AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #21 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Ja, helt enig. Jeg vet at jeg ikke orker å være nok fysisk aktiv til å eie en husky, og jeg har rett og slett ikke jobb til en border collie, som fortjener å ha en jobb. Jeg lurer litt på goldendoodle, men får jo så ørene flagrer hver gang en doodlerase blir nevnt 😄 Anonymkode: 1907d...314 Hvorfor ikke golden retriever? Hilsen veldig stolt og superfornøyd golden retrievereier😁 Anonymkode: c330d...a24
Baktus2024 Skrevet 28. september 2022 #22 Skrevet 28. september 2022 Shaloow skrev (17 minutter siden): Krever ikke dobermann ekstremt mye da? Har mye erfaring med hund, men ikke de rasene der. Utrolig flotte hunder! Var Schaeferen jeg tenkte på Dobermann er krevende men veldig intelligent hund. De krever erfarne med brukshunder, helt klart.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #23 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor ikke golden retriever? Hilsen veldig stolt og superfornøyd golden retrievereier😁 Anonymkode: c330d...a24 Utelukkende grunn av røytingen, synes ellers de virker helt topp. Anonymkode: 1907d...314
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #24 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Trinento kjører eksteriør schæfere. Og hvis folk spør seg selv hvorfor ikke e-schæfere kommer like høyt opp i bruks konkurranser som bruks schæfere, så vil de fleste skjønne hvorfor... Anonymkode: 83941...5b8 Vet faktisk ikke helt hva du prøver å antyde. At de har dårlig helse? Eller kun dårligere? Den nevnte kennelen har da fokus på både sykdomsfrihet/helse og mentalitet. Bruksschæferen valgte jeg bevisst ikke pga jeg tenker den krever hakket mer, og jeg da ikke i verste fall ikke kunne gitt den god nok livskvalitet. Der må man se an behovet sitt. Anonymkode: 3540c...2b1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #25 Skrevet 28. september 2022 Jeg har hatt Douge de bordeaux, nå har jeg Golden. Anonymkode: f8315...5a9
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #26 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vet faktisk ikke helt hva du prøver å antyde. At de har dårlig helse? Eller kun dårligere? Den nevnte kennelen har da fokus på både sykdomsfrihet/helse og mentalitet. Bruksschæferen valgte jeg bevisst ikke pga jeg tenker den krever hakket mer, og jeg da ikke i verste fall ikke kunne gitt den god nok livskvalitet. Der må man se an behovet sitt. Anonymkode: 3540c...2b1 E-schæfer er generelt sett dårlig i mentalitet og helse. Hadde ikke dette stemt, hadde vi sett e-schæfer hos politiet, forsvar og i krevende brukskonkurranser. Folk må lære seg å styre unna schæfer som ikke tåler å bli brukt hardt. Desverre vil folk bedras og kjøper seg svake hunder... Anonymkode: 83941...5b8 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #27 Skrevet 28. september 2022 Hadde shetland sheepdog i ungdommen. Nydelig hund på alle måter. Helt uproblematisk hund og stort sett frisk med unntak av en kronisk sykdom som ble holdt i sjakk med medisiner. Kunne godt tenkt meg en sånn igjen, men ønsket en hund som ikke røyter. Vurderte Pumi veldig sterkt, er helt forelsket i den rasen, og utelukker ikke at det blir en sånn en gang i fremtiden, men jeg ble litt skremt av at de er så vokale/bjeffer mye. Valget falt på Bichon Havanais denne gangen. Tror den rasen har mange av de kvalitetene jeg tror passer inn i livet mitt akkurat nå, men det gjenstår å se. Hunden er veldig ung ennå. Ellers tenker jeg at jeg synes det er spennende å bli kjent med forskjellige raser og at jeg ikke nødvendigvis velger samme rase igjen selv om jeg er fornøyd. Vi får se Anonymkode: 4fd41...9a6
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #28 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Utelukkende grunn av røytingen, synes ellers de virker helt topp. Anonymkode: 1907d...314 Stor sannsynlighet for at en goldendoodle også vil røyte. Den inneholder tross alt en golden retriever. Pluss du får en innforjævlig pels å jobbe med. Eller det vil si; hundefrisøren får en jævlig pels å jobbe med. Anonymkode: 79d1c...001 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #29 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): jeg og mannen har vokst opp med typisk gjeterhunder og vakthunder, border collie, schäferhund, buhund, samt jakthunder i familien. Ingen av disse var aktuelle da vi nå i voksen alder skaffet hund selv. Hadde en lang liste med egenskaper vi IKKE ønsket oss i en hund og da kunne vi krysse mye av lista selv om det var hunderaser vi syntes var fine. F.eks Mittelspitz, Samojed, Eurasier etc var hunder som utgikk pga både bjeffing og pels.. Jakthunder og gjeterhunder pga aktivitetsbehovene og treningen, samt at vi bor i byen. Andre raser utgikk pga f .eks størrelse, for liten eller for stor. Jeg må si at ekskluderingstaktikken var ganske effektiv, til slutt satt vi igjen med en håndfull raser som var aktuelle og må si vi er så langt ganske fornøyde med valget. Anonymkode: f3fa9...b48 Så flott om alle var så gjennomtenkt i rasevalget. Da hadde det vært mange rundt om med et hyggelig hundehold. Anonymkode: 90052...bd7 1
Arx Skrevet 28. september 2022 #30 Skrevet 28. september 2022 Nja, jeg startet med en golden, fanatisk fin hund av en rase jeg gjerne kunne hatt igjen, men så utviklet jeg allergi. Da sjekke jeg samtlige allergivennlige raser(ikke doodle"raser"), og endte med portugisisk vannhund. Veldig fornøyd med den rasen også, har to nå, men hadde jeg ikke hatt allergi hadde jeg kanskje sett på andre raser også.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #31 Skrevet 28. september 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Utelukkende grunn av røytingen, synes ellers de virker helt topp. Anonymkode: 1907d...314 Da kan du jo se på puddel? Det er kraftig undervurderte hunder, men de er smarte, sosiale, kan brukes til det aller meste og kommer i mange ulike størrelser. Det var en av rasene vi vurderte selv, men valgte Lagottoen til slutt. Anonymkode: f3fa9...b48 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #32 Skrevet 28. september 2022 Når jeg skal ha min siste hund blir det garantert ikke det samme som det første. Det kommer jeg ærlig talt ikke til å ha energi til. 😁 (Flatcoated retriever) Det er en fantastisk rase, superglade og lettlærte, men huhei for en energi. Anonymkode: 4e7cd...a6f
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #33 Skrevet 28. september 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Så flott om alle var så gjennomtenkt i rasevalget. Da hadde det vært mange rundt om med et hyggelig hundehold. Anonymkode: 90052...bd7 Takk. Jeg syntes faktisk det var mer fornuftig å spørre seg om hva man IKKE ønsket av egenskaper i hunden, for de aller fleste hunderaser har mange gode kvaliteter og passet kriteriene. Når man går ut fra hva man ønsker seg er det litt for lett å overse de uønskede egenskapene ved "drømmehunden" og så ender man kanskje opp med feil hund likevel. Jeg husker oppdretteren spurte hvorfor vi hadde valgt akkurat Lagotto og da måtte jeg fortelle om elimineringsprosessen og at Lagotto skåret høyt der, samt at den selvfølgelig hadde de egenskapene vi ønsket også. Negative sider har Lagotto også, hun kan være sta og "tunghørt" og er heller ikke en super ekstrovert hund slik som Golden retriever f.eks. Anonymkode: f3fa9...b48
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #34 Skrevet 28. september 2022 Jeg er oppvokst med fuglehunder og det er helt uaktuelt for meg å ha igjen. De er kjempefine for de som ønsker å drive med jakt, snille, glade, sosiale hunder osv. Men jeg vil drive med lp og da synes jeg de er ganske ubrukelige. Jeg har nå bc og kommer nok til å ha det frem til jeg ønsker noe mindre, da vurderer jeg sheltie. Anonymkode: 03961...cb3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #35 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da kan du jo se på puddel? Det er kraftig undervurderte hunder, men de er smarte, sosiale, kan brukes til det aller meste og kommer i mange ulike størrelser. Det var en av rasene vi vurderte selv, men valgte Lagottoen til slutt. Anonymkode: f3fa9...b48 Helt enig. Puddelen er en fantastisk hund! Glade, hengivne, sosiale, sporty, ekstremt intelligente og de trenger ikke mer pelsstell enn en hvilken som helst doodle (jeg skjønner ikke hvorfor folk tror det). Mange jeg kjenner som har puddel og ikke driver med utstilling har en enkel og billig klippemaskin fra Biltema og klipper selv innimellom. Dessuten så kan man med en renraset puddel virkelig garantere at de ikke røyter eller lukter hund. Anonymkode: 4e7cd...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #36 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk. Jeg syntes faktisk det var mer fornuftig å spørre seg om hva man IKKE ønsket av egenskaper i hunden, for de aller fleste hunderaser har mange gode kvaliteter og passet kriteriene. Når man går ut fra hva man ønsker seg er det litt for lett å overse de uønskede egenskapene ved "drømmehunden" og så ender man kanskje opp med feil hund likevel. Jeg husker oppdretteren spurte hvorfor vi hadde valgt akkurat Lagotto og da måtte jeg fortelle om elimineringsprosessen og at Lagotto skåret høyt der, samt at den selvfølgelig hadde de egenskapene vi ønsket også. Negative sider har Lagotto også, hun kan være sta og "tunghørt" og er heller ikke en super ekstrovert hund slik som Golden retriever Jeg har akkurat gått på kurs sammen med en Lagotto, han satt pent på rumpa og betraktet resten av gjengen med mild skepsis og en smule overbærenhet, den eneste som fikk ham til å tine opp var min lille puddelfrøken som nektet å gi seg og på siste kursdag ble han så glad for å se henne at han måtte bjeffe litt da han så henne. ❤️ Anonymkode: 4e7cd...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #37 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): E-schæfer er generelt sett dårlig i mentalitet og helse. Hadde ikke dette stemt, hadde vi sett e-schæfer hos politiet, forsvar og i krevende brukskonkurranser. Folk må lære seg å styre unna schæfer som ikke tåler å bli brukt hardt. Desverre vil folk bedras og kjøper seg svake hunder... Anonymkode: 83941...5b8 Noe de hundene fra den kennelen IKKE har, er dårlig mental helse. Flere av hundene deres har også blitt brukt i tjenester. Du snakker veldig generelt, og om en problemstilling som blir ryddet opp i av de som ikke driver kynisk oppdrett. Anonymkode: 3540c...2b1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #38 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, helt enig. Jeg vet at jeg ikke orker å være nok fysisk aktiv til å eie en husky, og jeg har rett og slett ikke jobb til en border collie, som fortjener å ha en jobb. Jeg lurer litt på goldendoodle, men får jo så ørene flagrer hver gang en doodlerase blir nevnt 😄 Anonymkode: 1907d...314 Jeg har en cobberdog på 20 kg (doodle-mix), og er veldig fornøyd med det, men om jeg skulle valgt rasehund som ligner mest i gemytt og pelstype, så hadde det nok blitt portugisisk vannhund eller barbet (fransk vannhund). Anonymkode: a107f...d61
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #39 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Noe de hundene fra den kennelen IKKE har, er dårlig mental helse. Flere av hundene deres har også blitt brukt i tjenester. Du snakker veldig generelt, og om en problemstilling som blir ryddet opp i av de som ikke driver kynisk oppdrett. Anonymkode: 3540c...2b1 Hvor er bruksmerittene fra konkurranser som ikke er innenfor utstilling eller raseklubb i Norge, Sverige, Danmark eller Finland? Og tjenestehund? De har fått til én (to) hunder som tjenestehund de siste årene. Du, med flere, lar seg desverre lure til å kjøpe schæfer light, i stedet for å kjøpe ekte vare og dermed ta vare på schæferen som det dem er ment som. En solid brukshund med høyt mot og god helse! Anonymkode: 83941...5b8
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #40 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor er bruksmerittene fra konkurranser som ikke er innenfor utstilling eller raseklubb i Norge, Sverige, Danmark eller Finland? Og tjenestehund? De har fått til én (to) hunder som tjenestehund de siste årene. Du, med flere, lar seg desverre lure til å kjøpe schæfer light, i stedet for å kjøpe ekte vare og dermed ta vare på schæferen som det dem er ment som. En solid brukshund med høyt mot og god helse! Anonymkode: 83941...5b8 Jeg lot meg ikke lure. Det var bevisst. Og jeg har fått en svært familievennlig, rolig, stabil, arbeidsvillig og sunn hund. Enig at de to linjene er forskjellige. Og jeg mener det er OK hvis det er fokusert på sunnhet hos e-linjen. Anonymkode: 3540c...2b1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå