Gå til innhold

Hunderase valg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at man omtrent alltid lander på den første hunderasen man hadde som siste hunderase man har? Er det sånn hos deg? At den første hunderasen alltid blir favoritten som man lander tilbake til. Eller hva med deg?

Anonymkode: bb399...d1a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg bare eid to hunder, så jeg er kanskje ikke rette person til å svare. 

Jeg hadde først Airedale terrier med familien og nå har jeg blandingshund. Jeg ser absolutt for meg at jeg kommer til å ha Airedale igjen, men når det blir vet jeg ikke. Kan godt hende at det blir blandingshund igjen også, hvis jeg finner den rette hunden...

For meg er det ikke viktig å ha samme rase hele tiden. Jeg liker å bli kjent med forskjellige raser/hunder. 

• Liker 2
Skrevet

Tja, i oppveksten hadde vi engelsk setter, nå har jeg schæfer mix og en border collie. Det eneste jeg er sikker på er hvilke hunderaser som ikke passer til meg og som jeg aldri vil ha. Siden jeg har gjetere nå så hadde det vært vanskelig å kjøpe seg en siberian husky f.eks for instinkter/egenskaper hadde kanskje blitt snudd helt på hodet.

Også tenker jeg at livet forandrer seg. Om 40 år når jeg er gammel og dårlig til beins så håper jeg virkelig ikke at jeg kjøper en bruksschæfer, selv om det er en rase som jeg vil ha nå. Mange raser jeg kunne tenkt meg, men jeg vil nok se an min livssituasjon, helse, familie osv hver gang jeg kjøper ny hund og være realistisk. For det er så dumt å skaffe en hund som man ikke har tid eller overskudd til

Anonymkode: 3d673...fe8

Skrevet

Jeg har hatt to hunderraser, samme størrelse på begge rasene. Den rasen jeg har nå er favorittrasen. Kan ikke se for meg å ha en annen rase. Tror det klaffet såpass godt denne gangen fordi jeg gjorde skikkelig research denne gangen og brukte lang tid for at jeg skulle være sikker på at denne rasen var riktig for meg. 

Anonymkode: b3d9c...e9c

Skrevet

Da jeg vokste opp, hadde familien 2 forskjellige raser opp gjennom årene. Jeg har nå en helt annen rase. 

Når mine to går bort (forhåpentligvis lenge til), så vet jeg ikke... En del av meg ønsker å fortsette med rasen jeg har nå. En annen del ønsker å gå for en rase som har noen egenskaper jeg savner i rasen jeg har nå. 

Anonymkode: 25786...3e2

Skrevet

jeg og mannen har vokst opp med typisk gjeterhunder og vakthunder, border collie, schäferhund, buhund, samt jakthunder i familien.  Ingen av disse var aktuelle da vi nå i voksen alder skaffet hund selv. Hadde en lang liste med egenskaper vi IKKE ønsket oss i en hund og da kunne vi krysse mye av lista selv om det var hunderaser vi syntes var fine. F.eks Mittelspitz, Samojed, Eurasier etc var hunder som utgikk pga både bjeffing og pels.. Jakthunder og gjeterhunder pga aktivitetsbehovene og treningen, samt at vi bor i byen. Andre raser utgikk pga f .eks størrelse, for liten eller for stor.  Jeg må si at ekskluderingstaktikken var ganske effektiv, til slutt satt vi igjen med en håndfull raser som var aktuelle og må si vi er så langt ganske fornøyde med valget. 

Anonymkode: f3fa9...b48

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

jeg og mannen har vokst opp med typisk gjeterhunder og vakthunder, border collie, schäferhund, buhund, samt jakthunder i familien.  Ingen av disse var aktuelle da vi nå i voksen alder skaffet hund selv. Hadde en lang liste med egenskaper vi IKKE ønsket oss i en hund og da kunne vi krysse mye av lista selv om det var hunderaser vi syntes var fine. F.eks Mittelspitz, Samojed, Eurasier etc var hunder som utgikk pga både bjeffing og pels.. Jakthunder og gjeterhunder pga aktivitetsbehovene og treningen, samt at vi bor i byen. Andre raser utgikk pga f .eks størrelse, for liten eller for stor.  Jeg må si at ekskluderingstaktikken var ganske effektiv, til slutt satt vi igjen med en håndfull raser som var aktuelle og må si vi er så langt ganske fornøyde med valget. 

Veldig nysgjerrig på hvilken rase dere valgte :)

Anonymkode: 1907d...314

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Veldig nysgjerrig på hvilken rase dere valgte :)

Haha, Lagotto Romagnolo. De krever jo litt mosjon, men ikke mer enn at det er fint overkommelig og den er glad i nesearbeid, null jaktinstinkt og super med kattene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Haha, Lagotto Romagnolo. De krever jo litt mosjon, men ikke mer enn at det er fint overkommelig og den er glad i nesearbeid, null jaktinstinkt og super med kattene. 

Det er gode egenskaper ja! :)

Jeg er litt i tenkeboksen selv. Drømmelisten er en relativt stor hund, kan gjerne se/høres skummel ut uten å være det. Nedre medium av aktivitetsbehov, lite røyting, lite jaktinnstinkt, men omgjengelig og matmotivert. Har ikke klart å lande på en rase enda..

Skrevet

Jeg er oppvokst med Golden Retriever. Nå har jeg en Pomeranian. Veldig praktisk med Pommen sin størrelse, men jeg savner "happy go lucky" personligheten til Golden. Jeg går alltid litt tilbake til Golden, men kunne tenkt meg å ha både en Kooiker og en Schæfer i fremtiden. Kooikeren passer meg perfekt i beskrivelse og størrelse, schæferen også. Men Schæfer stopper meg pga helsen dems. Golden er det jeg alltid går tilbake til, men det er nok andre raser som passer meg bedre.

Anonymkode: 42cb1...bd3

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er gode egenskaper ja! :)

Jeg er litt i tenkeboksen selv. Drømmelisten er en relativt stor hund, kan gjerne se/høres skummel ut uten å være det. Nedre medium av aktivitetsbehov, lite røyting, lite jaktinnstinkt, men omgjengelig og matmotivert. Har ikke klart å lande på en rase enda..

Det var derfor vi gikk for elimineringstaktikk fordi det er mange gode egenskaper ved de fleste hunderaser. Det er ikke vanskelig å finne flotte egenskaper i de fleste rasene, så da valgt vi å tenke ut fra hva vi faktisk IKKE ønsket av egenskaper hos hunden. Jeg kjenner dessverre flere som bare har gått for utseende og lælevillighet hos f.eks. BC og endt opp med å overse alle de andre elementene ved hunden og endt opp med en hund som ikke passet til livsstilen. 

Skrevet

Jeg ser sjeldent de store hundene lengre..på 90-tallet så var rottweilere , Rodesien ridgeback, schaefere , dobermanner å se daglig..nå er det veldig sjeldent..

Jeg vile hatt en robust hund som tåler alaska på tvers og ville gått for japansk nakenhund.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er oppvokst med Golden Retriever. Nå har jeg en Pomeranian. Veldig praktisk med Pommen sin størrelse, men jeg savner "happy go lucky" personligheten til Golden. Jeg går alltid litt tilbake til Golden, men kunne tenkt meg å ha både en Kooiker og en Schæfer i fremtiden. Kooikeren passer meg perfekt i beskrivelse og størrelse, schæferen også. Men Schæfer stopper meg pga helsen dems. Golden er det jeg alltid går tilbake til, men det er nok andre raser som passer meg bedre.

Anonymkode: 42cb1...bd3

Hvis du gjør god research med kennel, så kan du ha stor sannsynlighet for å finne en frisk schæfer 😊 f.eks kennel trinento. Min schæfer er den skjønneste godgutten, og helt frisk 🥰 til nå har det vært det samme med kullsøsknene. Generelt er det stor fokus på å få rasen frisk igjen hos seriøse oppdrettere.

Anonymkode: 3540c...2b1

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var derfor vi gikk for elimineringstaktikk fordi det er mange gode egenskaper ved de fleste hunderaser. Det er ikke vanskelig å finne flotte egenskaper i de fleste rasene, så da valgt vi å tenke ut fra hva vi faktisk IKKE ønsket av egenskaper hos hunden. Jeg kjenner dessverre flere som bare har gått for utseende og lælevillighet hos f.eks. BC og endt opp med å overse alle de andre elementene ved hunden og endt opp med en hund som ikke passet til livsstilen. 

Ja, helt enig. Jeg vet at jeg ikke orker å være nok fysisk aktiv til å eie en husky, og jeg har rett og slett ikke jobb til en border collie, som fortjener å ha en jobb. Jeg lurer litt på goldendoodle, men får jo så ørene flagrer hver gang en doodlerase blir nevnt 😄

Skrevet
Svinet skrev (28 minutter siden):

Jeg ser sjeldent de store hundene lengre..på 90-tallet så var rottweilere , Rodesien ridgeback, schaefere , dobermanner å se daglig..nå er det veldig sjeldent..

Jeg vile hatt en robust hund som tåler alaska på tvers og ville gått for japansk nakenhund.

Dobermann og Schaefer er mine to drømmehunder😍Blir nok aldri dobermann, for den er for krevende for meg på enkelte områder, men jeg håper på schaefer som neste hund om jeg finner bra helse! Ser svært sjeldent av dem jegå.

Skrevet
Shaloow skrev (Akkurat nå):

Dobermann og Schaefer er mine to drømmehunder😍Blir nok aldri dobermann, for den er for krevende for meg på enkelte områder, men jeg håper på schaefer som neste hund om jeg finner bra helse! Ser svært sjeldent av dem jegå.

Lett å dressere sies det, og mye respekt i en slik hund. Gode brukshunder og gode sofagriser :) 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvis du gjør god research med kennel, så kan du ha stor sannsynlighet for å finne en frisk schæfer 😊 f.eks kennel trinento. Min schæfer er den skjønneste godgutten, og helt frisk 🥰 til nå har det vært det samme med kullsøsknene. Generelt er det stor fokus på å få rasen frisk igjen hos seriøse oppdrettere.

Takk for tips! Jeg har sett så mye dårlig helse hos schæferne siste årene, skal absolutt se litt inn på den kennelen! Takk! Er en så fantastisk flott rase😍

Skrevet
Svinet skrev (1 minutt siden):

Lett å dressere sies det, og mye respekt i en slik hund. Gode brukshunder og gode sofagriser :) 

Krever ikke dobermann ekstremt mye da? Har mye erfaring med hund, men ikke de rasene der. Utrolig flotte hunder!

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, helt enig. Jeg vet at jeg ikke orker å være nok fysisk aktiv til å eie en husky, og jeg har rett og slett ikke jobb til en border collie, som fortjener å ha en jobb. Jeg lurer litt på goldendoodle, men får jo så ørene flagrer hver gang en doodlerase blir nevnt 😄

Grunnen til det med doodle er ofte den pelsen dems.. Ser ikke noe negativt med dem foruten grusom pels på mange. Mange av dem sliter med eksem når det blir så tett pels, huden får ikke luft hos mange. Bare se litt på pelsen hos hundene fra oppdretteren du eventuelt hadde valgt. Sikkert noen som har fin pels!😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Trinento kjører eksteriør schæfere. Og hvis folk spør seg selv hvorfor ikke e-schæfere kommer like høyt opp i bruks konkurranser som bruks schæfere, så vil de fleste skjønne hvorfor...

Anonymkode: 83941...5b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...