Gå til innhold

Er det normalt at samboere/pappaer tar så lite initiativ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Tja, er passe normalt.

Husk at mannen normalt sett står for mesteparten av familiens inntekt, og derfor er hovedforsørger og har et stort ansvar. Er derfor normalt at mannen må hvile litt/mye. Lei av kvinner som ikke forstår dette.

Anonymkode: dcf6e...267

Her har jeg høyest inntekt og jobber mest, likevel er far ubrukelig. 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker det er et skikkelig godt argument for at damer bør ha skikkelig utdanning med grei lønn. Mange menn som vil argumentere som enkelte herrer over her, og da ender dama som et utslitt skinn uten bestemmelsesrett. Penger er makt.

Anonymkode: 81e1b...136

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Tja, er passe normalt.

Husk at mannen normalt sett står for mesteparten av familiens inntekt, og derfor er hovedforsørger og har et stort ansvar. Er derfor normalt at mannen må hvile litt/mye. Lei av kvinner som ikke forstår dette.

Anonymkode: dcf6e...267

Så rart å si. Det er ikke nødvendigvis sånn at man har så mye større ansvar på jobb fordi man har bedre betalt. 
Mange kvinner jobber som leger og sykepleiere og må ta raske avgjørelser som kan handle om liv og død.

Mange menn jobber som it-utviklere i store team. De har riktignok ansvar for å utvikle sine deler av en eller annen løsning, men det skal testes i alla bauger og kanter før det slippes løs på folk. Likevel kan de tjene mer enn sykepleieren.

Både arbeidsmengde, ansvar og stressnivå kan være langt høyere for sykepleiere  (overvekt av kvinner) enn for it-utviklere (overvekt av menn), men lønna gjenspeiler ikke nødvendigvis dette. 

Så når disse kommer hjem, sykepleiere som har løpt beina av seg hele dagen og omgåttes døende og pårørende (mentalt og fysisk sliten), og utvikleren som har sittet på rumpa og tatt en god sosial lunsj - hvem er det som skal få hvile litt og hvem skal i gang med husarbeidet? Du tenker han som tjener mest skal få hvile fordi han har så mye ansvar…?

Anonymkode: 18d7f...5bb

  • Liker 4
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks var også sånn, spesielt når det kom til husarbeid (var flink til å stå opp med barna når det trengtes på nettene, mest fordi han våkner av den minste lyd, mens jeg sover som en stein) Men det var jeg som ordnet alt praktisk med vask, klesvaks, matlaging osv.

Jeg ser jo nå når vi begge bor alene at han har et annet syn på hva som er nødvendig i et hjem. Han synes han har ryddet kjøkkenet når han har ryddet inn i oppvaskmaskinen. Kjøkkenbenken kan være full av smuler og gris, men det ser han ikke.
I gangen/trappa står det fremme verktøy, malingsspann o.l som har stått der i over et år! (Han hadde også besøk av familien i julen i fjor, uten å rydde dette bort) Jeg lurer jo på om han støvsuger/vasker rundt dette, eller om han løfter det opp og setter det tilbake!? 

Men mannen til søsteren min har «støv på hjernen» og rydder bort tomme kaffikopper omtrent idet vi tar siste slurken, mens hun er en slask. Så det gjelder åpenbart ikke alle menn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Fordi damer MÅ GJØRE NESTEN ALT HJEMME! Og nesten alle norske kvinner jobber 100%. TS er ikke representativ som ikke er i jobb.

Anonymkode: 808ac...45f

Hun MÅ ikke, men VELGER det.

Kvinner har som regel litt høyere krav til standard enn menn som er fornøyd når ting er "helt greit". Satt litt på spissen.

Kvinnen får godta litt lavere standard, eller bo alene, mens mannen må heve seg litt. Gi og ta fra begge. 

Anonymkode: bf902...30d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn her også. Det står ikke på evnen, bare initiativet. Det blir gjort Nadal hvis ikke jeg starter med noe og han slenger seg på. Aldri han som starter å lage lunsj/middag, aldri han som reiser seg for å rydde av først, alltid jeg som må si at i helga må vi "skifte på senger", "vaske bad" etc. Og han er jo med, er bare så plagsomt at det aldri er initiativ fra hans side.. også jeg som sørger for at alt av yttertøy etc er klart til ungene skal i bhg/skole neste dag, matbokser og det som skal oppi, handler alt av utstyr til ungene og har oversikt over størrelser og hva som trengs. At han ikke fatter hvor mye logistikk jeg går og tenker på til enhver tid, og ja, jeg har sagt ifra MANGE ganger. 

Dette er bare hjemme. Er også jeg som finner på aktiviteter som å dra i svømmehallen, på tur, ordner playdates for ungene i god tid..

Anonymkode: f7053...1da

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Kjetil Rolness😁? Litt av en kilde

Anonymkode: 81e1b...136

Originalkilden er SSB. Synd om en ikke klarer å forholde seg til statistikken fordi en misliker den som henviser til den.

 

Gud skrev (57 minutter siden):

Akkurat som denne tråden. Så kan vi tru på det som blir sagt, eller vi kan gå rundt å tenke at alle berre skrøner. Det siste synest eg høyrest slitsomt ut.

ja det fremstår unektelig litt vel selektivt å støtte seg på anekdoter og ‘opplevelser’ men avfeie statistikk fra SSB. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er at flere kvinner jobber deltid, noe som er et ordentlig tåpelig valg med tanke på makt og inntekt. Menn tjener i hovedsak mer enn kvinner fordi et lite toppsjikt av menn (10%) tjener masse (https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/statistikk/lonn/artikler/slik-kan-lonnsforskjellen-mellom-kvinner-og-menn-forklares). Interessant nok mener menn flest de tilhører en slags elite, men det er det et lite mindretall som gjør.

Anonymkode: 81e1b...136

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det her og. Det er normalt, men ikke greit. Jeg tjente mest og gjorde mest. Det var ikke bare derfor jeg dro, men jeg orket ikke å oppdra to unger når jeg bare hadde én. 

Lønn er uansett ingen unnskyldning, at menn tjener mest er på grunn av tilfeldigheter og ikke (nødvendigvis) på grunn av arbeidsbyrde på jobb. 

Anonymkode: 1da89...29d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja, er passe normalt.

Husk at mannen normalt sett står for mesteparten av familiens inntekt, og derfor er hovedforsørger og har et stort ansvar. Er derfor normalt at mannen må hvile litt/mye. Lei av kvinner som ikke forstår dette.

Anonymkode: dcf6e...267

Nå er det jo slik at kvinner og menn som regel bidrar like mye på denne fronten. 

Jeg har tatt både husarbeidet i hjemmet alene og gått på jobb, som håndtverker. Samt pusset opp hjemme. Mens mannen kun gikk på jobb, og etterhvert pusset opp hjemme også. 

Når jeg har sagt det at jeg ikke trives med fordelingen så har han blitt forbannet og straffet meg med at skal han gjøre husarbeid  da skal han ikke pusse opp. 

Vi har også barn, der er fordelingen like skjev som med husarbeidet, jeg lager maten, steller og styrer med lekser osv. 

Jeg er blitt kronisk syk, selv så tror jeg at det er hans rovdrift av meg som har gjort meg syk. Til tross for sykdom så forandrer han seg ikke. 

Nå sitter jeg dårligt i det økonomisk, jeg er gått i fella. 

Aldri om jeg skal rote meg borti en ny mann om jeg skulle blitt singel. 

Anonymkode: bd8f3...36a

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å sette ned foten. Det fins noen få saker det er verd å sette ultimatum på. Det å gidde å investere i et godt far-barn-forhold er en slik sak. 

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nå er det jo slik at kvinner og menn som regel bidrar like mye på denne fronten. 

Jeg har tatt både husarbeidet i hjemmet alene og gått på jobb, som håndtverker. Samt pusset opp hjemme. Mens mannen kun gikk på jobb, og etterhvert pusset opp hjemme også. 

Når jeg har sagt det at jeg ikke trives med fordelingen så har han blitt forbannet og straffet meg med at skal han gjøre husarbeid  da skal han ikke pusse opp. 

Vi har også barn, der er fordelingen like skjev som med husarbeidet, jeg lager maten, steller og styrer med lekser osv. 

Jeg er blitt kronisk syk, selv så tror jeg at det er hans rovdrift av meg som har gjort meg syk. Til tross for sykdom så forandrer han seg ikke. 

Nå sitter jeg dårligt i det økonomisk, jeg er gått i fella. 

Aldri om jeg skal rote meg borti en ny mann om jeg skulle blitt singel. 

Anonymkode: bd8f3...36a

Jeg tror at kvinner kan bli syke når de er fanga i fella familie med en mann som ikke respekterer dem, og uten økonomi til å komme seg ut. Holdt på å hende med meg, hadde heldigvis (såvidt) råd til å forlate det menneskelige konkursboet.

Anonymkode: 81e1b...136

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Menn flest er ubrukelige. Synd kvinner trenger dem for å få barn. Snart er det nok slutt på det. Single kvinner strømmer til sædklinikken for å få barn uten menn. Lurt! 

Anonymkode: 7c47f...eb1

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Menn flest er ubrukelige. Synd kvinner trenger dem for å få barn. Snart er det nok slutt på det. Single kvinner strømmer til sædklinikken for å få barn uten menn. Lurt! 

Anonymkode: 7c47f...eb1

Tror det kan være håp, men kvinner må være beinharde og regne med at de fleste menn vil prøve å utnytte dem emosjonelt/arbeidsmessig/seksuelt/økonomisk på et eller annet tidspunkt. Man må bare si fra og lage klokkeklare avtaler om alt i innledningsfasen. Gidder de ikke å gå med på det, er det ikke en mann en vil ha.

Anonymkode: 81e1b...136

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun MÅ ikke, men VELGER det.

Kvinner har som regel litt høyere krav til standard enn menn som er fornøyd når ting er "helt greit". Satt litt på spissen.

Kvinnen får godta litt lavere standard, eller bo alene, mens mannen må heve seg litt. Gi og ta fra begge. 

Anonymkode: bf902...30d

Og derfor foretrekker faktisk flere og flere kvinner å bo for seg selv. Mens mannfolka klager og ber kvinnene om å senke standarden slik at de kan bli tatt inn i varmen igjen... Nei takk.

Btw, i mine forhold er det jeg, kvinnen, som har tjent mest. Nå ser jeg ikke to ganger på en mann lenger.

Anonymkode: 22ac0...ee7

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vel, faktum er at menn i gjennomsnitt både tjener mer og jobber mer enn kvinnen. Det er et udiskutabelt faktum.

Anonymkode: dcf6e...267

Så hjemme hos oss burde jeg få slappe av mer og mannen ta mer ansvar fordi jeg tjener 570’ i året og han 520’? 

Anonymkode: 6f437...ec5

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor ville dere ha en mann som fra dag en har vært totalt udugelig til å hjelpe til hjemme? 
 

Anonymkode: 5ede4...499

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tja, er passe normalt.

Husk at mannen normalt sett står for mesteparten av familiens inntekt, og derfor er hovedforsørger og har et stort ansvar. Er derfor normalt at mannen må hvile litt/mye. Lei av kvinner som ikke forstår dette.

Anonymkode: dcf6e...267

Dette er ganske feil. Husk at kvinnen som regel har hovedansvar i familien og må tenke på alt som er av organisering i familien i tillegg til jobben og har dermed et større behov for hvile. Lei av menn som ikke forsår dette 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS,

For det første, du skriver at mannen fint klarer å holde hjemmet igang når du er borte, det vil si at han ikke er ubrukelig. Jeg vil tror at du bør se på hva som går galt i deres dynamikk når det gjelder disse tingene.

Det som selvfølgelig kompliserer ting, er at det er enn så stor asymmetri vedrørende jobb hos dere.

Men ellers er det et vanlig feil hvis man ønsker felles og likt ansvar for hjem.

- En felles lik forståelse av mål.

Deretter.

- Felles forståelse for at ulike metoder kan brukes for å nå målet.

Det å få et felles mål krever opplagt kompromisser. Det å akseptere at ulike metoder brukes krever at mann aksepterer at min løsning ikke automatisk er den beste.

En jukseløsning som kan brukes, er at mye deles opp som ansvarsområder. Der de i hjemmet får ansvar for ulike områder. 

Så må man huske at jeg vet alt jeg gjør i hjemmet, men ikke alt som min kone gjør. Selvfølgelig er det også slikt andre veien. Hvem går ut med søppel mest av oss to? Vanligvis tror vi begge at det er oss selv, og ikke den andre. Jeg tolker det som vi gjør det omtrent like ofte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...