Gå til innhold

Blir redd av alle nyhetene om Russland

Klappe

Anbefalte innlegg

Thanos skrev (På 4.10.2022 den 14.31):

Jo man skal  A L L T I D  se saker fra begge sider. Uten det vil man ikke klare å løse gitte konflikt.

Ja, man må alltid se saken fra sidene til både overfallsvoldtektsmannen og den som ble voldtatt. Ellers klarer man ikke løse konflikten.

Spoiler

USA har ranet, voldtatt, drept, skutt, bombet forgiftet og gått inn i andre land 100x flere ganger enn Russland siden 2.verdenskrig.

Nei. Men det er uansett irrelevant, og rettferdiggjør ikke Russlands ondskap i denne krigen.

Sitat

Men dette mener du selvsagt ikke noe om siden USA er en del av vesten og oss. Og siden du bare leser vg og dagbladet, får du selvsagt ikke med deg at dette er like galt som at russerne kriger i Ukraina.

Det har vært store protester i vestlige land mot blant annet Irak-krigen.

Derimot blir de som protesterer mot Putins kriger arrestert, torturert eller drept.

Sitat

Vil anbefale deg å lese deg hardt opp på konflikten, historikken mellom landene, hvem som har mest å tjene på krigen og hvordan Ukraina styres. Du vil trolig bli sjokkert.

Du har åpenbart ikke lest deg opp. I det minste ikke på gyldige kilder.

Hint: Konspirasjonsparanoianettsteder teller ikke.

Sitat

For ordens skyld: ja, Putin har ansvaret for invasjonen, men den startet ikke fordi Putin plutselig fikk lyst på gamle sovjet. Les deg opp!

Ikke plutselig nei. Han har planlagt dette i mange år.

Sitat

Putin HAR ansvar og skyld for krigen i Ukraina. MEN det er ikke slik at Putin plutselig våknet opp en dag og fant ut at han ønsket å få større land og dermed invaderte Ukraina. Det er en grunn til at det skjedde! Jeg sier IKKE at den grunnen rettferdiggjør invasjon, men noe har ledet frem til den situasjonen vi befinner oss i nå. Forholdet vesten vs Russland er ikke svart hvitt. Det er poenget. Vi blir også lyvd til av våre styresmakter. Tror du ikke det er du passe naiv.

Nei, det blir vi ikke.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jabx skrev (15 timer siden):

Du har åpenbart ikke lest deg opp. I det minste ikke på gyldige kilder.

Hint: Konspirasjonsparanoianettsteder teller ikke.

I vest så er vi overforsiktige med å kritisere Ukraina, fordi Ukraina trenger støtte og fordi  kritikk kan skade støtten. Jeg mener allikevel at det er riktig å ikke holde tilbake den informasjonen som viser dårlige sider. Derom vi hadde fokusert på dårlige sider fra 2014 i Ukraina så kunne vi ha støttet de bedre i å bygge en god rettstat, og da hadde Russlands vikarierende argumenter hatt mindre gjennomslagskraft inne i Russland , blant russere.

En annen sak er at når mainstream-media  er manglefulle, hvor skal man da fylle opp resten?  Da går folk til det du kaller konspiparanoianettsteder (antar du sikter til Steigan).  Hvor skal man gå? Jeg tror BBC for russere er et av de bedre stedene. Skal man ha info fra den andre siden må man være forsiktig og veldig bevisst på hvem som har skrevet det. Jeg leser av og til med varsomhet på Southfront, som jeg tror er DPR -perspektiv. RT har jeg ikke giddet å se på i år fordi jeg tror det er altfor mye Putin -propaganda.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, I Grosny said:

I vest så er vi overforsiktige med å kritisere Ukraina, fordi Ukraina trenger støtte og fordi  kritikk kan skade støtten. Jeg mener allikevel at det er riktig å ikke holde tilbake den informasjonen som viser dårlige sider. Derom vi hadde fokusert på dårlige sider fra 2014 i Ukraina så kunne vi ha støttet de bedre i å bygge en god rettstat, og da hadde Russlands vikarierende argumenter hatt mindre gjennomslagskraft inne i Russland , blant russere.

En annen sak er at når mainstream-media  er manglefulle, hvor skal man da fylle opp resten?  Da går folk til det du kaller konspiparanoianettsteder (antar du sikter til Steigan).  Hvor skal man gå? Jeg tror BBC for russere er et av de bedre stedene. Skal man ha info fra den andre siden må man være forsiktig og veldig bevisst på hvem som har skrevet det. Jeg leser av og til med varsomhet på Southfront, som jeg tror er DPR -perspektiv. RT har jeg ikke giddet å se på i år fordi jeg tror det er altfor mye Putin -propaganda.

Man kritiserer ikke offeret i en voldtektssak. At Ukraina har feil og mangler vet alle. Men til sammenligning med Russland er det en sann utopisk stat. Jeg føler dine innlegg blir mer og mer myke mot at Russland da ikke er så ille. Det er en farlig tankegang.

Jeg vil anbefale deg sterkt å slutte å lese på southfront som er en totalt latterlig kilde drevet av Putins penger. Det finnes nøytralt gode kilder som ikke sprer Putins retorikk og victim shaming. ISW, DW, flere indiske medier osv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (15 timer siden):

Alle land kan kritiseres for noe. Men "kritikken" som kommer mot Ukraina er enten løgnaktig eller irrelevant.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/9/2022 at 5:12 PM, jabx said:

Eh, det er Russland som starter krig og kjører krigspropaganda.

Nei, korona var et reelt og farlig virus.

Mener du at Putin var med på en korona-konspirasjon og nå en konspirasjon der han går til krig for å la vestlige politikere styre befolkningene sine?! 🤣

Kilde?

Ja, det er da naturlig siden det er krig i Europa. En krig startet av Russland.

Russland har da gjennomført utallige False Flag-operasjoner mot seg selv. Også under opptakten til invasjonen av Ukraina. Putin har ingen problemer med å drepe sine egne eller ødelegge egen infrastruktur hvis det fremmer agendaen hans.

Selvsagt får vi ikke atomkrig. Putin har truet med atomkrig i mange år. Han bare bjeffer, men biter ikke så lenge man slår tilbake.

Trump startet da også kriger. Oops!

Ikke hør på hva han kommer med. Ifølge de er resten av oss en gjeng med sauer. Men sauer er koselige dyr. Når vi andre leser artikkler skrevet av forskjellige mennesker, med forskjellige agendaer og meninger for og fronte deres sak og belyse ting som de mener er viktige, så får man flere nyanser av saken som kan belyses.

Hvis du går inn på facebooken til en konspirasjonsteoretiker hva får du da? Gjerne en ensidig belyst side av saken, blottet for kilder og kritisk informasjon.

De vil ikke høre på hva de *statskontrollerte* mediene skriver om, fordi det ikke passer deres narrativ, da er det jo bedre og dele ukritiske artikkler ut over en lav sko gjerne skrevet av:

• Politikeren.
  • Steigan.
  • Resett.

Fordi de er jo ikke *statskontrollert* og enda godt er det ifølge dem. Ting som:

• Vær varsom plakaten.
  • Redaktørplakatten.
  • Redaktørforeningen.
  • PFU

Er ting som de ikke vil vedkjenne seg.

Slagordet deres burde heller vært.

Ja til en uavhengig og fri presse, så lenge den fronter det vi selv mener er det beste

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 2.10.2022 den 16.40):

Det er ikke Putin selv som bruker atomvåpen. Han kan bare gi ordre om at det skal brukes. Og da er det en hel kjede av folk som må involveres.

Dessuten, tror vi Kina ønsker atomkrig? Neppe. Så hvis det er risiko for det så vil nok Kina sette foten ned. Husk at Kina og Russland "samarbeider" nå, og Kina ønsker for all del ikke at hele verden pulveriseres.

Viktig poeng. 

Hvem er det igjen å handle med, om man eskalerer hele konflikten til atomnivå. Kinas tilknytninger til Russland har en balanserende effekt. 

Dessuten, vesten VIL respondere med våpen om Putin slenger ut en bombe. Det er ikke en situasjon han vil ha heller. Men han kauker lell. Så er ikke bekymra 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (11 timer siden):

Alle land kan kritiseres for noe. Men "kritikken" som kommer mot Ukraina er enten løgnaktig eller irrelevant.

Mye kritikk  mot Ukraina er selvfølgelig løgn. Det nazinarrativet til Putin er relativt latterlig. Det finnes riktignok et naziproblem i Ukraina, men Putin er jo 1000 ganger mer nazistisk selv, så han bør se seg i speilet , se  hovedproblemet i hvitøyet, og ta tak i det.

Ukraina er en nyorganisert stat (ja da, jeg vet at Ukraina har lang og rik historie, men dagens statssystem ble opprettet når Sovjet falt), og politisk tror jeg demokratiet er bygget opp omtrent som det russiske, altså ganske svakt. Før Zelensky så det ut som korrupsjon inngikk i presidentens stillingsbeskrivelse. Ukrainas problemer bør ikke feies under  teppet. I stedet bør man ta de på alvor og hjelpe Ukraina til å bygge bedre demokrati og rettstat. Den første og viktigste hjelpen er imidlertid å få bort de russiske invasjonsstyrkene. Man får ikke arbeidro når bomber og granater smeller rundt ørene.

Endret av I Grosny
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (På 2.10.2022 den 12.02):

Jeg håper du har rett, og ønsker så inderlig å tro på det du sier..men har vi egentlig kontroll over hvem som er Russlands allierte? Og hvilke styrker Russlands allierte egentlig har? Det er mye hemmelighold over utstyr og beredskap i Kina feks..

Kina vil aldri gripe inn militært for å støtte Russland. Tvert imot tyder mye på at Kina er irritert over hvor elendig Russland har gjort det i Ukraina.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaneel skrev (På 9.10.2022 den 17.09):

Der var den indoktrinerte nordmannen på plass ja! Sluker alt som msn serverer han like fjern som alltid! 

Mine kilder er i hovedsak ikke massemedier. Jeg følger lite med på krigen gjennom f.eks. norske medier.

Men jeg ser jo at du har null fakta som backer deg opp, og derfor tyr du til avporinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (48 minutter siden):

Mye kritikk  mot Ukraina er selvfølgelig løgn. Det nazinarrativet til Putin er relativt latterlig. Det finnes riktignok et naziproblem i Ukraina, men Putin er jo 1000 ganger mer nazistisk selv, så han bør se seg i speilet , se  hovedproblemet i hvitøyet, og ta tak i det.

Ukraina er en nyorganisert stat (ja da, jeg vet at Ukraina har lang og rik historie, men dagens statssystem ble opprettet når Sovjet falt), og politisk tror jeg demokratiet er bygget opp omtrent som det russiske, altså ganske svakt. Før Zelensky så det ut som korrupsjon inngikk i presidentens stillingsbeskrivelse. Ukrainas problemer bør ikke feies under  teppet. I stedet bør man ta de på alvor og hjelpe Ukraina til å bygge bedre demokrati og rettstat. Den første og viktigste hjelpen er imidlertid å få bort de russiske invasjonsstyrkene. Man får ikke arbeidro når bomber og granater smeller rundt ørene.

Nei, korrupsjonen har blitt bedre og bedre etter hvert som Ukraina har beveget seg bort fra Russland. Mye av ideen om at Ukraina er så utrolig korrupt kommer av utdatert informasjon. Ikke at de er perfekte, men de hadde allerede ryddet mye opp i korrupsjon.

Ukrainas problemer ut over krigen de står i er uansett underordnet nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (14 minutter siden):

Kina vil aldri gripe inn militært for å støtte Russland. Tvert imot tyder mye på at Kina er irritert over hvor elendig Russland har gjort det i Ukraina.

Kina liker stabilitet, økonomisk vekst, gradvis ekspansjon av egen politisk og militær makt. De ønsker helt sikkert  å få kontroll over Taiwan, men vil nok helst unngå å gjøre det via en ødeleggende krig, heller med langsiktig politisk og økonomisk påvirkning. 

Putins krig skaper kaos, politisk ustabilitet, er dårlig for økonomien, kan gjøre alt verre. 

Rimelig sikker på at Xi har brukt en del stygge ord på kammerset de siste månedene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg har nok bekymringer fra før. Det ville vært ekstra belastning å føle redsel for krig i tillegg.  Det ville ikke hatt noen betydning for hvorvidt Norge vil bli angrepet eller ikke. Jeg har også sluttet å lese alle krigsnyheter. Er som med koronanyhetene. Det blir bare for mye i media. Men det selger. Media elsker konflikter og dramatikk de kan diskutere mest mulig. Hver kanal og avis har utvalgte eksperter de velger ut for å komme med sin mening. Men ingen av dem kan vite hva Putin kommer til å gjøre, så det blir uansett bare antagelser om hva de mener er sannsynlig eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror Putin er smartere (dessverre) enn at han går for atomvåpen.

Eksalerer dette, kommer han til å kutte strømforsyningen utover i Europa, og da er vi temmelig lammet. Alt vil stoppe opp, og vi kommer ingen sted. Han er allerede i god gang med sabotasjene under vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å fatte at "han" har satt i gang all elendigheten som han har. 
Er mannen alvorlig psyk på noe vis? Tar han piller/dop som gjør virkeligheten annerledes for ham? 
Tror han på ramme alvor at hele verden er etter ham? 

Da tror jeg at han kan være gal nok til å bruke det utenkelige våpnet også. Dessverre.
Jeg ser ikke nyheter,  forsøker å ikke lese overskrifter, for det gjør noe negativt med mine tanker... :( 
Det som skjer der ute er for stort til at jeg kan gjøre noe med det, så da puster jeg dypt og fortsetter med mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/12/2022 at 7:51 AM, Hoppetaujenta said:

Jeg klarer ikke å fatte at "han" har satt i gang all elendigheten som han har. 
Er mannen alvorlig psyk på noe vis? Tar han piller/dop som gjør virkeligheten annerledes for ham? 
Tror han på ramme alvor at hele verden er etter ham? 

Da tror jeg at han kan være gal nok til å bruke det utenkelige våpnet også. Dessverre.
Jeg ser ikke nyheter,  forsøker å ikke lese overskrifter, for det gjør noe negativt med mine tanker... :( 
Det som skjer der ute er for stort til at jeg kan gjøre noe med det, så da puster jeg dypt og fortsetter med mitt.

Noen som leste igår at Putin ikke ønsker å gjøre mer skade og stopper opp mobiliseringen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...