AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #21 Skrevet 5. oktober 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Forstår ikke hvordan kartlegging det blir om jeg ikke engang kan møte til tiltak så å si 99% av tiden om vi ser hvordan min situasjon har vært de siste månedene. Hva kartlegger de? Arbeidsevne uten å ha møtt opp? Hvordan da? Anonymkode: c6d49...641 Møter du ikke opp betyr jo det at du ikke har arbeidsevne. Men det er viktig at du har dialog med stedet eller med nav, om at du ikke klarer å møte opp og hvorfor. Jeg forstår ikke helt hva du ikke forstår. Anonymkode: 04b61...adb 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #22 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvis NAV er det samme der du bor og der jeg bor så vil det bli tiltak via f.eks Fretex Jobb og Oppfølging. Første var på 4 uker, men kunne forlenges hvis det var nødvendig. Jeg hadde en kjempehyggelig dame som hjalp meg til å finne noe jeg kunne prøve meg i, og så fikk NAV en rapport etter det. Deretter fikk jeg plass på en annen avdeling i Fretex Jobb og Oppfølging, der vi har ett år på å finne ut av hva jeg kan jobbe med / om jeg kan jobbe osv osv. Det er veldig godt tilrettelagt og de er veldig hyggelige og vennlige alle jeg har vært i kontakt med. Så hvis det er det samme hos deg så har jeg troa på at det kan fungere bra med deg også. De tar hensyn til helse og formen din og er veldig forståelsesfulle. De trenger rapporter på NAV om du fungerer i jobb eller om de ser at det ikke fungerer i det hele tatt. Så. Da får du vist hva du kan, evt. at du ikke kan jobbe noe. Anonymkode: 0e299...fc1 Takk for svar. Hva er Fretex jobb og hvor er det? Hele spm mitt er hva som skjer om jeg ikke er i stand til å møte opp? Hvordan skal de kartlegge restevne om jeg er fraværende 99% av tiden? Anonymkode: c6d49...641
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #23 Skrevet 5. oktober 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk for svar. Hva er Fretex jobb og hvor er det? Hele spm mitt er hva som skjer om jeg ikke er i stand til å møte opp? Hvordan skal de kartlegge restevne om jeg er fraværende 99% av tiden? Anonymkode: c6d49...641 Dersom du er i dialog med de du skal være i dialog med så vil 99% fravær bli kartlagt som at du ikke har restevne... Skjønner fortsatt ikke hvorfor du ikke forstår. Anonymkode: 04b61...adb
Blåjojo Skrevet 5. oktober 2022 #24 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har alvorlige smerter på grunn av Fibromyalgi i og hodepine 20 dager i måneden i gjennomsnitt og prolaps i ryggen! Er helt lammet av så mye smerte. Hva gjør jeg om jeg må på kurs/tiltak og egentlig ikke makter? Må jeg presse meg å gå dit, det kan dessverre bli umulig slik min case er i nuet! Anonymkode: c6d49...641 Da lar du vær å gå. Er bare å melde seg syk. Du skal ikke presse deg til noe som helst. Det er det som er hele poenget med dette.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #25 Skrevet 5. oktober 2022 Nav sendte meg på datakurs, og kontoarbeid i en spesielt tilrettelagt bedrift. Jeg hadde ikke full arbeidsdag, og fikk ikke sparken om jeg fikk så voldsomt panikkanfall at jeg dro hjem. Det var på 2 år. Etter det hadde de tilbud om jobb på butikk, vaskeri, eller voksenopplæring for å få studiekompetanse. Jeg valgte sistnevnte, og begynte studere på en høgskole. Anonymkode: 9e766...5d6 1
IrethOrona Skrevet 6. oktober 2022 #26 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Forstår ikke hvordan kartlegging det blir om jeg ikke engang kan møte til tiltak så å si 99% av tiden om vi ser hvordan min situasjon har vært de siste månedene. Hva kartlegger de? Arbeidsevne uten å ha møtt opp? Hvordan da? Anonymkode: c6d49...641 De kan kartlegge at ditt sykdomsbilde ikke tillater at du har kapasitet til å møte i tiltak mer enn 1%, som da vil bety det samme for jobb ettersom det er oppmøte som er utfordringen. For å få ufør må en vite noe om hvor mange prosent det er prat om, og det må være dokumentert forsøkt, og kartlagt. At du ikke kan møte til tiltak viser at du ikke har kapasitet til det, men da har de det dokumentert med dager hvor du ikke kan møte + Alternativ loggbok med oversikt over dagsform. Slike tiltak er gull verdt for veien videre mot ufør, om det er det du ønsker deg.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #27 Skrevet 6. oktober 2022 Kan du ikke bare kartlegges i nåværende jobb? Anonymkode: 1a004...16b
sommermor Skrevet 6. oktober 2022 #28 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Møter du ikke opp betyr jo det at du ikke har arbeidsevne. Men det er viktig at du har dialog med stedet eller med nav, om at du ikke klarer å møte opp og hvorfor. Jeg forstår ikke helt hva du ikke forstår. Anonymkode: 04b61...adb Hvis en ikke møter opp på tiltak, kan en vel miste lønnen. Du kan få redusert eller stanset AAP Hvis du ikke overholder aktivitetsplikten, og det ikke er rimelig grunn til dette, kan vi stanse eller redusere arbeidsavklaringspengene dine. Du kan få trekk i AAP hvis du for eksempel: ikke kommer til møte som vi har innkalt til. ikke møter på en bestemt avtalt dag på tiltak, utredning eller behandling. ikke sender inn dokumentasjon og/eller opplysninger som vi har bedt om innen fristen. Har du spørsmål om utbetalinger og pengestøtte fra NAV, kan du ikke bruke dialogtjenesten i aktivitetsplanen til dette.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #29 Skrevet 6. oktober 2022 Blåjojo skrev (10 timer siden): Da lar du vær å gå. Er bare å melde seg syk. Du skal ikke presse deg til noe som helst. Det er det som er hele poenget med dette. Jeg trodde man må være der og lurte hvordan skal jeg det. Anonymkode: c6d49...641
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #30 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Møter du ikke opp betyr jo det at du ikke har arbeidsevne. Men det er viktig at du har dialog med stedet eller med nav, om at du ikke klarer å møte opp og hvorfor. Jeg forstår ikke helt hva du ikke forstår. Anonymkode: 04b61...adb Jeg trodde om man ikke møter opp blir mat stemplet som lat og skulking! Det er derfor jeg lurte hvordan skal jeg presse meg og møte opp og fullføre dette. Anonymkode: c6d49...641
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #31 Skrevet 6. oktober 2022 Blåjojo skrev (10 timer siden): Da lar du vær å gå. Er bare å melde seg syk. Du skal ikke presse deg til noe som helst. Det er det som er hele poenget med dette. Trodde jeg måtte presse meg for å møte opp og fullføre dagen for ikke virke som lat eller at jeg skulker. Er så redd for at de ikke klarer å vurdere meg når jeg ikke møter opp selv med å gi beskjed og være i dialog. Nettopp derfor jeg lurte på hvordan skal jeg klarer dette. Anonymkode: c6d49...641
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #32 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har vært under AAP i snart 2 år. Er under medisinsk behandling. Nå vil Nav sende meg på tiltak. Husker ikke hva saksbehandleren kalte det, arbeidsrettet rehabilitering og arbeidsrettet tiltak. Hva skal dette bety? Hadde jeg klart å «jobbe» hadde jeg gått på min jobb så forstår ikke hva dette vil si. Er veldig redd og frustrert da jeg vet jeg ikke klarer så mye, dessverre. Setter stor pris på enhver som tar seg tid til å svare. Anonymkode: c6d49...641 «Hadde du klart å jobbe, hadde du gått på din jobb?» Du har vel ikke akkurat jobb på aap? Etter to år til og med. Anonymkode: 40379...80e
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #33 Skrevet 6. oktober 2022 Miranda7 skrev (4 timer siden): De kan kartlegge at ditt sykdomsbilde ikke tillater at du har kapasitet til å møte i tiltak mer enn 1%, som da vil bety det samme for jobb ettersom det er oppmøte som er utfordringen. For å få ufør må en vite noe om hvor mange prosent det er prat om, og det må være dokumentert forsøkt, og kartlagt. At du ikke kan møte til tiltak viser at du ikke har kapasitet til det, men da har de det dokumentert med dager hvor du ikke kan møte + Alternativ loggbok med oversikt over dagsform. Slike tiltak er gull verdt for veien videre mot ufør, om det er det du ønsker deg. Jeg forsto det slik at jeg måtte møte opp og kunne fullføre opplegget. Derfor lurte jeg hvordan med mine plager! Er også redd for å ikke bli kartlagt om jeg ikke møter opp og fullfører? Er redd å bli stemplet for skulker eller lat. Er bare så redd Anonymkode: c6d49...641 1
Blåjojo Skrevet 6. oktober 2022 #34 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Trodde jeg måtte presse meg for å møte opp og fullføre dagen for ikke virke som lat eller at jeg skulker. Er så redd for at de ikke klarer å vurdere meg når jeg ikke møter opp selv med å gi beskjed og være i dialog. Nettopp derfor jeg lurte på hvordan skal jeg klarer dette. Anonymkode: c6d49...641 Det er der dagboken kommer inn… Den vil jo vise aktivitetsnivået ditt før du begynner og mens du er i jobb. Det viktigste er at du har dialog med de og ikke gjør deg verre enn du er. De som jobber med dette er god til å vurdere folk, og du vil jo gi et feil inntrykk om du presser deg selv til å gjøre mer enn du klarer. Akkurat som at du gjør det ved å ikke være ærlig om hvor dårlig du er eller hvor vondt du har.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #35 Skrevet 6. oktober 2022 Hele poenget med AAP er jo å avklare mot jobb. Da må man nesten delta på arbeidsrettede tiltak. Arbeidsrettet rehabilitering (ARR) er drevet av fysioterapeuter og kognitiv terapeuter. Et typisk sted for de med smerter i kroppen, sånn som fibro. Det er ikke sånn at en lege kan si noe om arbeidsevne, de kan si mye om sykdom og hva sykdommen gjør med deg. Men siden alt er individuelt så kan arbeidsevnen variere mye. Nav har mange ulike tiltak og ofte så får man også inn hjelpemiddelsentralen for å se på ytterligere tilrettelegging. Med ulike tilrettelegginger (riktig jobb, hjelpemidler, kortere arbeidstid osv) så kan mange jobbe. Og dette ser ofte ikke legene eller ikke har særlig kunnskap om. Du hadde blitt overrasket om du var klar over hvor lite de vet om tilrettelegging og hjelpemidler. Om du har vært så dårlig du er nå i to år uten bedring er det på tide å finne ut av hva som er mulig. Du må kartlegges og det gjøres i tiltak. Om du møter opp og ikke klarer å være der så blir det registrert. Du vil få tilbud om samtaler og en kartlegging av hverdagen din. Om du aldri klarer å møte opp så blir du skrevet ut av tiltaket og man må vurdere om du kan kartlegges uten tiltak, kun gjennom samtaler og legeerklæringer. Dette kan gjøres, men er sjeldent. Om det ikke går så må man prøve igjen. For at en uføretrygd kan godkjennes så er det et krav om deltakelse i tiltak og dette har blitt mye strengere bare de to siste årene. Det skal være svært gode grunner til at man anser det som unødvendig å delta i tiltak. Anonymkode: 62c38...33d
Purple_Pixiedust Skrevet 6. oktober 2022 #36 Skrevet 6. oktober 2022 (endret) Jeg måtte ikke i tiltak, men hadde blitt stemplet som udyktig til arbeid av KIF allerede så tror de bare tok det som et forsøk på utprøving. Uansett jeg har møtt veldig lite motstand og veldig lite stress hos nav. De ba meg aldri om noe som jeg ikke kunne klare. Til slutt sa de det var tid for å søke ufør. Hvis du må i arbeidsutprøving så er det ikke fordi de vil piske deg inn i noe du ikke klarer, men fordi de er rett og slett ikke sikker på hvor din grense går. Da må man nesten forsøke tiltak selv om det nok føles som en belastning. Det hadde nok jeg også syntes, men slapp det heldigvis. Endret 6. oktober 2022 av Purple_Pixiedust
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #37 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hele poenget med AAP er jo å avklare mot jobb. Da må man nesten delta på arbeidsrettede tiltak. Arbeidsrettet rehabilitering (ARR) er drevet av fysioterapeuter og kognitiv terapeuter. Et typisk sted for de med smerter i kroppen, sånn som fibro. Det er ikke sånn at en lege kan si noe om arbeidsevne, de kan si mye om sykdom og hva sykdommen gjør med deg. Men siden alt er individuelt så kan arbeidsevnen variere mye. Nav har mange ulike tiltak og ofte så får man også inn hjelpemiddelsentralen for å se på ytterligere tilrettelegging. Med ulike tilrettelegginger (riktig jobb, hjelpemidler, kortere arbeidstid osv) så kan mange jobbe. Og dette ser ofte ikke legene eller ikke har særlig kunnskap om. Du hadde blitt overrasket om du var klar over hvor lite de vet om tilrettelegging og hjelpemidler. Om du har vært så dårlig du er nå i to år uten bedring er det på tide å finne ut av hva som er mulig. Du må kartlegges og det gjøres i tiltak. Om du møter opp og ikke klarer å være der så blir det registrert. Du vil få tilbud om samtaler og en kartlegging av hverdagen din. Om du aldri klarer å møte opp så blir du skrevet ut av tiltaket og man må vurdere om du kan kartlegges uten tiltak, kun gjennom samtaler og legeerklæringer. Dette kan gjøres, men er sjeldent. Om det ikke går så må man prøve igjen. For at en uføretrygd kan godkjennes så er det et krav om deltakelse i tiltak og dette har blitt mye strengere bare de to siste årene. Det skal være svært gode grunner til at man anser det som unødvendig å delta i tiltak. Anonymkode: 62c38...33d Hva er arbeidsrettet rehabilitering? Er det også tiltak for å kartlegge restevne eller er dette noe annet. Er arbeidsrettet tiltak det samme som arbeidsrettet rehabilitering? Blir restevne vurdert på begge? Du skriver at man må gjennom dette og klarer man ikke det blir det vanskelig å vurdere? Andre sier møter man ikke opp blir restevne som 0%. Det er dette som er vanskelig da må jeg presse meg selv å være der og fullføre selvom det blir vanskelig? Anonymkode: c6d49...641
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #38 Skrevet 6. oktober 2022 Purple_Pixiedust skrev (35 minutter siden): Jeg måtte ikke i tiltak, men hadde blitt stemplet som udyktig til arbeid av KIF allerede så tror de bare tok det som et forsøk på utprøving. Uansett jeg har møtt veldig lite motstand og veldig lite stress hos nav. De ba meg aldri om noe som jeg ikke kunne klare. Til slutt sa de det var tid for å søke ufør. Hvis du må i arbeidsutprøving så er det ikke fordi de vil piske deg inn i noe du ikke klarer, men fordi de er rett og slett ikke sikker på hvor din grense går. Da må man nesten forsøke tiltak selv om det nok føles som en belastning. Det hadde nok jeg også syntes, men slapp det heldigvis. Hva er KIF? Anonymkode: c6d49...641
Purple_Pixiedust Skrevet 6. oktober 2022 #39 Skrevet 6. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er KIF? Anonymkode: c6d49...641 Kriminalomsorgen. Samfunnstjeneste.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #40 Skrevet 6. oktober 2022 Hva er forskjellen på arbeidsrettet tiltak og arbeidsrettet rehabilitering? Er det slik at det først nevnte er for å kartlegge restevne og hva med det andre? Må man gjennom begge tiltak for vurdering? Anonymkode: c6d49...641
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå