Gå til innhold

Hvorfor sitter Norge bare på ræven og venter på angrep på rigger og rør i Nordsjøen?

Trampstamped

Anbefalte innlegg

Tutte skrev (1 minutt siden):

Det har vel gått for langt nå til noe videre samarbeid om gassimport med uansett.

Hvis Russland har gjort dette, så er det jo nettopp for å advare. For å vise hva de er i stand til gjøre med energi i Europa. Dette budskapet hadde ikke blitt det samme hvis det var et "uhell".

Ja, det er nok heller ikke tilfeldig at dette skjer samme dag som baltic pipe åpner mellom Norge og Polen. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Capt. Obvious skrev (44 minutter siden):

Danmark er jo i NATO, men ikke Sverige ennå. Så dersom det har skjedd på dansk sokkel, så er det jo i prinsippet en krigserklæring. Har dessverre lite tro på at det ikke eskalerer nå, for den eneste responsen av dette må bli militær, og den må nødvendigvis også bli hard, med direkte angrep på det angripende lands eget territorium. 

Beklager, jeg leste Jo Danmark og tenkte Finland.    Ja, skummelt. Leser litt på danske dr.dk og tv2.dk også, for de skriver ofte mer direkte.  Et av stedene sto det også at det forurenset like mye som 8 mndr Co2 fra Danmark.

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (6 minutter siden):

Beklager, jeg leste Jo Danmark og tenkte Finland.    Ja, skummelt. Leser litt på danske dr.dk og tv2.dk også, for de skriver ofte mer direkte.  Et av stedene sto det også at det forurenset like mye som 8 mndr Co2 fra Danmark.

Jepp, det er en alvorlig situasjon, og miljøforurensning er jo også et slags angrep. Uansett er dette nok et steg nærmere WWIII. Innen et år eller to nå er vi i krig med Russland. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trampstamped skrev (6 timer siden):

Hvorfor i huleste er det ikke full rulle for å beskytte plattformer og rør i Nordsjøen når der har vært droner utenfor en rekke plattformer og en nå ser hvilken plan Russland har med dronene sine når de nå har gått løs på Nordsteam kabelene med dynamitt? Hva driver regjeringen med? "Følger situasjonen nøye"..igjen???

Tror du virkelig at noen som helst av Norges militære tiltak er OFFENTLIGE? Hvor dum tror du egentlig myndighetene eller forsvaret er? 
Tror du virkelig angrep på NS1og NS2 ikke er forventet?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (5 minutter siden):

Jepp, det er en alvorlig situasjon, og miljøforurensning er jo også et slags angrep. Uansett er dette nok et steg nærmere WWIII. Innen et år eller to nå er vi i krig med Russland. 

Hvordan kan P tro at han kan vinne krigen med atombomber? Han kan jo ryke med selv også. Og hvor lenge må de eller vente på å få noen glede av et krigsutbytte som er ødelagt for lang tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (6 minutter siden):

Hvordan kan P tro at han kan vinne krigen med atombomber? Han kan jo ryke med selv også. Og hvor lenge må de eller vente på å få noen glede av et krigsutbytte som er ødelagt for lang tid?

Alt han gjør nå handler om desperasjon. Heller alt ødelagt enn å tape er nok hans tankegang. Ikke mye mellom øra der.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda en tulling skrev (33 minutter siden):

...

Man kunne jo også være fristet til å mistenke Norge, som tjener godt på europeisk gassmangel. Men tatt i betraktning av at fortjenesten av dette salget mest sannsynlig ender opp i et EU-land uansett, er det kanskje ikke all verden å vinne  for staten likevel.

Enda en tulling skrev (25 minutter siden):

Ha - du kom meg såvidt i forkjøpet :)

Men ja, det med reparasjoner og amerikansk gass er også viktige poenger som jeg ikke tenkte på der og da...

Ja, jeg da jeg leste innlegget ditt så jeg at det var en god del overlapp :) Det er bra at det er flere som ser det i alle fall!

Akkurat som du skrev; nå kan europeiske politikere bare heise skuldrene og skylde på Russland, i stedet for å måtte forholde seg til press fra folket om det blir krise i vinter. Dette var jo det eneste Russland hadde å presse vesten med, det gir ingen mening at de skulle risikere å kaste bort forhandlingskortet sitt, samtidig som at konflikten eskaleres mange hakk, når de bare kunne bombet SITT EGET GASSRØR på russisk side. De kunne vel bare skrudd av krana også, men om de først skulle gå så langt...

Cui bono?

Jeg tror også vi kan stryke Norge fra "mistenkt-listen", aldri i verden om vi hadde gjort noe slikt uten å ha det godkjent fra EU og USA først.

USA har ikke lagt noe skjul på at de har ønsket å stoppe Nord Stream under hele prosessen og har også skrevet om det i strategiske dokumenter. Dette vil skade Russland økonomisk, og USA vil øke leveranser av gass, som allerede er på rekordnivå. Igjen; det er mulig at dette er en selvmordsaksjon fra Russland der de planlegger en YOLO med atomkrig og ødeleggelse av planeten slik mange tror her, men strategisk gir det ingen mening.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg da jeg leste innlegget ditt så jeg at det var en god del overlapp :) Det er bra at det er flere som ser det i alle fall!

Akkurat som du skrev; nå kan europeiske politikere bare heise skuldrene og skylde på Russland, i stedet for å måtte forholde seg til press fra folket om det blir krise i vinter. Dette var jo det eneste Russland hadde å presse vesten med, det gir ingen mening at de skulle risikere å kaste bort forhandlingskortet sitt, samtidig som at konflikten eskaleres mange hakk, når de bare kunne bombet SITT EGET GASSRØR på russisk side. De kunne vel bare skrudd av krana også, men om de først skulle gå så langt...

Cui bono?

Jeg tror også vi kan stryke Norge fra "mistenkt-listen", aldri i verden om vi hadde gjort noe slikt uten å ha det godkjent fra EU og USA først.

USA har ikke lagt noe skjul på at de har ønsket å stoppe Nord Stream under hele prosessen og har også skrevet om det i strategiske dokumenter. Dette vil skade Russland økonomisk, og USA vil øke leveranser av gass, som allerede er på rekordnivå. Igjen; det er mulig at dette er en selvmordsaksjon fra Russland der de planlegger en YOLO med atomkrig og ødeleggelse av planeten slik mange tror her, men strategisk gir det ingen mening.

Skulle liksom Norge eller USA gjøre noe slikt? Nei, er det ikke Russland, så er det nok  al-Qaida. Lurer på om noen vil stå frem og ta «æren» for galskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (3 minutter siden):

Cui bono?

Nå vil vi uansett få mer informasjon rundt dette de nærmeste dagene.

Hvis det viser seg å være Russland som står bak, så betyr det en alvorlig eskalering av krigen, og det vil vi i så fall da merke på flere måter etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (2 timer siden):

Synes ett år eller to er i overkant optimistisk tidsperspektiv, faktisk. Jeg gir det ut dette året. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det nå er Russisk sabotasje .. 99%. Hvordan/Hvem skal besvare med offensiv makt når evt.neste saboteringsforsøk blir tatt på fersken? Det er vel sannsynlig, at en slik sabotasje ikke kommer alene? Da er vel 3 verdenskrig i gang også?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirisiri10
likestilling skrev (7 timer siden):

De kunne vel bare skrudd av krana også, men om de først skulle gå så langt..

Det har de jo i grunn gjort fra før av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (8 timer siden):

Dette var jo det eneste Russland hadde å presse vesten med, det gir ingen mening at de skulle risikere å kaste bort forhandlingskortet sitt

Hvilket forhandlingskort? Selv Russland har forstått at de for lengst er blitt uaktuelle som leverandør av noe som helst. Dette er nok et forsøk på å rette mistanke mot andre enn Russland, antageligvis fordi Russland har planer om å eskalere. At det er noen annen enn Russland som tjener på at Europa må se seg om etter flere fiender, er vanskelig å se for seg. Det passer alle andre fiender av vesten at Russland er vårt eneste fokus, og ved å angripe infrastruktur som ikke åpenbart er i Russlands favør, så har man potensielt endret på det. Dette er nok en trussel vi må forholde oss til og redusert fokus på å beskytte grenseoverganger på land. Det er mest sannsynlig Russland som står bak, og mest sannsynlig er det et bakteppe for noe større.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi røret kommer ifra Russland gjør det ikke? Er det ikke forventet at det kan bli angripet hvis Norge ikke engang eier det?

Si meg hvor Norge vises på bildet her? Med mindre NordStream2 er et prosjekt som jeg ikke vet om

https://en.wikipedia.org/wiki/Nord_Stream

Men om det skulle vært Norsk rørlegging. Så ville jeg bare nektet Russiske skip inngang ifra skandinavisk område.

Endret av Woah0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De sitter nok ikke å venter,mye foregår i det skjulte fra militært etteretning-garantert. Trur de er mere klar enn vi befolkningen aner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vladimir Putins talsmann avviser beskyldninger om at Moskva kan stå bak gasslekkasjene i Østersjøen og kaller dem «absurde». Kreml mener at ingen kunne ha nærmet seg rørene uten å bli avslørt av overvåkningsutstyr.

Peskov sier også at halvparten av gassen er beregnet for innenlandsk bruk. Han ber vestlige politikere tenke seg om:

– Jeg vil bare oppfordre alle til å tenke. For det første, at før du kommer med uttalelser, vente til at det er undersøkt. Spørsmålet er om det er en eksplosjon eller ikke, sier han ifølge RIA.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/dwmoJo/kreml-om-gasslekkasjene-vi-vet-ikke-hva-som-har-skjedd-der?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos1&utm_medium=df-86-d98e26c8

Håper virkelig at det de sier stemmer, og at det ikke er Russland som står bak.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (27 minutter siden):

Vladimir Putins talsmann avviser beskyldninger om at Moskva kan stå bak gasslekkasjene i Østersjøen og kaller dem «absurde». Kreml mener at ingen kunne ha nærmet seg rørene uten å bli avslørt av overvåkningsutstyr.

Peskov sier også at halvparten av gassen er beregnet for innenlandsk bruk. Han ber vestlige politikere tenke seg om:

– Jeg vil bare oppfordre alle til å tenke. For det første, at før du kommer med uttalelser, vente til at det er undersøkt. Spørsmålet er om det er en eksplosjon eller ikke, sier han ifølge RIA.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/dwmoJo/kreml-om-gasslekkasjene-vi-vet-ikke-hva-som-har-skjedd-der?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row2_pos1&utm_medium=df-86-d98e26c8

Håper virkelig at det de sier stemmer, og at det ikke er Russland som står bak.

"Vi skal ikke innvadere, vi dreper ikke sivile, vi skyter ikke på atomkraftverk, vi skal ikke mobilisere eller bruke vernepliktige" osv.

Selvfølgelig er det Russland som står bak, og om det ikke er det, er vel det mye farligere.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...