Gå til innhold

Er musklene i rumpa undervurdert?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte nok litt sånn før at å fokusere veldig på å trene muskulatur i rumpa, det var noe overfladisk og var mest fordi man ønsket seg sprettrumpe.

Men rumpa er jo viktig for så mye mer enn utseendet, har jeg lest. Kroppen kan kompensere for svak rumpe på ulike uheldige måter. Og mange av oss har svak muskulatur der, pga. mye sitting, etter svangerskap med endret kroppsholdning, etc.

Jeg skal i alle fall prøve å trene den kroppsdelen sterkere.

Anonymkode: 7dfbb...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle jeg kjenner som virkelig har fokus på en sterk rumpe, har dette nettopp pga alle helsefordelene det gir, kontra kun utseendemessig. Jeg føler at de som trener rumpa kun for utseendet, aldri ender opp med å faktisk trene den godt nok over tid til å få til en faktisk endring (verken utseendemessig eller styrkemessig). Og så slår de seg ofte ned med unnskyldninger som "jeg har ikke gener til å få den rumpa jeg ønsker" eller lignende. 

Alle har mulighet til å få en sterk rumpe. Utseendet på den derimot, det er jo også basert på genetikk, men alle kan få en stram rumpe. For noen krever det mer, for andre mindre. 

Uansett, likt for alle, er at man bør ha en sterk rumpe for å beskytte ryggen og for å bevege seg på en måte som er optimal, samtidig som det er like viktig å trene andre deler av kroppen like mye! En balansert kropp er en sunn kropp :)

MEn for å svare på spørsmålet, jeg opplever ikke at trening av rumpe er undervurdert, men det er mulig det er basert på meg og min omgangskrets. At andre kanskje undervurderer viktigheten av denne kroppsdelen sin betydning for vår daglige helse, det kan godt være! 

Anonymkode: 99475...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns begrepet "sterk rumpe" er litt rart. Det er jo ikke bare rumpa som blir sterk, men store deler av underkroppen. 

Jeg trener ikke målrettet for rumpe, men øvelsene tar jo rumpa også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er overvurdert. Kjenner flere jenter som nesten bare gjør styrkeøvelser for rumpa. Er ikke glutes involvert så er øvelsene ikke så interessante for dem. 

Anonymkode: 0a98d...a98

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mange menn undervurderer rumpetrening. Gluteus maximus er den største muskelen vi har i kroppen, så den må selvsagt trenes godt for å utvikle en balansert fysikk. Ser ikke fint ut med bred rygg, store armer og skuldre og flat rumpe og pinnebein. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer oppriktig: Er 'styrketrening for rumpa' bedre eller mer effektivt enn å løpe? 

Anonymkode: daabe...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Lurer oppriktig: Er 'styrketrening for rumpa' bedre eller mer effektivt enn å løpe? 

... Bedre for hva? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Albbas said:

... Bedre for hva? 

Er det bedre "rumpetrening"?

Jeg vet det ikke er en eksakt vitenskap; kvalitative svar er helt Ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det bedre "rumpetrening"?

Jeg vet det ikke er en eksakt vitenskap; kvalitative svar er helt Ok. 

Styrketrening for rumpa er dårlig utholdenhetstrening for rumpa, og omvendt. Hva er målet? Stor rumpe? Løping ikke like effektivt som styrketrening. Sterk rumpe? Samme. En rumpe som er utholden og god til å løpe? Løping bedre 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Sandum.PT said:

Styrketrening for rumpa er dårlig utholdenhetstrening for rumpa, og omvendt. Hva er målet? Stor rumpe? Løping ikke like effektivt som styrketrening. Sterk rumpe? Samme. En rumpe som er utholden og god til å løpe? Løping bedre 😊

Takk for svar. 

Jeg spør mest av teoretisk nysgjerrighet. Tror det jeg egentlig lurer på er om det er substansiell forskjell på den bevegelse man gjør (med lår- og rumpemuskler) ved diverse former for squats og når man løper? Man løfter sin egen kroppsvekt ved å bøye/strekke kne og hofter, eller...? Jeg vet man kan gjøre squats med vekte og i forskjellige stillinger, men man kan jo også variere løpetrening ved å sprinte, løpe i motbakke, osv. Er det noe (for lår- og rumpemuskler) som kun er mulig på den ene eller andre måte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for svar. 

Jeg spør mest av teoretisk nysgjerrighet. Tror det jeg egentlig lurer på er om det er substansiell forskjell på den bevegelse man gjør (med lår- og rumpemuskler) ved diverse former for squats og når man løper? Man løfter sin egen kroppsvekt ved å bøye/strekke kne og hofter, eller...? Jeg vet man kan gjøre squats med vekte og i forskjellige stillinger, men man kan jo også variere løpetrening ved å sprinte, løpe i motbakke, osv. Er det noe (for lår- og rumpemuskler) som kun er mulig på den ene eller andre måte? 

Ja, det er stor forskjell i aktiveringsgrad i muskulaturen, mekanisk drag, bevegelsesutslag og hvilke adaptasjoner som forekommer i muskelen etter trening 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...