Gå til innhold

Hvordan trives med bare hvite vegger? Tips til innredning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi var nettopp på besøk hos noen som hadde stuen malt i gråfargen Elegant med mørke tregulv, det synes han var knallfint 😅 Så nei, han foretrekker det ikke lysere. (Altså, det er ikke sånn at han lyver til meg om sånt, skjønner at halvparten her tror det er en skjult agenda mot mine fargevalg her, men det er det ikke 😛) Og jeg får ikke lov å male nye hvitfarger, han vil ikke at noenting overhode skal røres eller endres på. 

Han liker ellers svært godt rosafargene her, de er ikke direkte rosa, men farge han har vært med og plukket ut. Igjen, han er ikke en tøffel, han hadde hatt null problem med å si det hvis det var noe han ikke likte her. :) 

Litt vanskelig problem her når alle analyserer mannen og tror dere kjenner han bedre enn jeg gjør 😅 (Han er ikke en handyman. Det er jeg som snekrer, bytter gulv og fikser vannrør her. Hadde ikke falt meg inn å be han male, han vet ikke hvilken vei man holder en hammer engang. Så han er ikke spurt om å bidra på noe vis.)

For å oppsummere: 

-Mannen elsker fargene vi har nå. 
-Mannen elsker fargene jeg ønsker i nytt hus. 
-Mannen vil ikke at noe skal males. Ikke engang endre hvitfarge på listene.
-Mannen vil ha det rent og minimalistisk fordi han tror det gir lite rot (vi har flere barn... rot blir det)
-Mannen liker aller best mørkere og sterkere farger enn jeg liker, men er veldig glad i det vi har. Ene rommet her fikk han velge, han valgte Deco blue, pluss en knallrød kontrastvegg (whispering red eller noe). Helt grusomt! Han godtok at jeg malte over etter noen uker, da han jo synes det ble litt "mye". 
-Mannen er sur fordi jeg ville male når jeg hadde sagt at alt var ferdig. 
-Mannen vil ikke at jeg skal ta jobben med å male, fordi han er redd for kaos. I hans verden er det nok lettere å bare nekte maling enn å godta én vegg. 
-Mannens motivasjon for å nekte maling er fordi han vil ha det akkurat slik det er nå, helst med like få møbler som på visning (umulig). 

Og det viktigste: Tråden handler ikke om hva min mann vil, eller hvordan overtale han, eller fargevalg på vegger. Tråden handlet om hvordan trives med hvite vegger, ikke hvordan overtale til å ikke ha hvite vegger. Hvordan få lyse farger og naturfarger til å bli lunt med hvite vegger der mannen helst ikke vil ha gardiner engang. Bør jeg holde meg på beige og naturfarger, eller bør jeg gå for duse ton i ton i feks. grønn eller lignende, eller bør jeg ha sterk kontrast eller har dere andre tips? Bør vi bytte trekk på sofaen? Kan jeg henge et teppe på veggen om vi ikke har gardiner for lyddemping? Kan jeg henge kapper over vinduene, eller blir det for gammeldags? Bare for å få noe? 

Anonymkode: 65f63...df9

Da kan du jo vurdere Jotun sin anbefaling til hvit:

 

E5045D1E-F65D-48D8-BC83-2FD92D597D4E.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker å ta bilder inne, og da er det veldig greit med store hvite veggflater og ikkf masse farger som reflekterer rart. Med hvite vegger trenger jeg ikke like mye lyskilder som nårjeg ikke hadde hvite vegger.  Jeg har tynne gardiner på sommeren og tykke gardiner på vinteren for å holde det varmere.  

Jeg har bodd med lameller, persienner med og uten gardiner, panellenger, vanlige gardiner ++ og det har vært type rom, avstand til naboer, typen vinduer og type hus som har bestemt hva. Har valgt ulikt i nytt hus og gammelt hus.   

 

Anonymkode: ec06a...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (3 timer siden):

Da kan du jo vurdere Jotun sin anbefaling til hvit:

 

E5045D1E-F65D-48D8-BC83-2FD92D597D4E.jpeg

Jeg synes ikke sterke kontraster mot hvit gjør det lunt. Jotun foreslår jo her å bruke kontraster, bl a stramme metalldetaljer og mørkt tre. Det må da bli innmari hardt. 

Anonymkode: 65f63...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg liker å ta bilder inne, og da er det veldig greit med store hvite veggflater og ikkf masse farger som reflekterer rart. Med hvite vegger trenger jeg ikke like mye lyskilder som nårjeg ikke hadde hvite vegger.  Jeg har tynne gardiner på sommeren og tykke gardiner på vinteren for å holde det varmere.  

