hadenbaden Skrevet 16. oktober 2022 #61 Del Skrevet 16. oktober 2022 Skid_raw skrev (På 5.10.2022 den 13.38): Til det vil jeg si at hadde det ikke vært for USA så hadde Pakistan også blitt en del av Sovjetunionen. Dette er det latterligste jeg har lest på lenge. Du kan vel ikke historie? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 16. oktober 2022 #62 Del Skrevet 16. oktober 2022 Anonio skrev (På 3.10.2022 den 17.42): Nå viser vel alt av polling fra Ukraina at selv det du kaller 'Russisk-språklige' egentlig er ganske i mot Russland. De er Ukrainere og der er det slutt. Det å være Russisk statsborger leder kun til elendighet hvis man ikke er en av Vladimirs betrodde, det har de fleste forstått i Ukraina. Jeg kan tysk, det betyr ikke at jeg føler meg som en tysker eller har en voldsom trang til at folk skal kalle meg tysker basert ene og alene på at jeg kan tysk. Etterslep fra en tid der alle i Sovjetunionen ble tvunget til å lære Russisk bør ikke bety at man skal kalle 1/3 av Ukraina 'ganske Russisk'. Jeg tror vi i Vesten må slutte å prøve å forklare det Putin har gjort så langt med språk, etnisitet osv. Det gir bare unnskyldninger for å fortsette å herje. Jeg er enig. Jeg tror at Putins prosjekt handler om imperialisme,lebensraum, ressurser og ran. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 16. oktober 2022 #63 Del Skrevet 16. oktober 2022 (endret) Du kan ikke noe for at Putin er en premiekødd eller at myndighetene torturer homofile og transpersoner. Det er ikke vanlige russere sin skyld. Hvis det er noe å fordømme er det den forskrudde politikken, ikke folkene som tilfeldigvis kommer fra det landet Endret 16. oktober 2022 av Laraa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skid_raw Skrevet 16. oktober 2022 #64 Del Skrevet 16. oktober 2022 hadenbaden skrev (2 timer siden): Dette er det latterligste jeg har lest på lenge. Du kan vel ikke historie? Om du ikke skjønte hva jeg mente; her viste jeg takknemlighet for USA inngripen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 16. oktober 2022 #65 Del Skrevet 16. oktober 2022 Laraa skrev (3 timer siden): Du kan ikke noe for at Putin er en premiekødd eller at myndighetene torturer homofile og transpersoner. Det er ikke vanlige russere sin skyld. Hvis det er noe å fordømme er det den forskrudde politikken, ikke folkene som tilfeldigvis kommer fra det landet For den jevne russer er jo så støttende til transpersoner og homofile. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ItchyBitchySpider Skrevet 18. oktober 2022 #66 Del Skrevet 18. oktober 2022 kar90 skrev (På 16.10.2022 den 23.08): For den jevne russer er jo så støttende til transpersoner og homofile. Jeg er en russer, og jeg har null problemer med folks seksuelle legning eller kjønnsidentitet. Jeg har aldri forstått hvorfor vi skal bry oss hvem helt random mennesker forelsker seg i og ligger med - det er faktisk deres private anliggende, og ikke noe som bør påvirke verken ansettelser, "posisjon" i vennegjengen eller rettigheter. Vi spør jo ikke den heterofile naboen hvilken type sex han praktiserer med kona si. Når det gjelder transpersoner, så skal de ha samme rettigheter som alle andre personer. Noen unntak kan være når transpersoners rettigheter går utover rettighetene til biologiske kvinner, slik det er for eksempel i organisert idrett. Der mener jeg at de bør ha egen klasse for å sikre rettferdig konkurranse for biologiske kvinner. Jeg har snakket både med eldre russere og eldre nordmenn. Jeg kan si at begge gruppene er skeptiske til transpersoner. Fordi dette er noe "nytt" for dem, som ikke eksisterte åpent da de var unge. For mange er alt nytt skummelt og negativt. For mange var også sex skikkelig tabu da de var unge. Det må forklares og jobbes med holdninger til eldre mennesker generelt når det gjelder slike ting. Jeg måtte selv gjøre en del arbeid med mine foreldre for å forklare dem hvordan dette henger sammen, for å bli kvitt fremmedfrykten hos dem. Jeg sier ikke med dette at det IKKE eksisterer et problem med homofiles og transpersoners rettigheter i Russland, for det er det absolutt. På lik linje som flere andre land, som Ungarn, Qatar, Saudi-Arabia osv. I enkelte delstater i USA står kristenmiljøet sterkt, og homofile/transpersoner møter masse fordommer og reprimander. Så ja, det er et stort problem, og ja, det bør gjøres noe med. Men å si at det du sier blir feil. Det finnes ikke den jevne russer eller den jevne nordmann. Det finnes gode og dårlige mennesker i absolutt alle land. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 19. oktober 2022 #67 Del Skrevet 19. oktober 2022 Jeg har en del venner fra Russland og Belarus, og mannen min er født i Russland, og mange i familien hans har bodd årevis i Russland. Jeg har reist i Russland, men utelukkende i den østlige delen. Kan bare si godt om folkene der. Det som plager meg er når jeg snakker med russiske venner fra Moskva, St. Petersburg etc, som først nå klager over krigen og hvor grusomt det er at så mange menn sendes til fronten. De brydde seg nada så lenge unge menn fra de ikke-slaviske republikkene ble sent til fronten, men nå er det helt krise fordi dems egne står for tur. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 19. oktober 2022 #68 Del Skrevet 19. oktober 2022 ItchyBitchySpider skrev (18 timer siden): Det finnes ikke den jevne russer eller den jevne nordmann. Det finnes gode og dårlige mennesker i absolutt alle land. Dette er rett og slett tull. Det er en vesentlig forskjell på en vanlig nordmann og en vanlig russer, spesielt når det kommer til ansvarsfølelse og bevisthet rundt egne holdninger og påvirkningskraft i eget liv og i det større bilde. Det er en grunn til at det er høy alkoholisme, lav utdanning, mye rasisme og konebanking i Russland. Det er ikke fordi russere flest er som nordmenn flest. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 22. oktober 2022 #69 Del Skrevet 22. oktober 2022 kar90 skrev (På 19.10.2022 den 17.06): Dette er rett og slett tull. Det er en vesentlig forskjell på en vanlig nordmann og en vanlig russer, spesielt når det kommer til ansvarsfølelse og bevisthet rundt egne holdninger og påvirkningskraft i eget liv og i det større bilde. Det er en grunn til at det er høy alkoholisme, lav utdanning, mye rasisme og konebanking i Russland. Det er ikke fordi russere flest er som nordmenn flest. Bullshit 😂 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 22. oktober 2022 #70 Del Skrevet 22. oktober 2022 ItchyBitchySpider skrev (På 18.10.2022 den 22.35): Jeg er en russer, og jeg har null problemer med folks seksuelle legning eller kjønnsidentitet. Jeg har aldri forstått hvorfor vi skal bry oss hvem helt random mennesker forelsker seg i og ligger med - det er faktisk deres private anliggende, og ikke noe som bør påvirke verken ansettelser, "posisjon" i vennegjengen eller rettigheter. Vi spør jo ikke den heterofile naboen hvilken type sex han praktiserer med kona si. Når det gjelder transpersoner, så skal de ha samme rettigheter som alle andre personer. Noen unntak kan være når transpersoners rettigheter går utover rettighetene til biologiske kvinner, slik det er for eksempel i organisert idrett. Der mener jeg at de bør ha egen klasse for å sikre rettferdig konkurranse for biologiske kvinner. Jeg har snakket både med eldre russere og eldre nordmenn. Jeg kan si at begge gruppene er skeptiske til transpersoner. Fordi dette er noe "nytt" for dem, som ikke eksisterte åpent da de var unge. For mange er alt nytt skummelt og negativt. For mange var også sex skikkelig tabu da de var unge. Det må forklares og jobbes med holdninger til eldre mennesker generelt når det gjelder slike ting. Jeg måtte selv gjøre en del arbeid med mine foreldre for å forklare dem hvordan dette henger sammen, for å bli kvitt fremmedfrykten hos dem. Jeg sier ikke med dette at det IKKE eksisterer et problem med homofiles og transpersoners rettigheter i Russland, for det er det absolutt. På lik linje som flere andre land, som Ungarn, Qatar, Saudi-Arabia osv. I enkelte delstater i USA står kristenmiljøet sterkt, og homofile/transpersoner møter masse fordommer og reprimander. Så ja, det er et stort problem, og ja, det bør gjøres noe med. Men å si at det du sier blir feil. Det finnes ikke den jevne russer eller den jevne nordmann. Det finnes gode og dårlige mennesker i absolutt alle land. De fleste vanlige russere går ikke rundt og hater homofile eller trans, det vet vi som kjenner dere. Jeg blir helt oppgitt over alle fordommene og dumskapen som er her inne. Jeg er fra sørlandet og kjenner til en haug med kristne nordmenn som misliker (og til og med hater) homofili og transpersoner. Vi nordmenn må faen meg se på oss selv først før vi kritiserer andre for homohat, men fremmedfiendtlige mennesker er dessverre såpass uintelligente at de rett og slett ikke klarer å forstå dette. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ItchyBitchySpider Skrevet 23. oktober 2022 #71 Del Skrevet 23. oktober 2022 kar90 skrev (På 19.10.2022 den 17.06): Dette er rett og slett tull. Det er en vesentlig forskjell på en vanlig nordmann og en vanlig russer, spesielt når det kommer til ansvarsfølelse og bevisthet rundt egne holdninger og påvirkningskraft i eget liv og i det større bilde. Det er en grunn til at det er høy alkoholisme, lav utdanning, mye rasisme og konebanking i Russland. Det er ikke fordi russere flest er som nordmenn flest. Jeg er russisk og har bodd sammen med en etnisk norsk konebanker. Jeg sier ikke at det er rosenrødt der jeg kommer fra, men bare at det finnes dårlige og gode mennesker i alle land. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Agent smith Skrevet 29. oktober 2022 #72 Del Skrevet 29. oktober 2022 Det er jo forskjell på folk på individnivå og politikken staten fører. Finnes sikkert mange bra folk i Russland Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 8. november 2022 #73 Del Skrevet 8. november 2022 (endret) Jeg tror russerne er moralsk og kulturelt skadet av fsb/kgb kontroll og det at når man skrev stil på skolen så fikk man dårligere karakter dersom man sto for egne meninger i stedet for å tilpasse sine meninger til regimet. Det å tilpasse sine meninger er farlig for integritet og moral og kan være en grunn til at en stor del av russerne er moralsk konkurs. Jeg håper de kommer seg opp igjen men frykter det vil ta flere tiår. Endret 8. november 2022 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 9. november 2022 #74 Del Skrevet 9. november 2022 (endret) Russland må igjennom samme prosess som Tyskland måtte igjennom etter andre verdenskrig. Det må mye ydmykhet, innrømmelser og intellektuell utvikling til for å faktisk forstå hva det er landet har holdt på med. Det Russiske folk har blitt tråkket på i hundrevis av år, og gjør det de blir hjernevasket til. Det er bare trist at Vest-Russland først nå reagerer, bare fordi først nå det er deres Slaviske sønner som blir sendt som kanonføde for å bli maltraktert av en mye bedre kampstyrke. For at landet skal våkne og at man skal kunne ville endre meninger og moral, må først grusomhetene til den Russiske stat og regime blottlegges slik som det nå gjør. Det hadde nok vært sunt om Putin ble dømt i en krigsforbryterdomstol av sine egne folk, og at man fikk en Nurembergprosess på folkene rundt Putin som har drevet fram denne nynazistiske staten siden Putin tok makten. Når det er sagt, så tror jeg ikke en døtt på at Russerne ikke vet hva som foregår. Det blir litt som nazistkonene i Berchtesgaden som latet som de ikke visste hva som foregikk rett ved dem i Dachau. Moralkompasset til den jevne Russer er skakkjørt, staten er bygget på en ekstrem rasisme mot alt ikke-slavisk, og holdningene til den jevne Putin-fan er ikke noe bedre enn dem som støttet Hitler. Russland er et land som lever i et moralsk vakuum for alle som ikke er Slavisk, heterofil, støtter Putin og er fremmedfiendtlig mot alt og alle utenfor. Endret 9. november 2022 av Anonio 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gugglo Skrevet 10. november 2022 #75 Del Skrevet 10. november 2022 Tanuki skrev (På 19.10.2022 den 5.04): Jeg har en del venner fra Russland og Belarus, og mannen min er født i Russland, og mange i familien hans har bodd årevis i Russland. Jeg har reist i Russland, men utelukkende i den østlige delen. Kan bare si godt om folkene der. Det som plager meg er når jeg snakker med russiske venner fra Moskva, St. Petersburg etc, som først nå klager over krigen og hvor grusomt det er at så mange menn sendes til fronten. De brydde seg nada så lenge unge menn fra de ikke-slaviske republikkene ble sent til fronten, men nå er det helt krise fordi dems egne står for tur. Samtidig er det russere som ble sterkt lei seg når Putin invaderte Ukraina. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hadenbaden Skrevet 12. november 2022 #76 Del Skrevet 12. november 2022 Skid_raw skrev (På 16.10.2022 den 21.26): Om du ikke skjønte hva jeg mente; her viste jeg takknemlighet for USA inngripen. Afghanistan og Pakistan er ikke samme land. Sovjetunionen invaderte Afghanistan i 1979 din tosk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå