Gå til innhold

Maskorama 2022


MissStiles

Anbefalte innlegg

Etter å ha hørt igjennom alle sangene på nytt, og tenkt det jeg tenkte tidlig, at Rabagasten og Ulven har hørtes veldig like ut på stemmen, går jeg for at ulven er Petter Northug og Rabagasten Øystein Pettersen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lilmiss skrev (5 timer siden):

Det er mange som passer til en del hint, men den eneste vi har funnet som passer alt (inkludert hint til Pride) er Daniel Kvammen. Etter å ha sjekket hans Insta så virker han som er veldig aktiv alliert, slik som Maud. Liker å feire pride og gå i paradene. Ifølge podcasten denne uken så gikk han glipp av en feiring oppe i Tromsø (tror jeg det var) hvor han hadde konsert for en uke siden, og de mente bildene han la ut ikke var nye. At han må ha forlatt Tromsø veldig kjapt (passer jo med at han tok et relativt tidlig fly lørdag for å rekke Maskorama).

For mye som peker på Kvammen til at noe annet gir mening for meg, men hadde jo vært veldig gøy å bli ordentlig lurt igjen. Det ble jeg av Ingrid og Fantorangen også.

Hva er det med klærne til Ulven som passer Kvammen? 🤔 Jeg ser ingen link der, heller ikke stemmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattlykt
Sweetheaven skrev (2 minutter siden):

Hva er det med klærne til Ulven som passer Kvammen? 🤔 Jeg ser ingen link der, heller ikke stemmen.

 Hørt litt på Kvammen nå. Trur heller ikke han er ulven vår 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dumme er folk her som fortsatt diskuterer dette? 😆 Fasiten er Bilal Saab, Daniel Kvammen og Øystein Pettersen. Dette har jo vært kjent i ukesvis. 😆 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunidioterher skrev (8 minutter siden):

Hvor dumme er folk her som fortsatt diskuterer dette? 😆 Fasiten er Bilal Saab, Daniel Kvammen og Øystein Pettersen. Dette har jo vært kjent i ukesvis. 😆 

Dumme? Litt av poenget er jo at det er morsomt å diskutere 😊 Hva om du tar feil på en av de som er igjen? 😂 Med mindre du jobber bak scenen og hjelper deltakerne av og på med klærne, så kan du ikke være så bastant.... 😆

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sweetheaven skrev (1 time siden):

Hva er det med klærne til Ulven som passer Kvammen? 🤔 Jeg ser ingen link der, heller ikke stemmen.

Så rart at du ikke ser noen link, det er jo masse med klærne som passer til Kvammen! 🤯

Gullstjernene rundt halsen: Disse er så og si identiske med stjernene på Hallingbunaden (Geilo)

Mønsteret på veska hinter også til bunaden

Spenna på veska: Skibinding (Geilo + Kvammen har i tillegg jobbet på skisenter)

Snøleopard-mønsteret: Han dro på lang rundtur i Asia for å finne seg sjøl.

Platåsko: Kvammen er superfan av ABBA.

Korsett og feminine elementer: Han er stor supporter av pride, og samboeren kaller han homofil med hetero seksualitet.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunidioterher skrev (2 timer siden):

Hvor dumme er folk her som fortsatt diskuterer dette? 😆 Fasiten er Bilal Saab, Daniel Kvammen og Øystein Pettersen. Dette har jo vært kjent i ukesvis. 😆 

Ufint navn og ufin melding.

Jeg tror på de samme navnene, men det er jo bare morsomt at mange er overbevist om forskjellige teorier, og at ingenting er helt sikkert før avmaskingen.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Winterbird skrev (45 minutter siden):

Så rart at du ikke ser noen link, det er jo masse med klærne som passer til Kvammen! 🤯

Gullstjernene rundt halsen: Disse er så og si identiske med stjernene på Hallingbunaden (Geilo)

Mønsteret på veska hinter også til bunaden

Spenna på veska: Skibinding (Geilo + Kvammen har i tillegg jobbet på skisenter)

Snøleopard-mønsteret: Han dro på lang rundtur i Asia for å finne seg sjøl.

Platåsko: Kvammen er superfan av ABBA.

Korsett og feminine elementer: Han er stor supporter av pride, og samboeren kaller han homofil med hetero seksualitet.
 

Helt ærlig ser jeg ikke det. Ser heller ikke skibinding på veska, ligner mer på en samehatt synes jeg.

Jeg tror det er litt hva man vil se også 😜

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (7 minutter siden):

Helt ærlig ser jeg ikke det. Ser heller ikke skibinding på veska, ligner mer på en samehatt synes jeg.

Jeg tror det er litt hva man vil se også 😜

Samehatt? Den tanken har ikke engang slått meg. Jeg syns det ligner en skibinding, evt ambolten som kan sees i Hol kommunevåpen. Så ja, enig, det kommer helt klart an på hva man vil se 👍🏻 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gøy å se alle teorier der ute! Og man blir helt gal, spesielt av ulven ja! For min del høres det ut som en eldre mann bak maska. Og når man først kom over navnet Skavlan som ble nevnt for noen uker siden så hører jeg bare Skavlan.. Jon Øigarden er også på lista mi for ulven..og sånn 10 andre 😂 Om det viser seg å være Daniel..vel det bare håper og tror jeg ikke 😅 Om det er 2 stk.. aff..orker ikke 😂

 

Ang Rabagasten.. ja, nesten ingen tvil om Øystein Pettersen.. men er det noen som har lagt merke til hintvideo nr 1; hvor fargen rød "forsvinner" - jeg tenkte da at dette må være en person som er fargesvak.. ville bare slenge det ut der 😅

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (4 timer siden):

Angående sangen 'Hjerteknuser': Sangen synges på dialekt. Ulven kunne ha sunget en hvilken som helst låt - på bokmål som tidligere eller på engelsk, men valgte å synge en sang som alle synger på dialekt. Jeg tolker det dithen at dialekt er viktig for Ulven. Daniel Kvammen synger på sin egen dialekt, og har fått to språkpriser fordi han bevisst bruker sin Geilo-dialekt i alt han gjør.

Hvordan passer de tre griser til Kvammen? Det er et godt spørsmål. De tre små griser er hentet fra et eventyr. De drar hjemmefra, og må bygge seg sine egne hus. To av grisene tar lett på oppgaven, og bygger seg hus av hhv. strå og kvister. Det er ingen match for ulven, som blåser husene deres over ende og spiser grisene. Den tredje grisen har jobbet hardt, og har bygget seg et murhus. Det greier ikke ulven å blåse over ende. Ulven forsøker å lure den tredje grisen ut av murhuset, men lykkes ikke. I ren frustrasjon forsøker ulven å komme seg ned via pipa, men ender opp i ei stor gryte med kokende vann som grisen har satt opp under pipa. Resultatet er at ulven dør.

Moralen i det hele er ganske enkel: Hardt arbeid og utholdenhet lønner seg til slutt. Man må prioritere det som er viktig i livet, og ikke kaste bort dyrebar tid på uviktige ting.

Hvordan relaterer det til Kvammen? Han var på toppen rent suksessmessig, og levde livet. Det ble mye festing og drikking, og det hele endte med at han gikk på en smell. Han måtte ta seg kraftig sammen, og måtte endre livsstil. Han måtte gjøre knallharde prioriteringer, og han fikk til slutt livet sitt tilbake på rett kjøl. Han har jobbet hardt og har nå klart å bygge seg et solid fundament for livet framover, og i dette livet inngår bl.a. en samboer og to 'bonusbarn'. Han har gitt opp det gamle livet med fest og basar, og han er nå "inne i varmen igjen".

Jeg tror ikke at vi skal ta de tre små grisene bokstavelig i den forstand at de finnes i virkeligheten. Jeg tror vi skal forstå dem utfra hva de representerer i myten rundt ulven. I den andre introvideoen ser vi de to hyttene av hhv. strå og kvister som to av grisene bygget, og vi ser murhuset som den hardtarbeidende grisen bygget - akkurat som i eventyret. Tar man for lett på ting, så kan det få konsekvenser. Jobber man hardt, så blir man belønnet.

Synes ikke stemmen høres ut som han i det hele tatt! Og synes ikke hintene er særlig talende for han heller. Men man ser vel alt med sine egne briller🤣 blir spennende å se i morgen:) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Banana85 skrev (23 minutter siden):

Veldig gøy å se alle teorier der ute! Og man blir helt gal, spesielt av ulven ja! For min del høres det ut som en eldre mann bak maska. Og når man først kom over navnet Skavlan som ble nevnt for noen uker siden så hører jeg bare Skavlan.. Jon Øigarden er også på lista mi for ulven..og sånn 10 andre 😂 Om det viser seg å være Daniel..vel det bare håper og tror jeg ikke 😅 Om det er 2 stk.. aff..orker ikke 😂

 

Ang Rabagasten.. ja, nesten ingen tvil om Øystein Pettersen.. men er det noen som har lagt merke til hintvideo nr 1; hvor fargen rød "forsvinner" - jeg tenkte da at dette må være en person som er fargesvak.. ville bare slenge det ut der 😅

 

Jeg hører på pratesynginga i sangen Blue, og plutselig datt David Eriksen ned, har ikke sjekket hvordan eventuelle hint passer på ham da, annet enn at han iallefall skriver tekst. Men enig i at dette ikke er en ung mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marsh skrev (5 minutter siden):

Jeg hører på pratesynginga i sangen Blue, og plutselig datt David Eriksen ned, har ikke sjekket hvordan eventuelle hint passer på ham da, annet enn at han iallefall skriver tekst. Men enig i at dette ikke er en ung mann.

Så gøy! Det er en ukjent mann for min del - men forundrer meg ikke om det skulle vise seg en ukjent kar bak maska der heller 😅 Hintvideoen sist med typ "uklart syn" tolker jeg som "trenger lesebriller" = mann hvertfall 45+😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NordicViking skrev (3 timer siden):

Hvordan passer de tre griser til Kvammen? Det er et godt spørsmål. De tre små griser er hentet fra et eventyr. De drar hjemmefra, og må bygge seg sine egne hus. To av grisene tar lett på oppgaven, og bygger seg hus av hhv. strå og kvister. Det er ingen match for ulven, som blåser husene deres over ende og spiser grisene. Den tredje grisen har jobbet hardt, og har bygget seg et murhus. Det greier ikke ulven å blåse over ende. Ulven forsøker å lure den tredje grisen ut av murhuset, men lykkes ikke. I ren frustrasjon forsøker ulven å komme seg ned via pipa, men ender opp i ei stor gryte med kokende vann som grisen har satt opp under pipa. Resultatet er at ulven dør.

 

 

Det tok litt tid før det gikk opp for meg, men det virker kanskje ganske opplagt når man ser det.

I første episode hører vi Ulven si: "Jeg er Ulven. Du har kanskje hørt om meg? Jeg har store øyne. Ja vel. Det er bare så jeg skal kunne se dere bedre. Og jeg har ører. Ja vel. Men det er bare så jeg skal kunne høre bedre. Og så har jeg ganske stor munn."

Dette er eventyret 'Rødhette og ulven'. Rødhette skulle besøke sin bestemor som bodde i et hus i skogen. Vi ser Ulven komme gående mot et lite hus, og han går inn døra. Vi ser han henger av seg noe rødt som han hadde over skuldrene.

I andre episode hører vi Ulven snakke om de tre små griser, og vi ser at han river over ende to hus bygget av hhv. strå og kvister. Ulven ender opp utenfor et murhus. Dette er eventyret om 'De tre små griser'.

I tredje episode hører vi Ulven si: "Ulven hadde reist langt om lenge, og lengre enn langt. Gjennom bygd og by, og så så mangt. Han hadde hørt dem rope ulv, men nesten ingen kom."

Dette er eventyret om 'Gutten som ropte ulv'. Vi ser Ulven møte en ung gutt som ser ut til å selge aviser. Ulven oppfordrer alle til å rope ulv sammen med gutten.

I fjerde episode hører vi Ulven si: "Tre historier om Ulven har dere nå fått høre. Men hva har de så med meg å gjøre? Har jeg diktet fritt? Kanskje bitte litt. Men alt er mitt kan jeg avsløre."

Ulven sier at han har fortalt oss tre historier, og at han kanskje har diktet litt. Ulven er en historieforteller.

I femte episode hører vi Ulven si: "Jeg har skrevet på de her historiene en stund. Tygg godt på ordene, for ut av min munn, jeg har delt mine minner og ting jeg har sett. Pakka det sammen og sendt dem langt vekk."

Her konkluderer Ulven med at hans historier er minner som han har delt med oss. Han har "pakket" disse minnene sammen og "sendt dem langt vekk". Slik er det med eventyr. De spres rundt hele verden, og fortelles videre til andre som ikke har hørt disse historiene før.

Hva er relevansen til Ulven og hans historier, og personen bak maska? Det er historiefortellingen. Hvem lager historier som de vil dele med oss? Det er personer som er flinke til å bruke enten ord eller musikk, eller en kombinasjon av begge deler. Det kan være en tekstforfatter, det kan være en musiker, etc. De "pakker sammen" ord og toner, og "sender dem bort" slik at andre kan høre disse historiene. Vi har sikkert alle noen potensielle kandidater som vi tror kan passe inn her.  🐺

 

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig forklaring på hintet om to par briller/Ulven som ser dobbelt: Daniel Kvammen jobba som ledsager under Ridderrennet på Beitostølen i mars. Dermed hadde han ansvaret for å få en synshemmet skiløper gjennom en ti kilometer lang løype (altså "være øynene hans").

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ladybuggy skrev (Akkurat nå):

Mulig forklaring på hintet om to par briller/Ulven som ser dobbelt: Daniel Kvammen jobba som ledsager under Ridderrennet på Beitostølen i mars. Dermed hadde han ansvaret for å få en synshemmet skiløper gjennom en ti kilometer lang løype (altså "være øynene hans").

Gud, dette blir søkt😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Stavangebrud2012 said:

Gud, dette blir søkt😂

Etter at tre steiner i en koffert ble brukt som hint om Kåre Magnus Bergh, føler jeg vi er beyond søkt 🙃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...