Gå til innhold

AAP og ufør

Fremhevede innlegg

Gjest fransine
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 5.10.2022 den 23.12):

Legges inn på sykehus? Nav har ikke best meg skrive dagbok, men det virker som det kan være lc6d49...641

Endret av fransine
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Takk for svar. Hva er Fretex jobb og hvor er det? Hele spm mitt er hva som skjer om jeg ikke er i stand til å møte opp? Hvordan skal de kartlegge restevne om jeg er fraværende 99% av tiden?

Anonymkode: c6d49...641

Da er du jo fraværende og fastlegen din+spesialisthelsetjeneste dokumenterer at du er så syk. 

Klarer du ikke dokumentere dette på noe vis kan og vil NAV tilbakevise din påstand. 

Anonymkode: 28ab0...862

Skrevet
fransine skrev (1 time siden):

Når / Hvis du skal søke ufør så er det greit å skrive en egenerklæring om plagene dine,  og da vil det du evt har skrevet under utprøving komme godt med.

Jeg var så heldig å bli "utprøvd" i den jobben jeg allerede hadde, og det ble til at jeg fungerte dårligere og dårligere i den. Var kun på AAP i 2,5 år før ufør ble innvilget.

Kan jeg spørre hvilken diagnose du hadde?

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Da er du jo fraværende og fastlegen din+spesialisthelsetjeneste dokumenterer at du er så syk. 

Klarer du ikke dokumentere dette på noe vis kan og vil NAV tilbakevise din påstand. 

Anonymkode: 28ab0...862

Mener du at jeg må levere attest fra legen når jeg ikke kan møte opp?

Gjest fransine
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Kan jeg spørre hvilken diagnose du hadde?

Endret av fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mener du at jeg må levere attest fra legen når jeg ikke kan møte opp?

Nei det trenger du ikke. Du ringer bedriften du har avtale med og gir beskjed, mange må også melde ifra til den som er veileder (enten i nav eller tiltaksarrangør). Veileder vil ha jevnlige samtaler med deg for å høre hvordan det går og for å finne løsninger som kan fungere for deg. Viktig å holde legen informert underveis (snakk med legen om hvor ofte det bør være). Hvis nav vil ha legeerklæring vil nav sende melding til legen om det. Nav skal betale det erklæringen koster så legen skriver ikke noe uten at nav har bedt om det.

Anonymkode: d6516...d40

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg forsto det slik at jeg måtte møte opp og kunne fullføre opplegget. Derfor lurte jeg hvordan med mine plager! Er også redd for å ikke bli kartlagt om jeg ikke møter opp og fullfører? Er redd å bli stemplet for skulker eller lat. Er bare så redd

Jeg forstår at du er redd. Det er din helse, og ditt liv. Og jeg tror det er en veldig normal følelse du har der. Jeg hadde også vært redd.

Hvis jeg på noen som helst måte kan komme med ett råd, ville jeg tatt å fått et møte med NAV-veileder, og spør hvilket tiltak hun planlegger å søke deg inn i. Det er et drøss av dem, alle med forskjellig fremgangsmåte, opplegg og metode. Du kan si hva du tror vil passe deg best, og finne ut av dette sammen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva er forskjellen på arbeidsrettet tiltak og arbeidsrettet rehabilitering? Er det slik at det først nevnte er for å kartlegge restevne og hva med det andre? Må man gjennom begge tiltak for vurdering?

Man må ikke nødvendigvis det. Jeg var ikke gjennom tiltak og jeg fikk innvilget ung uføretrygd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva er arbeidsrettet rehabilitering? Er det også tiltak for å kartlegge restevne eller er dette noe annet. Er arbeidsrettet tiltak det samme som arbeidsrettet rehabilitering? Blir restevne vurdert på begge? Du skriver at man må gjennom dette og klarer man ikke det blir det vanskelig å vurdere? Andre sier møter man ikke opp blir restevne som 0%. Det er dette som er vanskelig da må jeg presse meg selv å være der og fullføre selvom det blir vanskelig?

Arbeidsrettet rehabilitering (ARR) er en type arbeidsrettet tiltak. Det er bare en av mange tiltak som er mulig å delta på. Veileder må finne det tiltaket som passer deg. Ved fibro er ARR vanlig å bruke da det drives av bla fysioterapeuter. ARR er et aktivt tiltak med egentrening, gruppetrening og samtaler. De siste ukene er det vanlig med en arbeidspraksis i egnet yrke.

Du må møte, men om man ser at det ikke går så blir du skrevet ut av tiltaket. Da må man vurdere om et annet type tiltak er bedre for deg. Eks kun kartlegging gjennom samtaler. For at man skal finne riktig arbeidsevne for deg så må man igjennom noen form for kartlegging i tiltak. Det må vurderes i hvert enkelt tilfelle hva som er godt nok. Fibro alene er vanskelig nok å få en ufør på, det krever blant annet et rehabiliteringsopphold. Men siden du også har migrene kan det være det ikke er nødvendig. Som sagt, alt må vurderes individuelt. Det er derfor noen roper høyt at de må igjennom så mye, men hos andre så ser man det ikke er nødvendig.

Anonymkode: 62c38...33d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Arbeidsrettet rehabilitering (ARR) er en type arbeidsrettet tiltak. Det er bare en av mange tiltak som er mulig å delta på. Veileder må finne det tiltaket som passer deg. Ved fibro er ARR vanlig å bruke da det drives av bla fysioterapeuter. ARR er et aktivt tiltak med egentrening, gruppetrening og samtaler. De siste ukene er det vanlig med en arbeidspraksis i egnet yrke.

Du må møte, men om man ser at det ikke går så blir du skrevet ut av tiltaket. Da må man vurdere om et annet type tiltak er bedre for deg. Eks kun kartlegging gjennom samtaler. For at man skal finne riktig arbeidsevne for deg så må man igjennom noen form for kartlegging i tiltak. Det må vurderes i hvert enkelt tilfelle hva som er godt nok. Fibro alene er vanskelig nok å få en ufør på, det krever blant annet et rehabiliteringsopphold. Men siden du også har migrene kan det være det ikke er nødvendig. Som sagt, alt må vurderes individuelt. Det er derfor noen roper høyt at de må igjennom så mye, men hos andre så ser man det ikke er nødvendig.

Legen bruker ikke ordet migrene, men hodepine. Jeg har bare så vondt. Når man ikke kan fullføre tiltak på grunn av man har vært syk, må det krysses av på meldekortet? Og hva vil da skje? Vil pengene bli stoppet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei det trenger du ikke. Du ringer bedriften du har avtale med og gir beskjed, mange må også melde ifra til den som er veileder (enten i nav eller tiltaksarrangør). Veileder vil ha jevnlige samtaler med deg for å høre hvordan det går og for å finne løsninger som kan fungere for deg. Viktig å holde legen informert underveis (snakk med legen om hvor ofte det bør være). Hvis nav vil ha legeerklæring vil nav sende melding til legen om det. Nav skal betale det erklæringen koster så legen skriver ikke noe uten at nav har bedt om det.

De dagene man er syk og ikke kan være med på tiltak må krysses på meldekortet? Og hva skjer da med pengene når man svarer på at man har vært syk til å fullføre tiltak? Vil pengene bli stoppet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må man gå gjennom flere slike tiltak eller holder det med en?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Legen bruker ikke ordet migrene, men hodepine. Jeg har bare så vondt. Når man ikke kan fullføre tiltak på grunn av man har vært syk, må det krysses av på meldekortet? Og hva vil da skje? Vil pengene bli stoppet?

Normalt ja. Det vil ikke skje noe med pengene. Om du nekter å delt i tiltak så kan du få stans på AAP. Jeg anbefaler at du møter opp og ser hva som skjer. Går det ikke så går det ikke.

Må man gå gjennom flere slike tiltak eller holder det med en?

Det kommer helt an på hva man fikk ut av tiltaket. Om du ikke klarer å gjennomføre, men man tenker at det er et annet tiltak som er bedre for deg, eller at du vil bli bedre senere så må man gjennom et nytt.

Alt er individuelt. Man må se på utdanning, arbeidserfaring (hva kan man jobbe med på tross av plagene), muligheter, sykdom, resultat av behandling, resultat av tiltak og hva legen mener videre mtp behandling. Så må man sette sammen alt dette og vurdere hva som skjer videre. 

Skrevet

NAV fungerer ikke.

Det er jo helsevesenet som skal vurdere deg som arbeidsdyktig eller ikke.

NAV sender folk å tiltak hos en bedrift som skal vurdere deg, et firma som tjener penge på NAV. Millioner, så skal inkompetente mennesker skrive en vurdering om deg.

Selv sa jeg nei til tiltakene, da jeg ikke hadde orket det. Så mistet støtten.

Anonymkode: 903f4...395

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

NAV fungerer ikke.

Det er jo helsevesenet som skal vurdere deg som arbeidsdyktig eller ikke.

NAV sender folk å tiltak hos en bedrift som skal vurdere deg, et firma som tjener penge på NAV. Millioner, så skal inkompetente mennesker skrive en vurdering om deg.

Selv sa jeg nei til tiltakene, da jeg ikke hadde orket det. Så mistet støtten.

Hvordan mener du at helsevesenet kan vurdere arbeidsevnen din? Har de noen kompetanse på det feltet? Helsevesenet er gode på å diagnostisere og behandle. En lege kan si noe om sykdommen din og symptomer. Hvordan du eller en annen med samme sykdom og symptomer fungerer kan være helt forskjellig. Legen ser deg noen få minutter på akkurat den dagen. Hvordan du er ellers aner ikke legen, annet enn det du sier. Leger har svært liten kunnskap om hva slags muligheter som finnes av tiltak, tilrettelegginger og hjelpemidler i Navs verktøykasse. Du vil blir overrasket over hvor lite de vet. Samtidig så ønsker ikke legene å ta disse avgjørelsene og slenger ballen svært fort over til Nav for å avgjøre arbeidsevnen. 

Ja, tiltak koster og jeg er helt enig i at noen av tiltakene ikke er særlig hensiktsmessige. Noen av dem får lettere folk ut i arbeid, eks jobbspesialist, til dels oppfølgingstiltaket og midlertidig lønnstilskudd. Når det kommer til AAP så må man kartlegge og observere det menneske som skal vurderes opp mot arbeid. Og da må det et tiltak til, i en eller annen form. Poenget er jo å kartlegge arbeidsevnen og det burde man selv være svært interessert i og være positiv og imøtekommen. Å være i mot Nav fra start av gagner ingen, da blir ting veldig slitsomt og energikrevende. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2022 den 13.06):

Jeg vil anbefale deg å be om ett opphold på rehabilitering feks Sunnås, Eiken eller Rauland. Da får du ulike aktiviteter og det er fysioterapeuter, lege, sykepleiere og sosionomer evt også psykolog som følger deg opp i alt fra ett par uker til flere uker. Du får hjelp til å leve med sykdommene dine, hjelp til å finne ut hva som kan gjøre deg friskere og også sortere ut hva som gjør alt verre. Alt dokumenteres av senteret du er på og sendes til lege og nav. Dette er god dokumentasjon å ha hvis veien går mot ufør, det er også god hjelp for å kjenne på om du kan klare å jobbe litt og hvilke typer jobber som kan passe. Det finnes mange ulike steder i landet som tilbyr slike opphold. Jeg var på Rauland først og fikk da god hjelp i fht å komme ut i jobb, hadde da diagnose på fibromyalgi med mye hodepine. Senere ble jeg for syk til jobb og kom da til Sunnås og siden de hadde psykolog der ba jeg om en samtale med den (nydelig psykolog) og det ble klart at jeg trengte en kartlegging på dps. Etter dps (6 timer) var alt i boks og jeg fikk ufør.

Vær åpen og nysgjerrig, kan hende det er ting i livet ditt som trigger fibromyalgien og hodepinen din. Finner du ut hva vil du ha sterkere kort på hånda i fht nav og en eventuell ufør. Du vil også oppleve at du får bedre livskvalitet. Bedre livskvalitet er viktig, man blir ikke nødvendigvis frisk nok til å jobbe men man har det bedre hjemme i fht det daglige liv. Det kan være ting i arbeidslivet som trigger smerter, for meg er det å være tett på andre personer uten mulighet til å trekke meg tilbake. Mitt sosiale batteri er rett og slett ikke stort nok til en hel arbeidsdag. Jeg blir veldig syk, smerter, svimmelhet, angst etc.

Skrevet

Hvordan mener du at helsevesenet kan vurdere arbeidsevnen din? Har de noen kompetanse på det feltet? Helsevesenet er gode på å diagnostisere og behandle. En lege kan si noe om sykdommen din og symptomer. Hvordan du eller en annen med samme sykdom og symptomer fungerer kan være helt forskjellig. Legen ser deg noen få minutter på akkurat den dagen. Hvordan du er ellers aner ikke legen, annet enn det du sier. Leger har svært liten kunnskap om hva slags muligheter som finnes av tiltak, tilrettelegginger og hjelpemidler i Navs verktøykasse. Du vil blir overrasket over hvor lite de vet. Samtidig så ønsker ikke legene å ta disse avgjørelsene og slenger ballen svært fort over til Nav for å avgjøre arbeidsevnen. 

Ja, tiltak koster og jeg er helt enig i at noen av tiltakene ikke er særlig hensiktsmessige. Noen av dem får lettere folk ut i arbeid, eks jobbspesialist, til dels oppfølgingstiltaket og midlertidig lønnstilskudd. Når det kommer til AAP så må man kartlegge og observere det menneske som skal vurderes opp mot arbeid. Og da må det et tiltak til, i en eller annen form. Poenget er jo å kartlegge arbeidsevnen og det burde man selv være svært interessert i og være positiv og imøtekommen. Å være i mot Nav fra start av gagner ingen, da blir ting veldig slitsomt og energikrevende. 

Det var så belastende for meg å forholde meg til NAV, orket ikke mer. De gir seg aldri, skal ha deg på utprøving uansett hvor dårlig man er. Bedre å leve på sosialhjelp, da kan de ikke kreve noe av meg mer.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har vært gjennom dette, og har noen råd til deg;
IKKE PRESS DEG SELV.
Jeg presset meg selv veldig hardt for å vise at jeg var flink og veldig gjerne ville være frisk. Resulatet var at de trodde jeg var arbeidsfør helt til jeg kollapset og ble enda dårligere etterpå enn jeg var fra før. 
Så, om du våkner en dag og kjenner at "i dag går ikke", lytt til deg selv. Skriv gjerne alt ned i en logg og vis NAV. 

Ikke vær "flink", vær deg selv. 

Anonymkode: d51e6...2f4

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

IKKE PRESS DEG SELV.
Jeg presset meg selv veldig hardt for å vise at jeg var flink og veldig gjerne ville være frisk. Resulatet var at de trodde jeg var arbeidsfør helt til jeg kollapset og ble enda dårligere etterpå enn jeg var fra før. 
Så, om du våkner en dag og kjenner at "i dag går ikke", lytt til deg selv. Skriv gjerne alt ned i en logg og vis NAV. 

Hvordan gikk det med deg etter det? Kom du deg igjen? Ble du ufør til slutt?

Anonymkode: 14d61...588

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

IKKE PRESS DEG SELV.

Er dette som er problemet, man MÅ presses. Ellers stopper pengene for mange.

Derfor hele systemet ikke fungerer, penger MÅ man ha uansett. Derfor kan man ikke bruke dette for å PRESSE mennesker, det er et diktatur vi lever i.

Bedre å gå på sosialhjelp resten av livet da. Økonomisk blir det jo samme for mange, får dekket husleie og strøm. Så ca6500kr i lommepenger til annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...