Gå til innhold

Hunderase valg

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har akkurat gått på kurs sammen med en Lagotto, han satt pent på rumpa og betraktet resten av gjengen med mild skepsis og en smule overbærenhet, den eneste som fikk ham til å tine opp var min lille puddelfrøken som nektet å gi seg og på siste kursdag ble han så glad for å se henne at han måtte bjeffe litt da han så henne. ❤️

Anonymkode: 4e7cd...a6f

Haha, ja det er litt Lagottoaktig det der. 😅 Min er litt sånn på valpeskolen også, ikke så veldig opptatt av de andre valpene. Synes labradorene og goldenvalpene  er for ville og liker best de valpene som ikke er gærne. Kan godt finne på å drite i andre hunder og bli helt oppslukt i å sniffe rundt heller, så ulempen er at konsentrasjonen hos Lagotto er litt så som så altså. Blir lett avledet av lukter og kjeder seg med mange repetisjoner av samme øvelser. 

Anonymkode: f3fa9...b48

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Stor sannsynlighet for at en goldendoodle også vil røyte. Den inneholder tross alt en golden retriever. Pluss du får en innforjævlig pels å jobbe med. Eller det vil si; hundefrisøren får en jævlig pels å jobbe med. 

Anonymkode: 79d1c...001

Det kommer vel an på om det er en F1, F1b eller F2-valp man skaffer seg. Men ja, hva slags pels det blir kan jo bli litt spennende. Har bare hatt strihåret før, så har lite erfaring med pelsstell. 

Anonymkode: 1907d...314

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da kan du jo se på puddel? Det er kraftig undervurderte hunder, men de er smarte, sosiale, kan brukes til det aller meste og kommer i mange ulike størrelser. Det var en av rasene vi vurderte selv, men valgte Lagottoen til slutt. 

Anonymkode: f3fa9...b48

Helt ærlig så synes jeg de kan være litt nervete/gneldrende, og jeg synes ikke de er så pene, det er noe med skallen, og den lange, smale snuten. Jeg er dessuten ikke helt sikker på det med pelsen. Jeg er vant til glatt, myk pels, var ikke samme kosen med halvfeite krøller. 

Skrevet

Vokste opp med en jakthund (setter) som dessverre ble for krevende til livssituasjonen til foreldrene mine. Med det i mente har jeg selv nå en kleinspitz som kan bli med på fjellturer, men også fornøyd med små rusleturer. Flytter jeg ut av byen ønsker jeg kanskje gjerne en mindre jakthund igjen som kan være mer med på fjelltur. Ønsker da helst en jaktcocker som ligner veldig på en liten setter. Jeg er ikke så glad i store hunder. Synes de er veldig flotte, både bruksshaeferen og alaska malamute, men tror jeg trives best med de små. Kanskje jeg kan strekke meg til en bohemian shepherd i fremtiden, som minner om en mindre og friskere shaefer. 

Anonymkode: 40790...7e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Helt ærlig så synes jeg de kan være litt nervete/gneldrende, og jeg synes ikke de er så pene, det er noe med skallen, og den lange, smale snuten. Jeg er dessuten ikke helt sikker på det med pelsen. Jeg er vant til glatt, myk pels, var ikke samme kosen med halvfeite krøller. 

Uff, i all verden hva slags pudler er det du har vært borti? De har ikke fett i pelsen som de fleste andre hunder, det har forresten egentlig ikke pels heller, men hår. En velstelt puddel er silkemyk og de lukter aldri hund, hvis de lukter, så lukter de uvasket hår som på et menneske. 

Og når det gjelder snuten , så er det bare å la være å klippe den. Den blir like langhåret i ansiktet som lagotto f.eks.

Gneldrete gjelder nok mest de minste typene, min er stille. Bjeffer ikke engang når de kommer besøk.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Uff, i all verden hva slags pudler er det du har vært borti? De har ikke fett i pelsen som de fleste andre hunder, det har forresten egentlig ikke pels heller, men hår. En velstelt puddel er silkemyk og de lukter aldri hund, hvis de lukter, så lukter de uvasket hår som på et menneske. 

Og når det gjelder snuten , så er det bare å la være å klippe den. Den blir like langhåret i ansiktet som lagotto f.eks.

Gneldrete gjelder nok mest de minste typene, min er stille. Bjeffer ikke engang når de kommer besøk.

En tidligere nabo som hadde to kongepudler, kjeftet på alt som gikk forbi, endel bjeffing under lek/utegang, og "angrep" (hva er et dekkende norsk ord for "lunging"?) mot andre hunder. 

Det med krøller er vel en vane-, eventuelt smakssak. Men litt sånn fett/oljelukt. De kom rett fra tur i myr og mose, så litt urettferdig å dømme ut i fra det kanskje. Men sånn summa summarum, så er jeg ikke helt solgt på ideen om at renraset puddel er min neste hund. 

Skrevet

Jeg vokste opp med en tervuren. Det er jo litt av en hund. Har minner om en svært intelligent hund som jeg løp mye med i skogen, hoppet over bekker og der vi liksom fløt sammen, og følte at jeg var skikkelig i ett med naturen. Lange turer med ski på vinteren, og vi deltok i agility. Den kunne jo ikke få for mye mosjon eller hjernetrim. Det var en hund som passet meg og min søster i tenåree og veldig aktive far og mor på den tiden. Det var jo en krevende førstegangshund da..men wow!!

Som voksen og med fire barn i varierende alder, OG diverse flyreiser til andre siden av landet- så valgte jeg en liten hund. En forvokst Phalene. Jeg hadde nok ikke tatt en så liten hund hvis ikke foreldrene var ganske imponerende, og større enn rasebeskrivelsen. Den er dermed dobbelt så stor som de minste phalenene er. 

Det er jo to vidt forskjellige hunderaser, men ungene kunne "hanskes" med hunden jeg fikk i voksen alder. Alle kunne gå tur med den, og den krevde ikke samme type trening. Det er jo en aktiv hund likevel, men ikke på samme nivå. Nå er den jo gammel, og det har vært en fin familiehund som selv far- som var redd hunder- har blitt svært glad i. Jeg er ikke like aktiv og løper ikke kilometervis i skogen mens jeg hopper over bekker lenger. Dessverre... 

Hvis jeg får en hund etter ungene nå har flyttet ut, så må jeg tenke. Den skal passe inn i livsstil, bidra til å trene meg...jeg elsker å gå tur med hunder, og den jeg har nå utfordrer meg nok ikke så mye som jeg gjerne vil. Men er vel kanskje i tvil om det blir en ny hund. Først skal vi reise en del og være dyrefri. Drømmen hadde vært en tervuren. Men det tror jeg kanskje ikke hadde passet til oss i en litt mer voksen alder og eventuelle barnebarn. Så dette måtte nok blitt noe mer bedagelig og svært vennlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...