Gå til innhold

Hvilke sentimentale minner/ting, har du beholdt fra barndommen/ungdomstiden? Synes det er vanskelig følelsesmessig med så mange minner..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Holder på med opprydning i vårt hus, da vi planlegger å flytte til neste år. Jeg har tatt vare på alt mulig fra barndom og foreldrene mine har ikke kastet noe. En haug med dagbøker, skolebøker, album, bilder osv. Sikkert nok til å fylle flere store esker. Tingen er at jeg ønsker ikke å ta vare på så mye egentlig. Hvis jeg leser dagbøker fra ungdommen blir jeg mer trist enn glad. Det samme med masse bilder. Er ikke bare gode minner. Og føler jeg blir satt tilbake til den tiden når jeg ser gjennom. Sist jeg prøvde å rydde opp i det så ble jeg helt satt ut følelsesmessig. 
Hva slags minner, bilder, dagbøker osv har dere tatt vare på? Er det lov å kaste mest mulig? Er det lov å bare ta vare på det som gir gode følelser, eller blir det på en måte historieforfalskning?🙈 F eks lagde min tidligere bestevenninne et lite album til meg, men jeg blir ikke glad av å se i det, da mye kjipe ting hendte da vi ble voksne. Har ikke lenger kontakt. Lurer på hvordan dere andre takler dette her ☺️

Anonymkode: 0993e...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er dine ting, så det er helt opp til deg hva du vil ta vare på. Men personlig ser jeg ingen grunn til å ta vare på ting som vekker dårlige minner. Bedre å ta vare på ting som er koselige å se tilbake på og tenke at dette var en fin tid. Jeg tar ikke vare på så mye selv, ikke fordi jeg har dårlige minner fra barndommen, jeg liker bare ikke å spare på ting. Vet mamma har tatt vare på en del da, men det har ingen verdi for meg den dag i dag. Men som sagt så er det DU som velger hva du ønsker å ta vare på😊

Anonymkode: 29b2c...08e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er dine ting, så det er helt opp til deg hva du vil ta vare på. Men personlig ser jeg ingen grunn til å ta vare på ting som vekker dårlige minner. Bedre å ta vare på ting som er koselige å se tilbake på og tenke at dette var en fin tid. Jeg tar ikke vare på så mye selv, ikke fordi jeg har dårlige minner fra barndommen, jeg liker bare ikke å spare på ting. Vet mamma har tatt vare på en del da, men det har ingen verdi for meg den dag i dag. Men som sagt så er det DU som velger hva du ønsker å ta vare på😊

Er enig med deg. Men får litt dårlig samvittighet på en måte. Har f eks laget et album fra en tur vi var på med ungdomsskolen, veldig omhyggelig. Jeg gjorde det fordi jeg tenkte det var slik det skulle være, men har egentlig ikke så mange gode minner fra den turen. Så derfor sitter det langt inne å kaste det albumet, siden jeg la ned så mye arbeid i det. Samme med det albumet den tidligere venninnen laget, jeg blir ikke glad i å se i det, men likevel hun lagde det og brukte tid på det. Skulle ønske jeg ikke hadde så mye liggende, var lettere i gamle dager da de knapt hadde bilder og album😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Holder på med opprydning i vårt hus, da vi planlegger å flytte til neste år. Jeg har tatt vare på alt mulig fra barndom og foreldrene mine har ikke kastet noe. En haug med dagbøker, skolebøker, album, bilder osv. Sikkert nok til å fylle flere store esker. Tingen er at jeg ønsker ikke å ta vare på så mye egentlig. Hvis jeg leser dagbøker fra ungdommen blir jeg mer trist enn glad. Det samme med masse bilder. Er ikke bare gode minner. Og føler jeg blir satt tilbake til den tiden når jeg ser gjennom. Sist jeg prøvde å rydde opp i det så ble jeg helt satt ut følelsesmessig. 
Hva slags minner, bilder, dagbøker osv har dere tatt vare på? Er det lov å kaste mest mulig? Er det lov å bare ta vare på det som gir gode følelser, eller blir det på en måte historieforfalskning?🙈 F eks lagde min tidligere bestevenninne et lite album til meg, men jeg blir ikke glad av å se i det, da mye kjipe ting hendte da vi ble voksne. Har ikke lenger kontakt. Lurer på hvordan dere andre takler dette her ☺️

Jeg ville kastet med hard hånd. Husk at en dag er det barna dine som må rydde og kaste rotet ditt. Hva skal du med ting du aldri bruker? Ha det i kasser på loftet i 40år? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er enig med deg. Men får litt dårlig samvittighet på en måte. Har f eks laget et album fra en tur vi var på med ungdomsskolen, veldig omhyggelig. Jeg gjorde det fordi jeg tenkte det var slik det skulle være, men har egentlig ikke så mange gode minner fra den turen. Så derfor sitter det langt inne å kaste det albumet, siden jeg la ned så mye arbeid i det. Samme med det albumet den tidligere venninnen laget, jeg blir ikke glad i å se i det, men likevel hun lagde det og brukte tid på det. Skulle ønske jeg ikke hadde så mye liggende, var lettere i gamle dager da de knapt hadde bilder og album😅

Kast det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk mamajune11, trenger å høre det👍😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må bar spørre deg, hva kommer du til å gjøre med det som din mor har tatt vare på for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Må bar spørre deg, hva kommer du til å gjøre med det som din mor har tatt vare på for deg?

Vil ikke si at hun har tatt vare på det for meg. Er heller hun som har en liten samler inni seg😅 Om jeg må rydde i det senere går nok alt i søpla hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dine ting, og du velger selv hva du skal gjøre med det ❤️ du skriver at det ikke bare er gode minner... Hvem sier at du skal minnes dårlige minner? Ikke tillatt deg selv så mye bagasje i livet. Av en aller annen grunn tenker jeg på det å ha færre ting er også lettere for sjelen.. 

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du gjør valg som er gode for deg. 

Jeg synes det er vanskelig å se bilder fra en periode i livet jeg er flau over feks.. Jeg har ikke beholdt noe. 

Anonymkode: 51924...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenn etter, liker du å samle, så spar, liker du å kaste ting, så kast. Ville anbefalt å ta litt bilder av ting så du kan vise barn om de er mer sentimentale enn deg. Tidene endrer seg om ting som virker trivielt for deg er det kanskje ikke får dine etterkommere. Mine barn synes det er så gøy at mine foreldre beholdt mye av mine gamle babyklær, bøker, leker, spill osv som de har kunnet leke med/overta. 

Anonymkode: d5bac...547

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kruspersilletaco

Jeg kastet nesten alt. Har 2 bananesker på loftet med det jeg ville ta vare på. Mesteparten er bilder/album, og noen leker og pynt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt argument for å ikke kaste:

Å kaste gamle minner er noe man alltid kan gjøre. Men har man først kastet dem og angrer senere, kanskje om noen år eller tiår, kan man ikke få dem tilbake.

Så mitt gode råd er å ta vare på alt, og overlate problemstillingen med å kaste til arvingene når man en dag dør.

Selv har jeg en del minner fra barneskolen med lesebøkene fra 1. klasse, stilbøker og litt til, men skulle gjerne også hatt det andre som ble kastet for mange år siden da man så på dette som ubrukelig skrot.

Anonymkode: c77ca...d15

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det hun heter hun japanske-rydde dama? Hun sier jo at om tingen ikke gir deg glede, kvitt deg med det. Vet ikke om jeg er heeelt enig da, men skjønner poenget. Min far døde for 2 år siden, jeg har et bokmerke i lær med hans navn som han fikk av meg(han elsket å lese), og det gjør meg på mange måter trist siden han er borte. Men det representerer også en stor del av hans person som jeg jo satte pris på. Er det en måte å tenke på de tingene som gjør deg trist? Eventuelt at dette var en vanskelig periode, men se hvordan livet mitt er nå!

Om du ikke har veldig dårlig plass trenger du jo heller ikke ha hastverk. Jeg har dessverre få ting fra min barndom fordi en viss heks jeg ikke skal nevne ved navn kastet de to av de tre bananeskene jeg hadde stående i boden til min far, uten å varsle eller spørre hverken meg eller min far. Så en bamse med enorm affeksjonsverdi havnet sikkert på dynga. Blir rasende bare jeg tenker på det! Kom akkurat i tide til å redde barnebunader som min bestemor og tante har strikket/sydd, en ponni, et fotoalbum, litt sånt småtteri.

Anonymkode: ace70...68c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbøker og alt av skriverier. Bilder. Hadde brev og kassetter jeg/vi hadde tatt opp på også, men det har forsvunnet under flytting.

Anonymkode: 59d3d...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Et godt argument for å ikke kaste:

Å kaste gamle minner er noe man alltid kan gjøre. Men har man først kastet dem og angrer senere, kanskje om noen år eller tiår, kan man ikke få dem tilbake.

Så mitt gode råd er å ta vare på alt, og overlate problemstillingen med å kaste til arvingene når man en dag dør.

Selv har jeg en del minner fra barneskolen med lesebøkene fra 1. klasse, stilbøker og litt til, men skulle gjerne også hatt det andre som ble kastet for mange år siden da man så på dette som ubrukelig skrot.

Anonymkode: c77ca...d15

Men dagbøker og gamle brev vil jeg ikke at mine barn skal lese gjennom. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenn etter, liker du å samle, så spar, liker du å kaste ting, så kast. Ville anbefalt å ta litt bilder av ting så du kan vise barn om de er mer sentimentale enn deg. Tidene endrer seg om ting som virker trivielt for deg er det kanskje ikke får dine etterkommere. Mine barn synes det er så gøy at mine foreldre beholdt mye av mine gamle babyklær, bøker, leker, spill osv som de har kunnet leke med/overta. 

Anonymkode: d5bac...547

Jeg liker å kaste, men det er prosessen med å se gjennom alt jeg gruer meg til. Mine leker er ikke blitt tatt vare på, heller ikke babyklær, bare noen album med glansbilder, det var mine sønner lite interessert i. Jeg selv har tatt vare på ting fra mine sønners barndom men prøver å begrense meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dine ting, og du velger selv hva du skal gjøre med det ❤️ du skriver at det ikke bare er gode minner... Hvem sier at du skal minnes dårlige minner? Ikke tillatt deg selv så mye bagasje i livet. Av en aller annen grunn tenker jeg på det å ha færre ting er også lettere for sjelen.. 

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du gjør valg som er gode for deg. 

Jeg synes det er vanskelig å se bilder fra en periode i livet jeg er flau over feks.. Jeg har ikke beholdt noe. 

Anonymkode: 51924...516

Takk. Jeg føler nok at din filosofi er den som er mest riktig for meg ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare gode minner fra barndommen, men bortsett fra fotoalbumer og barnesmykker har jeg kastet alt. Det er jo bare gammelt ræl, egentlig, og det gir meg ikke noe som helst å kikke på en babysokk, en skolebok eller en sliten teddybjørn. Tvert i mot så liker jeg å ha det ryddig og pent rundt meg, med minst mulig i boder og skap. I tillegg vil jeg ikke utsette mine arvinger for det styret jeg selv hadde da jeg skulle tømme mine foreldres hus, de tok nemlig vare på alt mulig. 

Anonymkode: 7c513...370

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg forstår godt hva du mener. Selv tar jeg bare vare på ting som gir meg en god følelse. 
Derfor har jeg brent gamle klassebilder fra ungdomsskolen, men tatt vare på fex brev fra tanter og onkler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...