Gå til innhold

Julestrømpe

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg og min mann har samme diskusjon hver jul,om når barna skal få julestrømpen,jeg er vant til at det er førstejuledag min mann er vant til at det er på julaften, jeg får det alltid som jeg vil så barna får dem anndre jule dag ,men min mann mener at det er feil.

Når deler dere ut julestrømper? Hva er egentlig rett her? :nissevink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Norge har vi ingen tradisjon med julestrømpe, så om det skal være mest mulig "rett" bør dere vel la være å dele den ut ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får den på julaften, men vi fikk den første juledag som barn. Men jeg ville spurt barna når de ville ha den, siden du og mannen din er uenige. Kanskje de føler at de får mer enn nok på julaften, og at det da ville vært fint å fått den første dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kommer ned til hver sin julestrømpe med godteri på første juledag.

Det var slik vi gjorde det hjemme hos oss, og på julaften får de som regel heller en ekstra fin gave i adventskalenderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi, og faktisk alle jeg kjenner, har pleid å få den på morgenen julaften. Litt av poenget var jo nettopp å ha noe å knaske på til alle juleprogrammene på TV mens vi ventet på at tiden skulle gå. Husker det alltid var så koselig å stå opp tidlig på julaften og når vi kom opp til stua hadde julenissen vært med alle gavene under treet og ved peisen lå det to stappfulle julestrømper.

Det er vel ingenting som er rett eller galt her, man gjør akkurat som det passer og jeg tror nå barna synes at selve julestrømpen er viktigst, ikke dagen de får den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

Vi har pleid å gi den 1.juledag. Grunnen er at på julaften er det så mye allerede, med mat, kaker, gaver osv. Det er vel ikke noe rett eller galt her, men kan ikke barna bestemme selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri fått eller gitt julestrømpe. Er det vanlig?

Nei, jeg tror ikke det er vanlig. Jeg fikk aldri juletrømpe, det var noe jeg leste om i Bobsey- og Lykkebarna. Hadde nok lyst på, men det er vel en annen historie?

15-åringen har fått julestrømpe hele veien og det har vært julaftensmorgen. Eneste grunnen er at vi fikk en flitt julestrømpe i gave og den har blitt brukt, mye fordi jeg syns det er koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått julestrømpe om morgenen på julaften så lenge jeg kan huske!

...får det visst ennå... :rodme:

Men mamma er så glad når jeg kommer hjem til jul, også liker hun ikke å gjøre forskjell på meg og yngre søsken...selv om alle snart er over 20...hehe.

Er jo koselig da, men kanskje på tide at hun får en strømpe også :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid fått julestrømpe om morgenen på julaften, og tror at det er ganske vanlig.

Julestrømpen inneholdt alltid et juleblad, en mandarin, en marsipangris og noe annet smågodt. Denne tradisjonen har jeg videreført til mine barn, og synest at det er en hyggelig tradisjon. Og så er det jo som flere her skriver, at barna blir opptatt en stund :nisseblunk:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vokst opp med julestrømpe på morgenen julaften... og det får ungene mine også... De er såå spente når de våkner på morgenen for å se om nissen har vært på besøk om natten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge har vi ingen tradisjon med julestrømpe, så om det skal være mest mulig "rett" bør dere vel la være å dele den ut ;).

Det er kanksje ikke en gammel norsk tradisjon, men det er da mange som har det som tradisjon her og. Jeg har vært vant til julestrømpe fra jeg var liten, og det er en tradisjon min far har vokst opp med.

Vi får strømpe 1.juledag, så det er det som er "rett" for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Jeg fikk julestrømpe morgenen på julaften og det får ungene mine også. Da har de noe å kose seg med i den lange ventetiden. Jeg ser ikke poenget med å gi julestrømpen på 1. juledag. Ungene får så mye av både godteri og leker i julegaver at de ikke trenger enda mer på 1. juledag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har i alle fall hatt det som tradisjon i over 30 år, så vidt jeg vet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i alle fall hatt det som tradisjon i over 30 år, så vidt jeg vet ;)

Joda, og det samme gjelder jo f.eks feiring av morsdag og farsdag. Men det er oprinnelig ikke en norsk tradisjon. Vi har lært dette av USA, og der får barna selvfølgelig julestrømpe på 1. juledag siden det er denne dagen som virkelig feires der. Derfor forvirringen om hvilken dag den skal deles ut i her i landet. 1. juledag som den orginale tradisjonen, eller julaften som "tilsvarer" amerikansk 1. juledag. Som denne tråden viser løses det på forskjellige måter forskjellige steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært vant til julestrømpe fra jeg var liten, og det er en tradisjon min far har vokst opp med.

Vi får strømpe 1.juledag, så det er det som er "rett" for meg.

Samme her. Jeg har alltid fått julestrømpe, og Pappa fikk også julestrømpe fra han var liten. Så selv om det opprinnelig ikke er en norsk tradisjon, så har den nå vært her i landet i 60 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk den på julaften slik at vi var litt opptatt og ikke maste hele formiddagen om å få åpne gaver..

:Nikke:

Og så får vi det ennå, selv om vi har flyttet hjemmefra og er henholdsvis 30 og 25 år :rodme: Men, mamma synes det er så koselig når vi kommer hjemom..... Får pakkekalender ennå også vi da....... :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...