Gå til innhold

Maskorama 2022


MissStiles

Anbefalte innlegg

NordicViking skrev (23 timer siden):

Ulven kom med to påstander i dag (en er korrekt, en er feil):

Påstand 1: "Jeg har flere ganger vunnet Gullruten".
Påstand 2: "Selv om dere sår tvil om min dialekt, så har jeg tidligere vunnet priser for mitt språk".

Øystein Pettersen har verken vunnet Gullruten eller priser for språket sitt. Jeg tror vi kan avskrive 'Pølsa' som ulven.

 

For å finne ut hvem som er Ulven, så tror jeg vi må ta utgangspunkt i to ting: Hvem har vunnet Gullruten flere ganger, eller hvem har vunnet en språkpris?

Jeg har kikket litt på vinnere av Gullruten, og har funnet følgende som har vunnet flere ganger:

4 priser: Harald Rønneberg, Jon Almaas

3 priser: Arne Hjeltnes, Robert Stoltenberg, Anders Baasmo Christiansen, Truls Svendsen, 

2 priser: Thomas Numme, Leo Ajkic, 

Flere personer har vunnet 1 pris, men disse tilfredsstiller ikke kriteriet "flere ganger".

..

Nordens Språkpris: Fredrik Skavlan, Jakob Oftebro, 

Dialektprisen: Kjartan Lauritzen, Victor Sotberg, Leif Einar Lothe (Lothepus), Markus Neby, Ronny Brede Aase, Daniel Kvammen, Tønes, Harald Rønneberg, Lars Vaular, Are og Odin, Ravi, 

Jeg vet ikke om Ulven er en av disse, men alle disse personene passer til kriteriene (Gullruten/Språkpris). Det kan også være flere som kvalifiserer som jeg ikke har funnet.  

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NordicViking skrev (39 minutter siden):

 

Jeg vet ikke om Ulven er en av disse, men alle disse personene passer til kriteriene (Gullruten/Språkpris). Det kan også være flere som kvalifiserer som jeg ikke har funnet.  

Det finnes også Riksmålsforbundets lytterpris - her kan du legge til Fredrik Solvang, Jon Almaas (igjen) og Fredrik Skavlan (igjen) til listen.

 

Harald Rønneberg og Jon Almaas ekskluderes fordi begge deler stemmer for dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tantadi skrev (10 timer siden):

I år ser det ut til at det er laget masse «hint» som ikke har noe med personen å gjøre. De blir heller ikke forklart på slutten av programmet når maska har falt. Blir litt dumt når en masse kommunevåpen vises i et halvt sekund, så skal vi liksom pusle sammen navnet ut fra dette. Nå har de «styrt oss» mot feil person 3 ganger. Spesielt alle Mari Maurstad hintene var jo…ja, merkelig. Men det er jo et kjempeartig program likevel. Man må bare ikke høre på de hintene, og bare på stemmen. Ikke like lett når det er personer vi aldri har hørt synge før. Nå har de jo lagt opp overtydelige hint  til Maud og Bilal, så da er det nok ikke noen av de. (Sjøl om jeg egentlig tror det ER Bilal..😄). Men arti læll da..😄

De har lagt opp overtydelige hint til Maud, ikke til Bilal.

Nesten ingen av hintene får jeg til å passe med Bilal.

Bilal har en tatovering, ikke så mange at han ikke kan telle, og han har vært i avisen pga. en gigantisk fisk, ikke østers. Låven får jeg heller ikke til å stemme.

Det eneste hintet som har passet med Bilal, har vært konvoluttene med «Til Gudmund», fordi Gudmund har navndag samme dag som Bilal har bursdag. I tillegg hadde ene konvolutten masse penger og han snakker om å vinne, Bilal vant stjernekamp.

Men utenom det har alle hint vært svært vage og mer pekkt bort fra Bilal. Noe jeg tror de har gjort bevist, fordi stemmen er så gjenkjennbar, så kan ikke Zombien ha tydelige eller gode hint. 

Grunnen til at jeg, og flere er skråsikre på Bilal er pga stemmen.

Jeg hørte det fra første strofe Zombien sang i program 1, da var jeg overbevist pga stemmen, og den overbevisningen har jeg fått forsterket.

Mimic, hvordan zombien er på scenen, stemmen, helt likt Bilal.

Så Bilal er bankers, der har det ikke vært overtydelige hint.

Jeg er enig i at vi kanskje blir lurt av Dandy, men hvis det ikke er Maud, hvem skal det liksom være da? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke et av hintene til Dandy, en kortstokk? Sjekk øredobbene til Maud.

 

 

Screenshot_20221030-150022_Instagram.jpg

Screenshot_20221031-040253_NRK TV.jpg

Endret av The_marsmallowlady
Redigerte bilder
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ulven er Jakob Oftebro 😊

Hint på kostymet med skibinding og stav: Jakob spilte hovedrollen i filmen Birkebeinerne som handler om flukten på ski over fjellet med kongebarnet.

Han var stemmen til en av karakterene i animasjonsfilmen "Alfa og Omega" som er en film om to ulver som er fordrevet fra en nasjonalpark og må finne en vei tilbake til flokken sin.

Jeg tror hodeplagget i episode 3 henviser til da han spilte i "1864", jeg synes de ligner på hverandre.

Fleip/fakta: Han har vunnet Nordens språkpris (og ikke Gullruten)

"Bikarakter av sort": Jakob hadde en birolle i den dansk-svenske kriminalserien Broen.

Det er så langt jeg har klart å grave om Oftebro, men jeg er nå overbevist om at ulven er Jakob Oftebro og ikke "Pølsa".

20221031_071622.jpg

Screenshot_20221031-072549_Samsung Internet.jpg

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å ikke tolke hintene så bokstavelig. Referer til hva Gjessing Linhave sa om hintet med elva/vannet i hennes introvideoer.

Om det er noe med soppen på treet, så må det tenkes litt videre. Et annet ord for sopp/kjuke som er det opprinnelig navnet til kommunen personen kommer fra, typ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JohanneK skrev (39 minutter siden):

Jeg tror ulven er Jakob Oftebro 😊

Hint på kostymet med skibinding og stav: Jakob spilte hovedrollen i filmen Birkebeinerne som handler om flukten på ski over fjellet med kongebarnet.

Han var stemmen til en av karakterene i animasjonsfilmen "Alfa og Omega" som er en film om to ulver som er fordrevet fra en nasjonalpark og må finne en vei tilbake til flokken sin.

Jeg tror hodeplagget i episode 3 henviser til da han spilte i "1864", jeg synes de ligner på hverandre.

Fleip/fakta: Han har vunnet Nordens språkpris (og ikke Gullruten)

"Bikarakter av sort": Jakob hadde en birolle i den dansk-svenske kriminalserien Broen.

Det er så langt jeg har klart å grave om Oftebro, men jeg er nå overbevist om at ulven er Jakob Oftebro og ikke "Pølsa".

20221031_071622.jpg

Screenshot_20221031-072549_Samsung Internet.jpg

Jeg hører Jakob Oftebro! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven=Dag Otto Lauritzen?

- vært på mange turer med Kristian Ødegård, men mest kjent for å ha vunnen et etappe i Tour de France

-mjukis dialekt fra Grimstad

-vunnet Gullruten 2 ganger

-hevet pokalen for noe han ikke kan, vunnet mesternes mester

-var det noe med startet i sort, begynte som politi, kunne se ut som en politihatt  på lørdagens sending

-brukt mange hatter, hat mange yrker. Også de hvor man bruker hatter

-inne i varmen, jobber nå stort sett innendørs i motsetning til før

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetau skrev (12 timer siden):

Men hvem er Zombien? 

Hintene passer til Vinni, men det gjør jo ikke stemmen. 

Bilal Saab skjuler seg nok bak Zoombien, ja.

Mer usikker på Rabagasten. Vært innom både OnklP, Vinni og Petter Northug

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (12 timer siden):

 

For å finne ut hvem som er Ulven, så tror jeg vi må ta utgangspunkt i to ting: Hvem har vunnet Gullruten flere ganger, eller hvem har vunnet en språkpris?

Jeg har kikket litt på vinnere av Gullruten, og har funnet følgende som har vunnet flere ganger:

4 priser: Harald Rønneberg, Jon Almaas

3 priser: Arne Hjeltnes, Robert Stoltenberg, Anders Baasmo Christiansen, Truls Svendsen, 

2 priser: Thomas Numme, Leo Ajkic, 

Flere personer har vunnet 1 pris, men disse tilfredsstiller ikke kriteriet "flere ganger".

..

Nordens Språkpris: Fredrik Skavlan, Jakob Oftebro, 

Dialektprisen: Kjartan Lauritzen, Victor Sotberg, Leif Einar Lothe (Lothepus), Markus Neby, Ronny Brede Aase, Daniel Kvammen, Tønes, Harald Rønneberg, Lars Vaular, Are og Odin, Ravi, 

Jeg vet ikke om Ulven er en av disse, men alle disse personene passer til kriteriene (Gullruten/Språkpris). Det kan også være flere som kvalifiserer som jeg ikke har funnet.  

Så kan man luke ut de som har vunnet begge deler, for en var fleip og en fakta

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonis Josef har vell bare en gullrute og ingen språkpris etter det jeg klarer å finne? Han kan vell da utelukkes som ulven?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duff82 skrev (1 time siden):

Veit vi noe mer om jonis sitt show i Bergen?

Han er ganske utelukket fra å være med. Han passet ikke noen av fleip eller fakta fra Ulven, og har show de neste lørdagene såvidt jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fhs skrev (1 time siden):

Jonis Josef har vell bare en gullrute og ingen språkpris etter det jeg klarer å finne? Han kan vell da utelukkes som ulven?

Trolig, med mindre "vunnet priser for mitt språk" kan tolkes på flere måter. Kongen av Gulset har vel vunnet 1 Gullrute og 1 Humorpris, en serie basert på Jonis sitt "komikerspråk" 😅

Endret av hintet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lilmiss skrev (17 minutter siden):

Han er ganske utelukket fra å være med. Han passet ikke noen av fleip eller fakta fra Ulven, og har show de neste lørdagene såvidt jeg har hørt.

Spørsmålet er om det er vanlig at alle komikerne fra "Julegøy" deltar alle dager showet er satt opp. Håper noen her inne skal på showet nå på lørdag eller kjenner noen som skal, slik at vi eventuelt kan utelukke Jonis for godt. Tror fortsatt det er rom for å tolke fleip/fakta-hintene. Kanskje har han vært en del av produksjoner som har vunnet Gullrute uten at det kommer opp via Google-søk? Men begynner å bli litt søkt hint da kanskje...

Endret av hintet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hintet skrev (2 minutter siden):

Spørsmålet er om det er vanlig at alle komikerne fra "Julegøy" deltar alle dager showet er satt opp. Håper noen her inne skal på showet nå på lørdag eller kjenner noen som skal, slik at vi eventuelt kan utelukke Jonis for godt. Tror fortsatt det er rom for å tolke fleip/fakta-hintene. Kanskje har han vært en del av produksjoner som har vunnet Gullrute uten at det kommer opp via Google-søk? Men begynner å bli litt søkt hint da kanskje...

Ja, muligens... Jeg var klart for å utelukke Jonis nå, og så begynte jeg å google litt for å sjekke opp litt med den røde flanellen, og da kommer det opp et fotograf/promo bilde med han i det... Så nå er jeg overbevist igjen! Ikke lett det her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lilmiss skrev (7 minutter siden):

Ja, muligens... Jeg var klart for å utelukke Jonis nå, og så begynte jeg å google litt for å sjekke opp litt med den røde flanellen, og da kommer det opp et fotograf/promo bilde med han i det... Så nå er jeg overbevist igjen! Ikke lett det her

Mulig det er en god nok link til den røde flanellen ja. Jakob Oftebro er en god kandidat også, men han har jo gjort veldig mye forskjellig og likevel er det litt vanskelig å få hintene til å passe på han. Tenkte også på fleip/fakta som sier at han har vunnet priser for språket sitt, altså i flertall. Finner bare 1 språkpris i 2014, så blir litt usikker på hvor konkret det menes med "priser for språket" (dette er basert på sider som har skrevet ned hintene, jeg har ikke selv sett sendingen i reprise).

Endret av hintet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (20 minutter siden):

Nei, hold opp! Nå orker jeg ikke flere ulver :ler: 

Haha! Godt mulig vi trenger flere både ulver og rabagaster dersom hint og stemme skal passe enda bedre enn dagens mest aktuelle 😅

Endret av hintet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...