AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #1 Del Skrevet 2. oktober 2022 Jeg og min samboer har et barn på 3 år. Helt siden barnet ble født, er det jeg som har styret og ordnet med det meste. IKKE fordi jeg ikke har latt pappaen slippe til, men fordi om han skal bidra, må jeg i 90% av tilfellene spørre om det, og da blir det til at jeg heller gjør det meste selv. Han tar så og si ingen initiativ selv. Han er flink til å innimellom ta med seg barnet på ting slik at jeg får litt avlastning og at de får litt tid sammen, men når det gjelder praktiske ting som må gjøres er han ganske håpløs. Har tar seg kun av stell, måltider osv om jeg ikke er tilstede. Er jeg der, overlates alt til meg (selv om jeg gir uttrykk for at jeg ønsker at han bidrar mer). Det samme gjelder husarbeid. Her er han enda verre. Han ser ikke rot/hva som må gjøres, og bidrar svært lite på den fronten. Nå er jeg riktignok hjemmeværende akkurat nå av ulike årsaker og han i jobb, så det er ikke slik at jeg forventer at vi skal fordele alt 50/50, men at han hjalp litt til når han er hjemme (både med hus og barn), hadde jeg satt pris på. Her skylder han på at han jobber og er sliten, men har likevel energi til å ta på seg mer jobb enn han trenger, dyrke egne hobbyer osv. Han bidro heller ikke stort mer når han for ikke så lenge siden jobbet mindre. Jeg bare lurer, er det slik mannfolk er? Er dette normen i de fleste hjem, eller er det jeg som har en ubrukelig mann? Anonymkode: 1ec9b...30f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #2 Del Skrevet 2. oktober 2022 Det er til en viss grad normalt ja, men det betyr ikke at det er greit! Husk på det. Det er slike menn som opplever samlivsburdd og aner ikke hvor det kom fra... Anonymkode: 22ac0...ee7 20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #3 Del Skrevet 3. oktober 2022 Min mann var veldig flink til husarbeid, så det overrasker meg litt at han plutselig ble "veldig" dårlig. Så vi snakket om det så bedret det seg igjen. Med barnet har han alltid vært flink, vi deler rimelig likt og han mer enn meg i perioder da jeg jobber natt til vanlig, men er sykemeldt og gravid nå. Ikke noe tema at han ikke stiller opp, må ikke be han om noe som helst, helt selvgående. Det er jeg veldig glad for, min eksmann var ikke sånn, med min eldste så fikk jeg sjeldent noe hjelp, så følte ikke at det var slik det skulle være nei. Anonymkode: 765bb...587 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #4 Del Skrevet 3. oktober 2022 Ikke normalt her hjemme. Jeg hadde heller ikke godtatt det, for da vil jeg heller dumpe han hvis han er ubrukelig. Anonymkode: bc554...eec 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #5 Del Skrevet 3. oktober 2022 Har det nesten helt likt som TS her i huset. Tross gjentatte samtaler ,ingen forbedring. Anonymkode: 47a71...b39 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #6 Del Skrevet 3. oktober 2022 Min er ikke sånn. Tar like stor del i alt som meg. Anonymkode: 9a11a...b04 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #7 Del Skrevet 3. oktober 2022 Dette er ikke normalt, eller overhodet greit, for den del. Anonymkode: 8be8c...3cb 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #8 Del Skrevet 3. oktober 2022 Tja, er passe normalt. Husk at mannen normalt sett står for mesteparten av familiens inntekt, og derfor er hovedforsørger og har et stort ansvar. Er derfor normalt at mannen må hvile litt/mye. Lei av kvinner som ikke forstår dette. Anonymkode: dcf6e...267 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 3. oktober 2022 #9 Del Skrevet 3. oktober 2022 Det vanligste er angivelig at kvinner gjør litt mer hjemme mens menn gjør litt mer på jobb, slik at menn i snitt totalt sett jobber litt mer når en kombinerer lønnet og ulønnet arbeid: https://www.dagbladet.no/kultur/menn-jobber-mest-kvinner-klager-mest/60226379 Så kan kanskje problemet være at en ikke er helt omforente om hva som er en rimelig arbeidsfordeling om den ene er hjemmeværende og den andre i fult arbeid. Der er det sikkert fort gjort å se egen innsats i mye større grad enn den andres så kanskje kan det være hensiktsmessig å sammen se over hva en bruker tid på og hvordan en ønsker å fordele oppgaver. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #10 Del Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tja, er passe normalt. Husk at mannen normalt sett står for mesteparten av familiens inntekt, og derfor er hovedforsørger og har et stort ansvar. Er derfor normalt at mannen må hvile litt/mye. Lei av kvinner som ikke forstår dette. Anonymkode: dcf6e...267 Det finnes ikke normalt. Moderne damer trenger sjelden å bli forsørga. Anonymkode: 81e1b...136 15 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #11 Del Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det finnes ikke normalt. Moderne damer trenger sjelden å bli forsørga. Anonymkode: 81e1b...136 Vel, faktum er at menn i gjennomsnitt både tjener mer og jobber mer enn kvinnen. Det er et udiskutabelt faktum. Anonymkode: dcf6e...267 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #12 Del Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vel, faktum er at menn i gjennomsnitt både tjener mer og jobber mer enn kvinnen. Det er et udiskutabelt faktum. Anonymkode: dcf6e...267 Fordi damer MÅ GJØRE NESTEN ALT HJEMME! Og nesten alle norske kvinner jobber 100%. TS er ikke representativ som ikke er i jobb. Anonymkode: 808ac...45f 16 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #13 Del Skrevet 3. oktober 2022 herzeleid skrev (13 minutter siden): Det vanligste er angivelig at kvinner gjør litt mer hjemme mens menn gjør litt mer på jobb, slik at menn i snitt totalt sett jobber litt mer når en kombinerer lønnet og ulønnet arbeid: https://www.dagbladet.no/kultur/menn-jobber-mest-kvinner-klager-mest/60226379 Så kan kanskje problemet være at en ikke er helt omforente om hva som er en rimelig arbeidsfordeling om den ene er hjemmeværende og den andre i fult arbeid. Der er det sikkert fort gjort å se egen innsats i mye større grad enn den andres så kanskje kan det være hensiktsmessig å sammen se over hva en bruker tid på og hvordan en ønsker å fordele oppgaver. Sier i hvert fall menn selv.. Men så vet vi også at menn er flinkest til å overdrive og fremsnakke seg selv.. Anonymkode: ffb0a...bad 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbrukersåklar Skrevet 3. oktober 2022 #14 Del Skrevet 3. oktober 2022 Et litt sån på bygda ja. E skvatt veldig når e flyttet te Norge, fra sverige. Pappaen min ordne middag, bakte brød, vasket hus og passet på uss unga. Endå jobbet han mer en heltid. Å dette fortsatte e me, når e fikk eigne unga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 3. oktober 2022 #15 Del Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sier i hvert fall menn selv.. Men så vet vi også at menn er flinkest til å overdrive og fremsnakke seg selv.. Anonymkode: ffb0a...bad Nei det er det SSB som sier så vi får anta at det stemmer sånn noenlunde. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fordi damer MÅ GJØRE NESTEN ALT HJEMME! Og nesten alle norske kvinner jobber 100%. TS er ikke representativ som ikke er i jobb. Anonymkode: 808ac...45f Det stemmer i følge statistikken ikke, og begge bidrar i hjemmet. Samtidig bidrar kvinner noe mer hjemme og menn noe mer på jobb, slik at arbeidsbelastningen i sum er temmelig likt fordelt (med noe høyere belastning på menn). Over tid har fordelingen av arbeidsbelastning hjemme og på jobb jevnet seg mer ut. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Foina Skrevet 3. oktober 2022 #16 Del Skrevet 3. oktober 2022 Helt likt hos oss, TS. Slitsomt og irriterende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #17 Del Skrevet 3. oktober 2022 herzeleid skrev (3 minutter siden): Nei det er det SSB som sier så vi får anta at det stemmer sånn noenlunde. Det stemmer i følge statistikken ikke, og begge bidrar i hjemmet. Samtidig bidrar kvinner noe mer hjemme og menn noe mer på jobb, slik at arbeidsbelastningen i sum er temmelig likt fordelt (med noe høyere belastning på menn). Over tid har fordelingen av arbeidsbelastning hjemme og på jobb jevnet seg mer ut. SSB sin undersøkelse er jo basert på selvrapportering. Anonymkode: 4bcba...017 11 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #18 Del Skrevet 3. oktober 2022 herzeleid skrev (27 minutter siden): Det vanligste er angivelig at kvinner gjør litt mer hjemme mens menn gjør litt mer på jobb, slik at menn i snitt totalt sett jobber litt mer når en kombinerer lønnet og ulønnet arbeid: https://www.dagbladet.no/kultur/menn-jobber-mest-kvinner-klager-mest/60226379 Så kan kanskje problemet være at en ikke er helt omforente om hva som er en rimelig arbeidsfordeling om den ene er hjemmeværende og den andre i fult arbeid. Der er det sikkert fort gjort å se egen innsats i mye større grad enn den andres så kanskje kan det være hensiktsmessig å sammen se over hva en bruker tid på og hvordan en ønsker å fordele oppgaver. Kjetil Rolness😁? Litt av en kilde Anonymkode: 81e1b...136 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 3. oktober 2022 #19 Del Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): SSB sin undersøkelse er jo basert på selvrapportering. Anonymkode: 4bcba...017 Akkurat som denne tråden. Så kan vi tru på det som blir sagt, eller vi kan gå rundt å tenke at alle berre skrøner. Det siste synest eg høyrest slitsomt ut. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 3. oktober 2022 #20 Del Skrevet 3. oktober 2022 Ja det er normalt at menn overlater det meste av ansvaret for barn og husarbeid til kvinnen, det finnes enkelte menn som har blitt flinkere til å ta,sin del av dette (til og med noen som tar større ansvar enn enkelte kvinner) men det er veldig vanlig at mest av det hjemme faller på kvinnen. Det vil ta mange generasjoner før alle automatisk deler ansvar for husarbeid og barn mer likt, mest sannsynlig aldri. Fordi vi kvinner ofte ser rot og andres behov mer automatisk, som kommer mye av det vi ser av våre forbilder og hvilke leker jenter og gutter leker. Dere må bli enige om hvor ryddig vil vi ha det hjemme, at f.eks alle må sette inn i oppvaskmaskinen etter seg, at klær som skal brukes igjen må henges på stativ/stol på soverommet, klær som skal vaskes legges I skittentøyskurv/tråd hylle på vaskerommet , hvor ofte skal det støvsuges/vaskes...., at en må høre om barnet skal ha noe mat om en lager seg mat selv, ta seg tid til å snakke/leke med barnet... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå