Gjest Fruktfat Skrevet 30. november 2005 #21 Del Skrevet 30. november 2005 Litt av poenget var jo nettopp å ha noe å knaske på til alle juleprogrammene på TV mens vi ventet på at tiden skulle gå. ← jeg har aldri fått julestrømpe, men dette høres "riktig" ut for meg når det gjelder unger. vi er to voksne, og fant ut for to år siden at dette kunne være litt koselig. vi gir den da 1.juledag, for da ligger vi litt lenger i senga og tar det med ro mens vi leser og spiser litt godt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 30. november 2005 #22 Del Skrevet 30. november 2005 Det er jo julegeita som fyller julestrømpa.... (i alle fall hos alle jeg kjenner) Hos oss kom den natt til første juledag. Det var i alle fall det en av mine foreldre var vant med. Så en fersk tradisjon er i alle fall ikke denne julegeita. (men mine foreldre har også feiret farsdag og morsdag da de var små for 50 år siden, enda det heller ikke er originale norke tradjsoner, så... de adopterte vel skikker de da.) Men altså: Vi hadde ikke behov for noe på julaften: Vi sto opp, vi fikk aiste kalenderpakken, som gjerne var litt større enn de andre (i mange år denne store (15 cm?) sjokoladenissen i metallpapir) som vi spiste mens vi så tv, mens frokostne ble gjort klar, så spiste vi frokst (en av svææært få dager vi fikk spise frokost forran tv'n) før vi mått kle på oss, så skulle vi reise på besøk til mormor og morfar, og deretter farmor og farfar, så noe "sitte under dyna hele formiddagen" eller "mase på gaver" var det rett og slett ikke tid til. Og det er jo like greit ) Dere får bli enige, evt sammen med barna om de er store nok, om når dette skal skje. Det varierer fra familie til familie her i landet, julaften eller 1. juledag, så Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kaz Skrevet 30. november 2005 #23 Del Skrevet 30. november 2005 som halvt engelsk, fikk jeg alltid julestrømpe på 1. juledag. hvertfall det som er tradisjon i england da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 30. november 2005 #24 Del Skrevet 30. november 2005 Det er jo julegeita som fyller julestrømpa.... ← Det har jeg aldri hørt om. En julegeit? Det er i hvertfall ingen tradisjon hos noen jeg kjenner. Og mens vi er inne på rare figurer. I sambos familie, da han var liten, hadde de Tolak Spole. Ingen fikk stå opp på julaften før Tolak Spole hadde vært, og du kunne høre når han dro fordi det bråkte sånn av kjerra hans (=foreldrene stod på kjøkkenet og raslet i grytene). Jeg trodde dette var en sånn privat greie som familien hans hadde funnet på (og syntes det var så søtt!), men det var visstnok ikke så uvanlig i hans del av landet (sørvestlandet). Ble egentlig litt skuffet, for jeg synes det hørtes så koselig ut med en privat familie-tradisjon, og Tolak Spole var jo så festlig navn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 30. november 2005 #25 Del Skrevet 30. november 2005 Ikke hørt om julegeita? Vel, det er mulig den ikke kommer til alle familier, men den kommer i alle fall til min familie, til min slekt, på begge sider. Men mulig det er noe lokale greier da? Den kommer i alle fall med snop til meg. Eller... jeg tror den har slutta, ettersom jeg har blitt for stor... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tommeline Skrevet 30. november 2005 #26 Del Skrevet 30. november 2005 Ikke hørt om julegeita? Vel, det er mulig den ikke kommer til alle familier, men den kommer i alle fall til min familie, til min slekt, på begge sider. Men mulig det er noe lokale greier da? Den kommer i alle fall med snop til meg. Eller... jeg tror den har slutta, ettersom jeg har blitt for stor... ← Har aldri vært noen julegeit hos oss heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 30. november 2005 #27 Del Skrevet 30. november 2005 Neinei, det er mulig den er meget lokal. Det er jo tross alt bare ei geit, så den kan vel ikke komme seg over hele landet... Men de kommer til mine slektninger. Meget mulig denne skikken kommer fra min farsslekt, og bare har "smittet over" til deler av min morsslekt (ettersom familiene er ganske nært knyttet sammen) I alle fall.. for meg er det julegeita som fyller julestrømpa, og det kommer den til å fortsette med. Når jeg søkerpå nettet etter julegeit kommer det stort sett bare opp dette med julebukk (som jo er en hanngeit) og jeg ser ikke helt bort fra at julegeita som kommer til meg er en tradisjon som muligens stammer fra den samme gamle tradisjonen om julebukk som det dagens julebukker kommer av. Uansett, jeg synes at trådstarter og hennes mann, og eventuelt barna om de er gamle nok til å bli rådspurt (dvs, ikke tror på et eller annet vesen som fuller strømpa), i felleskap bør klare å finne en løsning for når denne skal komme, basert på hvordan deres juletradisjoner er. Jeg ser klart fordelen med julestrømpe på julaften dersom man skal oppholde seg i eget hjem, ganske alene, hele julaften, se på tv og glo på klokka og vente på at den skal bli fem. Jeg ser også at slik jeg feirer jul i mitt barndomshjem er det null vits med julestrømpe på julaften, men 1. juledag hadde vi glede av den. Vel og merke er vi på besøk nesten hele førstedag også, og mye av innholdet i strømpa blir ikke spist før senere i rumjula, men det var greit å stå opp og finne strømpa med fyll tidelig første juledag, sånn litt før de voksne hadde lyst å begynne dagen... Men det avhenger jo av familiens andre juletradisjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KATTAstrofe Skrevet 30. november 2005 #28 Del Skrevet 30. november 2005 Jeg har alltid fått julestrømpe julaften morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chans Skrevet 30. november 2005 #29 Del Skrevet 30. november 2005 Jeg og søsteren min har alltid fått julstrømpe når vi står opp på julemorgen. De to seneste årene har vi begynt å gi en hver til foreldrene våre også, de blir både ovverrasket og storfornøyde, så det kommer vi sikkert til å fortsette med. Stas! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillie Skrevet 30. november 2005 #30 Del Skrevet 30. november 2005 Jeg har alltid fått julestrømpe når jeg har stått opp julemorgen. Det kommer også poden til å få. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charmina Skrevet 30. november 2005 #31 Del Skrevet 30. november 2005 Alltid på morgenen om julaften. Og det får mine barn også. I fjor lå det også en liten pakke ved peisen til guttungen. En ny julekule som spiller musikk og har sånn snø inni. Han knuste nemmelig den gamle og var bånn ulykkelig! Men her henger strømpene på peisen når ungene våkner! Utrolig koselig. Jeg elsket det der når jeg var barn selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 30. november 2005 #32 Del Skrevet 30. november 2005 Mine barn får sin på julaftens morgen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 30. november 2005 #33 Del Skrevet 30. november 2005 Har alltid fått den på julaftenmorgen. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 30. november 2005 #34 Del Skrevet 30. november 2005 Hos oss er det 1. juledag som er dagen for julestrømper - det er en tradisjon jeg har tatt med hjemmefra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NullHull Skrevet 1. desember 2005 #35 Del Skrevet 1. desember 2005 Ikke hørt om julegeita? ← Hmm, kan det være hu som er dama til julebukken, mon tro?:klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SissiB Skrevet 1. desember 2005 #36 Del Skrevet 1. desember 2005 Ikke hørt om julegeita? ← Trodde julegeit var noe vi spiste - ligner på sirupskake Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Oppsaltrullet Skrevet 14. desember 2005 #37 Del Skrevet 14. desember 2005 Julaften morgen, og det er videreført. Syntes det er festlig å gi samboeren strømpe. Behandler ham vel egentlig som en unge, men i mangel på egne (felles) barn må han fylle alle roller Hva putter dere i strømpa? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 14. desember 2005 #38 Del Skrevet 14. desember 2005 Jeg har alltid fått julestrøme :] Hver eneste jul, helt til jeg flyttet ut. Da mente mamma at jeg måtte la nissen slippe. Søstra mi har også alltid fått Min inneholdt blad og namnam:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 14. desember 2005 #39 Del Skrevet 14. desember 2005 Vi, og faktisk alle jeg kjenner, har pleid å få den på morgenen julaften. Litt av poenget var jo nettopp å ha noe å knaske på til alle juleprogrammene på TV mens vi ventet på at tiden skulle gå. Husker det alltid var så koselig å stå opp tidlig på julaften og når vi kom opp til stua hadde julenissen vært med alle gavene under treet og ved peisen lå det to stappfulle julestrømper. Det er vel ingenting som er rett eller galt her, man gjør akkurat som det passer og jeg tror nå barna synes at selve julestrømpen er viktigst, ikke dagen de får den. ← Signerer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Oktavia Skrevet 14. desember 2005 #40 Del Skrevet 14. desember 2005 Vi har bestandig fått den på morgenen julaften, som siste pakke i adventskalenderen. Vi to yngste, 22 og 19 år, får fortsatt da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå