Maestro Skrevet 7. oktober 2022 #21 Del Skrevet 7. oktober 2022 Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden): Hæ. Hvorfor skal en ikke gå med den til hverdags? Lurer jeg også på. 🫣🤔 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #22 Del Skrevet 7. oktober 2022 Serafina. skrev (7 timer siden): I Norge er det ikke sånne dustete regler om å bruke flere månedslønner på forlovelsesring. Etter det jeg har forstått er det for å vise at man kan forsørge sin kommende kone at det er sånn i USA. Ja, hvis nan ikke mister ringen eller den blir stjålet, kan man vel pante den i krise. Anonymkode: fa3ad...f9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #23 Del Skrevet 7. oktober 2022 Har en ring til 15 k, og jeg syns det er mye, helt uavhengig av hva mannen tjener. Den er veldig fin da. Ser flere her skriver 'hadde forventet en ring til xxx pris'. Seriøst? Hadde aldri forventet en viss pris. Det eneste jeg hadde forventet var at det var ekte (jeg reagerer på/tåler ikke juggel, og det vet han), også hadde jeg forventet at det var en ring han likte selv, og som han hadde lagt litt tanke bak om jeg kunne like. Anonymkode: 279ef...9c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #24 Del Skrevet 7. oktober 2022 Det er smykkeselgere som har oppfunnet "reglene" for hva forlovelsesringer skal koste. Anonymkode: 3c068...6b4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #25 Del Skrevet 7. oktober 2022 ikke gifteringen, forlovelsesringen (siden mannen da ikke har forlovelsesring) og for meg er det helt normalt, å komme til Norge hvor begge skulle ha gifteringer når de forlovet seg, og attpåtil bruke dem opp igjen når de giftet seg var rart.. Men selvsagt ikke slik at om mannen tjener 100 000 så skal han gi dama en ring til 300.. det er en gammeldags / foreldtet regel men steinene skal være ekte, det er litt av vitsen.. Min er slik: Så fikk jeg en helt glatt giftering, og en aliansering som morgengave hvor vi har satt i stener for store anledninger, som første bryllupsdag, 5, 10 osv.. Anonymkode: a9bac...e3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #26 Del Skrevet 7. oktober 2022 Det er ikke vanlig å bruke tre månedslønner på ring her i Norge, nei. Med en snittlønn i befolkningen på 50K i måneden ville det betydd at «alle» gikk rundt med ringer til 150K, noe som absolutt ikke er tilfellet. Min kostet 40K og jeg oppfatter faktisk at den er i «øvre skiktet» hva gjelder pris (sammenlignet med vår omgangskrets, vi er begge i slutten av tjueårene), selv om den er under en månedslønn. Man kjøper ring etter evne og etter hvor mye man ønsker å prioritere på en ring, tenker jeg. Anonymkode: c61d9...fdb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #27 Del Skrevet 7. oktober 2022 Det er ikke tradisjon i Norge, det er ikke en ekstra diamantring til kvinnen alene heller. Både kvinner og menn jobber så hun kan jo evnt heller kjøpe seg en ekstra ring selv og være likestilt mannen slik vi kvinner vil i Norge. Anonymkode: 9a66e...78c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #28 Del Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke vanlig å bruke tre månedslønner på ring her i Norge, nei. Med en snittlønn i befolkningen på 50K i måneden ville det betydd at «alle» gikk rundt med ringer til 150K, noe som absolutt ikke er tilfellet. Min kostet 40K og jeg oppfatter faktisk at den er i «øvre skiktet» hva gjelder pris (sammenlignet med vår omgangskrets, vi er begge i slutten av tjueårene), selv om den er under en månedslønn. Man kjøper ring etter evne og etter hvor mye man ønsker å prioritere på en ring, tenker jeg. Anonymkode: c61d9...fdb Hvem har utbetalt 50 000 kr mind? Jeg kjenner ingen Anonymkode: 9a66e...78c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #29 Del Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvem har utbetalt 50 000 kr mind? Jeg kjenner ingen Anonymkode: 9a66e...78c TS tok utgangspunkt i bruttolønn, så jeg gjorde det samme🤷🏻♀️ Anonymkode: c61d9...fdb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #30 Del Skrevet 7. oktober 2022 Er det helt slutt på at både mann og dame har forlovelsesringer? Nå er det jo noen år siden vi forlovet oss (ca. 20), men den gangen var det helt vanlig med tynne gullringer som forlovelsesringer til begge to, og at man ble enige om å forlove seg den eller den datoen, og at man da sammen "satte på seg ringer". Ikke noe voldsomt "frieri" fra en av partene med masse "stæsj" og ring til bare den ene for mange tusen. Dette høres jo helt galskap ut. Hva skal man med en forlovelsesring hvis den er så dyr at man kun kan bruke den "til pent"? Og er ikke det viktigste selve handlingen? At man har lovet hverandre at man skal gifte seg med hverandre og dele resten av livet sammen? Trenger ikke ring til 300.000 for å love hverandre det! Blir spennende å se om slike dustete ritualer vi har importert fra USA står seg nå som alt blir dyrere og folk får dårligere råd.. Anonymkode: 5e6ea...5ac 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #31 Del Skrevet 7. oktober 2022 Forsikring. Hvis dere har så mye penger så er det vel ikke noen katastrofe hvis det skjer noe med den? Anonymkode: f425f...553 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
♥ Skrevet 7. oktober 2022 #32 Del Skrevet 7. oktober 2022 Den dummeste investeringen vi har gjort er gifteringer. Riktignok glatte i gult gull, men likevel. Uhygienisk å ha på. Begges ligger i en skuff. Vi kjøpte ringene sammen, og de kostet ikke allverden. Jeg kjenner ingen som har ekstremt dyre ringer, de mest ekstragvagante har vel noen steiner i seg men vi snakker ikke i nærheten av sekssifrede summer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #33 Del Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette er en 'regel' som er fremmet av et russisk diamant selskap for over 40 år siden.. Anonymkode: 33dec...194 Fru Uperfekt skrev (7 timer siden): Det var en reklame som satte seg Det kan hevdes å være den mest effektive reklamekampanjen i historien. Anonymkode: f423d...425 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 7. oktober 2022 #34 Del Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvem har utbetalt 50 000 kr mind? Jeg kjenner ingen Anonymkode: 9a66e...78c Man snakker alltid lønn i brutto, for skattesatsen din avhenger av mye rart. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #35 Del Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tydeligvis er det vanlig at en brudgom skal bruke tre måneders lønn på gifteringen. Herregud, kan ikke tenke meg å få og gå med ring til 300 000 , tenk om jeg skulle miste den eller bli ranet. Kommer til å nøye meg med noe mindre. Er dette en regel dere i Norge følger, eller er det bare i USA? Anonymkode: fa3ad...f9f Jeg syntes dyr ring er bortkastet. Sløser du vekk pengene på vås allikevel så kan du like gjerne kjøpe ring, men jeg tenker på hva annet vi kunne gjort med pengene. 300000 er en fantastisk reise feks. Anonymkode: 09f42...779 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #36 Del Skrevet 7. oktober 2022 Vi har ikke forlovelsesringer. Vi har gifteringer som kostet max 5000 for begge. Jeg hadde blitt lynende forbannet om jeg hadde fått forlovelsesring til 3×månedslønn, finnes viktigere ting å bruke pengene på. Egenkapital til bolig feks. Anonymkode: f3867...db8 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #37 Del Skrevet 7. oktober 2022 De fleste i Norge har vel strengt tatt fått med seg at diamanter ikke har noe å gjøre i en forlovelses- eller giftering å gjøre lenger. Det er ikke annet enn en markedsføringsscam uten sidestykke. "Vi burde hatt en lov som slår fast at utdanningsinstitusjoner i Norge som tilbyr utdannelse innen markedsføring, må ha De Beers’ markedsføring av forlovelsesringer i 1938 som pensum. Før denne kampanjen traff verden, var det ikke vanlig med forlovelsesringer i det hele tatt. Man ble enig om å gifte seg, og det krevde ikke at den ene parten ga den andre parten noe som kan brukes til tunnelbygging. Det ville De Beers ha en slutt på, og i 1938 lanserte de en massiv reklamekampanje der de fortalte at hvis du virkelig elsket henne, så måtte du kjøpe en diamantring som et tegn på forlovelsen. Amerikanerne bet på som ørret i Finnmark (Bjørn-Henning fisker mye i Finnmark, og påstår at ørret der biter på hva som helst og hele tiden), og mens amerikanerne satt på kroken, begynte De Beers å sveive sakte inn. Nye markedsføringskampanjer ble rullet ut de påfølgende årene og fortalte at det ikke holdt bare å kjøpe en hvilken som helst diamantring når man skulle forlove seg, men måtte kjøpe en ring som var verdt en hel månedslønn, og da amerikanerne bet på den også, oppjusterte De Beers og fortalte at man måtte bruke to hele månedslønner på en ring. Det var ikke bare amerikanerne som bet på: Land i hele den vestlige verden bet på (...)" .https://ringcometrue.com/blogs/news/the-diamond-engagement-ring-greatest-marketing-scam-in-history https://www.outsidethebeltway.com/diamonds-are-the-worlds-biggest-scam/ https://www.theatlantic.com/international/archive/2015/02/how-an-ad-campaign-invented-the-diamond-engagement-ring/385376/ Dere som har gullringer har skjønt det. Gull, i motsetning til diamanter, øker i verdi. Anonymkode: b70f1...892 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafina. Skrevet 7. oktober 2022 #38 Del Skrevet 7. oktober 2022 Fru Uperfekt skrev (8 timer siden): Det var en reklame som satte seg Fiffig. Overrasker meg ikke at det hele skyldes en heftig reklamekampanje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BuffyTheVampire Skrevet 7. oktober 2022 #39 Del Skrevet 7. oktober 2022 Har aldri skjønt denne ‘regelen’. Hvis samboeren noen gang frir til meg, håper jeg han kjøper en ring han liker, og som han tror jeg liker. Hadde synes det var idiotisk å bruke mer enn 20000,- på en ring. Hva er vitsen, liksom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #40 Del Skrevet 7. oktober 2022 Måtte gått rundt med plastikkringer i Usa da, hvis man gifter seg med noen som jobber på McDonald's Anonymkode: 647e2...980 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå