Gå til innhold

Transpersoner i eldreomsorgen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du som jobber i eldreomsorgen eller med mennesker på noen måte; hvordan ville du stilt deg til å måtte hjelpe en transperson? Ville du vært villig (om nødvendig) til å øke din kompetanse for å gi mennesker i denne gruppen best mulig hjelp?

Anonymkode: f8c6f...152

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du er alternativet? At eldre transpersoner ikke får nødvendig pleie pga. pleiernes fordommer? 

I mitt hode er ikke det et alternativ. 

Anonymkode: daaaf...abd

• Liker 13
Skrevet

Hadde hjulpet den det gjaldt på samme måte som jeg hjelper alle andre🤔

Hvordan kroppen til pasientene er spiller ingen rolle for min del iallefall, jeg er der for å gjøre jobben min, og den gjør jeg så godt jeg kan. 

Anonymkode: c6705...a7f

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva mener du er alternativet? At eldre transpersoner ikke får nødvendig pleie pga. pleiernes fordommer? 

I mitt hode er ikke det et alternativ. 

Anonymkode: daaaf...abd

Det er selvfølgelig ikke et ønsket alternativ, men mulighetene er der. For å dra prallellene til diskusjonen som har vært i media den siste tiden så er det flere som har hevdet at transkvinner er menn og at de ikke er ønsket hverken på toaletter eller i garderober. Noen vil sikkert også ha gjennomgått hormonell behandling som muligens kan skape utfordringer for de som skal hjelpe.

Det er ikke en fordømmelse, men mer en bekymring for hvordan fremtiden vil bli for de som "rammes" av dette.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skulle ha noe å si, menn, kvinner, transpersoner med eller uten hormonell eller annen behandling, det blir da ingen forskjell. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvilken ekstra kompetanse må vi ha for å yte hjelp til en transperson? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kan da ikke ha noe å si, da man uansett steller både kvinner og menn i eldreomsorgen.

Anonymkode: 283e0...08c

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde hjulpet den det gjaldt på samme måte som jeg hjelper alle andre🤔

Hvordan kroppen til pasientene er spiller ingen rolle for min del iallefall, jeg er der for å gjøre jobben min, og den gjør jeg så godt jeg kan. 

Anonymkode: c6705...a7f

3 minutter siden, Muskath said:

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det skulle ha noe å si, menn, kvinner, transpersoner med eller uten hormonell eller annen behandling, det blir da ingen forskjell. 

Det er fint 🙂

Skrevet

Det er vel det siste jeg ville tenkt skulle være et problem. Innen eldreomsorg møter man pasienter som tror de er 7 år, som tror de er Cleopatra eller kongen eller en katt, hvorfor i all verden skulle noen lee et øyelokk av en transperson ? 

Anonymkode: 8fa0d...b46

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
1 minutt siden, Hannah80 said:

Hvilken ekstra kompetanse må vi ha for å yte hjelp til en transperson? 

Om kjønnsinkongruens f.eks. Det virker heller ikke spesielt bra om noen insisterer på å kalle Sigrid på 90 år for mann fordi det kun finnes biologisk kjønn. I årene som kommer så vil det antakelig også være nyttig med kunnskap om hva ikke-binær er for å kunne behandle de man skal hjelpe på en god måte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er selvfølgelig ikke et ønsket alternativ, men mulighetene er der. For å dra prallellene til diskusjonen som har vært i media den siste tiden så er det flere som har hevdet at transkvinner er menn og at de ikke er ønsket hverken på toaletter eller i garderober. Noen vil sikkert også ha gjennomgått hormonell behandling som muligens kan skape utfordringer for de som skal hjelpe.

Det er ikke en fordømmelse, men mer en bekymring for hvordan fremtiden vil bli for de som "rammes" av dette.

Jeg kan ikke si at jeg forstår problemstillingen rett og slett fordi jeg ikke ser parallellene. Toaletter og garderober er tradisjonelt vært kjønnsdelt. Det har ikke helsevesenet. Man tar hånd om pasienter/brukere uavhengig av kjønn. Jeg lurer også på hvilke former for hormonbehandling du tenker på som skulle skape utfordringer? 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er vel det siste jeg ville tenkt skulle være et problem. Innen eldreomsorg møter man pasienter som tror de er 7 år, som tror de er Cleopatra eller kongen eller en katt, hvorfor i all verden skulle noen lee et øyelokk av en transperson ? 

Anonymkode: 8fa0d...b46

Er ikke alle som er demtente og som er ved sine fulle fem og fullt kapable til å forstå.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Om kjønnsinkongruens f.eks. Det virker heller ikke spesielt bra om noen insisterer på å kalle Sigrid på 90 år for mann fordi det kun finnes biologisk kjønn. I årene som kommer så vil det antakelig også være nyttig med kunnskap om hva ikke-binær er for å kunne behandle de man skal hjelpe på en god måte.

Dette er jeg ikke enig i. Det handler om å hjelpe mennesket. Kjønn eller ikke spiller ingen rolle i denne sammenhengen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du som jobber i eldreomsorgen eller med mennesker på noen måte; hvordan ville du stilt deg til å måtte hjelpe en transperson? Ville du vært villig (om nødvendig) til å øke din kompetanse for å gi mennesker i denne gruppen best mulig hjelp?

Jeg håper alle som jobber med mennesker er profesjonelle og behandler mennesker likt. Om ikke bør de finne seg annet å gjøre.

Dette går på menneskeverdet, og en trans hat akkurat samme verdien som andre. 

Anonymkode: 4cab6...4bc

Skrevet
1 minutt siden, Leo said:

Jeg kan ikke si at jeg forstår problemstillingen rett og slett fordi jeg ikke ser parallellene. Toaletter og garderober er tradisjonelt vært kjønnsdelt. Det har ikke helsevesenet. Man tar hånd om pasienter/brukere uavhengig av kjønn. Jeg lurer også på hvilke former for hormonbehandling du tenker på som skulle skape utfordringer? 

Muligens en dårlig sammenlikning. Burde kanskje skrevet mer i retning av at transpersoner i følge undersøkelser har markant dårlige levekår enn andre og hvordan dette vil reflekteres når man blir gammel og grå. Sagt på en annen måte hvordan vil man behandles når man ser det man ser i dag?

Det kan jo være mennesker som har tatt hormonbehandling, men som ikke har gjort operasjoner.

Skrevet
2 minutter siden, Muskath said:

Dette er jeg ikke enig i. Det handler om å hjelpe mennesket. Kjønn eller ikke spiller ingen rolle i denne sammenhengen. 

Helt generellt: Kan man være en god hjelper om man "insisterer" på å kalle noen for hun når vedkommende har pronomen "hen" i journalen?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg håper alle som jobber med mennesker er profesjonelle og behandler mennesker likt. Om ikke bør de finne seg annet å gjøre.

Dette går på menneskeverdet, og en trans hat akkurat samme verdien som andre. 

Anonymkode: 4cab6...4bc

Heier på ditt innlegg :)

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Helt generellt: Kan man være en god hjelper om man "insisterer" på å kalle noen for hun når vedkommende har pronomen "hen" i journalen?

Men hvorfor skal man kalle et menneske «hun» hvis vedkommende vil bli kalt noe annet? Det er da ikke vanskelig. 

Skrevet

Jeg skjønner ikke problemstillingen. Jobber du i eldreomsorgen? Det gjør jeg, og kan fortelle deg at stell/vask, medisinering, generell pleie o.l. er noe som går på automatikk. Det spiller ingen rolle om brukeren har kvinnelige eller mannlige organer. Stell er stell, og det er rutinepreget. Fullstendig irrelevant om brukeren er trans, for jobben som skal gjøres uansett. Det er obligatorisk under norsk lov å gi adekvat pleie.

Anonymkode: 0d058...2a2

• Liker 6
Skrevet
Just now, Muskath said:

Men hvorfor skal man kalle et menneske «hun» hvis vedkommende vil bli kalt noe annet? Det er da ikke vanskelig. 

Vi er enige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...