Gå til innhold

Bygd nytt hus, angrer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Dette er ganske tungt å skrive om, men jeg ønsker å høre hva andre tenker rundt det.

For et års tid siden bygde vi enebolig, ca 20 minutter utenfor en by vi har bodd ved i mange år nå. Vi fant en fin tomt, og bygde "drømmehuset" slik vi hadde sett det for oss. Selve huset er vi veldig godt fornøyde med, men vi klarer ikke bli komfortable med tomten og nærområdet.

Husene rundt oss er altfor tett på, noe som resulterer i lite fritt utsyn og en del innsyn, både i hage og hus. I ettertid ser vi at vi burde ha plassert huset annerledes på tomta eller valgt en annen hustype, men det er i grunnen altfor sent å gjøre noe med nå. Det har blitt bygd flere store hus rundt oss (foran, bak og på sidene) etterpå, noe som var et usikkerhetsmoment i prosessen all den tid boligfeltet er nytt (og ikke regulert av en utbygger). I etterpåklokskapens navn burde vi selvfølgelig ha kjøpt tomten, for så å vente med bygging til vi så hvordan forholdene kom til å bli.

Nå er det tungt å komme hjem, det er daglig samtaleemne og stemningen blir laber og trykkende oss i mellom. Det er fryktelig ambivalent all den tid vi er fornøyde med selve huset (rominndeling, størrelse, stil osv), men det gnager veldig at vi aldri får gjort noe med tomten og plasseringen. Vi ønsker oss nok mer luft og større avstand til naboer, mer usjenert rett og slett.

Så spørsmålet er hva i alle dager skal vi gjøre. Vi føler at vi har gitt det en fair sjangse og vi går fortsatt med en klump i magen. Dermed er det vanskelig å se for seg at man skal bo slik resten av livet når resultatet ikke ble som etter forventningene. Samtidig er vi ydmyke for at noen kanskje vil se på det som et "luksusproblem", all den tid huset er bra og slik vi håpet på. Det hjelper bare så lite når naboene ble veldig mye tettere innpå vinduene våre enn hva vi hadde forutsett i byggeprosessen.. 😔 Største problemet er så klart at man aldri får gjort noe med det, det er liksom ikke snakk om å pusse opp noen rom eller noen overflater.

Vi har naturlig nok pådratt oss et stort huslån etter å ha bygd et helt nytt hus. Synes det er veldig vanskelig å si hva huset ville gått for på det åpne markedet, om vi i det hele tatt hadde fått igjen pengene våre. Selv om det er i nærheten av by så er det i utkanten og ikke direkte sentralt. Vi liker området og byen veldig godt, så vi ser absolutt for oss at vi kommer til å bli her. Men vi er som småbarnsforeldre flest skeptiske på å flytte ut av skolekretsen og vekk fra vennene til barna (har 3 stk). 

Tips/erfaringer?

Anonymkode: 9169e...435

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det er sært og uansvarlig å flytte barn ut av skolekrets fordi dere synes naboer er litt tett på helt generelt.

Dere har tak over hodet og mat på bordet - og sannsynligheten for at det er mange pluss ved godt naboskap over tid er jo større enn om man bor litt mer «fritt».

Dette er veldig pluss i småbarnstid.

Det er veldig få som ender med drømmehus, drømmetomta, drømmenaboer og drømmeliv. 
 

Dere har panikk fordi det ikke ble som drømmen tilsa, noe det jo aldri blir i realiteten. 
 

Om man vil ha usjenert tomt for nybygg må man bygge ganske landlig til på en random tomt, de færreste byer har mange slike tomter. 
 

Bo der til ungene er litt eldre, og ta det derfra.

Blir for fjernt å rive opp barnas sosiale grunnlag og trivsel for at man vil ha finere utsikt. 

 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje ikke det med område kom helt klart frem i teksten.