Jeg har bodd med lameller, persienner med og uten gardiner, panellenger, vanlige gardiner ++ og det har vært type rom, avstand til naboer, typen vinduer og type hus som har bestemt hva. Har valgt ulikt i nytt hus og gammelt hus.   

 

Anonymkode: ec06a...6c9

Hvilken farge har du på gardinene? Vi har ikke innsyn, så trenger ikke gardiner, bare for kosens skyld. 

Anonymkode: 65f63...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ALDRI godtatt å leve i et hjem ned hvite vegger, så der hadde jeg rett og slett ikke vært villig til å inngå kompromiss. Grøss!!!

Anonymkode: 72c60...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tråden handlet om hvordan trives med hvite vegger,

Altså, jeg ønsker deg lykke til med å finne lykken i en klinikk.

 

Jeg kjenner litt typen til mannen din, jeg er ganske sikker på at jeg er gift med samme typen selv. Han har en gang insistert på å beholde hvite vegger, og så ville han ha et blått bilde på veggen. 

Jeg saluterte til det finske flagget hver dag, og begynte å lære meg ord og utrykk på finsk, før han tilslutt måtte bare gi seg. 

Jeg skal aldri bo et sted med hvite vegger igjen. 

 

Mitt forslag: la han få lov til å beholde sine hvite vegger, sin minimalistiske ide om lite møbler etc, og så får du bare spørre han i ny og ne, om han trives på sykehjemmet sitt :)

Anonymkode: b90b8...65e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Altså, jeg ønsker deg lykke til med å finne lykken i en klinikk.

 

Jeg kjenner litt typen til mannen din, jeg er ganske sikker på at jeg er gift med samme typen selv. Han har en gang insistert på å beholde hvite vegger, og så ville han ha et blått bilde på veggen. 

Jeg saluterte til det finske flagget hver dag, og begynte å lære meg ord og utrykk på finsk, før han tilslutt måtte bare gi seg. 

Jeg skal aldri bo et sted med hvite vegger igjen. 

 

Mitt forslag: la han få lov til å beholde sine hvite vegger, sin minimalistiske ide om lite møbler etc, og så får du bare spørre han i ny og ne, om han trives på sykehjemmet sitt :)

Anonymkode: b90b8...65e

Haha, ja jeg blir jo en smule oppgitt over dette. Han skylder på ADHD’en sin og at han trenger ro for øynene. (Jeg har også adhd og trenger ro, men vi er tydeligvis veldig forskjellige i hva ro er). 
 

Greia er jo at det skinner gjennom at det er selve malingen han nekter, enda det ikke er hans jobb og ikke hadde medført noe bry for han. 

Anonymkode: 65f63...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hadde ALDRI godtatt å leve i et hjem ned hvite vegger, så der hadde jeg rett og slett ikke vært villig til å inngå kompromiss. Grøss!!!

Anonymkode: 72c60...81d

Krangelen var så ille her at jeg et øyeblikk sa at da fikk han flytte dit alene 🙈😅😅😅😂 

Anonymkode: 65f63...df9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Haha, ja jeg blir jo en smule oppgitt over dette. Han skylder på ADHD’en sin og at han trenger ro for øynene. (Jeg har også adhd og trenger ro, men vi er tydeligvis veldig forskjellige i hva ro er). 
 

Greia er jo at det skinner gjennom at det er selve malingen han nekter, enda det ikke er hans jobb og ikke hadde medført noe bry for han. 

Anonymkode: 65f63...df9

Ingenting med hvite vegger gir ro. Les litt om fargeteori og hvordan det påvirker oss. Hvitt øker stress så hvis han har ADHD vil det være det eneste han IKKE burde ha på veggene....

Anonymkode: 72c60...81d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingenting med hvite vegger gir ro. Les litt om fargeteori og hvordan det påvirker oss. Hvitt øker stress så hvis han har ADHD vil det være det eneste han IKKE burde ha på veggene....

