Gå til innhold

Jeg håper at jeg en dag vil være stolt av å være russisk…

Litterly

Anbefalte innlegg

Dette er ikke til å holde ut. Helt siden 24. februar har jeg gått med en klump i magen. 
Jeg er født i Russland, men har bodd i Norge i over 20 år. Jeg har aldri vært stolt av å fortelle folk hvor jeg kommer fra (veldig få likte russere), det trodde jeg da. Men nå… Det er så uendelig trist alt sammen. Jeg blir flau, redd og skamfull. Jeg føler skyld også, mitt hjemland dreper uskyldige folk, barn og eldre. Stjeler territorier som ikke tilhører dem og bare kjører på som de vil egentlig. At ingen kan stoppe alt dette, i år 2022 er så rart. At en regime kan ha så mye makt over folk, ikke bare i Russland men utenfor Russland også. Folk er fanget, til og med de som ikke lenger oppholder seg i landet. 
Jeg vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget, helt ærlig. Jeg håper at jeg en dag kan stolt si at jeg er russisk. Men for hver dag som går, for hver bombe, rakett og annet artilleri blir sjansene for dette bare mindre og mindre. 
Слава Украiнi 🇺🇦

• Liker 1
  • Hjerte 40
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leste denne i Aftenposten nå: Eg håpar at eg ein gong igjen kan bli stolt av å vere norsk-russar (aftenposten.no)

Jeg ønsker at dere igjen kan får tilbake moderlandet og få mulighet til igjen å bli stolt av landet.  Håper det ikke går altfor mange år. Men det er krevende å bli kvitt et såpass sterkt bandittregime.

Endret av I Grosny
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (10 minutter siden):

Leste denne i Aftenposten nå: Eg håpar at eg ein gong igjen kan bli stolt av å vere norsk-russar (aftenposten.no)

Jeg ønsker at dere igjen kan får tilbake moderlandet og få mulighet til igjen å bli stolt av landet.  Håper det ikke går altfor mange år. Men det er krevende å bli kvitt et såpass sterkt bandittregime.

Denne har jeg ikke lest. Tusen takk! Ja, men noe må skje snart. Og det er i Russland det må skje. De protesterte en liten periode da krigen brøt ut, så holdt de kjeft igjen. Det samme skjedde da Putin erklærte mobilisering. De tok til gatene og protesterte, satte fyr på rekrutteringskontor osv, men så ble det stille igjen. Det må fortsette! Men jeg forstår de som redde. De risikerer altfor mye ved å gjøre de tingene i Russland. 

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal være stolt nå. Du skal ikke bære skammen for hva Putin gjør. Jeg tror det er viktig med russiske stemmer fra de som tar avstand, noe som dessverre ikke er så enkelt i selve Russland. 

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer nok neppe i vår levetid dessverre.

Men man kan jo føle stolthet over land, natur, språk, menneskene, kultur, tradisjoner osv uten å støtte politisk ledelse.

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DundreMilfin skrev (10 minutter siden):

Men man kan jo føle stolthet over land, natur, språk, menneskene, kultur, tradisjoner osv uten å støtte politisk ledelse.

Hvis du snakker om forskjellige folkedrakter, musikk, språk osv, så er dette stort sett andre nasjonaliteter som er okkupert av det russiske rike. Russland er ettermelet til mange forskjellige despoter som har underlagt seg land gjennom terror og brutalitet som vi ikke har sett sidestykke til i andre europeiske riker, og slik holder de fortsatt på.  Det har aldri vært noen kultur fra russland. De har vært ett undertrykt folk brukt til å erobre andre land og kulturer.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kar90 skrev (6 minutter siden):

Hvis du snakker om forskjellige folkedrakter, musikk, språk osv, så er dette stort sett andre nasjonaliteter som er okkupert av det russiske rike. Russland er ettermelet til mange forskjellige despoter som har underlagt seg land gjennom terror og brutalitet som vi ikke har sett sidestykke til i andre europeiske riker, og slik holder de fortsatt på.  Det har aldri vært noen kultur fra russland. De har vært ett undertrykt folk brukt til å erobre andre land og kulturer.

Tenkte mer «den kulturen du vokste opp med og føler tilhørighet til».

Om det er en matrett eller tradisjon man liker er jo ett fett.

Mye norsk som ikke er spesielt særnorsk eller urgammelt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litterly skrev (4 timer siden):

Dette er ikke til å holde ut. Helt siden 24. februar har jeg gått med en klump i magen. 
Jeg er født i Russland, men har bodd i Norge i over 20 år. Jeg har aldri vært stolt av å fortelle folk hvor jeg kommer fra (veldig få likte russere), det trodde jeg da. Men nå… Det er så uendelig trist alt sammen. Jeg blir flau, redd og skamfull. Jeg føler skyld også, mitt hjemland dreper uskyldige folk, barn og eldre. Stjeler territorier som ikke tilhører dem og bare kjører på som de vil egentlig. At ingen kan stoppe alt dette, i år 2022 er så rart. At en regime kan ha så mye makt over folk, ikke bare i Russland men utenfor Russland også. Folk er fanget, til og med de som ikke lenger oppholder seg i landet. 
Jeg vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget, helt ærlig. Jeg håper at jeg en dag kan stolt si at jeg er russisk. Men for hver dag som går, for hver bombe, rakett og annet artilleri blir sjansene for dette bare mindre og mindre. 
Слава Украiнi 🇺🇦

Vær stolt du.  Hvis du ikke er stolt selv så vil ingen være stolt av deg. 

Du må ha selvrespekt for å få respekt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fine kollega er fra Russland. Jeg har så vondt av henne hver gang det kommer opp noe rundt krigen
Det er som om hun prøver å bli usynlig. 
Skjønner du har det vanskelig nå, men dette er ikke din skam. Du har ingenting å skamme deg over. ❤️

• Liker 4
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (3 timer siden):

Det var ein veldig fin kronikk, takk for at du delte ❤️ 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litterly skrev (5 timer siden):

Слава Украiнi 🇺🇦

Ikke alle Russere er onde. Det er Putin og de som støtter han. Jeg håper selvfølgelig det går bra. Krig er noe elendig. Håper uansett det blir over snart. Bra du støtter parten som trenger hjelpen iallfall som blir angrepet ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DundreMilfin skrev (4 timer siden):

Tenkte mer «den kulturen du vokste opp med og føler tilhørighet til».

Om det er en matrett eller tradisjon man liker er jo ett fett.

Mye norsk som ikke er spesielt særnorsk eller urgammelt. 

Russland har masse flott kultur, så ja det er absolutt mye å være stolt av! 

Du har ingenting å skamme deg over, ts. Det var ikke deg som startet den krigen. :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litterly skrev (17 timer siden):

Слава Украiнi 🇺🇦

Det er fryktelig trist at oppegående russere må smake konsekvensene av Putins handlinger. Dessverre blir det nok veldig vanskelig for russere rundt i vestlige land fremover. Litt som med Tyskland under andre verdenskrig, tenker jeg. Putin er jo dagens Hitler, og det vil henge over Russland lenge.

Jeg vet ikke om Russland vil ende opp som Tyskland, med demokrati og klar avstand fra HItler. Sannsynligheten er jo at man bare får en ny brutal diktator etter Putin.

Men jeg tenker at selv om Russland og russere generelt blir dårlig likt i demokratiske land, så kan hver enkelt russer bidra til å reparere ved å ta klar avstand fra Putin og Russlands handlinger. Så er det klart at det kanskje ikke er så enkelt å gå ut offentlig med motstand mot Putins fascistiske/nazistiske handlinger fordi man kanskje har familie i Russland som kan få konsekvenser.

Men jeg merker jo at jeg setter ekstra pris på russere som virkelig tar avstand fra det som skjer og viser at de ikke støtter imperialistisk krig og folkemord.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DundreMilfin skrev (15 timer siden):

Dessverre er russisk kultur, historie og tradisjoner ofte like brutale og umenneskelige som det vi ser i dag. Russland er ikke akkurat kjent for å sette demokrati og menneskeverd høyt. Brutalitet er noe Russland og russere kjenner veldig godt, og samfunnet blir deretter. Selvsagt er det ikke hver enkelt russer som har skylden for dette, da det er noe som har befestet seg over kanskje mange hundre år. Men slik er det nå engang.

Så er det sikkert også positive sider ved russisk kultur, men de overskygges nå av de negative. Og tar man ikke et oppgjør med en kultur som har utviklet seg over hundrevis av år så kan det være man ikke kommer så langt.

Jeg ville ikke vært stolt av russisk kultur og tradisjoner.

Men: Det er mulig med endring, og de som jobber for endring kan være stolte, og de kan bidra til å gjøre russisk kultur til noe mer positivt.

Edit: Jeg ser nå noen påpekte at positive ting i Russland ofte kommer fra folk som er brutalt underlagt russisk styre, og det stemmer nok. Dermed vil første steg mot en russisk kultur man kan være stolt av være å bryte opp Russland i mange mindre land. Russland som det er i dag kan ikke bestå.

Endret av jabx
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woah0 skrev (11 timer siden):

Ikke alle Russere er onde. Det er Putin og de som støtter han. Jeg håper selvfølgelig det går bra. Krig er noe elendig. Håper uansett det blir over snart. Bra du støtter parten som trenger hjelpen iallfall som blir angrepet ❤️

Mange støter ham. Vi vi mye som vi så under Hitler-Tyskland: Den fascistiske diktatoren har faktisk stor støtte i befolkningen, og befolkningen gleder seg over folkemord og brutalitet mot andre.

Men akkurat som Tyskland tok et oppgjør med dette, har også Russland muligheten til det samme. En som støtter Putin i dag, men som innser at han har tatt feil og jobber for endring, skal jeg ikke klandre. Vi kan alle bli ofre for manipulasjon og massesuggesjon.

Endret av jabx
  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror dessverre at det vil ta mange generasjoner før en russer kan stolt fortelle at vedkommende er russer. Maaange generasjoner. Tror aldri du vil oppleve det. Og det handler om mer enn dagens krigsfrøring. Livredd russere generelt selv jeg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

Det er trist at enkeltpersoner skal få en hel nasjon til å skamme seg. Problemet er at vi har alt for store nasjoner. Skal du bli leder i en stor nasjon må du nesten være en skurk for å kunne kave deg helt til topps. Du må i hvert fall ha mange usympatiske egenskaper. Mindre nasjoner vil gjøre at lederne er nærmere sin egen befolkning, det vil være oppdragende for lederne, og vi ville fått bedre ledere. Dessverre er dette en fåfengt drøm som blir bare fjernere og fjernere. Ledere har en tendens til å rotte seg sammen for å bli enda større. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Du skal ikke måtte skamme deg og være flau. Dette er ikke din eller andre russere sin feil. Kun Putin sin feil. Det er han som startet krigen. Det er hans feil at uskyldige mennesker blir drept. Det er han som må skamme seg. Det er han som må stoppe krigen. 

Så du kan være stolt for den du er uansett hvor du kommer fra. Vær stolt for å være både russisk og norsk❤️

Det er ikke greit å angripe uskyldige russere som ikke en gang støtter krigen bare for de er russisk. Det er ikke greit å angripe russere og hele Russland for noe en mann (Putin) har gjort. For det er ikke uskyldige mennesker sin feil noe av dette.
De som støtter det Putin gjør kan skamme seg ja, men ikke alle andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (2 minutter siden):

Du skal ikke måtte skamme deg og være flau. Dette er ikke din eller andre russere sin feil. Kun Putin sin feil. Det er han som startet krigen. Det er hans feil at uskyldige mennesker blir drept. Det er han som må skamme seg. Det er han som må stoppe krigen. 

Så du kan være stolt for den du er uansett hvor du kommer fra. Vær stolt for å være både russisk og norsk❤️

Det er ikke greit å angripe uskyldige russere som ikke en gang støtter krigen bare for de er russisk. Det er ikke greit å angripe russere og hele Russland for noe en mann (Putin) har gjort. For det er ikke uskyldige mennesker sin feil noe av dette.
De som støtter det Putin gjør kan skamme seg ja, men ikke alle andre. 

Så sant! Godt å se at det fremdeles finnes fornuft her i verden og at det finnes flere som ikke er rammet av russofobi. Jeg har mange venner i Russland etter å ha vært der på utveksling, men også bodd og jobbet der en periode. Ingen av dem vil ha noe av det som skjer nå, de er vanlige folk som ønsker gode og fredelige liv, akkurat som oss. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...