Vi veier selvfølgelig barna og barnas behov i første rekke. Det vi vurderer er vel å ha is i magen og se om vi kan finne noe i nærheten, i samme krets.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke sette opp en hekk eller noe?

Anonymkode: 15e5d...ec0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å sette opp en høy hekk? 🤷‍♀️
Opp/ned plisségardiner? (Altså typen som man kan bruke til å kun skjerme deler av vinduet ved behov)

Anonymkode: b16e3...13f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyt murgjerde? Tregjerde? Hekk? Gardiner? 

Anonymkode: b4eb6...956

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er etablert hekk på 2 sider av tomten allerede, så det er ikke så ille fra bakkeplan. Vi har tenkt litt på å sette opp gjerde på den siste siden, men det er ikke fra den kanten innsynet er mest plagsomt.  Huset har de viktigste rommene i 2. etasje så litt begrensa hvor mye det hjelper med hekk osv. fra inne. Gardiner osv. har vi, men litt trist å ha de trukket igjen hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høyt murgjerde? Tregjerde? Hekk? Gardiner? 

Anonymkode: b4eb6...956

Folie på vinduer (det finnes sikkert litt finere typer enn de man kan se, kanskje slike som er «usynlig» men som gjør at dere kan se ut men ingen kan se inn, hvis det finnes)

Anonymkode: b4eb6...956

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gitt det litt tid å tygge litt mer på det. Vansklig å få helt uskjenert timt om man skal bygge nytt, da bør man kanskje tenke på å kjøpe ett eldre hus og pusse opp. Vansklig å gi noen råd når man ikke står i situasjonen selv, men dere kunne jo feks laget en plan og gitt dere en tidsfrist for å bo dere inn litt til. Da slipper man kanskje gå å irritere seg daglig i hverdagen. Da vet man at «nå skal vi bo her i 2 år til og prøve å bo oss inn». I disse usikre tidene hadde jeg nesten uansett lagt hudplager på hylla. Alt har jo blitt dyrere siste året (kostnader for byggetjenester bla har går opp over 40% siste året). Det er i hvertfall sjeldent lønnsomt å bytte hus så kjapt om man ikke skal nedgradere. Lykke til🙏🏻

Anonymkode: ed817...536

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde gitt det litt tid å tygge litt mer på det. Vansklig å få helt uskjenert timt om man skal bygge nytt, da bør man kanskje tenke på å kjøpe ett eldre hus og pusse opp. Vansklig å gi noen råd når man ikke står i situasjonen selv, men dere kunne jo feks laget en plan og gitt dere en tidsfrist for å bo dere inn litt til. Da slipper man kanskje gå å irritere seg daglig i hverdagen. Da vet man at «nå skal vi bo her i 2 år til og prøve å bo oss inn». I disse usikre tidene hadde jeg nesten uansett lagt hudplager på hylla. Alt har jo blitt dyrere siste året (kostnader for byggetjenester bla har går opp over 40% siste året). Det er i hvertfall sjeldent lønnsomt å bytte hus så kjapt om man ikke skal nedgradere. Lykke til🙏🏻

Anonymkode: ed817...536

Her ser jeg autocoorekten har slått inn ett par steder😂🙈 Men budskapet er forståelig tror jeg😅

Anonymkode: ed817...536

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde gitt det litt tid å tygge litt mer på det. Vansklig å få helt uskjenert timt om man skal bygge nytt, da bør man kanskje tenke på å kjøpe ett eldre hus og pusse opp. Vansklig å gi noen råd når man ikke står i situasjonen selv, men dere kunne jo feks laget en plan og gitt dere en tidsfrist for å bo dere inn litt til. Da slipper man kanskje gå å irritere seg daglig i hverdagen. Da vet man at «nå skal vi bo her i 2 år til og prøve å bo oss inn». I disse usikre tidene hadde jeg nesten uansett lagt hudplager på hylla. Alt har jo blitt dyrere siste året (kostnader for byggetjenester bla har går opp over 40% siste året). Det er i hvertfall sjeldent lønnsomt å bytte hus så kjapt om man ikke skal nedgradere. Lykke til🙏🏻

Anonymkode: ed817...536

Tusen takk for gode tanker! En tidsplan kunne nok vært lurt, litt enklere å forholde seg til det da. 

Ja, tidene er usikre nå. Ser at mange hus ikke blir solgt om dagen, mange kvier seg nok for å ta opp mye lån nå. Hvis det ender med å bytte hus, så ser vi nok for oss å nedgradere litt (samtidig ta høyde for et evt. verditap).

Anonymkode: 9169e...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ikke ut som at dere så for dere naboer i det hele tatt? Så klart vil dere kunne se naboer fra 2. etg. Hvordan så dere for dere null innsyn helt opp i 2. etg? 

niru28 skrev (10 minutter siden):

Det er etablert hekk på 2 sider av tomten allerede, så det er ikke så ille fra bakkeplan. Vi har tenkt litt på å sette opp gjerde på den siste siden, men det er ikke fra den kanten innsynet er mest plagsomt.  Huset har de viktigste rommene i 2. etasje så litt begrensa hvor mye det hjelper med hekk osv. fra inne. Gardiner osv. har vi, men litt trist å ha de trukket igjen hele tiden.



Ser mer ut som at dere har hatt litt urealistiske forventninger til hva som skulle skje rundt dere. Ja dere kunne avventet bygging litt som du sa, men dere kommer jo ikke unna at naboene hadde vært tett på allikevel. Hvis dere virkelig hater å bo der så bruk tiden på å se etter noe annet, men slutt å mate de negative tankene så lenge, for situasjonen vil ikke bli bedre av det akkurat. 

Anonymkode: 56422...e11

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei,

Dette er ganske tungt å skrive om, men jeg ønsker å høre hva andre tenker rundt det.

For et års tid siden bygde vi enebolig, ca 20 minutter utenfor en by vi har bodd ved i mange år nå. Vi fant en fin tomt, og bygde "drømmehuset" slik vi hadde sett det for oss. Selve huset er vi veldig godt fornøyde med, men vi klarer ikke bli komfortable med tomten og nærområdet.

Husene rundt oss er altfor tett på, noe som resulterer i lite fritt utsyn og en del innsyn, både i hage og hus. I ettertid ser vi at vi burde ha plassert huset annerledes på tomta eller valgt en annen hustype, men det er i grunnen altfor sent å gjøre noe med nå. Det har blitt bygd flere store hus rundt oss (foran, bak og på sidene) etterpå, noe som var et usikkerhetsmoment i prosessen all den tid boligfeltet er nytt (og ikke regulert av en utbygger). I etterpåklokskapens navn burde vi selvfølgelig ha kjøpt tomten, for så å vente med bygging til vi så hvordan forholdene kom til å bli.

Nå er det tungt å komme hjem, det er daglig samtaleemne og stemningen blir laber og trykkende oss i mellom. Det er fryktelig ambivalent all den tid vi er fornøyde med selve huset (rominndeling, størrelse, stil osv), men det gnager veldig at vi aldri får gjort noe med tomten og plasseringen. Vi ønsker oss nok mer luft og større avstand til naboer, mer usjenert rett og slett.

Så spørsmålet er hva i alle dager skal vi gjøre. Vi føler at vi har gitt det en fair sjangse og vi går fortsatt med en klump i magen. Dermed er det vanskelig å se for seg at man skal bo slik resten av livet når resultatet ikke ble som etter forventningene. Samtidig er vi ydmyke for at noen kanskje vil se på det som et "luksusproblem", all den tid huset er bra og slik vi håpet på. Det hjelper bare så lite når naboene ble veldig mye tettere innpå vinduene våre enn hva vi hadde forutsett i byggeprosessen.. 😔 Største problemet er så klart at man aldri får gjort noe med det, det er liksom ikke snakk om å pusse opp noen rom eller noen overflater.

Vi har naturlig nok pådratt oss et stort huslån etter å ha bygd et helt nytt hus. Synes det er veldig vanskelig å si hva huset ville gått for på det åpne markedet, om vi i det hele tatt hadde fått igjen pengene våre. Selv om det er i nærheten av by så er det i utkanten og ikke direkte sentralt. Vi liker området og byen veldig godt, så vi ser absolutt for oss at vi kommer til å bli her. Men vi er som småbarnsforeldre flest skeptiske på å flytte ut av skolekretsen og vekk fra vennene til barna (har 3 stk). 

Tips/erfaringer?

Anonymkode: 9169e...435

Det faktisk helt innafor å selge. Det er umulig å vite på forhånd hvordan slike ting blir. Selv har jeg flyttet 3 ganger på det siste 1 1/2 året...livet er for kort til å mistrives. Har dere økonomi og anleding til å flytte, hadde jeg ikke vært i tvil.

Anonymkode: fcf6e...18d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier jo fint lite om hva dere har bygd, tipper dere har store panoramavinduer jeg? Da er jo selvfølgelig innsyn et problem.
Men nå høres det ut som dere heller ikke liker hvordan området har blitt. Dette er jo definitivt et luksusproblem, men gitt at det er nytt og sikkert har kostet i både tid og penger, så tenker jeg at det kanskje er lurt å prøve ut litt ting for å gjøre det litt lunere, så det blir mer privat, så får dere heller innse at drømmen om utsikten er tapt. Har dere vurdert film på rutene, så dere ser ut, mens andre ikke ser inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal bli litt u-norsk og bli kjent med naboene?  Etter i å ha flyttet her for over 20 år siden skjønner jeg hvorfor dere har så mange nabokrangler - dere er helt introverte og generelt sett hater folk.   Driver dere noe narkohandler?  Hvorfor er det problematisk at folk kan se på tomten deres?  Regner med dere er ikke såpass interresant at folk gidder å tenke hva dere driver med dag inn og ut.   

Selg huset og flytte langt ut i skogen hvis ikke du gidder at folk skal kan se dere når de går forbi, men lover at folk ikke bryr seg en døtt om hva dere driver med! 

Anonymkode: 50401...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt jeg! Bodde selv i et slikt nytt nabolag i to år. Smashing hus med store vinduer- og innsyn inn overalt. Vi så jo også rett inn i stuen til folk. 
 

Knøttliten hage, og generelt trangt mellom husene. Aldri fred i egen hage, måtte alltid si hei til noen av naboene.
 

Vi klarte aldri å trives med det, så vi kjøpte et eldre hus i samme skolekrets, som vi renoverer. Slapper mye bedre av her, gikk fra en tomt på 450 kvm til en tomt på 1,5 mål med utsikt og ingen innsyn. Helt nydelig! Kortere skolevei ble det også. Og kostnaden etter renovering er omtrent lik. Det gamle huset var billigere å kjøpe, så vi satt igjen med penger til å ta hele renoveringen i ett smell. 

Anonymkode: e55d3...08a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, niru28 said:

Tror kanskje ikke det med område kom helt klart frem i teksten.

Vi veier selvfølgelig barna og barnas behov i første rekke. Det vi vurderer er vel å ha is i magen og se om vi kan finne noe i nærheten, i samme krets.

Jeg vil anbefale å øve seg på å kommunisere i kortere trekk, være mer konsis uten så mye fyll. Du har gjentatt mye av det samme flere ganger, samtidig som det er vanskelig å få helt tak i hva dilemmaet koker ned til. Det har du derimot gjort i siste setning i innlegget jeg siterer her, så da er det mye enklere å få gode svar fra lesere.

Jeg ville ha sjekket hva dere kan få for huset, og om dere kan kjøpe noe brukbart for den summen. Hvis dere ikke tror det er mulig å få til, ville jeg ha hatt is i magen til ungene er større og de ikke må risikere å flytte unødvendig mange ganger.

Anonymkode: 23ff1...7aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at det ikke føles greit.

Vi har kun naboer på sidene, og de har ikke mye innsyn, men vi har store vinduer i stue hvor det er innsyn fra en gangvei nedenfor. Vi har hekk, men det synes godt da huset er i en helling, og stue da er i andre etasje sett fra gangveien.

Vi har løst det med utvendige screens, som vi uansett trengte pga sol hele dagen. De tar det meste. Det er ikke så pent utenfra, men det driter jeg i. Hadde brukt en formue på nedkjøling uten, for vi har disse vinduene fra tre kanter, så om sommeren er det sol inn fra den står opp til den går ned. 

I tillegg har vi plissé(?) på alle vinduene som kan trekkes opp og ned fra topp og bunn. Vi har de da fra bunnen og midt opp på vinduet. Da føler jeg at vi kan gå litt i "fred". Det er jo litt kjipt, for disse vinduene er jo noe jeg skulle sett ut av uten hinder døgnet rundt. Vi har jo så fin utsikt! Men sånn ble det. 

Vi har ikke alt dette oppe hele tiden så klart, men når vi føler for det, eller en lat morgen vi tusler rundt i undertøy og t-skjorte liksom.

Anonymkode: fe9f0...572

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer litt motsatt av resten her jeg.. FLYTT! Livet er for kort til å bo steder man mistrives. Det kommer ikke til å bli bedre. Antakeligvis vil det gnage på dere uansett, dere vil bli deprimerte, krangle mer, og det vil bare gå en vei. Har man først følelsen av at man har valgt feil, skal det godt gjøres å snu dette. Dere trives jo ikke? 

Jeg ville først og fremst satt av penger til megler. Og så bestilt takst, og salgspakke. Da har dere meglerkostnadene klare HVIS dere skulle ombestemme dere, eller ikke få igjen nok for huset. Men samtidig gjør dere noe. Får dere igjen nok, så flott, da finner dere et annet sted eller leier en stund! Å bli der man mistrives og fikle med hekk og gardiner, det hjelper lite. Selger selv etter fire år nå, fire år med mistrivsel der vi endte med samlivsbrudd fordi vi ikke hadde det noe bra noen av oss. 

Anonymkode: ce101...e9a

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg svarer litt motsatt av resten her jeg.. FLYTT! Livet er for kort til å bo steder man mistrives. Det kommer ikke til å bli bedre. Antakeligvis vil det gnage på dere uansett, dere vil bli deprimerte, krangle mer, og det vil bare gå en vei. Har man først følelsen av at man har valgt feil, skal det godt gjøres å snu dette. Dere trives jo ikke? 

Jeg ville først og fremst satt av penger til megler. Og så bestilt takst, og salgspakke. Da har dere meglerkostnadene klare HVIS dere skulle ombestemme dere, eller ikke få igjen nok for huset. Men samtidig gjør dere noe. Får dere igjen nok, så flott, da finner dere et annet sted eller leier en stund! Å bli der man mistrives og fikle med hekk og gardiner, det hjelper lite. Selger selv etter fire år nå, fire år med mistrivsel der vi endte med samlivsbrudd fordi vi ikke hadde det noe bra noen av oss. 

Anonymkode: ce101...e9a

Helt enig! Er jo bare et hus, og hus kan selges og kjøpes om og om igjen. Den daglige trivselen er mye viktigere enn hvor man bor. Og bor man feil, så er det enkelt å gjøre noe med. 

Når det er sagt, TS, det finnes masse fint du kan skjerme vinduene med, de beste mulighetene koster litt, men kanskje verdt det. 

Og så mye fine soner man kan lage utenfor, vegger, kjøkken, hekker, trær, krukker osv, lås inn sonene sånn at de føles mer private. 

 

Anonymkode: 078ae...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...