Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I 2 år + har vi vist at hjemmekontor/hybrid fungerer helt gull. Effektiviteten er bedre enn ellers, og alle på avdelingen har det bedre mentalt. Sykefravær har gått drastisk ned.

Men nå er det slutt. Vi er beordret på kontoret HVER dag fra oktober. Stappet sammen i åpent kontorlandskap uten skillevegger eller mulighet for å skjerme seg selv i åtte timer. Med dårlig luft og mye støy. 

Selvsagt bestemt av en maktsyk øverste leder som ikke har peiling, for han sitter jo på eget kontor og styrer dagene sine selv. 

HVORFOR? Når alle argumenter for at det fungerer så mye bedre med en hybrid, jeg jobbet to til tre dager på kontoret, resten hjemme. Alt fungerer kjempefint, og resultatene svært gode. 

Måtte bare få det ut!

Anonymkode: 20dad...3c0

• Liker 8
  • Hjerte 8
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, du har min medfølelse. Min sjef var meget negativt til hjemmekontor før pandemien, men han har heldigvis snudd. Han ønsker oss fortsatt mer på kontoret enn det jeg ønsker, men vi klarer å finne et fungerende kompromiss med 50/50. Hadde det ikke vært mulig, hadde jeg bytta jobb. Helt seriøst. Jeg jobber med konsentrasjonsoppgaver i åpent landskap, det er helt døden for effektiviteten. 

Anonymkode: 8fbe0...829

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Huff, du har min medfølelse. Min sjef var meget negativt til hjemmekontor før pandemien, men han har heldigvis snudd. Han ønsker oss fortsatt mer på kontoret enn det jeg ønsker, men vi klarer å finne et fungerende kompromiss med 50/50. Hadde det ikke vært mulig, hadde jeg bytta jobb. Helt seriøst. Jeg jobber med konsentrasjonsoppgaver i åpent landskap, det er helt døden for effektiviteten. 

Konsentrasjonsoppgaver her også. Jeg tror rett og slett jeg må ut å søke jobber igjen. Det blir brutalt å tilbake til dette. Men jeg skal i hvert fall ta sykt barn dager uten å tilby meg å jobbe hjemmefra! 

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet

Mange ledere har oppdaget at folk rett og slett trenger mindre ledelse enn de trodde, og det er jo dårlige nyheter for de som lever godt av å lede. Det dreier seg om kontrollbehov, kamuflert under paraplyer som "samhandling" og "bidra sosialt". Litt samme argumentasjon som brukes for sette folk i åpne landskap. Men det er liten tvil om at de som tviholder på full tilstedeværelse vil tape kampen om mange dyktige ansatte fremover. 

Anonymkode: a898c...220

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Du har all min medfølelse! Hadde jeg ikke fått mine to faste dager med hjemmekontor hadde jeg funnet meg noe annet å gjøre. Lederen min var relativt negativ til hjemmekontor i starten, men snudde heldigvis... 

Ville absolutt sett meg om etter andre muligheter dersom jeg var deg.

Anonymkode: dbe89...5cc

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange ledere har oppdaget at folk rett og slett trenger mindre ledelse enn de trodde, og det er jo dårlige nyheter for de som lever godt av å lede. Det dreier seg om kontrollbehov, kamuflert under paraplyer som "samhandling" og "bidra sosialt". Litt samme argumentasjon som brukes for sette folk i åpne landskap. Men det er liten tvil om at de som tviholder på full tilstedeværelse vil tape kampen om mange dyktige ansatte fremover. 

Problemet til mange ledere, inkludert min egen, tror jeg er liten forståelse for ulike personlighetstyper. Min leder er en selgertype som motiveres av mennesker, lyd, «buzz» og aktivitet rundt seg. Jeg er økonom, har en konsentrasjonskrevende jobb med masse frister, og vipper mellom introvert og ekstrovert. Jeg får ikke noe mer «energi» i jobben at av det er liv og røre (og støy) rundt meg, og når jeg blir avsporet i en tankerekke, så bruker jeg tid på å komme tilbake til fokus igjen. Jeg har jobbet i åpent landskap hele min karriere (20 år), og har ikke skjønt hvor lite det gjør for effektiviteten før vi ble tvunget på hjemmekontor. Herre min hatt, hvor mye mer jeg får gjort på kortere tid nå enn noen gang tidligere. Som nevnt så har jeg og sjefen kommet til et kompromiss som fungerer for oss begge, men han klarer fortsatt ikke å forstå at ikke alle jobber best med masse folk rundt seg, slik som han gjør. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

I 2 år + har vi vist at hjemmekontor/hybrid fungerer helt gull. Effektiviteten er bedre enn ellers, og alle på avdelingen har det bedre mentalt. Sykefravær har gått drastisk ned.

Men nå er det slutt. Vi er beordret på kontoret HVER dag fra oktober. Stappet sammen i åpent kontorlandskap uten skillevegger eller mulighet for å skjerme seg selv i åtte timer. Med dårlig luft og mye støy. 

Selvsagt bestemt av en maktsyk øverste leder som ikke har peiling, for han sitter jo på eget kontor og styrer dagene sine selv. 

HVORFOR? Når alle argumenter for at det fungerer så mye bedre med en hybrid, jeg jobbet to til tre dager på kontoret, resten hjemme. Alt fungerer kjempefint, og resultatene svært gode. 

Måtte bare få det ut!

tilbake til hverdagen, slik var det før korona, du må nesten bytte jobb

Anonymkode: 14efa...63d

Gjest Vetatjegikkevet
Skrevet

Hadde sett meg om etter annen jobb. Syns det er ille nok der jeg jobber: Vi får to dager i uken hjemme etter avtale, men avdelingsleder legger bevisst opp til at de som bruker dette havner utenfor.

Med dette mener jeg at møter og info tas spontant og fysisk (jeg møter alltid fysisk på avdelingsmøter), det blir planlagt ting uten at det deles i Teams-gruppen på skikkelig vis, og de som da er så dumme å ha vært hjemme - enten det er på hjemmekontor eller på grunn av sykdom - er prisgitt å overhøre diskusjonen blant den faste kontorgjengen for å få mene noe om alt fra hva vi skal gjøre som teambuilding (oh, the irony) til hva som skjer fremover som er praktisk, men ikke essensielt å vite. 

Kjenner jeg sporet av litt her nå, men det er samme holdning som ligger til grunn, bare ikke mulig å tvinge oss pga sentral avtale. 

🤬På egne og TS’ vegne! 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Som nevnt så har jeg og sjefen kommet til et kompromiss som fungerer for oss begge, men han klarer fortsatt ikke å forstå at ikke alle jobber best med masse folk rundt seg, slik som han gjør. 

Rart det der med kompromiss. Våre sjefer sier rett ut at de har sett vesentlig bedring i produksjon under hjemmekontortiden, likevel prøver de å få folk på kontoret mest mulig, med undertonen om at det er bra å være tilstede og hjemme får man til nød lov å være. 

• Liker 6
Skrevet

Takk for støtte! Var redd det ville komme svar om at jeg var bortskjemt 😅 Men føler dette blir å snuble tilbake i en slitsom fortid. Bare det å kunne bruke sitt eget toalett, lufte hunden og få en halv time dagslys midt i mørketida, jobbe i fred…

Jeg er nok en mer introvert person enn både sjef og mange kollegaer, så dette blir hardt. Jeg må nok se meg om etter noe annet ja. 

ts

• Liker 6
  • Hjerte 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk for støtte! Var redd det ville komme svar om at jeg var bortskjemt 😅

Bare vent, den brukeren som alltid snakker om "gjemmekontor" og tror alle sover hjemme, kommer nok snart på banen. Rart med det, det er vanskelig for enkelte å tro at andre kan ha bedre moral enn dem selv. 😅

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Problemet til mange ledere, inkludert min egen, tror jeg er liten forståelse for ulike personlighetstyper. Min leder er en selgertype som motiveres av mennesker, lyd, «buzz» og aktivitet rundt seg. Jeg er økonom, har en konsentrasjonskrevende jobb med masse frister, og vipper mellom introvert og ekstrovert. Jeg får ikke noe mer «energi» i jobben at av det er liv og røre (og støy) rundt meg, og når jeg blir avsporet i en tankerekke, så bruker jeg tid på å komme tilbake til fokus igjen. Jeg har jobbet i åpent landskap hele min karriere (20 år), og har ikke skjønt hvor lite det gjør for effektiviteten før vi ble tvunget på hjemmekontor. Herre min hatt, hvor mye mer jeg får gjort på kortere tid nå enn noen gang tidligere. Som nevnt så har jeg og sjefen kommet til et kompromiss som fungerer for oss begge, men han klarer fortsatt ikke å forstå at ikke alle jobber best med masse folk rundt seg, slik som han gjør. 

Nei, ikke sant. Men man skulle tro ledere med personalansvar hadde forståelse for at folk er ulike…

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

TS, når du har funnet en annen jobb og står der med et jobbtilbud, så synest jeg du skal gå til sjefen og si at du har et jobbtilbud for hånd, og at grunnen til du slutter er pga. at du blir tvunget tilbake på kontoret, kanskje om de ser hvor verdifull du er som arbeidstaker, kan du få gå tilbake til hjemmekontor. Jeg tenker det er veldig viktig at du får sagt klart i fra til sjefen grunnen til at du slutter, så kanskje det går litt inn hvor idiotisk det er å tvinge folk tilbake!

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner deg godt! Vi har mulighet for 2 dager hjemmekontor i uken, men likevel så kommer ofte reiser, seminarer og «viktige møter» i veien for disse. Åpent landskap, konsentrasjonsoppgaver, støy og mas er drepen. Jeg ser meg rundt etter noe annet (dvs. hva som helst annet). 

Anonymkode: 7383e...79c

• Liker 6
Skrevet

Jeg jobber inn mot mange ulike arbeidsplasser.

De som har tatt slike grep er de som ser at arbeidstakerne totalt sett ikke er like effektive hjemme. Da er det vanskelig å begynne med individuelle tilpasninger, for da vil det igjen bli sett på som urettferdige.

De fleste har fortsatt å la dette være opp til arbeidstakerne, da de ser at effektiviteten er den samme.

På vår arbeidsplass, der det er helt fritt, er det imidlertid et problem at enkelte aldri kommer inn. Det ødelegger for samarbeidet og det sosiale miljøet, da vi jobber teambasert, og det å kjenne hverandre, ha et samspill, er viktig. 

Anonymkode: 709f0...5c9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har denne utfordringen på jobb. Noen ønsker mest mulig hjemmekontor, og skyver gladelig kundene/forespørslene over til oss andre som er mer på kontoret. Noe som er grunnen til at det er blitt stammet inn på. For den som sitter på hjemmekontor er ikke tilgjengelig for av verken samhandling med oss andre eller forespørsler fra kunder.  

Vi som er mer på kontoret eller hovedsaklig de som må være på kontoret for de har den type jobb blir derfor påtvunget noen av arbeidsoppgavene de som sitter hjemme med telefonen avslått slipper. Men dette blir ikke anerkjent av de som er mest opptatt av hjemmekontor (muligens er det noe av grunnen til hjemmekontorløsningen i første runde)

Anonymkode: e2d93...478

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har denne utfordringen på jobb. Noen ønsker mest mulig hjemmekontor, og skyver gladelig kundene/forespørslene over til oss andre som er mer på kontoret. Noe som er grunnen til at det er blitt stammet inn på. For den som sitter på hjemmekontor er ikke tilgjengelig for av verken samhandling med oss andre eller forespørsler fra kunder.  

Vi som er mer på kontoret eller hovedsaklig de som må være på kontoret for de har den type jobb blir derfor påtvunget noen av arbeidsoppgavene de som sitter hjemme med telefonen avslått slipper. Men dette blir ikke anerkjent av de som er mest opptatt av hjemmekontor (muligens er det noe av grunnen til hjemmekontorløsningen i første runde)

Anonymkode: e2d93...478

Hvordan samhandlet dere og ivaretok kundene da alle var på hjemmekontor pga. corona da? :klo:

Er det slik at dere klarte å samhandle via Teams/Zoom da, men ikke lenger nå? :klo: 
Er disse kundemøtene alltid fysisk, foregår ingenting via telefon eller e-post? :klo: 

Anonymkode: 8d91a...b41

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan samhandlet dere og ivaretok kundene da alle var på hjemmekontor pga. corona da? :klo:

Er det slik at dere klarte å samhandle via Teams/Zoom da, men ikke lenger nå? :klo: 
Er disse kundemøtene alltid fysisk, foregår ingenting via telefon eller e-post? :klo: 

Anonymkode: 8d91a...b41

Hos oss manglet vi det nære samspillet på teamet under korona. Vi samarbeidet jo godt, og fikk jobben gjort. Men man går jo glipp av å være tettere på både medarbeidere og kunder. Det er noe annet å møtes fysisk, småprate litt, i stedet for å bare ha videomøter. Innimellom fanget jeg heller ikke opp om en medarbeider jobbet med feil ting, i alle fall ikke før det hadde gått feil en liten stund. Jeg fanget heller ikke alltid opp at noen hadde en tøffere hjemmesituasjon, eller hadde for mye på seg ellers, slik at jeg kunne omfordele på teamet. 

Inne på kontoret overhører jo gjerne kollega B at jeg og kollega A snakker om en problemstilling, og så har han plutselig akkurat den erfaringen vi trenger. 

Det er virkelig noe helt annet å møtes fysisk igjen. Selv om jeg også produserer best på hjemmekontoret, vil aldri samhandlingen med andre bli helt det samme. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hos oss manglet vi det nære samspillet på teamet under korona. Vi samarbeidet jo godt, og fikk jobben gjort. Men man går jo glipp av å være tettere på både medarbeidere og kunder. Det er noe annet å møtes fysisk, småprate litt, i stedet for å bare ha videomøter. Innimellom fanget jeg heller ikke opp om en medarbeider jobbet med feil ting, i alle fall ikke før det hadde gått feil en liten stund. Jeg fanget heller ikke alltid opp at noen hadde en tøffere hjemmesituasjon, eller hadde for mye på seg ellers, slik at jeg kunne omfordele på teamet. 

Inne på kontoret overhører jo gjerne kollega B at jeg og kollega A snakker om en problemstilling, og så har han plutselig akkurat den erfaringen vi trenger. 

Det er virkelig noe helt annet å møtes fysisk igjen. Selv om jeg også produserer best på hjemmekontoret, vil aldri samhandlingen med andre bli helt det samme. 

Men dette er jo DINE behov som du prøver å påtvinge andre. Visst dere har klart å ha kundemøter med mer på hjemmekontor under corona, så klarer dere det også nå. Høres mer ut som et delegeringsproblem som sjefen har enn ett problem med hjemmekontor.

Anonymkode: 751ea...22e

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ikke alltid. Det virker litt drøyt at man må være på kontoret hver dag om man ikke har oppgaver som må løses ved fysisk tilstedeværelse, men det kan også handle om samhandling. Det kan godt tenkes at leder sitter på mer informasjon enn deg om andre i bedriften. Hos oss var det enkelte som tydelig ikke taklet en hjemmekontorsituasjon der de etterhvert vred seg unna oppgaver. Poenget er at hjemmekontor fungerer bra for noen, mens andre ikke. 

Anonymkode: ef99d...242

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...