Gå til innhold

Jeg håper at jeg en dag vil være stolt av å være russisk…

Litterly

Anbefalte innlegg

6 hours ago, kar90 said:

De fortjener ikke noe bedre. Tror du friheten vi har i vesten kom gratis? Russere er et folkeslag som har resignert i mange århundre, og tror på statspropagandaen om at elendigheten skyldes krefter utenfra. Nei, elendigheten, mangelen på kultur i Russland, skyldes at de aldri har gjort noe mot systemet som undertrykker dem. De er systemet som undertrykker dem. De er sjåvenistiske, nasjonalistiske, lite reflekterte, svært fascistsiske og "tradisjonelle" ( å være annerledes der er den støsrste synd) og at du har reist der som vestlig turrist med litt penger og utnyttet fattigdommen og   blitt russofil pga oppvartningen du får enderer ikke på noe. Det er ekstremt mange avvik i den russiske befolkningen som gjør at de ikke fortjener noen annen situasjon enn den de står i. Det er de selv som har skapt den.

Det er klart de fortjener bedre. Og dømme 140 millioner mennesker pga hva Putins Russland gjør blir litt vel søkt

At de *tror* på statspropagandaen eller bare ikke våger og utrykke seg i frykt for represalier kan vi ikke vite. Men Putin skal ha at han har vært særdeles flink med og:

• Fengsle opposisjonelle.
  • Kvele frie medier, ved og enten legge dem ned eller tvinge dem til og slutte. Samtidig har han og vært veldig flittig på og tillegne seg SoMe kunnskaper, og klarer ved hjelp av dette også og nå ut til ett stadig yngre publikum, nå skal alle få vite sannheten vår sannhet, hva de andre sier er ikke så viktig.
  • Skape ett narrativ om at nå er det oppgjørets time, det er oss mot Vesten, de vil ta fra oss vårt levesett, vår identitet og vår selvbestemmelse, det er nå vi må stå sammen, fordi alle i Vesten hater oss allerede.
  • Berike seg og sine venner og bekjente fra tiden i FSB, det er ikke til og stikke under en stol om at de fleste er plassert der de er av en grunn (nytteverdi for Putin, ingenting annet)
  • Tilrane seg ressursene som kunne ha kommet folket til gode, ved og holde seg inne med de riktige folkene, være det seg embetsverket, alle oligarkene, eller hans gamle venner og kollegaer fra tiden i FSB.

Er du seriøs når du påstår at Russland mangler kultur? Hva får deg til og komme med den konklusjonen? De har masse flott kultur og skryte av, alt fra vakre operaer, ikon bilder (som er min favoritt), mat, litteratur, arkitektur osv.

Påstanden om at de heller ikke har gjort noe for og bedre på kårene der borte er jo også ganske søkt tidlig på 90-tallet så var det en demokratiseringsbevegelse med Jeltsin i spissen, men de klarte aldri helt og få det i land,  det er jo ikke noe rart når man tenker på at det var aller første gang det var en demokratisk folkevalgt president i landets historie, og skape og opprettholde ett velfungerende demokrati er ikke lett for oss her i vesten heller, og når man tenker på at de aldri hadde hatt erfaring med det før så sier det seg selv at de stilte dårlig forberedt.

Når man i praksis fjerner all opposisjon i ett helt land, og i praksis sitter igjenn som enehersker, uten at menigmann i gata skal ha noe han har sagt er det klart at det er ikke den gjennomsnittlige Russeren sin skyld at de er i den situasjonen de er i, det er klart at de kunne ha ordnet en revolusjon, men for og få til det er man avhengige av folk med kredibilitet, og som er villige til og og sette det igang, noe det er lite av idag.

Det er helt greit og kritisere Putins Russland for det de har gjort, det er jo helt avskyelig, men og legge ett helt folkeslag for hat bidrar kun til en ting, propagandaen deres mot deres egne vil virke enda bedre, for da kan de si. Se, det er dette vi har advart dere om hele tiden.

De som er skyld i situasjonen sitter i Kreml, og er ikke redde for og sløse med menneskeliv for og oppnå sine mål.

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litterly skrev (På 1.10.2022 den 18.33):

Dette er ikke til å holde ut. Helt siden 24. februar har jeg gått med en klump i magen. 
Jeg er født i Russland, men har bodd i Norge i over 20 år. Jeg har aldri vært stolt av å fortelle folk hvor jeg kommer fra (veldig få likte russere), det trodde jeg da. Men nå… Det er så uendelig trist alt sammen. Jeg blir flau, redd og skamfull. Jeg føler skyld også, mitt hjemland dreper uskyldige folk, barn og eldre. Stjeler territorier som ikke tilhører dem og bare kjører på som de vil egentlig. At ingen kan stoppe alt dette, i år 2022 er så rart. At en regime kan ha så mye makt over folk, ikke bare i Russland men utenfor Russland også. Folk er fanget, til og med de som ikke lenger oppholder seg i landet. 
Jeg vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget, helt ærlig. Jeg håper at jeg en dag kan stolt si at jeg er russisk. Men for hver dag som går, for hver bombe, rakett og annet artilleri blir sjansene for dette bare mindre og mindre. 
Слава Украiнi 🇺🇦

Hvorfor er det bare Ukraina som setter i gang de store følelsene hos deg? Du vet at Afghanistan ble direkte voldtatt av Sovjet? Men det var kanskje greit fordi krigen fant sted så langt unna....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkebarten skrev (6 timer siden):

Det er klart de fortjener bedre. Og dømme 140 millioner mennesker pga hva Putins Russland gjør blir litt vel søkt

At de *tror* på statspropagandaen eller bare ikke våger og utrykke seg i frykt for represalier kan vi ikke vite. Men Putin skal ha at han har vært særdeles flink med og:

• Fengsle opposisjonelle.
  • Kvele frie medier, ved og enten legge dem ned eller tvinge dem til og slutte. Samtidig har han og vært veldig flittig på og tillegne seg SoMe kunnskaper, og klarer ved hjelp av dette også og nå ut til ett stadig yngre publikum, nå skal alle få vite sannheten vår sannhet, hva de andre sier er ikke så viktig.
  • Skape ett narrativ om at nå er det oppgjørets time, det er oss mot Vesten, de vil ta fra oss vårt levesett, vår identitet og vår selvbestemmelse, det er nå vi må stå sammen, fordi alle i Vesten hater oss allerede.
  • Berike seg og sine venner og bekjente fra tiden i FSB, det er ikke til og stikke under en stol om at de fleste er plassert der de er av en grunn (nytteverdi for Putin, ingenting annet)
  • Tilrane seg ressursene som kunne ha kommet folket til gode, ved og holde seg inne med de riktige folkene, være det seg embetsverket, alle oligarkene, eller hans gamle venner og kollegaer fra tiden i FSB.

Er du seriøs når du påstår at Russland mangler kultur? Hva får deg til og komme med den konklusjonen? De har masse flott kultur og skryte av, alt fra vakre operaer, ikon bilder (som er min favoritt), mat, litteratur, arkitektur osv.

Påstanden om at de heller ikke har gjort noe for og bedre på kårene der borte er jo også ganske søkt tidlig på 90-tallet så var det en demokratiseringsbevegelse med Jeltsin i spissen, men de klarte aldri helt og få det i land,  det er jo ikke noe rart når man tenker på at det var aller første gang det var en demokratisk folkevalgt president i landets historie, og skape og opprettholde ett velfungerende demokrati er ikke lett for oss her i vesten heller, og når man tenker på at de aldri hadde hatt erfaring med det før så sier det seg selv at de stilte dårlig forberedt.

Når man i praksis fjerner all opposisjon i ett helt land, og i praksis sitter igjenn som enehersker, uten at menigmann i gata skal ha noe han har sagt er det klart at det er ikke den gjennomsnittlige Russeren sin skyld at de er i den situasjonen de er i, det er klart at de kunne ha ordnet en revolusjon, men for og få til det er man avhengige av folk med kredibilitet, og som er villige til og og sette det igang, noe det er lite av idag.

Det er helt greit og kritisere Putins Russland for det de har gjort, det er jo helt avskyelig, men og legge ett helt folkeslag for hat bidrar kun til en ting, propagandaen deres mot deres egne vil virke enda bedre, for da kan de si. Se, det er dette vi har advart dere om hele tiden.

De som er skyld i situasjonen sitter i Kreml, og er ikke redde for og sløse med menneskeliv for og oppnå sine mål.

Jeg håper virkelig ikke du forventer noen vettuge svar fra denne personen, alt hn gjør er å spy ut russerhat 😅😂

Men veldig fint skrevet, som tidligere nevnt, russere har mye å være stolte av ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, I Grosny said:

Russland er stort og  omfatter massevis av kulturer og nasjonaliter. Ukraina er et veldig russisk land på godt og vondt, og er et av de landene  som ligner mest på Russland. Som er naturlig med sin felles sovjetiske historie. De gamle og middelaldrende er jo født i Sovjet. Ukraina og Russland  burde vært venner slik Norge og Sverige er det nå (men vi har kriget med Sverige). Jeg tror krig og faenskap er prosjekter kjørt av grådige drittsekk-oligarker, og gremmes over at Russland ikke ønsker å ta kontroll på disse farlige kreftene. Jeg håper Russland vil gjenoppstå som en aktverdig nasjon. Jeg håper menn og kvinner med ære vil arrestere disse bandittene som dominerer Russland i dag. 

Det blir feil å si at litteratur og kultur er stjålet fra Ukraina. Mye av dette var felles kultur. Felles bakgrunn. De store forfatterne jeg tenker på først er Bulgakov, Gogol, Tolstoi, Turgenjev og Dostovjeskij. Gogol bodde i Ukraina. De andre har vel bodd nærmere Moskva og St Petersburg.

Historisk sett blir jo dette helt feil. Ukraina var et velutviklet land mens Moskva var et veikryss. Mens Kyiv var en metropol var Russland et knippe småbyer. At Ivan og andre Tzarer så erobret disse områdene fra andre land er ikke med i beregningen din.

Ukraina er Ukrainsk, ikke Russisk. Det blir helt feil å si at Ukraina er et 'veldig Russisk land', og bidrar til tankene Russland har rundt det. Skal vi si at Yorkshire er et veldig 'Norsk' land, for så å angripe dette? Nordmenn gjorde som Russerne gjorde med Ukraina, erobret det og tok med seg kultur, rikdom og dannelse tilbake.

Kyiv hadde katedral, biskop, utviklede lover og yrende kultur mens Russland drev med fangst og intern krig. Russland har ikke rett til å kalle andre land 'veldig Russiske'. Jeg vil heller si at Russland er veldig påvirket av tidlig Ukrainsk historie som de tok med hjem og assimilerte i sin egen kultur.

Endret av Anonio
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (2 timer siden):

Historisk sett blir jo dette helt feil. Ukraina var et velutviklet land mens Moskva var et veikryss. Mens Kyiv var en metropol var Russland et knippe småbyer. At Ivan og andre Tzarer så erobret disse områdene fra andre land er ikke med i beregningen din.

Ukraina er Ukrainsk, ikke Russisk. Det blir helt feil å si at Ukraina er et 'veldig Russisk land', og bidrar til tankene Russland har rundt det. Skal vi si at Yorkshire er et veldig 'Norsk' land, for så å angripe dette? Nordmenn gjorde som Russerne gjorde med Ukraina, erobret det og tok med seg kultur, rikdom og dannelse tilbake.

Kyiv hadde katedral, biskop, utviklede lover og yrende kultur mens Russland drev med fangst og intern krig. Russland har ikke rett til å kalle andre land 'veldig Russiske'. Jeg vil heller si at Russland er veldig påvirket av tidlig Ukrainsk historie som de tok med hjem og assimilerte i sin egen kultur.

Jeg er enig i at Ukraina er ukrainsk, men mener uansett at det er store likheter mellom Russland og Ukraina og deres bakgrunn.  En av Russlands fremste generaler er eller var bestevenn med en av Ukrainas fremste generaler.

Når det er sagt, jeg tar avstand fra Russisk imperialisme og mener at Ukraina har all rett til å være et eget land. Kulturell fellesarv tar ikke fra Ukraina noen rettigheter. Ukraina tenger ikke være annerledes på en flekk en Russland , verken språklig , historisk  eller kulturell for å ha sin rett til å eksistere som et selvstendig land. Jeg kan også si at Østerrike  er veldig tyskt, med felles språk og  mye felles kultur. Det er helt greit og gjør ikke Østerrike til noen mindreverdig stat av den grunn.

Ukraina har røtter både her og der og det er ingenting å skjemmes over. Innflytelse er det fra både Russland, Polen , Ungarn, Tyskland, USA og flere andre land.  Språklig er de imidlertid litt ute å kjøre. De burde la seg inspirere av Sveits hvor alle de store folkegruppene har fullt anerkjent språk. Det etniske tullet der Russisk ble avsatt som språk er ikke bra, og var grobunn for at Russland kunne få effekt av sin FSB-operasjon i Donbass og på Krim i 2014. 

Jeg gir Ukraina min fulle støtte og har også betalt inn en sum til Ukrainas nasjonalbank. Putins kamp for lebensraum, imperie og rikdom er kriminell og uakseptabel og er angrep både på Ukrainas land og folk, og på Russlands egne som sendes i døden.

Endret av I Grosny
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, I Grosny said:

Jeg er enig i at Ukraina er ukrainsk, men mener uansett at det er store likheter mellom Russland og Ukraina og deres bakgrunn.  En av Russlands fremste generaler er eller var bestevenn med en av Ukrainas fremste generaler.

Når det er sagt, jeg tar avstand fra Russisk imperialisme og mener at Ukraina har all rett til å være et eget land. Kulturell fellesarv tar ikke fra Ukraina noen rettigheter. Ukraina tenger ikke være annerledes på en flekk en Russland , verken språklig , historisk  eller kulturell for å ha sin rett til å eksistere som et selvstendig land. Jeg kan også si at Østerrike  er veldig tyskt, med felles språk og  mye felles kultur. Det er helt greit og gjør ikke Østerrike til noen mindreverdig stat av den grunn.

Ukraina har røtter både her og der og det er ingenting å skjemmes over. Innflytelse er det fra både Russland, Polen , Ungarn, Tyskland, USA og flere andre land.  Språklig er de imidlertid litt ute å kjøre. De burde la seg inspirere av Sveits hvor alle de store folkegruppene har fullt anerkjent språk. Det etniske tullet der Russisk ble avsatt som språk er ikke bra, og var grobunn for at Russland kunne få effekt av sin FSB-operasjon i Donbass og på Krim i 2014. 

Jeg gir Ukraina min fulle støtte og har også betalt inn en sum til Ukrainas nasjonalbank. Putins kamp for lebensraum, imperie og rikdom er kriminell og uakseptabel og er angrep både på Ukrainas land og folk, og på Russlands egne som sendes i døden.

Problemet blir at det å kalles 'ganske Russisk' går rett i halsen på alle de landene som har måttet tåle å bli undertrykket, bombet og ødelagt av Russland. Om du hadde skrevet ganske slavisk kunne man nok tolerert det, men å kalle et land som blir regelrett voldtatt og etnisk renset av Russland 'ganske Russisk' blir som å kalle Polen 'ganske Tysk' etter andre verdenskrig. Vi må tenke over det vi sier og skriver. Russisk er ikke positivt for et land som har blitt invadert og nærmest gjengvoldtatt av et så stort land som Russland. Ukrainere er Ukrainske først og slaviske deretter, ikke Russiske. 'Russisk' er ikke en etnisitet, men et konsept Tzarene oppfant på 1700-tallet som grunn for å herje sånn som Putin nå prøver på.

Når Putin væpner det å være Russisk, må man endre begrepene man beskriver slavisk kultur og historie på så han ikke drar nytte av det.

For øvrig er det ikke en overdrivelse å skrive at Russland egentlig ikke har den kulturelle rikdommen de skryter så mye av fra egen historie. De fleste 'store' Russiske litterære storhetene er ene og alene basert og inspirert av den litterære våren i Ukraina på 1700-tallet. (Kotliarevsky, Shevshenko osv) Akkurat som det var Kyiv som inspirerte utviklingen av middelalder-Russland.

Endret av Anonio
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonio skrev (12 minutter siden):

Problemet blir at det å kalles 'ganske Russisk' går rett i halsen på alle de landene som har måttet tåle å bli undertrykket, bombet og ødelagt av Russland. Om du hadde skrevet ganske slavisk kunne man nok tolerert det, men å kalle et land som blir regelrett voldtatt og etnisk renset av Russland 'ganske Russisk' blir som å kalle Polen 'ganske Tysk' etter andre verdenskrig. Vi må tenke over det vi sier og skriver. Russisk er ikke positivt for et land som har blitt invadert og nærmest gjengvoldtatt av et så stort land som Russland.

Når Putin væpner det å være Russisk, må man endre begrepene man beskriver slavisk kultur og historie på så han ikke drar nytte av det.

Om Ukraina har fått alt Russisk i vrangstrupen så er det forståelig, men de må komme over det fordi 1/3 av Ukrainas folk er russiskspråklige, og Ukraina kan ikke og skal ikke klassifisere en stor del av folket sitt som noe ekkelt.  Det er ikke det russiske som er jævelskapen de angripes av . Det er Putins regime og hans medløpere som tilfeldigvis er russiske. Men de kunne liksågodt ha vært tyskere som Hitler. Angrepet er ikke russisk. Det er imperialistisk og kriminelt. Iverksatt av russiske bandittledere.
Dersom Ukraina oversvømmes av hat mot alt som er russisk da har Putin vunnet en stor seier, fordi da har han nemlig ødelagt Ukraina som en samlet nasjon med i hovedsak to folkeslag som står sammen.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, I Grosny said:

Om Ukraina har fått alt Russisk i vrangstrupen så er det forståelig, men de må komme over det fordi 1/3 av Ukrainas folk er russiskspråklige, og Ukraina kan ikke og skal ikke klassifisere en stor del av folket sitt som noe ekkelt.  Det er ikke det russiske som er jævelskapen de angripes av . Det er Putins regime og hans medløpere som tilfeldigvis er russiske. Men de kunne liksågodt ha vært tyskere som Hitler. Angrepet er ikke russisk. Det er imperialistisk og kriminelt. Utført av russiske bandittledere.

Nå viser vel alt av polling fra Ukraina at selv det du kaller 'Russisk-språklige' egentlig er ganske i mot Russland. De er Ukrainere og der er det slutt. Det å være Russisk statsborger leder kun til elendighet hvis man ikke er en av Vladimirs betrodde, det har de fleste forstått i Ukraina. 

Jeg kan tysk, det betyr ikke at jeg føler meg som en tysker eller har en voldsom trang til at folk skal kalle meg tysker basert ene og alene på at jeg kan tysk. Etterslep fra en tid der alle i Sovjetunionen ble tvunget til å lære Russisk bør ikke bety at man skal kalle 1/3 av Ukraina 'ganske Russisk'.

Jeg tror vi i Vesten må slutte å prøve å forklare det Putin har gjort så langt med språk, etnisitet osv. Det gir bare unnskyldninger for å fortsette å herje.

Endret av Anonio
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (2 minutter siden):

Nå viser vel alt av polling fra Ukraina at selv det du kaller 'Russisk-språklige' egentlig er ganske i mot Russland. De er Ukrainere og der er det slutt. Det å være Russisk statsborger leder kun til elendighet hvis man ikke er en av Vladimirs betrodde, det har de fleste forstått i Ukraina. 

Jeg kan tysk, det betyr ikke at jeg føler meg som en tysker eller har en voldsom trang til at folk skal kalle meg tysker basert ene og alene på at jeg kan tysk. Etterslep fra en tid der alle i Sovjetunionen ble tvunget til å lære Russisk bør ikke bety at man skal kalle 1/3 av Ukraina 'ganske Russisk'.

De skal være mot den russiske invasjonsmakten, Putin og de russiske oligarkene , men de må akseptere og respektere sin egen store minoritet og språk uten forbehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, I Grosny said:

De skal være mot den russiske invasjonsmakten, Putin og de russiske oligarkene , men de må akseptere og respektere sin egen store minoritet og språk uten forbehold.

Nå er det nok sånn at for Ukrainere så betyr ikke det at 1/3 kan Russisk skal bety at de er 'Russiske'. Russisk er ikke en etnisitet. Slavisk er en etnisitet, men det er ikke pga. slavisk kultur Russland gjør som de gjør. Da måtte de tross alt innrømme at de ikke 'eier' slavisk fortid og historie på lik linje med Ukraina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (17 minutter siden):

Nå er det nok sånn at for Ukrainere så betyr ikke det at 1/3 kan Russisk skal bety at de er 'Russiske'. Russisk er ikke en etnisitet. Slavisk er en etnisitet, men det er ikke pga. slavisk kultur Russland gjør som de gjør. Da måtte de tross alt innrømme at de ikke 'eier' slavisk fortid og historie på lik linje med Ukraina.

Jeg liker ikke helt denne typen debatt. Om det ene folkeslaget eller det andre har bedre fortid eller historie er usunn vinkling. Det er jo slik Putin propagandamessig angriper Ukraina. Putin forsøker å bagatellisere bort eller nulle ut Urainas historie og argumenterer for at Ukraina ikke er en nasjon og historisk  ikke har vært det.  

Glem historien. Ta tak i dagens situasjon. Ukraina er og skal  være en nasjon og grensene deres skal respekteres. Ukraina er ikke mer eller mindre nasjon enn andre nasjoner. Ukraina er ett land sammensatt av mange folkeslag hvorav ett er størst og et annet også tallrikt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte du det flau og skammet, når deres kjære Putin drepte uskyldige Tsjetsjenere, voldtatte barn og kvinner?  Hva følte du? Jeg er en av disse barna, som måtte flykte fra hjemlandet mitt, akkurat som ukrainere nå. Det dere opplever nå, er boomerang. Jeg hater hver eneste av dere, og driter langt i om du støtter Ukraina.  
Пошла нахуй!

Endret av carinaholly
D
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

carinaholly skrev (8 timer siden):

Følte du det flau og skammet, når deres kjære Putin drepte uskyldige Tsjetsjenere, voldtatte barn og kvinner?  Hva følte du? Jeg er en av disse barna, som måtte flykte fra hjemlandet mitt, akkurat som ukrainere nå. Det dere opplever nå, er boomerang. Jeg hater hver eneste av dere, og driter langt i om du støtter Ukraina.  
Пошла нахуй!

Det er perverst å tenke på så mange mennesker i Russland som egentlig er etterkommere av overlevende i ganske nylige folkemord og at det sitter folk her i vesten og glorifiserer den russiske kulturen og elendigheten så mange i Russland lever under, kun fordi de kan reise dit å se på fine bygningger eller se på billig etteraping av vestlig kultur. Vi skal aldri erkjenne Russland som noe annet enn et kriminelt syndikat. Håpløst at folk tror dette handler om et regime, og ikke en kultur som er pil råtten og som vil fortsette å produsere lignende regimer til noe faktisk endrer seg i den russiske folkesjela.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Parasoll skrev (På 2.10.2022 den 12.03):

Tror dessverre at det vil ta mange generasjoner før en russer kan stolt fortelle at vedkommende er russer. Maaange generasjoner. Tror aldri du vil oppleve det. Og det handler om mer enn dagens krigsfrøring. Livredd russere generelt selv jeg. 

Men altså, tok det mange generasjoner før en tysker kunne stolt fortelle at han var en tysker? Etter to verdenskriger? Det tok ikke mange år, altså. Så hvorfor skal det ta mange generasjoner i dette tilfellet? Jeg er stolt av min kultur (litteratur, musikk, vitenskap, idrett osv) og enkelte tradisjoner. Jeg er overhodet ikke stolt av den russiske stat og det som foregår nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (På 3.10.2022 den 17.29):

Problemet blir at det å kalles 'ganske Russisk' går rett i halsen på alle de landene som har måttet tåle å bli undertrykket, bombet og ødelagt av Russland. Om du hadde skrevet ganske slavisk kunne man nok tolerert det, men å kalle et land som blir regelrett voldtatt og etnisk renset av Russland 'ganske Russisk' blir som å kalle Polen 'ganske Tysk' etter andre verdenskrig. Vi må tenke over det vi sier og skriver. Russisk er ikke positivt for et land som har blitt invadert og nærmest gjengvoldtatt av et så stort land som Russland. Ukrainere er Ukrainske først og slaviske deretter, ikke Russiske. 'Russisk' er ikke en etnisitet, men et konsept Tzarene oppfant på 1700-tallet som grunn for å herje sånn som Putin nå prøver på.

For øvrig er det ikke en overdrivelse å skrive at Russland egentlig ikke har den kulturelle rikdommen de skryter så mye av fra egen historie. De fleste 'store' Russiske litterære storhetene er ene og alene basert og inspirert av den litterære våren i Ukraina på 1700-tallet. (Kotliarevsky, Shevshenko osv) Akkurat som det var Kyiv som inspirerte utviklingen av middelalder-Russland.

Så siden mange store norske diktere og forfattere har brukt dansk språk og var inspirert av dansk litteratur, er de egentlig ikke norske, men danske? Inspirasjon og rettigheter er ikke det samme. I den globaliserte verdenen er alle inspirert av hverandre, noe som er svært bra. Men jeg har møtt flere som her på forumet som mener at Russland er det eneste landet i hele verden som har NULL kultur, tradisjoner, vitenskap eller bidrag til noe som helst. 140 millioner som bare eksisterer som amøber uten å bidra til noe. Er ikke det en ganske så søkt teori?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

carinaholly skrev (12 timer siden):

Пошла нахуй!

Ja, det er "modent" og "intelligent" å hate noen som var et lite barn da krigen i Tsjetsjenia pågikk. På hvilken måte tror du TS kunne påvirke valget i en så ung alder? Ved å overbevise sine foreldre, naboer og alle i sin omgangskrets til å stemme på noen andre? To av mine besteforeldre falt under andre verdenskrig, drept av tyskerne. Jeg hater likevel ikke Tyskland, tysk kultur eller tyskere generelt. Har flere tyske venner, og har lært meg språket for å kunne lese de store litterære verkene i original.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

kar90 skrev (3 timer siden):

Det er perverst å tenke på så mange mennesker i Russland som egentlig er etterkommere av overlevende i ganske nylige folkemord og at det sitter folk her i vesten og glorifiserer den russiske kulturen og elendigheten så mange i Russland lever under, kun fordi de kan reise dit å se på fine bygningger eller se på billig etteraping av vestlig kultur. Vi skal aldri erkjenne Russland som noe annet enn et kriminelt syndikat. Håpløst at folk tror dette handler om et regime, og ikke en kultur som er pil råtten og som vil fortsette å produsere lignende regimer til noe faktisk endrer seg i den russiske folkesjela.

Du har altså aldri hørt Tsjaikovsky, aldri lest Pushkin, Dostojevsky, Tolstoi osv? Da forstår jeg at du mener at det ikke eksisterer positiv kultur. Dostojevsky var blant annet regimekritiker, men for deg som ikke vet hvem det er det vanskelig å forklare. Hvilken vestlig kultur mener du Tolstoi har etterapet? Nevn gjerne kilder osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trøste deg med at USA heller ikke er noe bedre og slikt sett anser jeg Russland og USA som to sider av den samme mynten. USA har aldri blitt truet og samtlige kriger har funnet sted utenfor landets grenser. Russland har heller aldri blitt truet av noen andre enn USA. Slikt sett anser jeg begge innenfor "ondskapens akse". Det er geopolitikk på et høyt nivå der ingen er bedre enn andre. 

Jeg mener ikke å være hatefull, men tenk deg skrikene til alle som har blitt drept av nettopp USA og Russland. Kanskje denne selvrefleksjonen får deg til å skjønne ting bedre. Jeg leste et sted at russere ikke liker pakistanere fordi de støttet mujahedeen da Sovjet voldtok landet deres. Til det vil jeg si at hadde det ikke vært for USA så hadde Pakistan også blitt en del av Sovjetunionen. Alt er innenfor en kontekst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som kan stoppe galskapen er at folket i Russland tar til gatene i hundretusener og millioner. Til syvende og sist er det folket som har makta. 
Har selv en kollega som er gift med ei russerdame. Etter at Russland invaderte Ukraina er hun ikke på talefot med foreldrene. De sluker all propaganda og tror seriøst at Ukraina må avnazifiseres. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...