Gå til innhold

Farlig forbikjøring, redd for å bli anmeldt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. I går tok jeg en veldig farlig forbikjøring som jeg angrer ekstremt mye på. Jeg krasjet ikke og det ble ingen skader. Jeg er redd for at bilen jeg kjørte forbi har dashcam eller skrev ned skiltnummeret mitt. H*n lyste med fjernlysene etter på. Hvor stor er sannsynligheten for at h*n tar det videre til politiet. Eventuelt kommer politiet til å gjøre noe med saken? Som sakt så angrer jeg veldig og har stor skyldfølelse som jeg ikke klarer å bli kvitt. Skal tenke meg mer om før jeg tar noen forbikjøringer neste gang. Vær så snill og hjelp meg med å roe tankene.

Anonymkode: bbcc7...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du bør fokusere på her er vel at du slapp med skrekken. Du kunne blitt drept eller drapsmann selv. 
Ta det som et læringspunkt. 

  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 minutt siden):

Det du bør fokusere på her er vel at du slapp med skrekken. Du kunne blitt drept eller drapsmann selv. 
Ta det som et læringspunkt. 

Takk. Det var godt sagt. Skal se det fra et slikt perspektiv hver gang jeg kjører bil framover.

Anonymkode: bbcc7...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansen for at noen fikk filmet nok av hendelsen til å få deg straffet er ekstremt lav.

Det er %vis veldig få i Norge som har dashcam, %vis flere blandt yrkessjåfører enn privatpersoner men allikevel veldig få. Så kommer jo oppløsning/kvalitet på filmen og hva som faktisk kommer med på filmen. Politiet kan ikke straffe deg på kun vitneutsagn fra 1 person.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke navnet på sjåføren, kun reg nr på bilen som hvem som helst kunne ha kjørt.

Anonymkode: 9d0fe...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker på om politiet kan bruke dashcam som eneste bevisførsel. Men du bør i alle fall roe deg ned og ikke ta dårlige beslutninger på veiene. Bra du angrer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan bare snakke for meg selv, og jeg ville ikke anmeldt. På de ca 30 årene jeg har hatt lappen har jeg selvsagt opplevd farlige forbikjøringer noen ganger. Det har aldri blitt til at jeg har anmeldt noen. Jeg har tenkt på det ved et par anledninger, men det ble ikke noe av. Slik TROR jeg det er for de aller fleste.  

Anonymkode: 3f6d3...682

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig anmelder de ikke, og om de hadde gjort det hadde ikke politiet giddet å bruke ressurser på dette, da de ikke en gang vet hvem som kjørte bilen. Om politiet hadde sett det kunne de stoppet deg der og da, men uten det blir det bare for mye styr å følge opp, og ingen resultater for dem.

Anonymkode: 3587f...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (19 minutter siden):

Det er bare til å Google, så ser du at det ligger en del filmer ute om farlige forbikjøringer. De fleste har kamera i bilen nå og noen sender videoene til politiet. Her er et eksempel:
https://www.nrk.no/nordland/filmet-farlig-forbikjoring-pa-e6-over-saltfjellet-1.15110837

De fleste har ikke kamera i bilen, nei.

Anonymkode: 42be3...dff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

De fleste har ikke kamera i bilen, nei.

Anonymkode: 42be3...dff

Jo, faktisk. Det er ganske normalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hei. I går tok jeg en veldig farlig forbikjøring som jeg angrer ekstremt mye på. Jeg krasjet ikke og det ble ingen skader. Skal tenke meg mer om før jeg tar noen forbikjøringer neste gang. Vær så snill og hjelp meg med å roe tankene.

Anonymkode: bbcc7...605

Det er den viktigste setningen. Overskriften burde ikke være redd for å bli anmeldt, men "jeg kunne blitt drapsmann/kvinne og angrer". Men det viktigste er at du har lært. Og at den lærdommen ikke forsvinner selv om du skulle være dobbelt heldig og ikke bli anmeldt. 

Anonymkode: 64db0...06f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei. I går tok jeg en veldig farlig forbikjøring som jeg angrer ekstremt mye på. Jeg krasjet ikke og det ble ingen skader. Jeg er redd for at bilen jeg kjørte forbi har dashcam eller skrev ned skiltnummeret mitt. H*n lyste med fjernlysene etter på. Hvor stor er sannsynligheten for at h*n tar det videre til politiet. Eventuelt kommer politiet til å gjøre noe med saken? Som sakt så angrer jeg veldig og har stor skyldfølelse som jeg ikke klarer å bli kvitt. Skal tenke meg mer om før jeg tar noen forbikjøringer neste gang. Vær så snill og hjelp meg med å roe tankene.

Anonymkode: bbcc7...605

Sjansen er stor.
Folk med dashcam bruker deft spesielt til sånne tilfeller som dette.

Og om det blir sendt inn til politiet, så kan du risikere å miste lappen. 

Og i grunn så håper jeg du mister det, fordi da lærer du at du skal ikke leke med livene til folk.
Tenk om du krasjet, og han var på vei til skolen for og hente 5 åringen sin som skal på burger king og kose seg, og så får hun beskjed at faren døde fordi at en person var så utålmodig og ville kjøre forbi en person for og spare 2 minutter?

Tenk litt før du gjør ting.

Du kommer deg alltids frem selv om det tar 10 min  lengre.

Anonymkode: 86946...0af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Handyhedmark

Jeg fikk bil midt imot for noen år siden, som foretok en hasardiøs forbikjøring. Måtte hive bilen min i autovernet. Fikk snudd og kjørt etter, med politiet på tråden. 

Vitner klarte å stoppe bilisten, som mistet førerkortet etter avhør av politiet på stedet, pluss en saftig bot. 

Min bil måtte på oppretting og lakkering, alt på hans forsikringsselskap. 

Totalsum på forbikjøringen kom på 150 000......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (1 time siden):

Jo, faktisk. Det er ganske normalt. 

At noe er normalt betyr ikke at alle har det. Jeg vet ikke om noen som  har det. Jeg tipper majoriteten av de som har det er yrkessjåfører og unge gutter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (1 time siden):

Jo, faktisk. Det er ganske normalt. 

Nei

Anonymkode: e0c7c...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis bilen din blir fotografert i ATK boks så må politiet bevise at det er deg, dvs er bildet utydelig,bilde av en mann fks og ikke kvinnelig eier så er det de som må finne sjåføren, du kan si at du ikke vet.

Anonymkode: 9d0fe...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (26 minutter siden):

At noe er normalt betyr ikke at alle har det. Jeg vet ikke om noen som  har det. Jeg tipper majoriteten av de som har det er yrkessjåfører og unge gutter.

Det koster ingenting å kjøpe et billig kamera fra Kina og installere det selv.  
 

«Stadig flere biler har fått et ekstra øye i frontruten. Et dashbordkamera tar opp video av omgivelsene og kan stå på opptak både mens du kjører og når bilen står parkert.»https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/dette-ma-du-vite-om-dashbordkamera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei

Anonymkode: e0c7c...7bd

Eh, jo og det er ganske så smart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...