BobbySocks Skrevet 27. september 2022 #41 Skrevet 27. september 2022 Jentegutt skrev (44 minutter siden): Dette var et spesielt spørsmål 😔 Nja. Jeg kan godt se for meg Randi 49 med fordommene tredd på som en frakk vaske Kåre 98 som fortsatt har kvinnetiss til tross for å ha levd livet som mann de siste 60 årene. Jeg har møtt typen. De pleier å si alt de tenker høyt. Kåre 98 får virkelig bare manne seg opp, for Randi 49 legger neppe noe i mellom.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #42 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): kvinner med penis Kvinner har ikke penis Anonymkode: f8703...ccb 2
Påkrevd Skrevet 27. september 2022 #43 Skrevet 27. september 2022 Muskath skrev (58 minutter siden): Men hvorfor skal man kalle et menneske «hun» hvis vedkommende vil bli kalt noe annet? Det er da ikke vanskelig. Det er helt opplagt vanskelig for ganske mange. Ellers hadde ikke den enorme debatten rundt akkurat dette eksistert.
BobbySocks Skrevet 27. september 2022 #44 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kvinner har ikke penis Anonymkode: f8703...ccb Her har vi da et godt eksempel på hva framtidens eldre kommer til å møte på.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #45 Skrevet 27. september 2022 5 minutter siden, BobbySocks said: Nja. Jeg kan godt se for meg Randi 49 med fordommene tredd på som en frakk vaske Kåre 98 som fortsatt har kvinnetiss til tross for å ha levd livet som mann de siste 60 årene. Jeg har møtt typen. De pleier å si alt de tenker høyt. Kåre 98 får virkelig bare manne seg opp, for Randi 49 legger neppe noe i mellom. 2 minutter siden, BobbySocks said: Her har vi da et godt eksempel på hva framtidens eldre kommer til å møte på. Var akkurat dette jeg tenkte på, men som du formulerte mye bedre. Anonymkode: f8c6f...152
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #46 Skrevet 27. september 2022 BobbySocks skrev (4 minutter siden): Her har vi da et godt eksempel på hva framtidens eldre kommer til å møte på. Det er jo sant? Anonymkode: f8703...ccb
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #47 Skrevet 27. september 2022 Noen dager så tenker jeg at eutanasi vil være et bedre alternativ enn et liv på institusjon. Det finnes mange gode mennesker der ute, men orker man belastningen egentlig? Anonymkode: f8c6f...152
Macro Skrevet 27. september 2022 #48 Skrevet 27. september 2022 Jeg er sykepleier for mennesker. Å oppdatere meg fagelig og ta kurs er en selvsagt del av jobben. 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #49 Skrevet 27. september 2022 Det er faktisk flere transpersoner som er eldre, med alzheimer, som får panikk over at penisen deres er borte. For å være trans er ikke noe de husker at de her. Så de må forklares hele tiden at de er trans og hva de har gjort. Det kan ikke være en enkel ting for dem stakkars. Ellers er det vel det samme som å behandle andre eldre vel. Anonymkode: 4cdcc...6bf 1 1
Macro Skrevet 27. september 2022 #50 Skrevet 27. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er faktisk flere transpersoner som er eldre, med alzheimer, som får panikk over at penisen deres er borte. For å være trans er ikke noe de husker at de her. Så de må forklares hele tiden at de er trans og hva de har gjort. Det kan ikke være en enkel ting for dem stakkars. Ellers er det vel det samme som å behandle andre eldre vel. Anonymkode: 4cdcc...6bf Jeg jobber med demenssyke og er spesialisert i alderspsykiatri. Jeg burde sikkert ha visst om at dette var et såpass utbredt problem. Beklagelig fra min side. Har kun vært borti et tilfelle med demenssyk transperson, og denne hadde ikke glemt identiteten sin. Hvor kan jeg lese om dette? Endret 27. september 2022 av Macro Skrivefeil 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #51 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er faktisk flere transpersoner som er eldre, med alzheimer, som får panikk over at penisen deres er borte. For å være trans er ikke noe de husker at de her. Så de må forklares hele tiden at de er trans og hva de har gjort. Det kan ikke være en enkel ting for dem stakkars. Ellers er det vel det samme som å behandle andre eldre vel. Anonymkode: 4cdcc...6bf Rart at de glemmer kjønnet sitt... Er vel et bevis på at trans er tull Anonymkode: 4e5e9...108
Macro Skrevet 28. september 2022 #52 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Rart at de glemmer kjønnet sitt... Er vel et bevis på at trans er tull Anonymkode: 4e5e9...108 Jeg sitter enda og venter på en eller annen form for bevis for at det denne brukeren sa var sant. Frem til nå fremstår det som oppdiktet, så synd om folk sluker det rått.
