👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Helt enig med deg! :5: 

Norske epler i sesong har tynt, delikat skall, og masse av smaken i eplene sitter der. Dessuten er skallet ofte rødt og fint, så man får en mye flottere kake også. 

Jeg har en eplekake full av norske epler med skall på i ovnen nå. Jeg har båter dyttet nedi på toppen, og i tillegg små terninger blandet inn i selve røren, slik at hele kaken blir full av epler. 

Anonymkode: 0eba8...61f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (37 minutter siden):

Hjelper ikke, skall hører ikke hjemme i (min) eplekake, og om andre serverer eplekake med uskrelte epler, så forsyner jeg meg faktisk ikke. Sånn er det bare. Jeg syns bitene med skall er ekle, men om jeg spiser et eple, så spiser jeg alt, skall og skrott og bare stilken er tilbake når jeg er ferdig. 

Synd for deg - du vet ikke hva du går glipp av. ;) 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Synd for deg - du vet ikke hva du går glipp av. ;) 

Jo, det er jo akkurat det jeg gjør. Jeg har smakt eplekake med skall på eplene, og jeg syns det er ekkelt, det sier jeg jo også i det innlegget du siterer. Jeg må jo smake før jeg kan si at jeg syns noe er ekkelt, hvis ikke måtte jeg sagt at tanken på det er ekkel. Så jo, jeg vet hva jeg (ikke) går glipp av. Jeg vet det veldig godt og uansett hva du mener og gjør, så velger jeg eplekake uten skall. Jeg spiser derimot gjerne skallet jeg fjerner fra eplene mens jeg skreller, men i eplekaka mi skal det ikke.  :ler:

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (11 minutter siden):

Jo, det er jo akkurat det jeg gjør. Jeg har smakt eplekake med skall på eplene, og jeg syns det er ekkelt, det sier jeg jo også i det innlegget du siterer. Jeg må jo smake før jeg kan si at jeg syns noe er ekkelt, hvis ikke måtte jeg sagt at tanken på det er ekkel. Så jo, jeg vet hva jeg (ikke) går glipp av. Jeg vet det veldig godt og uansett hva du mener og gjør, så velger jeg eplekake uten skall. Jeg spiser derimot gjerne skallet jeg fjerner fra eplene mens jeg skreller, men i eplekaka mi skal det ikke.  :ler:

Så du kan skrive at andre er dovne, men andre kan ikke skrive at du går glipp av noe? 

;) 

Det kan jo være at mange faktisk liker kaken bedre når epleskallet er på, og som nevnt over er fornøyde med å unngå unødig matsvinn med det samme, og som blir like skuffet av å få servert eplekaken din som du blir av å få deres.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å skjære i båter, og dytte de ned i deigen. Epler uten skall, synes ikke skall i eplekake er noe delikat. Og litt skal jo småfuglene ha også.

Anonymkode: fe246...f6c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (2 timer siden):

Sært å nekte å spise av prinsipp. 

Kan forstå det om man kjøper importerte epler, med tykt og vokset skall. (men slikt lager jeg uansett ikke eplekake av) 

Men norske epler i sesong... Nei, da er skallet noe av det beste. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skreller eplene, deler i litt tynnere båter, og dytter de ned i kakedeigen i formen, er ikke så mye som syntes av de, også strør jeg over litt sukker og kanel.

Anonymkode: 12766...af9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...