Anonymkode: 72c60...81d

Enig, men han har visst bestemt seg 😣

Anonymkode: 65f63...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig, men han har visst bestemt seg 😣

Anonymkode: 65f63...df9

Hadde skilt meg 🥲

Anonymkode: 72c60...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hadde skilt meg 🥲

Anonymkode: 72c60...81d

Siterer meg selv lenger opp her 😛 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Krangelen var så ille her at jeg et øyeblikk sa at da fikk han flytte dit alene 🙈😅😅😅😂 

Anonymkode: 65f63...df9

Jeg tror ikke han skjønner hvor trist det er å bo i sterilt hvitt før han har prøvd. Og tror han er utslitt av flytting og stress, og at det er derfor han "forbyr" meg å male, i håp om å falle til ro. Tenker at hvis jeg overtaler litt sakte mot sommeren (som var planen min, å male til sommeren altså), så må han da gå med på det. Hvis ikke får jeg male i skjul mens han er borte og ta kampen etterpå 😛 

Anonymkode: 65f63...df9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid bodd i hvite vegger. Barndomshjemmet var trehvitt og med hvite strievegger, studenthyblene mine var alle hvite, jeg har leid hvit leilighet og flyttet inn i samboers hvite leilighet. Nå har vi kjøpt en leilighet sammen, og jaggu er det ikke hvitt her også! Vi har malt de to soverommene, men har beholdt gang/stue/kjøkken (åpen løsning) i klassisk hvit. Vi må være totalt koko som kan bo på et sykehus, i en institusjon og alt mulig fælt!

Sofaen er blå. Putene oppi er i jordtoner, og vi har pledd. Vi har planter. To bord i tre. Juteteppe og annet teppe. Lyse lingardiner. Kurver.

Vi må bo oss mer inn, og kan sikkert ha mer på veggene, roe det ned og lune det til. Men vi trives, og jevngamle (30 år) som har vært her på besøk har faktisk kalt boligen koselig. Enten lyver de og synes det svir i øynene, eller så er de vel like bak mål som meg/oss. 

Hvitt er rent, og et enkelt lerret å innrede i. Jeg hadde blitt sprø om fargen på veggen hadde kommet i veien for en vase, blomsterpotte, pledd osv., men vi er så forskjellige.

Anonymkode: 5bd49...193

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen ville ikke male hovedrollene i farger, men jeg fikk lov til å male i en varmere greige. Så malte vi barnerom, gang osv i litt sprekere farger.

Vi har en veldig nøytral greige farge. Det har blitt lunere av eikemøbler, tepper, puter, bilder og interiør i farger.

Når det gjelder veggtepper kan du sjekke veggteppene som selges hos Bolina, de er fine 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tror ikke han skjønner hvor trist det er å bo i sterilt hvitt før han har prøvd. Og tror han er utslitt av flytting og stress, og at det er derfor han "forbyr" meg å male, i håp om å falle til ro. Tenker at hvis jeg overtaler litt sakte mot sommeren (som var planen min, å male til sommeren altså), så må han da gå med på det. Hvis ikke får jeg male i skjul mens han er borte og ta kampen etterpå 😛 

Altså. flytt inn med han, jeg tenker at dette er stress fra hans side, og han er sliten. 

Når dere kommer dere på plass og begynner å falle til ro, så får du ta opp igjen at du eier tross alt halve boligen, og du mistrives i sterile farger. Når dere har bodd der i noen mnd er han nok litt mer "mentalt" på plass. Planen hans er nok ikke å konsekvent bo i hvitt hus for resten av livet.

Male til sommeren (eller, sen-vår om man skal tenke på været) er jeg sikker på at du får til, med han på lasset :)

Anonymkode: b90b8...65e

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi må være totalt koko som kan bo på et sykehus, i en institusjon og alt mulig fælt!

Du trenger ikke gå i komplett offer-rolle bare for at andre folk har andre preferanser for deg. Om du, i denne tråden som omhandler mennesker som ikke liker hvite vegger føler deg så støtt og angrepet, så kan du bare la være å lese her. 

For meg er hvitt ikke en farge som er enkel å innrede i, for man går så fort i mannefella å kjører på med sort, sånn at alt blir art-deco, og om man kjører farger så blir det automatisk kontrastfarger. Om du liker hvitt så er det opp til deg, men i denne tråden, så snakker vi om vi som foretrekker andre farger. 

Anonymkode: b90b8...65e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har alltid bodd i hvite vegger. Barndomshjemmet var trehvitt og med hvite strievegger, studenthyblene mine var alle hvite, jeg har leid hvit leilighet og flyttet inn i samboers hvite leilighet. Nå har vi kjøpt en leilighet sammen, og jaggu er det ikke hvitt her også! Vi har malt de to soverommene, men har beholdt gang/stue/kjøkken (åpen løsning) i klassisk hvit. Vi må være totalt koko som kan bo på et sykehus, i en institusjon og alt mulig fælt!

Sofaen er blå. Putene oppi er i jordtoner, og vi har pledd. Vi har planter. To bord i tre. Juteteppe og annet teppe. Lyse lingardiner. Kurver.

Vi må bo oss mer inn, og kan sikkert ha mer på veggene, roe det ned og lune det til. Men vi trives, og jevngamle (30 år) som har vært her på besøk har faktisk kalt boligen koselig. Enten lyver de og synes det svir i øynene, eller så er de vel like bak mål som meg/oss. 

Hvitt er rent, og et enkelt lerret å innrede i. Jeg hadde blitt sprø om fargen på veggen hadde kommet i veien for en vase, blomsterpotte, pledd osv., men vi er så forskjellige.

Anonymkode: 5bd49...193

Absolutt ikke meningen å kritisere de som liker dette! Beklager at det kommer krasse setninger om hvite vegger her, det er vel mest for å få frem poenget av hvor lite JEG liker det :) Jeg har sett mange med hvite vegger som er flinke til å innrede dette altså! Jeg velger nemlig farge på vaser osv etter veggfargen, synes det er veldig fint når ting passer sammen. Jeg synes det er vanskelig å finne farger som kan passe til hvitt, uten at det blir for hardt og for stor kontrast, for jeg liker ikke for sterke kontraster. Er redd for at det fort blir hummer og kanari når jeg ikke har veggfargen som en rød tråd. Det er nok mange som er mye flinkere til sånt enn meg, men veggfargen blir for meg støttehjul når jeg sykler. 

Rosa Dartle skrev (14 timer siden):

Mannen ville ikke male hovedrollene i farger, men jeg fikk lov til å male i en varmere greige. Så malte vi barnerom, gang osv i litt sprekere farger.

Vi har en veldig nøytral greige farge. Det har blitt lunere av eikemøbler, tepper, puter, bilder og interiør i farger.

Når det gjelder veggtepper kan du sjekke veggteppene som selges hos Bolina, de er fine 😊

Takk for tips om veggtepper! Jeg elsker også eik og treverk, men pga økonomi og hvor lett det er å få tak i brukte møbler har vi mye i både eik og furu, som jeg pusser ned og oljer selv. Rotting, planter osv. Men har alltid brukt veggen som en "retningssans" i det andre interiøret, derfor jeg så vanskelig ser for meg å innrede "i blinde". 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du trenger ikke gå i komplett offer-rolle bare for at andre folk har andre preferanser for deg. Om du, i denne tråden som omhandler mennesker som ikke liker hvite vegger føler deg så støtt og angrepet, så kan du bare la være å lese her. 

For meg er hvitt ikke en farge som er enkel å innrede i, for man går så fort i mannefella å kjører på med sort, sånn at alt blir art-deco, og om man kjører farger så blir det automatisk kontrastfarger. Om du liker hvitt så er det opp til deg, men i denne tråden, så snakker vi om vi som foretrekker andre farger. 

Anonymkode: b90b8...65e

Dette er det jeg bekymrer meg litt for. Tenker at jeg MÅ kjøre beige og lyse, duse farger for at det ikke skal bli "hardt" å se på. For ton i ton blir vel eneste løsningen her? Samt grønne planter? 

Anonymkode: 65f63...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Altså. flytt inn med han, jeg tenker at dette er stress fra hans side, og han er sliten. 

Når dere kommer dere på plass og begynner å falle til ro, så får du ta opp igjen at du eier tross alt halve boligen, og du mistrives i sterile farger. Når dere har bodd der i noen mnd er han nok litt mer "mentalt" på plass. Planen hans er nok ikke å konsekvent bo i hvitt hus for resten av livet.

Male til sommeren (eller, sen-vår om man skal tenke på været) er jeg sikker på at du får til, med han på lasset :)

Anonymkode: b90b8...65e

Krysser fingrene for dette ja :) Men trenger desperat å ha det litt koselig før den tid også 😛 Nå mot vinter og mørke!

Anonymkode: 65f63...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Altså, jeg ønsker deg lykke til med å finne lykken i en klinikk.

 

Jeg kjenner litt typen til mannen din, jeg er ganske sikker på at jeg er gift med samme typen selv. Han har en gang insistert på å beholde hvite vegger, og så ville han ha et blått bilde på veggen. 

Jeg saluterte til det finske flagget hver dag, og begynte å lære meg ord og utrykk på finsk, før han tilslutt måtte bare gi seg. 

Jeg skal aldri bo et sted med hvite vegger igjen. 

 

Mitt forslag: la han få lov til å beholde sine hvite vegger, sin minimalistiske ide om lite møbler etc, og så får du bare spørre han i ny og ne, om han trives på sykehjemmet sitt :)

Anonymkode: b90b8...65e

Så barnslig, husk dere er to om å trives i hjemmet. Det er aldri kun en som skal bestemme.

Anonymkode: c9a19...9a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...