AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #21 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er selvfølgelig ikke et ønsket alternativ, men mulighetene er der. For å dra prallellene til diskusjonen som har vært i media den siste tiden så er det flere som har hevdet at transkvinner er menn og at de ikke er ønsket hverken på toaletter eller i garderober. Noen vil sikkert også ha gjennomgått hormonell behandling som muligens kan skape utfordringer for de som skal hjelpe. Det er ikke en fordømmelse, men mer en bekymring for hvordan fremtiden vil bli for de som "rammes" av dette. Anonymkode: f8c6f...152 Ærlig talt, nå konstruerer du et tema som ikke engang har vært en problemstilling ever. Jeg gjennomskuer din transfobi og håp om å spre transhat og mer fordommer. En ting er at enkelte (svært få) cis-kvinner ikke er komfortable med kvinner med penis på offentlig toaletter, pga f eks tidligere overgrep og traumer. Og du klarer å sammenligne dette med å nekte transpersoner helsehjelp i eldreomsorgen!! Er du helt fjern i hauet?! Såklart er det ingen i helsesektor og eldreomsorg som kan nekte disse likeverdig behandling! Du lager en problemstilling som ikke fins! Anonymkode: 2f80c...acc 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #22 Skrevet 27. september 2022 Jeg skjønner ikke hva du mener med innlegget ditt. Hva slags annen behandling vil det være for transpersoner? Medisinering er satt av fastlege og dersom det står i journalen at personen skal ha hormoner så blir det gitt. Anonymkode: 0d058...2a2 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #23 Skrevet 27. september 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ærlig talt, nå konstruerer du et tema som ikke engang har vært en problemstilling ever. Jeg gjennomskuer din transfobi og håp om å spre transhat og mer fordommer. En ting er at enkelte (svært få) cis-kvinner ikke er komfortable med kvinner med penis på offentlig toaletter, pga f eks tidligere overgrep og traumer. Og du klarer å sammenligne dette med å nekte transpersoner helsehjelp i eldreomsorgen!! Er du helt fjern i hauet?! Såklart er det ingen i helsesektor og eldreomsorg som kan nekte disse likeverdig behandling! Du lager en problemstilling som ikke fins! Anonymkode: 2f80c...acc Transfobi?...Du bommer grovt og jeg håper du har rett med at jeg konstruerer en problemstilling. Anonymkode: f8c6f...152
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #24 Skrevet 27. september 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg skjønner ikke hva du mener med innlegget ditt. Hva slags annen behandling vil det være for transpersoner? Medisinering er satt av fastlege og dersom det står i journalen at personen skal ha hormoner så blir det gitt. Anonymkode: 0d058...2a2 Jeg ønsker likeverdig og god behandling for alle. HI var for å høre noen tanker om transpersoner i helse og omsorg. Anonymkode: f8c6f...152
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #25 Skrevet 27. september 2022 Jeg har økt min kompetanse ved å farge håret blått. Det får holde. Anonymkode: c63b0...264 3
Jentegutt Skrevet 27. september 2022 #26 Skrevet 27. september 2022 Dette var et spesielt spørsmål 😔 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #27 Skrevet 27. september 2022 Denne problemstillingen viser hvor viktig det er å gjøre det mulig å få riktig navn og pronomen registrert, slik at de blir møtt riktig når de etter hvert sliter med å kjempe selv. Selv om det står Ole i fødselsattesten kan det være hen har levd som Olive blant de nærmeste halve livet. Da må det være tungt å bli pleietrengende og konstant bli kalt Ole hele dagen i sine siste år. På samme måte som man bør unngå å kalle fru Eriksen Eva, når hun foretrekker etternavnet. Det handler om respekt og verdighet, og koster så lite. For daglig pleie ser jeg ikke hvordan det kan være noen forskjell, da alle må pleies ut i fra deres fysiske realiteter. Anonymkode: 8cf58...155 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #28 Skrevet 27. september 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Denne problemstillingen viser hvor viktig det er å gjøre det mulig å få riktig navn og pronomen registrert, slik at de blir møtt riktig når de etter hvert sliter med å kjempe selv. Selv om det står Ole i fødselsattesten kan det være hen har levd som Olive blant de nærmeste halve livet. Da må det være tungt å bli pleietrengende og konstant bli kalt Ole hele dagen i sine siste år. På samme måte som man bør unngå å kalle fru Eriksen Eva, når hun foretrekker etternavnet. Det handler om respekt og verdighet, og koster så lite. For daglig pleie ser jeg ikke hvordan det kan være noen forskjell, da alle må pleies ut i fra deres fysiske realiteter. Anonymkode: 8cf58...155 Godt skrevet og du tok poenget. Anonymkode: f8c6f...152
Minitroll Skrevet 27. september 2022 #29 Skrevet 27. september 2022 Har vært borti transpersoner både i eldreomsorg og på sykehus, ser ikke at jeg trenger å gjøre noe spesielt annerledes for transpersoner enn andre eldre, man hjelper dem så best man kan. 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #30 Skrevet 27. september 2022 Hvorfor skulle jeg bry meg om hvordan personen jeg hjelper sin kropp ser ut? Jeg skal jo ikke være intim med vedkommende. 🤷♀️ Anonymkode: 343d9...92d 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #31 Skrevet 27. september 2022 7 minutter siden, Jentegutt said: Dette var et spesielt spørsmål 😔 Ja, kanskje, men om du er jentegutt så vil det kanskje bli en aktuell problemstilling en gang. Anonymkode: f8c6f...152
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #32 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Helt generellt: Kan man være en god hjelper om man "insisterer" på å kalle noen for hun når vedkommende har pronomen "hen" i journalen? Anonymkode: f8c6f...152 Jeg sier "hun" eller "han" avhengig av biologisk kjønn. Behandlingen er jo den samme uavhengig av kjønn og psykisk forvirring. Anonymkode: 4e5e9...108 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #33 Skrevet 27. september 2022 Just now, AnonymBruker said: Jeg sier "hun" eller "han" avhengig av biologisk kjønn. Behandlingen er jo den samme uavhengig av kjønn og psykisk forvirring. Anonymkode: 4e5e9...108 og der vil jeg mene at vi har trakkasering. Anonymkode: f8c6f...152
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #34 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): og der vil jeg mene at vi har trakkasering. Anonymkode: f8c6f...152 Fordi? Anonymkode: 4e5e9...108
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #35 Skrevet 27. september 2022 Just now, AnonymBruker said: Fordi? Anonymkode: 4e5e9...108 Just now, AnonymBruker said: Fordi? Anonymkode: 4e5e9...108 Psykisk forvirring og insisterer på å kalle personen noe hen ikke er? Trenger det virkelig noen forklaring? Anonymkode: f8c6f...152
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #36 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Psykisk forvirring og insisterer på å kalle personen noe hen ikke er? Trenger det virkelig noen forklaring? Anonymkode: f8c6f...152 Så du mener at jeg skal kalle folk for Gud eller katt hvis det er det de tror de er? Anonymkode: 4e5e9...108 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #37 Skrevet 27. september 2022 Just now, AnonymBruker said: Så du mener at jeg skal kalle folk for Gud eller katt hvis det er det de tror de er? Anonymkode: 4e5e9...108 Du fortsetter i samme løypa seg jeg. Ferdig med deg. Anonymkode: f8c6f...152
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #38 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du fortsetter i samme løypa seg jeg. Ferdig med deg. Anonymkode: f8c6f...152 Jeg behandler folk som det de er. Ikke hva de tror de er. Anonymkode: 4e5e9...108 1
Jentegutt Skrevet 27. september 2022 #39 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja, kanskje, men om du er jentegutt så vil det kanskje bli en aktuell problemstilling en gang. Anonymkode: f8c6f...152 Det håper jeg virkelig ikke
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #40 Skrevet 27. september 2022 10 minutter siden, Jentegutt said: Det håper jeg virkelig ikke I grunn ikke jeg heller. Anonymkode: f8c6f...152
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå