Gå til innhold

Drikker 0.4l melk pr dag, farlig?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan jo undres, med tanke på all den vitenskapen vi har om mat i dag at antall krefttilfeller har økt de siste 20-30-40 årene blant folk under 50 år.. 

https://www.nrk.no/trondelag/dramatisk-okning-av-kreft-blant-voksne-under-50-ar_-viser-forskning-1.16098064

Det er jo derfor litt interessant at alle de som peker på at man hele tiden spiser "feil", og som følger alle dagens råd for hva de skal spise også er den gruppen som er mest utsatt for å få kreft. 

Nå er jeg ikke Nostradamus eller noen vitenskapsmann, men det er noe galt som ikke er riktig med de rådene man får når krefttilfellene øker. 

Anonymkode: ddca0...1de

For hudkreftens del var forekomsten i Norge bortimot null helt til solkremen ble lansert på 60tallet. Etter det har forekomsten økt i takt med solfaktoren.

https://kreftlex.no/Hudkreft

Den første solkremen på 60tallet ble forøvrig markedsført som et middel som gjorde huden mer følsom for solstråler og ga oss mer brunfarge raskere.

3d1d783dc7817cb7116bf04f4b1ee257.jpg.c86b78178d5c60adb242fc2077226a99.jpg

Da helsemyndighetene bestemte seg for at soling er farlig, snudde markedsføringen 180 grader og solkrem ble plutselig beskyttelse mot hudkreft.

Sitat

Selv om solkrem beskytter oss mot å bli solbrent, tyder forskning på at den ikke hindrer utvikling av hudkreft like effektivt.

Kilde: https://www.helsenorge.no/sykdom/hud-og-har/soling-solkrem-og-uv-straler/

Kan det være at krefttådene som blir markedsført virker mot sin hensikt?

Anonymkode: 78b1f...78a

• Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For hudkreftens del var forekomsten i Norge bortimot null helt til solkremen ble lansert på 60tallet. Etter det har forekomsten økt i takt med solfaktoren.

https://kreftlex.no/Hudkreft

Den første solkremen på 60tallet ble forøvrig markedsført som et middel som gjorde huden mer følsom for solstråler og ga oss mer brunfarge raskere.

3d1d783dc7817cb7116bf04f4b1ee257.jpg.c86b78178d5c60adb242fc2077226a99.jpg

Da helsemyndighetene bestemte seg for at soling er farlig, snudde markedsføringen 180 grader og solkrem ble plutselig beskyttelse mot hudkreft.

Kan det være at krefttådene som blir markedsført virker mot sin hensikt?

Lol.

Så solkrem er det som gir oss kreft, og ikke sola? Folk ass.

Anonymkode: e7bc5...8f3

• Liker 1
Skrevet

Jeg drakk 3-5l melk om dagen i over 8år, så nei det er ikke farlig. 

Anonymkode: 98bef...e8c

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Liker at du forsvarer rødt kjøtt, røyking og alkohol.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rødt kjøtt har man spist i all tid. Alkohol har man drukket i hundrevis av år. Det samme gjelder røyk.. Folk flest røyker mindre, drikker mindre og spiser mindre rødt kjøtt. 

Hva er det som gjenstår da? 

Du leser innlegget som fanden leser bibelen. 

Siden du har denne evnen til å vrenge og vri så får jeg være mer tydelig: 

Det som er den store forskjellen er at mange går bort fra ubearbeidet mat til prosessert mat  iblandet rariteter som ikke er naturlig..

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor mener du at du «trenger» melkefett? 
Det er helt ok å drikke 0,4 liter melk (av hvilken som helst type) hver dag. Men man anbefales på det sterkeste å unngå mettet fett. Altså melkefett. Drikk heller fettfri melk og ta en ss olje ekstra i middagen. 
At du spiser brokkoli hver dag gjør deg ikke sunn. Spiser du dine 10 frukt og grønt per dag og dine 4 fiskemåltider i uka og unngår junk (ultraprossesert mat) så er du normalt sunn. 

Anonymkode: 1ba05...371

Jeg tviler på at dette er «normalt» sunn. Kjenner veldig få jeg tror spiser godt nok basert på disse kravene.

• Hjerte 1
Skrevet

Har deg sånn at jeg nesten hver dag drikker 0.4l melk hver dag, dette med havregrøt som jeg spiser hver dag. Drikker helmelk, da jeg trenger fettet. Jeg trener hver dag.

Men er det trygt? Jeg spiser ellers ekstremt sunt. Bla brokkoli hver dag og.

Er du dame eller mann?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det som er den store forskjellen er at mange går bort fra ubearbeidet mat til prosessert mat  iblandet rariteter som ikke er naturlig..

Mener du melk er farligere enn alkohol og røyk?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er du dame eller mann?

Mann haha. Ja, vet kostholdt ikke er sunt. Men jeg spiser kroppsbygger mat.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er bra. Hvis du var kvinne og bekymret for prostatakreft, ville det ha vært rart.😎

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du sa jo du spiser ekstremt sunt? 

Anonymkode: 62e42...cfe

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Liker at du forsvarer rødt kjøtt, røyking og alkohol.

Forsvarer? Han eller hun påpeker at rødt kjøtt har vært Homo sapiens (og flere andre menneskearters) ernæring i hundretusener av år. Det er det vi utviklet oss til moderne mennesker på. Det er ikke noe usunt med det. 

Røyking og alkohol er noe annet. DET er usunt! Det er likevel tilfelle at det røyker langt færre mennesker nå enn for noen få tiår siden. Leste at ca 10% av Norges befolkning røyker daglig nå, og det er nok hovedsaklig eldre, skal jeg tippe. Når de begynner å dø ut, vil prosenten med røykere gå ytterligere ned.

Alkohol er som mye annet - bør nytes med måte. Det er når det blir for mye av det at det ikke er bra for oss.

Endret av Million
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du sa jo du spiser ekstremt sunt? 

Anonymkode: 62e42...cfe

Sammenlignet med den ordinære nordmannen, så ja. 

Drikker ikke alkohol, røyker og spiser bearbeidet mat, og null snack og godteri, da mener jeg null. Drikker selvsagt bare vann. Eneste er at jeg burde spise mere frukt.

Skrevet
Million skrev (35 minutter siden):

Forsvarer? Han eller hun påpeker at rødt kjøtt har vært Homo sapiens (og flere andre menneskearters) ernæring i hundretusener av år. Det er det vi utviklet oss til moderne mennesker på. Det er ikke noe usunt med det. 

Godt mulig.

Vet bare at det finnes flust av forskning som relaterer rødt(bearbeidet) kjøtt til masse ulike kreftyper. Nei, holder meg heller til kylling.

• Liker 1
Skrevet

Vet bare at det finnes flust av forskning som relaterer rødt(bearbeidet) kjøtt til masse ulike kreftyper. Nei, holder meg heller til kylling.

Du mener du tror at det finnes flust av forskning. Rent rødt kjøtt har aldri vært bevist å være usunt på noen måte, heller ikke for kreft. Vi blir jo fortalt at det er "bevist" at rødt kjøtt øker risikoen for spesielt tarmkreft. Hvorfor har da langtidsvegetarianere 39% høyere risiko for tarmkreft enn altetere?  Til tross for at vegetarianerne er mer helsebevisste. De røyker mindre, drikker mindre, spiser renere, trener mer, flinkere til å få nok søvn, ikke stresse osv. Det at de har mindre risiko for alle kreftformer er lite interessant her fordi de er mer helsebevisste, og observasjonsstudier kan ikke bevise årsakssammenheng. Men det stiller jo et stort spørsmål ved den vedtatte "sannheten" om at rødt kjøtt skal være så skadelig med tanke på tarmkreft.

En god link som forklarer hvor idiotisk det er å påstå at rent rødt kjøtt gir økt risiko for kreft finner du her: https://www.diagnosisdiet.com/full-article/meat-and-cancer

Det er tydelig at de som kom med den konklusjonen trodde at rent rødt kjøtt var usunt. Av over 800 observasjonsstudier om kjøtt og kreft så forkastet de over 744 av dem. Av de 29 studiene de godtok om rent rødt kjøtt og kreft, så konkluderte 15 at rødt kjøtt var bra og 14 at det var dårlig.

Ikke en gang for prosessert kjøtt var det "bevist" at det var skadelig. 9 av 27 konkluderte med at kjøtt var bra og 18 av 27 at det var dårlig.

800-epidemiological-studies-in-WHO-repor

Motsatsen til observasjonsstudier er intervensjonsstudier. Altså at du endrer noe og ikke bare observerer. Intervensjonsstudier er kostbare, og de er derfor vanligvis ganske små. Men en godt planlagt og gjennomført intervensjonsstudie kan vise oss mye mer enn en gigantisk observasjonsstudie. Mus og rotter blir ofte testet på fordi de er ganske like mennesker sånn fysiologisk sett, men har et kortere liv. De kan få de fleste av sykdommene vi får osv. Så hvilke studier har vi på rotter/mus, rødt kjøtt og kreft? WHO hadde tilgang på 16 studier. De valgte å ignorere de 12 studiene som konkluderte med at rødt kjøtt ikke økte risikoen for kreft. Men de valgte å ta med de tre som viste at rødt kjøtt økte risikoen for kreft og den ene som hadde et nøytralt resultat. Hvis man leser disse studiene så ser man også at de er merkelige... For eksempel den ene ga dem bevisst kalsiummangel og kraftig kreftfremkallende stoff, og resultatene deres viste at ingen av rottene fikk kreft, men de så på markører som kan antyde kreftrisiko og kylling (uten skinn) økte også disse markørene, men det valgte folkene som utførte studien å bortforklare.

rat-studies-in-WHO-report-on-meat-and-ca

Hvis du heller foretrekker å se det som video, så har hun som har skrevet informasjonen på nettsiden jeg linket til et foredrag her:

Anonymkode: 33088...d10

• Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Isambard skrev (12 timer siden):

Du påstår det, men helsedirektoratet anbefaler at man kutter ned på fett fra melk.

Helsedirektoratet tviholder på gammel forskning. De mener jo man skal spise 60% karbohydrater og at margarin er sunnere enn smør. Til ts: Bruk helmelk i havregrøten med god samvittighet. Litt nøtter og bær er perfekt oppå hvis du siden du trener mye.

Anonymkode: e0373...28d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Helsedirektoratet tviholder på gammel forskning. De mener jo man skal spise 60% karbohydrater og at margarin er sunnere enn smør. Til ts: Bruk helmelk i havregrøten med god samvittighet. Litt nøtter og bær er perfekt oppå hvis du siden du trener mye.

Anonymkode: e0373...28d

Jupp :)

Men må ærlig si at helmelken i havregrøten ikke gir samme smak som lettmelken, litt for fettete. Men men, går seg til.

Skrevet

Her er en artikkel som viser sammenheng mellom melkekonsum og dødelighet:

https://www.klikk.no/helse/kosthold/mat/melk-kan-gjore-at-du-dor-tidligere-2457216 

Anonymkode: 9f382...a84

Aldri stol på en artikkel uten å lese studien de snakker om. Leste du "studien" de linket til? Det var ikke en studie, men en editorial. Den faktiske studien de snakker om finner du her, hvis du er interessert: 
Milk intake and risk of mortality and fractures in women and men: cohort studies

Jeg ser et stort problem med den studien. De målte ikke serum vitamin D. De spurte bare om tilskudd av vitamin D. Den beste kilden til vitamin D er sola. Vitamin D er utrolig viktig for beinhelse og for resten av vår kropp. Uten vitamin D kan ikke kroppen ta opp kalsium. Mangel av vitamin D er veldig vanlig i Sverige (og i Norge).

Et annet problem er at de som drakk mye melk hadde lavere utdannelse. Dette betyr at de sannsynligvis er mindre helsebevisste. Med høyere utdannelse følger ofte høyere helsebevissthet. Man klarer ikke å få med alle faktorer av helse i en observasjonsstudie, og helsebevisste mennesker gjør mange ting for å prøve å forbedre helsa. Bare det å ha gode mellommenneskelige forhold (familie og venner) har stor effekt på helsa vår.

Anonymkode: 33088...d10

• Liker 1
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...