Daria Skrevet 28. september 2022 #53 Skrevet 28. september 2022 BobbySocks skrev (12 timer siden): Nja. Jeg kan godt se for meg Randi 49 med fordommene tredd på som en frakk vaske Kåre 98 som fortsatt har kvinnetiss til tross for å ha levd livet som mann de siste 60 årene. Jeg har møtt typen. De pleier å si alt de tenker høyt. Kåre 98 får virkelig bare manne seg opp, for Randi 49 legger neppe noe i mellom. Jeg vil gjette på at hvis Randi (49) har jobbet hele voksenlivet i helsevesenet har hun opplevd ting som har trigget fordommene og meningene hennes før og vet å holde dem for seg selv på jobb. Du har ganske liten tiltro til helsearbeidere hvis du tror at du tar sine personlige fordommer og preferanser ut på pasientene. Mulig Randi vil ha et og annet sukk å komme med på personalrommet, men det vil neppe gå ut over Kåre i pleiesituasjon.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #54 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Om kjønnsinkongruens f.eks. Det virker heller ikke spesielt bra om noen insisterer på å kalle Sigrid på 90 år for mann fordi det kun finnes biologisk kjønn. I årene som kommer så vil det antakelig også være nyttig med kunnskap om hva ikke-binær er for å kunne behandle de man skal hjelpe på en god måte. Anonymkode: f8c6f...152 De fleste på 90 år vet ikke selv hva ikke-binær er. Anonymkode: 73b95...929
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #55 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Om kjønnsinkongruens f.eks. Det virker heller ikke spesielt bra om noen insisterer på å kalle Sigrid på 90 år for mann fordi det kun finnes biologisk kjønn. I årene som kommer så vil det antakelig også være nyttig med kunnskap om hva ikke-binær er for å kunne behandle de man skal hjelpe på en god måte. Anonymkode: f8c6f...152 Du er helt på bærtur. Det viktigste er å behandle mennesker med respekt og aksept. Man trenger ikke ny kunnskap om hvordan man skal behandle en ikke-binær. De fleste oppegående helsearbeidere respekter bruker/pasientens ønske. En ikke-binær trenger ikke en annerledes behandling, men trenger å bli møtt med respekt - som er en selvfølge for alle mennesker. Hva med å heller vanne ut disse begrepene som ikke-binær, demoseksuell etc - og behandle mennesker uavhengig av legning, funksjonsnedsettelse, kjønn etc? Jeg er fortsatt ung voksen, men forstår fortsatt ikke HVORFOR vi må ha så mange begrep på kjønn og legning. Anonymkode: 8d0bc...481 1
BobbySocks Skrevet 28. september 2022 #56 Skrevet 28. september 2022 Daria skrev (53 minutter siden): Jeg vil gjette på at hvis Randi (49) har jobbet hele voksenlivet i helsevesenet har hun opplevd ting som har trigget fordommene og meningene hennes før og vet å holde dem for seg selv på jobb. Du har ganske liten tiltro til helsearbeidere hvis du tror at du tar sine personlige fordommer og preferanser ut på pasientene. Mulig Randi vil ha et og annet sukk å komme med på personalrommet, men det vil neppe gå ut over Kåre i pleiesituasjon. Altså. Etter så mange år i helsevesenet som jeg har jobbet kjenner jeg til mange Randi 49. Du ville blitt både overrasket og skuffet.
Hjerte Skrevet 28. september 2022 #57 Skrevet 28. september 2022 Jeg møter pasientene som de er mener jeg. Men dette er ikke en søkt problemstilling. Helsevesenet speiler fordommene i befolkningen og det er en kjent sak at mange åpne homofile går inn igjen i skapet når de blir eldre og pleietrengende på grunn av faktisk diskriminering og/eller redsel for å ikke bli godtatt. Det ville være rart om det som er problematisk for homofile skulle være mindre problematisk for transpersoner. Vi har en vei å gå før alle bekymringsfritt får være seg selv i alderdommen.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #58 Skrevet 28. september 2022 Selv om det står i journalen at Ole på 78 ønsker å bli kalt Oline og bruke pronomenet hun, er det langt fra sikkert at det blir lest og registrert. Anonymkode: 3ce95...187
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #59 Skrevet 28. september 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Du er helt på bærtur. Det viktigste er å behandle mennesker med respekt og aksept. Man trenger ikke ny kunnskap om hvordan man skal behandle en ikke-binær. De fleste oppegående helsearbeidere respekter bruker/pasientens ønske. En ikke-binær trenger ikke en annerledes behandling, men trenger å bli møtt med respekt - som er en selvfølge for alle mennesker. Hva med å heller vanne ut disse begrepene som ikke-binær, demoseksuell etc - og behandle mennesker uavhengig av legning, funksjonsnedsettelse, kjønn etc? Jeg er fortsatt ung voksen, men forstår fortsatt ikke HVORFOR vi må ha så mange begrep på kjønn og legning. Anonymkode: 8d0bc...481 Hvordan tenker du at man skal behandle mennesker med respekt og aksept når man ikke forstår eller har evne til å sette seg inn deres situasjon og hvordan de opplever seg selv og verden? For å ta et annet eksempel hvordan skal kunne behandle skam om det ikke finnes noen begreper om fenoment som gjør det forståelig? Vi trenger begreper for å kunne forstå og si noe om den virkeligheten vi eksisterer i. Om man som Jenny Klinge mener "hen" er noe tull som ikke eksisterer og sammenlikner transpersoner med dyr så ser man det skrikende behovet for kunnskap og medmenneskelighet. Anonymkode: f8c6f...152
Jentegutt Skrevet 28. september 2022 #60 Skrevet 28. september 2022 BobbySocks skrev (22 timer siden): Nja. Jeg kan godt se for meg Randi 49 med fordommene tredd på som en frakk vaske Kåre 98 som fortsatt har kvinnetiss til tross for å ha levd livet som mann de siste 60 årene. Jeg har møtt typen. De pleier å si alt de tenker høyt. Kåre 98 får virkelig bare manne seg opp, for Randi 49 legger neppe noe i mellom. For noe tull
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå