Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er jeg redd fort kan misforstås, men ønsker å diskutere hva gjøres med kronikerne på jobben? I vår jobb, statlig bedrift, er det 4-5 kronikere, altså de har en kronisk sykdom. Noen av de er ofte  langstids sykmeldt en gang i året, og kommer så delvis tilbake, klarer å jobbe litt 100 % for så at det er ny runde igjen. Det går aldri så langt at det blir snakk om AAP, men det ser ut til at det er ganske gjentakende, noen ganger 6 mnd av gangen! Det er jo fortvilende for den det gjelder, men for oss som sitter igjen, mangler vi arbeidskraft og dette blir ikke erstattet i disse lange periodene. Hvor lenge kan slikt pågå? Har skjønt at arbeidsgiver også har hintet til ei om ufør, eller delvis ufør, men hun vil ikke, og hun sliter tydeligvis veldig mye med helsa i over mange år. 

Anonymkode: 5d5c4...661

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er noe man kan gjøre dessverre.

Vi har en sånn. Hun er alltid sykemeldt frem til grensen for AAP, så jobber hun til rettighetene er opparbeidet igjen, så er det sykemelding osv. Evig runddans. 

Forstår jo at ingen ønsker å gå på AAP i mange år, for så å bli uføre. Man får jo redusert inntekten sin. Likevel er det frustrerende for oss som sitter igjen, for det er ikke så lett å få inn en vikar i vår bransje.

Anonymkode: 5193c...66f

• Liker 4
Skrevet

Yep, forferdelig situasjon.  Skulle ønske nav hadde ordninger som gjorde at de gikk "oppå" den vanlige arbeidskraften. Det er viktig for helsa å ha noe å gå til i hverdagen, så jeg unner de jobb. Men det er fælt å være deres kollega. Det sliter både fysisk og psykisk på de som må demme opp hver gang vedkommende er borte fra arbeid, og arbeidsgiver som sparer penger på å enten ikke ville få noen inn eller at det er praktisk umulig å få inn vikar.

Hos oss, kommune, pågikk det over åååååår. Jeg og flere sluttet. Det var ikke forsvarlig lenger.

Anonymkode: 5949d...5a0

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er arbeidsgivers ansvar å sette inn vikar dersom det er nødvendig. Frustrasjon over dette må rettes mot arbeidsgiver og ikke den syke.

Om noen av dine kollegaer skal bli ufør eller ikke er verken din eller arbeidsgivers sak, men noe som din kollega må finne ut av i samarbeid med sin fastlege og nav. Det eneste du kan gjøre er å være hyggelig, høflig, droppe invaderende spørsmål om helse og ikke jobbe ubetalt overtid selv om bedriften har endel fravær.

Anonymkode: e05c4...2ef

• Liker 23
  • Nyttig 11
Skrevet

Hva slags lege har de tro? Min lege ba meg bytte jobb når jeg hadde vært sykmeldt flere runder. Det eller gå ned i redusert stilling var mine alternativ. 

Anonymkode: 1eb81...00a

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er arbeidsgivers ansvar å sette inn vikar dersom det er nødvendig. Frustrasjon over dette må rettes mot arbeidsgiver og ikke den syke.

Om noen av dine kollegaer skal bli ufør eller ikke er verken din eller arbeidsgivers sak, men noe som din kollega må finne ut av i samarbeid med sin fastlege og nav. Det eneste du kan gjøre er å være hyggelig, høflig, droppe invaderende spørsmål om helse og ikke jobbe ubetalt overtid selv om bedriften har endel fravær.

Høres fint ut i teorien, men alle vet det ikke fungerer i praksis ofte. Det blir en stor belastning på de andre, samme hvordan vrir og vrenger på det. Ikke alle steder man bare kan kaste inn en vikar her og der.

Og om dette er gjentagende og at folk "utnytter" det ved å alltid jobbe lenge nok til å opparbeide rettigheter, for så å være borte akkurat lenge nok og rinse and repeat, så burde du gå noen runder med deg selv. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Skulle ønske nav hadde ordninger som gjorde at de gikk "oppå" den vanlige arbeidskraften.

NAV har dét, det kalles å være på arbeidsavklaring. Den som er i arbeidspraksis mens de får AAP, er ment å være et tilskudd til den ordinære arbeidskraften.

Dessverre fungerer dette ofte dårlig: Slike "ekstraarbeidere" kan fort bli gående uvirksomme og er mest i veien fordi det egentlig ikke er arbeidsoppgaver til dem; eller så får de virkelig arbeidsoppgaver, og det forventes jo at de gjør en innsats.

Gjør de det bra, kan andre ansatte bli sure fordi den på arb.avklaring jobber like bra som dem - for mindre penger; altså trygd.

Gjør de det ikke bra - får de ikke jobb.

Anonymkode: f05f2...3d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er jeg redd fort kan misforstås, men ønsker å diskutere hva gjøres med kronikerne på jobben? I vår jobb, statlig bedrift, er det 4-5 kronikere, altså de har en kronisk sykdom. Noen av de er ofte  langstids sykmeldt en gang i året, og kommer så delvis tilbake, klarer å jobbe litt 100 % for så at det er ny runde igjen. Det går aldri så langt at det blir snakk om AAP, men det ser ut til at det er ganske gjentakende, noen ganger 6 mnd av gangen! Det er jo fortvilende for den det gjelder, men for oss som sitter igjen, mangler vi arbeidskraft og dette blir ikke erstattet i disse lange periodene. Hvor lenge kan slikt pågå? Har skjønt at arbeidsgiver også har hintet til ei om ufør, eller delvis ufør, men hun vil ikke, og hun sliter tydeligvis veldig mye med helsa i over mange år. 

Nå vet ikke jeg hvilken type kronisk sykdom det her er snakk om, men min egen, alvorlig astma ble forverret pga arbeidsmiljøet. Altså at andre ansatte ikke tok tilstrekkelig hensyn slik at jeg kunne fortsette i jobben.  (Parfyme og røyk, hvor når det gjelder røyken så var jeg nødt til å gå forbi der de røykte for å komme meg til min arbeidsplass). Det endte til slutt med AAP og deretter en forholdsvis kort vei til uføretrygd (altså i uføresammenheng altså). Astmaen er på "ring 113 - nivå " når jeg blir utsatt for disse tingene dersom jeg ikke kommer meg unna situasjonen veldig kjapt.

Jeg har fått yrkesskadeerstatning fra arbeidsstedet og menerstatning fra jobb og nav pga dette.

Hvis det er mulig så det beste man kan gjøre med kronikere er god nok tilrettelegging på arbeidsstedet slik at de kan være i arbeid uten å bli dårligere. Det greide ikke mitt arbeidssted, men spørs om det ikke bare var enklere å "sile meg ut". Da ble de kvitt "problemet" og de andre ansatte slapp å ta hensyn.

Anonymkode: f691a...ddd

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke sagt at jeg invaderer med spørsmål, er selvfølgelig støttende, men jeg blir sliten av å høre om alle vondtene. Forstår kollega ikke har det bra. Når det gjelder overtid er det noe vi har drevet med i de to og et halv siste året, både pga omorganisering og færre folk. Det er klart kollega må finne ut av det, men det er ingen som rikker i vedkommende og hinter om at det er på tide å innse at helsa ikke strekker til. Ja, det er tap av inntekt, men er det forsvarlig for vedkommendes helse å holde på slik? Vikar for sykmeldte er ikke vanlig hos oss, da en ikke vet hvor lenge det kommer til å bli, dessuten er det ikke økonomi til det.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva slags lege har de tro? Min lege ba meg bytte jobb når jeg hadde vært sykmeldt flere runder. Det eller gå ned i redusert stilling var mine alternativ. 

klok lege.

TS

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hvilken type kronisk sykdom det her er snakk om, men min egen, alvorlig astma ble forverret pga arbeidsmiljøet. Altså at andre ansatte ikke tok tilstrekkelig hensyn slik at jeg kunne fortsette i jobben.  (Parfyme og røyk, hvor når det gjelder røyken så var jeg nødt til å gå forbi der de røykte for å komme meg til min arbeidsplass). Det endte til slutt med AAP og deretter en forholdsvis kort vei til uføretrygd (altså i uføresammenheng altså). Astmaen er på "ring 113 - nivå " når jeg blir utsatt for disse tingene dersom jeg ikke kommer meg unna situasjonen veldig kjapt.

Jeg har fått yrkesskadeerstatning fra arbeidsstedet og menerstatning fra jobb og nav pga dette.

Hvis det er mulig så det beste man kan gjøre med kronikere er god nok tilrettelegging på arbeidsstedet slik at de kan være i arbeid uten å bli dårligere. Det greide ikke mitt arbeidssted, men spørs om det ikke bare var enklere å "sile meg ut". Da ble de kvitt "problemet" og de andre ansatte slapp å ta hensyn.

Jeg har fått varig nedsatt helse på grunn av forhold på jobb, fått invilget yrkesskade og har søkt menerstatning. Men jeg har ikke fått helt tak i hva det går ut på. Har du fått et enkeltbeløp, dekket utgifter til behandling eller lignende?

Skrevet

Vi har noen lignende. En av dem har en ansvarsposisjon og det er veldig uheldig når vedkommende er periodevis borte. Har ikke vært i så lange perioder som 6mnd da, men kanskje 1-2mnd i slenger og noe korttidsfravær. Personen er kjempeflink faglig og god med folk, men avdelingen lider dessverre av at vedkommende er mye borte. 

Anonymkode: 2285d...2a3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har fått varig nedsatt helse på grunn av forhold på jobb, fått invilget yrkesskade og har søkt menerstatning. Men jeg har ikke fått helt tak i hva det går ut på. Har du fått et enkeltbeløp, dekket utgifter til behandling eller lignende?

Det gjelder ikke forhold på jobb i disse tilfellene, riktignok astma og fibromyalgi er noen. De får ha hjemmekontor, tilpasset på kontoret, men helsa er likevel fortsatt en utfordring for de. Hvor lenge skal det pågå? Og hva er legers ansvar her? TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, for det svømmer som oftest over av vikarer..... Og ledere er jo ledere nettopp fordi de kan trylle.... 

Det er slik at når noen blir sykmeldt hele tiden, så går det utover andre personer! Når folk som er sykmeldt tviholder på jobben kun for sin egen egoistiske grunn, burde det fått følger! 

Anonymkode: 2ffb1...ebb

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er enig i at frustrasjonen ikke må rettes mot den syke, men arbeidsgiver kan ikke nødvendigvis sette inn vikar. Mange stillinger er vanskelige å få vikarer inn i (mangel på kompetanse, lang opplæring, stillinger må lyses ut - noe som som regel ikke gjøres på sykmeldinger når man ikke vet hvor lenge vedkommende blir borte). Ikke alle er enkle å erstatte!

Vi har en sånn selv. Vet ikke hva som feiler hen (har i tillegg røket skikkelig uklar med ca alle kolleger og alle sjefene), men hen er på jobb bare akkurat lenge nok til å opptjene nye sykepengerettigheter. Dvs hen er egentlig ikke til stede mens rettighetene opptjenes heller, da er det uautorisert bruk av «hjemmekontor». Er ikke så mye å gjøre, annet enn å slå ned på hjemmekontorbruken. Veldig frustrerende for både kolleger og ledelse.

Anonymkode: a4558...0d9

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja, for det svømmer som oftest over av vikarer..... Og ledere er jo ledere nettopp fordi de kan trylle.... 

Det er slik at når noen blir sykmeldt hele tiden, så går det utover andre personer! Når folk som er sykmeldt tviholder på jobben kun for sin egen egoistiske grunn, burde det fått følger! 

Jeg skjønner jo godt hvorfor de gjør det, og jeg ville nok gjort det samme. Du også. For alternativet er et stort inntektsfall. Men frustrerende - ja!

Anonymkode: a4558...0d9

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

De fleste gjør jo ikke det... Helt unødvendig å dra det inn i denne diskusjonen som en moralpreken helt utav det blå!

Og dessuten, er det ikke bare å jobbe uten en mine. Det blir vanvittig tungt når man får mer mas på seg i jobben, selv om man ikke jobber utover ubetalt overtid... 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vikar for sykmeldte er ikke vanlig hos oss, da en ikke vet hvor lenge det kommer til å bli, dessuten er det ikke økonomi til det.

Dette er jo din leders feil. Han er ansvarlig for å skaffe vikarer. Å påstå at det har ikke bedriften økonomi til er rent sprøyt. Lønnen til en vikar er gjerne noe lavere enn lønnen til en fast ansatt, så bedrifter sparer faktisk noen få kroner. NAV betaler selvfølgelig sykepenger for kronikeren fra første dag, så dette kan virkelig ikke din leder påstå. Her vil jeg si at sinnleder åpenbart ikke er rett mann/kvinne for jobben, og han/hun skaper et usunt arbeidsmiljø ved å holde på slik og "skylde" på en syk kollega for at bedriften angivelig taper penger når det beviselig ikke er tilfelle. 

Anonymkode: 0ce09...08a

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er et resultat av for rause sykelønnsordninger. Og slik er det på mange arbeidsplasser! Derfor er jeg meget klar for innstramninger. Håper politikere har baller til det, for det kommer til å bli ramaskrik. Men på sikt, bedre for flyten på en arbeidsplass og dermed får alle det bedre

Anonymkode: a9270...929

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er et resultat av for rause sykelønnsordninger. Og slik er det på mange arbeidsplasser! Derfor er jeg meget klar for innstramninger. Håper politikere har baller til det, for det kommer til å bli ramaskrik. Men på sikt, bedre for flyten på en arbeidsplass og dermed får alle det bedre

Anonymkode: a9270...929

Slik at vi kan få fler mennesker ut av arbeidslivet?

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er jo din leders feil. Han er ansvarlig for å skaffe vikarer. Å påstå at det har ikke bedriften økonomi til er rent sprøyt. Lønnen til en vikar er gjerne noe lavere enn lønnen til en fast ansatt, så bedrifter sparer faktisk noen få kroner. NAV betaler selvfølgelig sykepenger for kronikeren fra første dag, så dette kan virkelig ikke din leder påstå. Her vil jeg si at sinnleder åpenbart ikke er rett mann/kvinne for jobben, og han/hun skaper et usunt arbeidsmiljø ved å holde på slik og "skylde" på en syk kollega for at bedriften angivelig taper penger når det beviselig ikke er tilfelle. 

Anonymkode: 0ce09...08a

Som en skriver her, er det ikke bare å skaffe en vikar med riktig kompetanse, mtp opplæring og at vi  ikke vet hvor lenge det vil vare. Min leder har ansvar ja, men ledere over sier nei, og dette er en statlig bedrift. Det er ansettelsesstopp i hele bedriften. Kun de som slutter helt blir erstattet der det trengs. TS

• Liker 7
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...