Gjest gjest1 Skrevet 30. november 2005 #1 Del Skrevet 30. november 2005 Et enkelt spørsmål! Hjelper det å strekke ut lengre etter trening, og bruke god tid for å la musklene tøye? For jeg har merket at leggen f.eks blir mykere etter jeg først har strukket den oppetter veggen ved å sette forten inntil, da klarer jeg etterpå å sette meg på gulvet med ene beinet bretta og strekke meg helt ut til foten min og ta på den. Det kunne jeg ikke før! Jeg har så lyst til å bli en av dem som kan stående ta tak i foten og dra den langt over huet :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Very Victoria Skrevet 30. november 2005 #2 Del Skrevet 30. november 2005 Vil du bli skikkelig myk så begynn med Yoga. Jeg kan gå ned i både gutte- og jentespagat uten engang å varme opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rav Skrevet 30. november 2005 #3 Del Skrevet 30. november 2005 Jeg vil også anbefale yoga. Men ja, det hjelper jo også - som du har funnet ut - å strekke ut for eksempel etter trening, men jeg tror man bør holde så og så lenge for å få max effekt. Hvor lenge det er, husker jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. november 2005 #4 Del Skrevet 30. november 2005 Det var egentlig power-yoga i går på spenst, men kunne ikke finne det Får prøve neste uke igjen, da Heldige victoria, jentespagat, er det beina ut til siden, det? Det er den jeg helst vil få til. Du vet ikke hvilken som er vanskeligst, da? Eller er det det samme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilith Skrevet 30. november 2005 #5 Del Skrevet 30. november 2005 Hvor lenge det er, husker jeg ikke. ← 3x20 sek på hver muskel, minst! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. november 2005 #6 Del Skrevet 30. november 2005 Betyr det at jeg tar 20 sek på hver, pause også 20 sek også pause og 20 sek igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
siebaeo Skrevet 30. november 2005 #7 Del Skrevet 30. november 2005 Betyr det at jeg tar 20 sek på hver, pause også 20 sek også pause og 20 sek igjen? ← Jeg tøyer lengre enn det. Sitter til jeg føler det har sluppet litt. Vet ikke helt hvor lenge. Bare vær forsiktig så du er varm nok. Å forstrekke seg er vondt og kan være vanskelig å bli kvitt. Tverrmasasje (på tvers av muskelen) på muskelen er et godt triks om det oppstår. Jentespagat er en fot fram og en bak, guttespagat er beina til hver side Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 30. november 2005 #8 Del Skrevet 30. november 2005 Jeg er vel det et "normalt" menneske ville kalle sjokkerende myk, etter 11 år med rs (rytmisk sportsgymnastikk.) Mitt råd er å tøye 30-60 sek på hver muskel, og det skal gjøre VONDT, så vondt at du ikke kan føre en samtale. Det er veldig viktig at du er ordentlig varm først, hvis ikke risikerer du å få strekkskader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hecuba Skrevet 30. november 2005 #9 Del Skrevet 30. november 2005 Dersom du vil bli mykere, må du holde strekker lenger enn du gjør bare ved vanlig uttøying. Yoga er jo flott eksempel, men du kan også gjøre vanlig tøyeøvelser. Hold i hvertfall 45 sek - 1 min, press deg litt lenger og hold igjen. Karatetreneren min sa en gang at for hver gang du tøyer slik øker utslaget ditt på ca 1mm.. Vet ikke om det stemmer, jeg.. Men man merker fort resultater hvertfall. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. november 2005 #10 Del Skrevet 30. november 2005 Oppvarming hvis jeg vil tøye ut hjemme, kan det være å løpe et par mange ganger opp og ned trappa til jeg svetter og puster og peser og er varm? Tenker bare på å tøye ut beina da. Takk for mange fine tips Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilith Skrevet 30. november 2005 #11 Del Skrevet 30. november 2005 Betyr det at jeg tar 20 sek på hver, pause også 20 sek også pause og 20 sek igjen? ← Ja. Men som du ser av andre svar, kan du gjerne holde lenger, om du orker! Spørs jo hvor mye om å gjøre det er for deg å komme ned i spagaten også, da. Jeg trente i mange år uten å få det til. Men mykere ble jeg jo! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grace Skrevet 30. november 2005 #12 Del Skrevet 30. november 2005 Min gamle balettlærer sa 45 sekunder for hver strekk med tre repetisjoner. HUn mente at de som ikke klarte det rett og slett ikke ville det nok! Og alle vet hvor myke gamle ballettlærere er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 1. desember 2005 #13 Del Skrevet 1. desember 2005 Helt enig med de andre her; tøy så mye du klarer, hold så lenge du klarer, og repeter minst tre ganger. Gjør du dette flere ganger i uken bør du se resultater ganske raskt. Jeg lærte i tillegg såkalt makstøying da jeg drev med turn, men da må du være SKIKKELIG varm først, ellers skader du deg bare! Bruk et tau e.l. til hjelp, eller få noen til å presse deg. Sitt f.eks. på gulvet med bena strakt ut foran deg, surr tauet et par ganger rundt føttene, hold en ende i hver hånd, og trekk deg ned mot bena (med rett rygg, selvfølgelig). Tøy absolutt maks av hva som er fysisk mulig for deg, og gjerne noen millimeter til. Du skal bare holde denne strekken i et par sekunder, og slippe rolig opp igjen. "Ordentlig" tøying bør du for øvrig ikke gjøre etter annen trening, du bør bare varme opp og så tøye som om det var en egen treningsøkt (det er det for så vidt også - bevegelighetstrening). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå