Gå til innhold

Har lyst å forlate religionen jeg er oppvokst i. Men ser ingen utvei

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kommer til å bli voldsomme reaksjoner. Først mye alvorsprat og tårer. Så kulde og avvisning. Familien min er glad i meg, men de vil ikke tilgi meg dette. Jeg har ingen andre, er nylig skilt. Så vet ikke om jeg klarer det.

Jeg skal etter planen ta meg av mine foreldre, da av de er blitt blitt syk. Men nå vil de ikke la meg ta meg av de og slekt vil beskylde meg for å svikte mine foreldre. Om jeg forlater religionen.

Anonymkode: c35b1...ff0

• Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer til å bli voldsomme reaksjoner. Først mye alvorsprat og tårer. Så kulde og avvisning. Familien min er glad i meg, men de vil ikke tilgi meg dette. Jeg har ingen andre, er nylig skilt. Så vet ikke om jeg klarer det.

Jeg skal etter planen ta meg av mine foreldre, da av de er blitt blitt syk. Men nå vil de ikke la meg ta meg av de og slekt vil beskylde meg for å svikte mine foreldre. Om jeg forlater religionen.

Islam?

Anonymkode: 133d8...cb3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ er jo bare å holde det for seg selv en periode før du er sikker? 

Kjenner MANGE i min generasjon som ikke er praktiserende religiøse i det hele tatt (her islam) - de bare sier ikke det direkte til sine foreldre. De er med på litt av familiens tradisjoner fordi det er koselig med mat/fest osv.
Dine syke foreldre skal ikke ivaretas av deg, men av kommunale tjenester - så kan du hjelpe utover det om du har kapasitet. 

Anonymkode: 62514...aac

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjøre det så vanskelig. Du må ikke fortelle det vel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi går jo i kirka når vi må som norske "kristne". Vi konfirmerer ungene av tradisjon i vår familie. Når alt er skikkelig svart, så kan det være at vi ber en bønn. Men ellers er vi jo lite religiøse, de fleste av oss. Men det er jo ikke slik at vi MÅ ta et oppgjør med bestemor liksom.

Religion er ikke bare religion. Det er også tradisjoner, som holder familie samlet gjennom høytider osv. Du må vel egentlig ikke ta et oppgjør med det, hvis du kan greie å holde deg litt distanse til det hele? Hvorfor ta et oppgjør? Kan du ikke bare tenke ditt for deg selv, og unngå det meste av religion - men ikke lage noe styr- som en god nordmann ellers gjør? :) 

Men det innebærer gjerne noe mer for deg? Du prøver kanskje å frigjøre deg mer praktisk også?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis det er Islam så kan du ta kontakt med Ex-Muslims of Norway for hjelp og veiledning.

https://www.exmuslimsofnorway.com

Anonymkode: d6bc3...2a0

De er ikke noen seriøs organisasjon som ønsker å hjelpe, de er ekstreme, militante ateister som hater religion og spesielt Islam og forsøker å hevne seg.

Anonymkode: 8507d...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her. Takk for svar. Det er ikke islam. Jeg bor nær mine foreldre og religionen krever at vi stiller opp minst tre ganger i uken. Uteblir jeg, blir jeg raskt avslørt og helvete starter.  

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Trådstarter her. Takk for svar. Det er ikke islam. Jeg bor nær mine foreldre og religionen krever at vi stiller opp minst tre ganger i uken. Uteblir jeg, blir jeg raskt avslørt og helvete starter.  

Du må nesten ta et valg og stå for det. Velger du bort religionen (noe jeg støtter deg i hvis du ikke vil være i den) så kan det være du mister din familie. 

Anonymkode: c950b...35c

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vel vært en ide å flytte, få litt mer avstand. Lat som om du har funnet drømmejobben et annet sted.

Anonymkode: f8c4a...6c5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det ville vel vært en ide å flytte, få litt mer avstand. Lat som om du har funnet drømmejobben et annet sted.

Anonymkode: f8c4a...6c5

Det er mye mer kontroll enn som så. Opplever allerede jeg har mistanker mot meg, selv om jeg gjør alle mine plikter og kun har tanker om å slutte.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mer kontroll enn som så. Opplever allerede jeg har mistanker mot meg, selv om jeg gjør alle mine plikter og kun har tanker om å slutte.

Hvor gammel er du, TS? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor gammel er du, TS? 

Voksen!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så hvis du forlater sekta så vil ikke foreldrene dine ha noe mer med deg å gjøre? Heller ikke "la deg" ta deg av dem i alderdommen?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om noen som allerede har forlatt religionen din før deg? 
Det finnes grupper av utbrytere både i Norge og i andre land. Kanskje du kan Google litt? 
så også en svensk ny bok som nylig kom ut om å forlate en sekt. Tror forfatteren het Håvard lilletun eller noe i den stil. 
Lykke til ❤️

Anonymkode: 54216...674

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hvis du forlater sekta så vil ikke foreldrene dine ha noe mer med deg å gjøre? Heller ikke "la deg" ta deg av dem i alderdommen?

Stemmer. Høres rart ut for utenforstående. Men for alle i mitt miljø er jeg den rare. Ikke minst svikefulle og onde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om noen som allerede har forlatt religionen din før deg? 
Det finnes grupper av utbrytere både i Norge og i andre land. Kanskje du kan Google litt? 
så også en svensk ny bok som nylig kom ut om å forlate en sekt. Tror forfatteren het Håvard lilletun eller noe i den stil. 
Lykke til ❤️

Anonymkode: 54216...674

Takk. Skal undersøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes grupper for folk som har brutt ut. Oppsøk disse for råd og støtte . Planlegg prosessen med å bryte. Søk gjerne hjelp hos psykolog for å styrke deg og holde fokus når du tviler . Ønsker deg lykke til. Det kommer nok til å bli jævlig i begynnelsen  men bedre etterhvert når du er sjef i ditt eget liv.

Anonymkode: 8232a...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...