Gå til innhold

Hvor mye gjeld har du som er mellom 30 og 50?

Anbefalte innlegg

Skrevet

40 år og ca 1,2 mill er min andel av gjelda på huset. Bor i Oslo, så det er lavt sett i forhold til om vi skulle selge. Anyways. Gammel bil, slitent bad og drømmer om å pusse opp kjøkkenet, så den gjelda krymper nok ikke så mye de neste årene.

Skulle det virkelig knipe, med langvarig tap av inntekt og sånne ting, kan vi selge oss ut av Oslomarkedet og flytte hjem ❤️ 

Anonymkode: 4f155...6a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rett under en million på fellesgjeld. :) Har ingen planer om å selge da jeg skal bo her inntil jeg blir båret ut eller guttungen vil ta over.  

Skrevet
SPOCA skrev (10 timer siden):

Jeg har lån på 2,9 millioner, hvilket inkluderer boliglån og studielån.

Ikke uenig, men det kommer litt an på hvor man bor og hvorvidt man faktisk trenger/ønsker noe billigere. Det finnes jo de av oss som har ganske god råd og som har tatt høyde for dårligere tider. Og dette er jo også grunnen til at man virkelig ikke bør ha lån til over pipa. 

Min samboer og jeg eier hver vår leilighet. Vi er nå i prosess for å selge begge leilighetene og kjøpe bolig sammen (hus, rekkehus eller tomannsbolig). Vi kommer til å holde oss i Oslo, hvor vi i dag eier våre to leiligheter. Fordi leilighetene har steget såpass mye i verdi, vil det være billigere for oss å selge begge boliger og kjøpe en større bolig sammen (til tross for høyrere rente), framfor å beholde boligene. Det har litt med at vi kan få høy gevinst på salg, samtidig som markedet er på vei ned (ser at våre relativt store leiligheter har holdt seg stabilt i pris, mens boligene vi har sett på har gått ned en del). Vi kjøper i omtrent samme marked.

Poenget med min kommentar var å helle litt kaldt vann i årene på alle de som tror at bare man har verdier som overstiger gjeld, så er man på den grønne gren.  For å finne den gjeldsbelastningen som er riktig for den enkelte må man stille seg noen spørsmål og lage seg scenarier. F.eks. "hva skjer hvis" vi blir arbeidsløse/permitterte, renten stiger 2% eller 5%, vi går fra hverandre, en av oss faller fra eller blir alvorlig syk osv. osv.  

Hva er mest omsettelig hvis krisen er der?  Å selge familiehytta kan for noen være vanskelig, men kanskje bli nødvendig en dag. Greit å tenke over, mener jeg.  Men som en her nevnte så har man klart en fordel i forhandlinger med banken dersom man har verdier i forhold til at man ikke har.

Høy verditakst på bolig i Oslo gjør deg ikke rikere når du må betale like mye for å kjøpe en ny i Oslo.  Da må du i så fall kjøpe billigere.  Med to leiligheter å selge, og som dere vil ha god fortjeneste på å selge nå, kan det vare smart å kjøpe sammen nå når prisene går nedover.  Men også for slike som dere er der "hva-hvis" spørsmål som bør stilles.  

• Liker 1
Skrevet

34 år, ca 1 mill i gjeld. Studielån og boliglån :)

Anonymkode: 55d4d...84b

Skrevet
On 10/6/2022 at 10:31 AM, AnonymBruker said:

Enda en skrytetråd? Skulle likt å visst hvor mange som er 100% ærlige? 

Anonymkode: 2f434...0ef

Hva er du mener tyder på at folk lyver?

Anonymkode: 44f68...1d9

• Liker 1
Skrevet

Kona og jeg deler et boliglån på rett under 4,3M. Jeg har 500K i studielån, hun har null. Ingen annen gjeld. Samlet inntekt på 1,1-1,2M. Verdi på bolig ca. 6,3M. 1 barn. 1 hund. 1 bil uten lån.

Anonymkode: 7dc99...9f3

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

3 mill, har verdier for ca 6 - så hvis jeg selger alt jeg har så kan jeg bo i ett telt med 3 mill i en koffert

Anonymkode: 8aff3...a23

Da må du aldri glemme å ta med deg kofferten! 😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kona og jeg deler et boliglån på rett under 4,3M. Jeg har 500K i studielån, hun har null. Ingen annen gjeld. Samlet inntekt på 1,1-1,2M. Verdi på bolig ca. 6,3M. 1 barn. 1 hund. 1 bil uten lån.

AnonymBruker skrev (På 6.10.2022 den 10.31):

Enda en skrytetråd? Skulle likt å visst hvor mange som er 100% ærlige? 

Anonymkode: 2f434...0ef

Jeg er i hvert fall helt ærlig på dette. Ingen grunn til å lyve.

• Liker 1
Skrevet

42, gift. Min andel av våre lån (50%) er ca 500k. Dette inkluderer studielån (kun mitt det er litt igjen av) og rammelån. Eier hus (bor ikke på et dyrt sted), hytte (billig, uten vei og strøm), to biler. Kunne vært gjeldfrie hvis vi hadde cashet inn alle aksjer/fond, men det gjør vi ikke.

Anonymkode: 6d549...e6d

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er i hvert fall helt ærlig på dette. Ingen grunn til å lyve.

Samme her. Tråden viser jo både høye og lave lån, så jeg er nysgjerrig på hva vedkommende som skrev det mente var skryt.

• Liker 1
Skrevet

Ca. 2 ganger inntekt i studielån og huslån. Har ca. samme sum i BSU, fond og aksjer. 

Anonymkode: 90e4e...edd

Skrevet

43 og 41 år. 2 mill igjen på boliglån. Ingen andre lån. Samlet inntekt ca. 1 million. Hus verdt 4,5 mill.

Anonymkode: 20b45...0ec

Skrevet

0 kroner hittil, men sparer opp til bolig så får nok gjeld etterhvert.

Anonymkode: 896b1...a3b

Skrevet

1,7 millioner er det meste. Bor heller mindre enn masse gjeld

Anonymkode: ada7c...6cf

Skrevet

5 millioner i samlet studielån og boliglån. 30 år. 

Anonymkode: e3d30...1ea

Skrevet

Jeg er 39 år, og jeg og mannen har en gjeldsgrad på 1,3. Huset har en belåningsgrad på 33 %.

Vi har prioritert å betale ned mye på lånet det siste halvåret nå som ting tyder på at ting blir mer rufsete økonomisk. Jeg har beholdt en buffer på 2x månedslønn på konto for å ha lett tilgjengelig.

Det er fort lettere sagt enn gjort å selge unna bil, hytter og leiligheter hvis vi står i en skikkelig økonomisk krise. Det vil være få kjøpere og verdiene vil være lave...  jeg kommer til å fortsette å spare i fond, men godt mulig jeg vekter opp nedbetalingen på lån nå som renta har gått opp og det skal godt gjøres at man får bedre avkastning på fond enn renta på lånet.

Skrevet

3.8x inntekt

Anonymkode: 5fd8f...6d5

Skrevet

Vi har 5 millioner i boliglån. Ingen andre lån. Er 45 og 50. Men eier da hus til ca 10 millioner. To hytter på tilsammen 3 - 4 millioner. To biler uten lån. Og vi har mye penger i fond, IPS og buffere på sparekonto. Tjener 2,1 tilsammen. 

Vi bor i et altfor stort hus og sentralt.  Så blir det krise kan vi selge oss ned eller selge en av hyttene eller bilene.  Men vi har gode forsikringer (ufør/gjeld). 

Vi har nok på buffer/fond til å klare oss lenge til vi evt. hadde fått gjort den type justering. Om vi mistet jobber eller ble uføre. Betalingsplan tilsier at vi er gjeldsfri til pensjonsalder.  Takler fint mye høyere rente og levekostnader. 

Anonymkode: 2773a...dca

Skrevet
On 10/6/2022 at 12:01 AM, AnonymBruker said:

Tror det er rundt 750000. Har over 500000 på konto akkurat for øyeblikket, så har god kontroll.

Anonymkode: 9b1cf...347

Hvorfor 500 tusen på konto med 750 tusen i lån???

Du ser kanskje på renter som betimelig u-hjelp til de stakkars eierne av bankaksjer? 🙂

Anonymkode: 1d928...71a

• Liker 1
Skrevet

40 årene, 1,3 millioner i boliglån. Verdi på bolig ca 2,7 mill. Ingen annen gjeld. Inntekt ca 400 000

Anonymkode: ee3f0...e80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...