AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #61 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nja, min bestefar hjalp til med å bygge kraftverk. Min far og to av mine onkler har jobbet i forskjellige kraftselskap. Det var et fellesskap som bygget opp vannkraftverk, og det var mer eller mindre politisk enighet i at det var et fellesgode. Det ble oppfordret til å bygge uten mulighet for vedfyring i byene. Vi har i flere år betalt mer enn selvkost. Det har blitt tatt ut overskudd, og vi har betalt moms. Det er nærmere det min mor pleide å kalle "skittgiver", som betyr at man tar igjen mer enn man gir. Anonymkode: 21b3c...f31 Min far bygde båter, det har jeg også gjort. Reiser ikke som gratispassasjer av den grunn. Vi bruker lite strøm hele året gjennom, har redusert det totale forbruket siste året. Noe klesvask blir det uansett og den prøver vi å ta de dagene det er lave priser så vi bruker ikke mere strøm, vi flytter det vi kan fra de dyreste dagene til de litt rimeligere dagene.b Anonymkode: 2b95d...622
Gjest Vetatjegikkevet Skrevet 7. oktober 2022 #62 Skrevet 7. oktober 2022 Bruker ikle ekstra bare for å bruke, men benytter sjansen til dette: - øke temperaturen på badet for vinteren (går mest strøm det døgnet det skal opp noen grader, mindre på å holde temperaturen) - ta unna 60-vasken - lang, varm dusj 🤩 - langstidskokt mat og litt matprepp som uansett skulle gjøres
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #63 Skrevet 7. oktober 2022 Bryr meg ikke om hva strømmen koster. Skal faen ikke slutte å leve. Anonymkode: 7b550...7a1 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #64 Skrevet 8. oktober 2022 Det er kun de med gunstige fastpriser som kan få betalt for å bruke strøm. I går var prisen på -1 øre i Midt-Norge, og sånn sett får man jo "betalt" for selve strømme. Men man betaler jo over 30 øre/kWh i nettleie, så det er på ingen måte gratis. Tvert i mot, så kostet det 39-1=38 øre k/wh når strømmen kostet -1 øre. Hvor får folk det fra at de bare kan fyre som idioter og tro de får penger tilbake?? De får seg fort en overraskelse. Men som sagt, de som har gode fastprisavtaler kan få betalt p.g.a strømstøtten. Det er en helt annen sak, og da kan det lønne seg å bruke mye strøm. Anonymkode: 931d6...ae0 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #65 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er kun de med gunstige fastpriser som kan få betalt for å bruke strøm. I går var prisen på -1 øre i Midt-Norge, og sånn sett får man jo "betalt" for selve strømme. Men man betaler jo over 30 øre/kWh i nettleie, så det er på ingen måte gratis. Tvert i mot, så kostet det 39-1=38 øre k/wh når strømmen kostet -1 øre. Hvor får folk det fra at de bare kan fyre som idioter og tro de får penger tilbake?? De får seg fort en overraskelse. Men som sagt, de som har gode fastprisavtaler kan få betalt p.g.a strømstøtten. Det er en helt annen sak, og da kan det lønne seg å bruke mye strøm. Anonymkode: 931d6...ae0 Vi som ikke har fastpris kan også kome i minus på enkelte timer, dersom strømstøtten overstiger pris inkludert nettleie og alt. Hva strømstøtten blir for oktober vet vi ikke før mnd er over. Anonymkode: 22e2a...dd7 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #66 Skrevet 8. oktober 2022 Jeg har økt innetemperaturen til det den var før strømprisene gikk bananas, unnet meg karbad og sørget for å ta flest mulig 60-vasker (som dyner og hovedputer) nå. Nyter følelsen av luksus det gir meg å en stakket stund gå uten ullsokker og kose meg med langt bad. Anonymkode: 0df50...542 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #67 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 7.10.2022 den 14.53): Det er noen dager med billigere strøm, og de kronene du evt får i ekstra i strømstøtte nå hjelper vel ikke så mye når prisene er varslet mye høyere igjen til vinteren? Anonymkode: 18584...676 Hvorfor hjelper ikke de få kronene? Hvorfor bør jeg vente med og vaske håndkler, sengetøy, huset, ta hjemmespa osv til prisene blir høyere? Anonymkode: 5710c...b92
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #68 Skrevet 8. oktober 2022 On 10/7/2022 at 11:18 AM, Topsi said: Det er ikke en økt utgift, men en redusert inntekt Ja. I år drar staten inn 80 milliarder ekstra, og betaler tilbake 42. Ifølge Finansdepartementet eier kommuner og fylkeskommuner rundt 45 prosent av kapasiteten i vannkraft. Økte utbytter til disse er ikke tatt med i tallene. https://e24.no/privatoekonomi/i/0QGxO2/staten-tjener-80-mrd-ekstra-paa-dyr-stroem Anonymkode: b4dc7...4cc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå