Gå til innhold

Bygd nytt hus, angrer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

niru28 skrev (2 timer siden):

Det er etablert hekk på 2 sider av tomten allerede, så det er ikke så ille fra bakkeplan. Vi har tenkt litt på å sette opp gjerde på den siste siden, men det er ikke fra den kanten innsynet er mest plagsomt.  Huset har de viktigste rommene i 2. etasje så litt begrensa hvor mye det hjelper med hekk osv. fra inne. Gardiner osv. har vi, men litt trist å ha de trukket igjen hele tiden.

Foliering? 

Anonymkode: 87684...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Our plans never turn out as tasty as reality.
 ~ Ram Dass

 

 

Anonymkode: 84242...52d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt. Nå plages vi hverken av innsyn eller tette naboer da vi ønsket en mer sentral livsstil enn vi hadde, men vi skulle også bygge drømmehus med sinnsyk utsikt osv.

 

Vi bodde 3 år i et annet hus i samme område. Hadde kjøpt tomt og tegnet hus osv, men vi fikk kalde føtter da beliggenheten ble helt feil og for usentral i forhold til det livet vi ønsket oss. Vi gikk heldigvis tidlig ut av prosjektet og solgte tomta osv slik at vi slapp å sitte igjen med skjegget i postkassa, så sånn sett så hjelper det ikke deg. Men poenget er, jeg skjønner hvordan du har det til en viss grad.

Anonymkode: 7e32f...833

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kjøpe ganske store trær og busker. Plassere de strategisk slik at dere ikke får innsyn. 
 

Hvis det ikke er godt nok hadde jeg flyttet hvis dere tenker det samme til våren. 

Anonymkode: 6dbcb...968

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei,

Dette er ganske tungt å skrive om, men jeg ønsker å høre hva andre tenker rundt det.

For et års tid siden bygde vi enebolig, ca 20 minutter utenfor en by vi har bodd ved i mange år nå. Vi fant en fin tomt, og bygde "drømmehuset" slik vi hadde sett det for oss. Selve huset er vi veldig godt fornøyde med, men vi klarer ikke bli komfortable med tomten og nærområdet.

Husene rundt oss er altfor tett på, noe som resulterer i lite fritt utsyn og en del innsyn, både i hage og hus. I ettertid ser vi at vi burde ha plassert huset annerledes på tomta eller valgt en annen hustype, men det er i grunnen altfor sent å gjøre noe med nå. Det har blitt bygd flere store hus rundt oss (foran, bak og på sidene) etterpå, noe som var et usikkerhetsmoment i prosessen all den tid boligfeltet er nytt (og ikke regulert av en utbygger). I etterpåklokskapens navn burde vi selvfølgelig ha kjøpt tomten, for så å vente med bygging til vi så hvordan forholdene kom til å bli.

Nå er det tungt å komme hjem, det er daglig samtaleemne og stemningen blir laber og trykkende oss i mellom. Det er fryktelig ambivalent all den tid vi er fornøyde med selve huset (rominndeling, størrelse, stil osv), men det gnager veldig at vi aldri får gjort noe med tomten og plasseringen. Vi ønsker oss nok mer luft og større avstand til naboer, mer usjenert rett og slett.

Så spørsmålet er hva i alle dager skal vi gjøre. Vi føler at vi har gitt det en fair sjangse og vi går fortsatt med en klump i magen. Dermed er det vanskelig å se for seg at man skal bo slik resten av livet når resultatet ikke ble som etter forventningene. Samtidig er vi ydmyke for at noen kanskje vil se på det som et "luksusproblem", all den tid huset er bra og slik vi håpet på. Det hjelper bare så lite når naboene ble veldig mye tettere innpå vinduene våre enn hva vi hadde forutsett i byggeprosessen.. 😔 Største problemet er så klart at man aldri får gjort noe med det, det er liksom ikke snakk om å pusse opp noen rom eller noen overflater.

Vi har naturlig nok pådratt oss et stort huslån etter å ha bygd et helt nytt hus. Synes det er veldig vanskelig å si hva huset ville gått for på det åpne markedet, om vi i det hele tatt hadde fått igjen pengene våre. Selv om det er i nærheten av by så er det i utkanten og ikke direkte sentralt. Vi liker området og byen veldig godt, så vi ser absolutt for oss at vi kommer til å bli her. Men vi er som småbarnsforeldre flest skeptiske på å flytte ut av skolekretsen og vekk fra vennene til barna (har 3 stk). 

Tips/erfaringer?

Anonymkode: 9169e...435

Dere kan jo selge?

Hm.. Folk ser rett inn til dere liksom?

Hva med en høy tuja hekk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har råd til å selge og kjøpe nytt i riktig skolekrets, så hadde jeg flytta. Jeg vet hvordan det er å mistrives med en eller flere ting. Bodde selv i en helt ålreit leilighet hvor jeg hadde feilvurdert trafikkstøy. Merka det første helga jeg hadde flytta inn, og der var et gnagsår så lenge jeg bodde der (5 år). Der var en av grunnene til at jeg flytta til en tilsvarende størrelse bolig, ikke så langt unna. Tapte ikke på det, men bodde semi-fornøyd i 5 år. 

Anonymkode: c4e2b...624

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvis dere har råd til å selge og kjøpe nytt i riktig skolekrets, så hadde jeg flytta. Jeg vet hvordan det er å mistrives med en eller flere ting. Bodde selv i en helt ålreit leilighet hvor jeg hadde feilvurdert trafikkstøy. Merka det første helga jeg hadde flytta inn, og der var et gnagsår så lenge jeg bodde der (5 år). Der var en av grunnene til at jeg flytta til en tilsvarende størrelse bolig, ikke så langt unna. Tapte ikke på det, men bodde semi-fornøyd i 5 år. 

Anonymkode: c4e2b...624

Trafikkstøy hører en ikke etter noen år, det blir bare en sus du venner deg til.

Anonymkode: b0d4e...701

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere mistrives, så flytt! Men dere risikerer selvsagt å gå skikkelig i minus. Vil det i tilfelle være verdt det? Det er risikabelt å kjøpe først og selge etterpå. Hvis dere får vesentlig mindre for huset enn dere ønsker/trenger, sitter dere i saksa. Da kan det være bedre å legge ut huset for salg først. Be om en verdivurdering fra flere meglere. De kan bomme, særlig i dårlige tider hvor husene ikke flyr ut, men de har jo god peiling. Er summene de kommer med som prisantydning  innafor det som kan fungere for dere? Hvor mye er dere villige til å tape på huset, hvis nødvendig? Hvis dere legger ut huset først, uten å kjøpe et annet hus først, kan dere la være å godta høyeste bud hvis det ikke er høyt nok. 

Anonymkode: 5e4dc...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Det er ikke nødvendigvis enkelt å selge nå. En venn av meg måtte ha fire-fem visninger og sette ned prisaantydningen betydelig før han fikk solgt. Og selv da fikk de under prisantydning nummer to. Og dette var i Oslo!)

Anonymkode: 5e4dc...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Trafikkstøy hører en ikke etter noen år, det blir bare en sus du venner deg til.

Anonymkode: b0d4e...701

Ikke jeg. Jeg bodde der i 5 år, var like irritert på slutten som på begynnelsen. 

Anonymkode: c4e2b...624

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fått en vurdering av megler på hva det er realistisk å få for huset. Da kan dere lettere finne ut om det er et realistisk valg å flytte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår godt at dere ikke vil ha innsyn, og det er neppe noe dere kommer til å bli vant til. Samtidig er det et vanskelig tidspunkt å selge på, og det blir neppe bedre med det første. Jeg tenker dere har to alternativer:

1. Selg raskt før rentene går opp mer, og boliglånforskriften blir strammet ytterligere inn.

2. Sett inn tiltak for å skjerme for innsyn, og ha is i magen frem til det blir enklere å selge igjen.

 

Når det gjelder sistenevnte er det som som noen sa over her mulig å få tak i høye/hurtigvoksende trær som er eviggrønne, disse er supre for å hindre innsyn (også i 2. etasje). Florlette gardiner slipper inn lys men reduserer innsyn inn, ellers ville jeg faktisk hatt persienner eller liknende nede/igjen der hvor innsynet er verst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forstå dere, men det er noe som heter å bo seg inn, og drit i hva naboene synes om   gardiner, hekk, og skjerming for innsyn. Det finnes vinduer du ser godt ut, men uten innsyn. 

Gi dette par år. Man trenger ikke bli venner med sine naboer, men har man barn er det naturlig at man slår av en prat, uansett hvor man velger å bo. 

Anonymkode: c3d12...7a5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

niru28 skrev (På 3.10.2022 den 10.55):

Tror kanskje ikke det med område kom helt klart frem i teksten.

Vi veier selvfølgelig barna og barnas behov i første rekke. Det vi vurderer er vel å ha is i magen og se om vi kan finne noe i nærheten, i samme krets.

Jo, men da flytter dere jo ikke barna fra skole/venner. Det blir noe helt annet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner at dere er skuffet, ts. Tror det blir veldig forsterket av at dere hadde helt andre forventninger, og nå ser at det kunne blitt bedre om dere hadde gjort det annerledes. Kjenner ofte på den følelsen selv. 

Men er huset på ingen måter bra nok? Hvor mye innsyn er det egentlig? Er det sånn at du og naboen ser på hverandre når dere sitter i sofaen?

At man ser at det er folk i huset må man nesten regne med, men ingen med sine fulle fem står og glaner bevisst. Selv om vi har lang avstand til naboer nå, så ser vi jo om folk står i vinduene, og naboene kan se at vi sitter ved spisebordet pga de bor høyere opp. Siden vi bor i skrånede terreng, som gir fin utsikt, så vil alltid husene på oversiden av oss se om vi bruker hagen osv. Om ikke må vi ha 5 meter høy hekk rundt hele tomta (noen i nabolaget har faktisk gjort dette, og det ser helt dust ut, i tillegg til at de får minimalt med sol. Selv har vi bare innfunnet oss med at vi ikke er usynlige. 

Jeg ville gitt det litt tid, og se om dere klarer å legge fra dere at det ikke ble absolutt helt perfekt, og slik dere så for dere. Men om denne følelsen ikke slipper, så burde dere helt klart flytte. 

Vi har ting med vår bolig som vi ikke er helt fornøyd med vi også. Ting som er veldig vanskelig å få gjort noe med, og enten må vi finne oss i det, eller flytte. Vi har ikke bygd selv, så vi kjenner selvfølgelig ikke på følelsen av å ha gjort dårlige valg ang dette. 

Anonymkode: ad478...eca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar! Og ja, dette forsterkes nok veldig av at det bryter med forventningene vi hadde på forhånd. Og at vi kanskje burde ha forutsett ting vi ikke gjorde. Samtidig så gjør man jo de valgene man føler er rett der og da. Er inneforstått at mange føler på det samme, ift. jobb, familie, bolig osv.

Huset er veldig bra, og vi er godt fornøyde med rominndeling, størrelse og alt det der. Så det dekker alle våre behov på den måten. Det er mer det at vi har husene veldig tett på, og at vi enkelt burde ha løst det ved å plassere huset annerledes på tomten (tomten er ganske romslig). Da ville vi fått både bedre utsikt og mindre innsyn. Vi føler kanskje at det vi så for oss på tegning ikke ble helt virkeligheten.

Vi kommer nok til å se an litt, gi det et år eller noe før vi tar en avgjørelse. Det er ikke overflod av boliger i nærområdet heller, så er muligens litt risikabelt å selge før man evt kjøper noe annet. 

 

Anonymkode: 9169e...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pergola og beplantning kan i det minste skape gode og usjenerte rom i hagen. Kan du kose deg med å planlegge/oppgradere hagen framover, og om ting fortsatt føles feil om si ett år kan dere aktivt se etter alternativ bolig i samme skolekrets? Kan fine uteplasser, kanskje en utestue, veie opp litt for følelsen av å være inneklemt/overvåket? Om man har en slik plan vil det ofte være lettere å slå seg midlertidig til ro.

Anonymkode: a6a33...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...