AprilLudgate Skrevet 2. oktober 2022 #21 Del Skrevet 2. oktober 2022 jabx skrev (28 minutter siden): Dessverre er russisk kultur, historie og tradisjoner ofte like brutale og umenneskelige som det vi ser i dag. Russland er ikke akkurat kjent for å sette demokrati og menneskeverd høyt. Brutalitet er noe Russland og russere kjenner veldig godt, og samfunnet blir deretter. Selvsagt er det ikke hver enkelt russer som har skylden for dette, da det er noe som har befestet seg over kanskje mange hundre år. Men slik er det nå engang. Så er det sikkert også positive sider ved russisk kultur, men de overskygges nå av de negative. Og tar man ikke et oppgjør med en kultur som har utviklet seg over hundrevis av år så kan det være man ikke kommer så langt. Jeg ville ikke vært stolt av russisk kultur og tradisjoner. Men: Det er mulig med endring, og de som jobber for endring kan være stolte, og de kan bidra til å gjøre russisk kultur til noe mer positivt. Edit: Jeg ser nå noen påpekte at positive ting i Russland ofte kommer fra folk som er brutalt underlagt russisk styre, og det stemmer nok. Dermed vil første steg mot en russisk kultur man kan være stolt av være å bryte opp Russland i mange mindre land. Russland som det er i dag kan ikke bestå. Nei, men for de som er vokst opp i et land og et sted så vil det alltid være noe positivt å ta med seg som ikke handler om de store politiske linjene. Jeg tenker ikke på norsk politikk som mitt viktigste minne fra oppvekst i Norge, jeg tenker mer på natur og mat for eksempel. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 2. oktober 2022 #22 Del Skrevet 2. oktober 2022 DundreMilfin skrev (15 minutter siden): Nei, men for de som er vokst opp i et land og et sted så vil det alltid være noe positivt å ta med seg som ikke handler om de store politiske linjene. Jeg tenker ikke på norsk politikk som mitt viktigste minne fra oppvekst i Norge, jeg tenker mer på natur og mat for eksempel. Det er mange som ikke er i stand til å forstå dette. Du ser hvordan folk her inne gnåler i vei om politikk, de klarer ikke forstå noe annet. Russere har masse å være stolte av: litteratur, kunst, dans, musikk ++ og det kan ingen ta fra dem. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bopera Skrevet 2. oktober 2022 #23 Del Skrevet 2. oktober 2022 Vær stolt nå! De i samfunnet som ikke klarer å skille person og politikk, gjerne de samme som tenker muslim er synonymt med terrorist, er enkle mennesker man ikke skal bry seg om. Jeg jobbet i St. Petersburg i mange år, og finere folk skal du lete lenge etter. Russerne var så varme og hjertelige, og jeg skulle ikke stå og se forvirra ut lenge, før en eller annen spurte om jeg trengte hjelp. Jeg ble bedt hjem på middag hos mange - en gang endte jeg opp med å dra på fest sammen med frisøren jeg var hos. Og for et vakkert land Russland er..! Jeg måtte reise en del i jobben, og det var vemodig å se et land med potensiale til å være en av verdens ledende og mest ressurssterke stormakt, ligge skjult bak et teppe av korrupsjon og byråkrati. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 2. oktober 2022 #24 Del Skrevet 2. oktober 2022 bopera skrev (5 minutter siden): Vær stolt nå! De i samfunnet som ikke klarer å skille person og politikk, gjerne de samme som tenker muslim er synonymt med terrorist, er enkle mennesker man ikke skal bry seg om. Jeg jobbet i St. Petersburg i mange år, og finere folk skal du lete lenge etter. Russerne var så varme og hjertelige, og jeg skulle ikke stå og se forvirra ut lenge, før en eller annen spurte om jeg trengte hjelp. Jeg ble bedt hjem på middag hos mange - en gang endte jeg opp med å dra på fest sammen med frisøren jeg var hos. Og for et vakkert land Russland er..! Jeg måtte reise en del i jobben, og det var vemodig å se et land med potensiale til å være en av verdens ledende og mest ressurssterke stormakt, ligge skjult bak et teppe av korrupsjon og byråkrati. Dette er min erfaring med Russland også, et nydelig land med et nydelig folk 🙏 Og til det siste du sa, er helt enig med deg. Trist at landet på mange måter går baklengs, folket fortjener så mye bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 2. oktober 2022 #25 Del Skrevet 2. oktober 2022 (endret) jabx skrev (4 timer siden): Dessverre er russisk kultur, historie og tradisjoner ofte like brutale og umenneskelige som det vi ser i dag. Russland er ikke akkurat kjent for å sette demokrati og menneskeverd høyt. Brutalitet er noe Russland og russere kjenner veldig godt, og samfunnet blir deretter. Selvsagt er det ikke hver enkelt russer som har skylden for dette, da det er noe som har befestet seg over kanskje mange hundre år. Men slik er det nå engang. Så er det sikkert også positive sider ved russisk kultur, men de overskygges nå av de negative. Og tar man ikke et oppgjør med en kultur som har utviklet seg over hundrevis av år så kan det være man ikke kommer så langt. Jeg ville ikke vært stolt av russisk kultur og tradisjoner. Men: Det er mulig med endring, og de som jobber for endring kan være stolte, og de kan bidra til å gjøre russisk kultur til noe mer positivt. Edit: Jeg ser nå noen påpekte at positive ting i Russland ofte kommer fra folk som er brutalt underlagt russisk styre, og det stemmer nok. Dermed vil første steg mot en russisk kultur man kan være stolt av være å bryte opp Russland i mange mindre land. Russland som det er i dag kan ikke bestå. Det er vel heller Norge og Skandinavia som skiller seg ut ved å være land som stort sett har vært preget av fred og ikke-vold. At Russland historisk har vært preget av vold og brutalitet, har de jo til felles med størstedelen av verden. USA, som er grunnlagt med våpen. Afrika, som er kjent som et ekstremt blodig kontinent. Slik kan vi fortsette. Det er litt rart at du ikke syns det er grunn til å være stolt av russisk kultur og tradisjoner. Er ikke Tchaikowsky, Pusjkin og Tolstoj noe å være stolt av mener du? Det vakre språket og håndverkstradisjonene? De sterke og arbeidssomme menneskene? Spesielt. Endret 2. oktober 2022 av Bacteria 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 2. oktober 2022 #26 Del Skrevet 2. oktober 2022 jabx skrev (4 timer siden): Det er fryktelig trist at oppegående russere må smake konsekvensene av Putins handlinger. Dessverre blir det nok veldig vanskelig for russere rundt i vestlige land fremover. Litt som med Tyskland under andre verdenskrig, tenker jeg. Putin er jo dagens Hitler, og det vil henge over Russland lenge. Jeg vet ikke om Russland vil ende opp som Tyskland, med demokrati og klar avstand fra HItler. Sannsynligheten er jo at man bare får en ny brutal diktator etter Putin. Men jeg tenker at selv om Russland og russere generelt blir dårlig likt i demokratiske land, så kan hver enkelt russer bidra til å reparere ved å ta klar avstand fra Putin og Russlands handlinger. Så er det klart at det kanskje ikke er så enkelt å gå ut offentlig med motstand mot Putins fascistiske/nazistiske handlinger fordi man kanskje har familie i Russland som kan få konsekvenser. Men jeg merker jo at jeg setter ekstra pris på russere som virkelig tar avstand fra det som skjer og viser at de ikke støtter imperialistisk krig og folkemord. Mange russere i Norge har hjulpet til i det stille, de kan f.eks ha reddet liv med telefonsupport til Ukrainske flyktninger når de evakuerte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 2. oktober 2022 #27 Del Skrevet 2. oktober 2022 Paramount skrev (4 timer siden): Det er trist at enkeltpersoner skal få en hel nasjon til å skamme seg. Problemet er at vi har alt for store nasjoner. Skal du bli leder i en stor nasjon må du nesten være en skurk for å kunne kave deg helt til topps. Du må i hvert fall ha mange usympatiske egenskaper. Mindre nasjoner vil gjøre at lederne er nærmere sin egen befolkning, det vil være oppdragende for lederne, og vi ville fått bedre ledere. Dessverre er dette en fåfengt drøm som blir bare fjernere og fjernere. Ledere har en tendens til å rotte seg sammen for å bli enda større. Dette er ikke enkeltpersoner. Russere flest støtter Putins nazisme. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 2. oktober 2022 #28 Del Skrevet 2. oktober 2022 Purple Basil skrev (3 timer siden): Det er mange som ikke er i stand til å forstå dette. Du ser hvordan folk her inne gnåler i vei om politikk, de klarer ikke forstå noe annet. Russere har masse å være stolte av: litteratur, kunst, dans, musikk ++ og det kan ingen ta fra dem. Mye av litteraturen og kulturen er blant annet fra Ukraina. Dans stjal de også fra andre. Osv. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 2. oktober 2022 #29 Del Skrevet 2. oktober 2022 Bacteria skrev (36 minutter siden): At Russland historisk har vært preget av vold og brutalitet, har de jo til felles med størstedelen av verden. USA, som er grunnlagt med våpen. Men Russland har ikke tatt et oppgjør med dette. Det har USA, i det minste i stor grad. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MissWoodville Skrevet 2. oktober 2022 #30 Del Skrevet 2. oktober 2022 Bacteria skrev (35 minutter siden): Det er vel heller Norge og Skandinavia som skiller seg ut ved å være land som stort sett har vært preget av fred og ikke-vold. At Russland historisk har vært preget av vold og brutalitet, har de jo til felles med størstedelen av verden. USA, som er grunnlagt med våpen. Afrika, som er kjent som et ekstremt blodig kontinent. Slik kan vi fortsette. Det er litt rart at du ikke syns det er grunn til å være stolt av russisk kultur og tradisjoner. Er ikke Tchaikowsky, Pusjkin og Tolstoj noe å være stolt av mener du? Det vakre språket og håndverkstradisjonene? De sterke og arbeidssomme menneskene? Spesielt. Vel, Norge og Skandinavia herjet jo i Europa i ca 300 år, vikingtiden. Brutalt som bare det, brydde seg katten om menneskeliv. Ja det er 1000 år siden men likevel. Flere kriger Skandinavia seg i mellom i middelalderen, helt opptil nyere tid. Ellers enig med resten du skriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåpille Skrevet 2. oktober 2022 #31 Del Skrevet 2. oktober 2022 Vær stolt du. En diktator som har hatt makt altfor lenge, har ikke noe med deg å gjøre. Alt fra deilig mat, klær, musikk, varmen blandt menneskene og familiene. Ser noen skriver at Russland har stjålet dette fra andre nasjoner, og det derfor ikke kan bli sett på som russisk, men det tenker jeg blir en forenklet sannhet! Vær også stolt av de russerne, som på tross av harde konsekvenser, demonstrerer og kjemper mot regimet. De som evt dømmer deg for å være russisk, og de eksisterer garantert, kan du dømme for å være enkle potethoder uten perspektiv 😃 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 2. oktober 2022 #32 Del Skrevet 2. oktober 2022 Tenk å ha slike bygninger i hjemlandet sitt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 2. oktober 2022 #33 Del Skrevet 2. oktober 2022 (endret) jabx skrev (4 timer siden): Mye av litteraturen og kulturen er blant annet fra Ukraina. Dans stjal de også fra andre. Osv. Russland er stort og omfatter massevis av kulturer og nasjonaliter. Ukraina er et veldig russisk land på godt og vondt, og er et av de landene som ligner mest på Russland. Som er naturlig med sin felles sovjetiske historie. De gamle og middelaldrende er jo født i Sovjet. Ukraina og Russland burde vært venner slik Norge og Sverige er det nå (men vi har kriget med Sverige). Jeg tror krig og faenskap er prosjekter kjørt av grådige drittsekk-oligarker, og gremmes over at Russland ikke ønsker å ta kontroll på disse farlige kreftene. Jeg håper Russland vil gjenoppstå som en aktverdig nasjon. Jeg håper menn og kvinner med ære vil arrestere disse bandittene som dominerer Russland i dag. Det blir feil å si at litteratur og kultur er stjålet fra Ukraina. Mye av dette var felles kultur. Felles bakgrunn. De store forfatterne jeg tenker på først er Bulgakov, Gogol, Tolstoi, Turgenjev og Dostovjeskij. Gogol bodde i Ukraina. De andre har vel bodd nærmere Moskva og St Petersburg. Endret 2. oktober 2022 av I Grosny 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Averyx Skrevet 2. oktober 2022 #34 Del Skrevet 2. oktober 2022 17 minutter siden, Peanut said: Tenk å ha slike bygninger i hjemlandet sitt Utvilsomt flotte byggverk. Medaljens bakside er selvsagt at disse aldri blir bygget under demokrati. Når man ser et flott palass, så vet man at at det har vært en diktator som har bestemt at det skulle bygges. De har blitt bygget i tider med stor fattigdom. Ingen av disse har vært bygget under demokrati: https://en.wikipedia.org/wiki/World's_largest_palace 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 2. oktober 2022 #35 Del Skrevet 2. oktober 2022 Purple Basil skrev (7 timer siden): Dette er min erfaring med Russland også, et nydelig land med et nydelig folk 🙏 Og til det siste du sa, er helt enig med deg. Trist at landet på mange måter går baklengs, folket fortjener så mye bedre. De fortjener ikke noe bedre. Tror du friheten vi har i vesten kom gratis? Russere er et folkeslag som har resignert i mange århundre, og tror på statspropagandaen om at elendigheten skyldes krefter utenfra. Nei, elendigheten, mangelen på kultur i Russland, skyldes at de aldri har gjort noe mot systemet som undertrykker dem. De er systemet som undertrykker dem. De er sjåvenistiske, nasjonalistiske, lite reflekterte, svært fascistsiske og "tradisjonelle" ( å være annerledes der er den støsrste synd) og at du har reist der som vestlig turrist med litt penger og utnyttet fattigdommen og blitt russofil pga oppvartningen du får enderer ikke på noe. Det er ekstremt mange avvik i den russiske befolkningen som gjør at de ikke fortjener noen annen situasjon enn den de står i. Det er de selv som har skapt den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 2. oktober 2022 #36 Del Skrevet 2. oktober 2022 Peanut skrev (32 minutter siden): Tenk å ha slike bygninger i hjemlandet sitt Dette er jo et symbol på alt som er galt med landet. Pompøse palass der det meste av landet ligger i forfall og sult. Dette er sånn som er i samfunn der liv er mindre verdt enn fødselssertifikatet hvis du ikke kommer fra de riktige familiene eller har de rette politiske forbindelsene. Kleptokratiet shjertebarn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 2. oktober 2022 #37 Del Skrevet 2. oktober 2022 jabx skrev (4 timer siden): Mye av litteraturen og kulturen er blant annet fra Ukraina. Dans stjal de også fra andre. Osv. Mye av det er også russisk. Slutt å prate piss, virkelig. Det er få som går på det tullet ditt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luksusbia Skrevet 2. oktober 2022 #38 Del Skrevet 2. oktober 2022 Litterly skrev (På 1.10.2022 den 18.33): Dette er ikke til å holde ut. Helt siden 24. februar har jeg gått med en klump i magen. Jeg er født i Russland, men har bodd i Norge i over 20 år. Jeg har aldri vært stolt av å fortelle folk hvor jeg kommer fra (veldig få likte russere), det trodde jeg da. Men nå… Det er så uendelig trist alt sammen. Jeg blir flau, redd og skamfull. Jeg føler skyld også, mitt hjemland dreper uskyldige folk, barn og eldre. Stjeler territorier som ikke tilhører dem og bare kjører på som de vil egentlig. At ingen kan stoppe alt dette, i år 2022 er så rart. At en regime kan ha så mye makt over folk, ikke bare i Russland men utenfor Russland også. Folk er fanget, til og med de som ikke lenger oppholder seg i landet. Jeg vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget, helt ærlig. Jeg håper at jeg en dag kan stolt si at jeg er russisk. Men for hver dag som går, for hver bombe, rakett og annet artilleri blir sjansene for dette bare mindre og mindre. Слава Украiнi 🇺🇦 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luksusbia Skrevet 2. oktober 2022 #39 Del Skrevet 2. oktober 2022 Skjønner det er vanskelig å være russer nå. Det er ikke enkeltmennesker sin skyld at Putin tar de avgjørelsene han gjør. tsjetsjenere og nå ukrainere blir utsatt for umenneskelig behandling. Men det er mye alkoholisme og fattigdom blant russere også. Det er veldig lite du kan gjøre, blir verre før det blir bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melkebarten Skrevet 3. oktober 2022 #40 Del Skrevet 3. oktober 2022 10 hours ago, jabx said: Dette er ikke enkeltpersoner. Russere flest støtter Putins nazisme. Har du kilder på dette? Hvordan kan du vite det med sikkerhet? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå