Gå til innhold

Beredskap - dette bør vi ha hjemme

tonebelinda

Anbefalte innlegg

Altså, i dagens usikre verden, har dere alt dette hjemme i tilfelle?

Vi har en del, men har nok planer om å gå gjennom listen og ha alt som er anbefalt hjemme nå.

Synes dagens samfunn virker veldig ustabilt, og er litt engstelig for framtida kjenner jeg. 

Noen flere som har alt som er anbefalt i beredskap hjemme?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har det meste på lista, ordnet med det da vi fikk denne beredskapslista, men mangler vel noe som sikkert kunne vært kjekt å få på plass. Samt at vi har et par ting ekstra, som en sekk med grovsalt, som kan brukes til mat. Kjekt å ha om strømmen blir borte, og det begynner å tine i fryseren. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten alt på lista. Salt, noen kilo ris, hermetikk, vann, toroposer med gryteretter og supper, fyrstikker og lightere etc pluss vi har kjøkken på gass i campingvogna samt mulighet for å koke på vedovnen.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er anbefalt og kjøpe strømaggregat men noen vil  ha bort drivstoffet skjønn det den som kan 🙄 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Maskinfører said:

Vi er anbefalt og kjøpe strømaggregat men noen vil  ha bort drivstoffet skjønn det den som kan 🙄 

Hvem vil ha bort drivstoff til nødstrømaggregat? Dette høres mer ut som er paranoid påstand fra antiklima folk som mangler gode argumenter og dermed må overdrive/lyve litt.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lite lager med diverse , litt fordi jeg liker å ha litt i bakhånd og noe  inspirert av dette beredskapsheftet de sendte rundt i 2018 eller no.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/

Bare legger den i tråden :) 

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)  som står bak, siden kom vel samtidig som den brosjyren?

Har nok ikke nøyaktig det som står på lista, men er forberedt på å klare meg uten strøm og hjelp noen dager.

Noe som uansett er fornuftig her jeg bor, hvor vinterstormer, strømbrudd, stengte veier osv ikke er helt uvanlig å oppleve et par ganger gjennom vinteren.

I tillegg til mat, drikke, batteri, ved osv så vil jeg foreslå å ha liggende pocketbøker, hodelykter, kortstokk, strikketøy,  origami-papir - eller andre ting en kan holde på med. Har litt slik ‘strømløs underholdning’ i en kasse. Den har vært gull verdt flere ganger :) 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye vann, mat, tepper, gass, gassovn, gasskjøkken, primus, liten solcellelader som kan lade lommelykt og mobil, førstehjelpsgreier, medisiner jeg trenger, kattemat, kattesand, batterier, lommelykter, fyrstikker, radio. Jøss, har visst blitt en del når jeg regner over. Er jo ikke spesielt engstelig for noe nærstående krise akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser nå på lista jeg mangler litt cash og ekstra dopapir og en sovepose.. tja. Skal ordne noe cash da. Ikke dumt med dopapir heller mulig. har flere dyner. En kan vel sy dem sammen he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste vi har lagret spesielt for dette er vann og jodtabletter.

Medisiner vi trenger har vi alltid godt lager av uansett, det samme med toalettpapir, batterier, telys og fyrstikker.

Varme klær og pledd har vi jo også.

Bor i leilighet med fjernvarmeanlegg, så kan uansett ikke drive med ved eller gass. Blir det helt krise, men man får gå ut, får vi og naboene fyre opp bål ute i parken vi har rett utenfor 😛

Mat har vi uansett alltid mer enn nok til å klare oss i mange dager. Ser ikke noe poeng i å lagre hermetikk, når vi aldri ellers spiser dette.

I går tenkte jeg på at vi nok bør ha litt kontanter, så kommer til å ta ut det neste gang jeg er på butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg mangler er kontanter... Ellers har jeg hatt alt det ( og byttet fortløpende ut) siden 2018 da beredskapsplanen ble snakket så mye om... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har hytte med brønn, solceller og utedass. Den ligger rett ved en elv med fisk, vilt og rikelig med mat. Selv ikke sivilforsvaret fant denne når de skulle skremme folk hjem fra hyttene under koronaen. 

På hytta har jeg lager med tørrmat og hermetikk. Ikke at jeg tror jeg kommer til å trenge det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel på beredskapslager:

• 9 liter vann per person (Les også: Slik lagrer du vann) Har en 5 liters dunk stående (vi er to personer)
  • to pakker knekkebrød per person: nei
  • en pakke havregryn per person nei
  • tre bokser middagshermetikk eller tre poser tørrmat per person ja 
  • tre bokser med pålegg med lang holdbarhet per person nei
  • noen poser tørket frukt eller nøtter, kjeks og sjokolade ja 
  • medisiner du er avhengig av ikke relevant
  • ved-, gass eller parafinovn til oppvarming nei med mindre jeg tenner grillen inne
  • grill eller kokeapparat som går på gass ja
  • stearinlys, lommelykt med batterier eller parafinlampe ja
  • fyrstikker eller lighter ja 
  • varme klær, pledd og sovepose ja 
  • førstehjelpspakke tja 
  • batteridrevet DAB-radio nei
  • batterier, ladet batteribank og mobillader til bilen ja (men utladet powerbank)
  • våtservietter og desinfeksjonsmiddel ja
  • tørke-/toalettpapir ikke nok
  • sanitetsprodukter ja 
  • litt kontanter nei 
  • ekstra drivstoff og ved/gass/parafin/rødsprit til oppvarming og matlaging ja 
  • jodtabletter ved atomhendelser dersom du er under 40 år, gravid, ammende eller har barn som bor hjemme (Les mer på dsa.nonei

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor står ikke redningsvest, refleks og kondom på listen? Min onkel sa at man alltid måtte ha med det for å være trygg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste beredskap jeg har er er tau, og det tar jeg med ut i garasjen om det blir virkelig ille. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...