Gå til innhold

Hvordan fikk du ditt barn til å like vogn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

vea skrev (1 time siden):

Min hatet vogn, så prøvde jeg hengekøye på stativ hjemme og da knekte vi koden. Alt for sent, men det er det beste jeg har prøvd og det har funket på flere av de med barn rundt meg.

Har også sånn hengevugge, funket bra e første ukene, nå funker det bare innimellom.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gutten vår er riktignok bare 3 uker, men han har sovnet ila de første 5 min alle gangene vi har vært på trilletur - håper han fortsetter å trives så godt i vogna!

Her har det jo gått av seg selv og du har sikkert prøvd det meste, men hva med å pakke han tett inn, legge bamse/liten høyttaler eller lignende i vogna med lav white noise på, putte en smokk i munnen og trille på alle humpene du finner?

Anonymkode: 3ca62...e8b

Har prøvd alt dette ja, men takk for tips ❤️

Regnbuefisk skrev (1 time siden):

Huff jeg føler med deg! Permisjonen kan være så mye tyngre enn man ser for seg 😔 men babyen din er liten enda! Det kan bli mye bedre ganske så fort også.

Hvis ikke sovingen går seg til, så begynner veldig mange å like å sitte i vogna og titte ved 5-6 mnd. Så da får du et lite lysglimt på slutten.

Ja, håper virkelig på bedring snart ❤️ Er ikke en av de som har tenkt at det å få barn bare er fryd og gammen, men trodde det skulle være litt koselig også. Til nå er det 90% slit og de 10% hvor han er blid og tilfreds er jeg såpass sliten at jeg ikke nødvendigvis klarer å nyte tiden..

Anonymkode: d1789...8cc

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Prøvde alt. Gikk hver morgen i 2 uker (den luren han sovnet lettest på), det hjalp ikke. Plutselig en dag gikk det, og så gikk det ikke neste gang igjen. Så jeg ga opp. Kjøp bæretøy, finn noe som passer din kropp. Prøv vogna fra tid til annen...

Mellom 9 mnd og ett år så kunne vi være sikre på at lur i vogna som oftest gikk. Da vi snudde vogna etter 12 måneder begynte ha å stortrives i vogn i våken tilstand. Sov ikke godt i vogna før halvannet år.

 

Anonymkode: 6e82e...cc4

Takk for svar. Bæretøy funker ikke alltid det heller, så jeg må holde meg maks 10 minutter hjemmefra sånn at jeg kommer meg raskt hjem år han våkner. Har sett at andre babyer på hans alder kan være våken og fornøyd i bæresele, men det funker ikke på ham. Er ganske deprimerende at vi har fått en såpass "vanskelig" baby. Føles som om vi bare feiler i alt vi gjør. 

Får bare stålsette meg på at vognen kanskje ikke blir tatt i bruk før han nærmer seg ett år, så får vi kose oss inne ut min permisjon med mindre det plutselig blir en endring med bæresele eller vogn.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det løsna her rundt 4 måneder, da begynte vi å gå på litt aktiviteter som babysang o.l. Og etter det var hun så trøtt at hun så lenge hun hadde fått mat og tørr bleie osv., så slukna hun i vogna etterpå. Ble bedre og bedre etterhvert, når hun ble litt eldre sov hun alle dagduppene i vogn. 

Hun elsket forsåvidt bæretøy, så sånn sett var det heller ikke så mye stress å ta henne med i vogna, da jeg bare kunne flytte henne til bæreselen om det ble krise. Skjønner det blir mer slitsomt når man ikke har den muligheten!

Anonymkode: f862f...95b

Da håper jeg på at vi ser bedring om et par måneder. Hadde gledet meg til babysang, babysvømming og lignende, men det er helt uaktuelt sånn det er nå. Bæresele funket ofte før, men nå har han slått seg vrang på det så vi kan ikke ta sjansen på å være langt unna hjemmet. Har vært i den situasjonen et par ganger i forbindelse med legebesøk og lignende og det var helt grusomt å sitte på en stappfull buss med en krakilsk baby, føltes som om vi mishandlet ham.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så forresten et tips på tiktok som de gjør i danmark (??) - ha baby i et teppe og snurr det rundt i luften.. høres rart ut men kanskje noen vet hva jeg mener og kan si hva det heter eller hva man skal google?

Hun hadde liksom baby inni et teppe som en hengekøye og vugget og snurret baby rundt (ikke opp ned men i sirkel)

Anonymkode: 502f7...09f

For å få baby til å sove? Hva gjør man når den sover, står og holder i teppet? 😅 Har en hengekøye med motor. Funker oftest på morgenduppen, men sjelden utover ettermiddagen.

Anonymkode: d1789...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Bæretøy funker ikke alltid det heller, så jeg må holde meg maks 10 minutter hjemmefra sånn at jeg kommer meg raskt hjem år han våkner. Har sett at andre babyer på hans alder kan være våken og fornøyd i bæresele, men det funker ikke på ham. Er ganske deprimerende at vi har fått en såpass "vanskelig" baby. Føles som om vi bare feiler i alt vi gjør. 

....

😅Da håper jeg på at vi ser bedring om et par måneder. Hadde gledet meg til babysang, babysvømming og lignende, men det er helt uaktuelt sånn det er nå. Bæresele funket ofte før, men nå har han slått seg vrang på det så vi kan ikke ta sjansen på å være langt unna hjemmet. Har vært i den situasjonen et par ganger i forbindelse med legebesøk og lignende og det var helt grusomt å sitte på en stappfull buss med en krakilsk baby, føltes som om vi mishandlet ham.

Din baby høres egentlig helt lik ut som begge mine. Det er om ikke regelen,  så i hvert fall helt normalt at en som er så liten som ti uker stort sett bare er fornøyd når han sover, spiser eller er i noens armer.

Det blir mye kav og stress med å komme seg hjem med en hylende baby, eller amme på en tilfeldig busstopp. Men jeg lover 100% at det blir lettere ganske snart! Både du og babyen har så utrolig mye nytt å finne ut av i verden.

Jeg var så mye fortvilet og lei fordi jeg følte at hele permisjonen, evt hele livet som mor,  kom til å ligne på de første mnd. Med baby nr to kunne jeg mye letter innfinne meg med noen isolerte og kjip mnd i starten, fordi jeg hadde opplevd selv hvor dramatisk det endrer seg.

 

Anonymkode: 9058e...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

 

For å få baby til å sove? Hva gjør man når den sover, står og holder i teppet? 😅 Har en hengekøye med motor. Funker oftest på morgenduppen, men sjelden utover ettermiddagen.

Anonymkode: d1789...8cc

Det var visst for å få dem til å like vogn, man skulle gjøre det noen ganger så ville baby like vogn bedre etterpå. Sorry at jeg hadde så vag info husket bare at jeg så på tiktok at det var noe danske helsesøstre anbefalte til en dame 😄

 

 

Anonymkode: 502f7...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2022 den 21.06):

 

 

Som jeg skrev så har vi bæresele, men han liker ikke den heller. Litt mer hell med den (funker kanskje hver femte gang), men der er ingen sikker løsning. Som oftest hyling og kaving i minst 30 minutter og så må vi være i konstant bevegelse (men kan ikke gjøre husarbeid, må være opp og ned bevegelser). Tør ikke gå lange turer med den heller for når han våkner skal han ut MED EN GANG og han har sjelden lange lurer.

Anonymkode: d1789...8cc

Mine måtte læres å like selen også. Men ja, konstant bevegelse. Knebøy på tur, så gradvis normal gange. Har gått mange mil med baby på magen, men du får frisk luft og blir kvitt litt babyfett. Fortsett å prøve! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er vanskelig for babyen å sove generelt? Hvertfall på dagtid? Sover han godt på natten? Kan du prøve å gjøre noe i vognen som gjør at den ligner på sånn han sover om natten? Gjøre det trangere så den ikke føles så stor og åpen? Hjelper det å heve hodeenden littegrann?

Kan han slite med noe? Vondt noe sted siden han ikke liker verken vogn, hengevugge eller bæresele? Eller er han stort sett fornøyd ellers? Kan han være overtrøtt tro?

Min kunne bare være i vognen når den var i bevegelse ute på ruglete underlag de første 5 mnd. Trille inne (hjemme, kjøpesenter, kiwi etc) så våknet hun i løpet av 60 sekunder. Så jeg måtte trille ute for at vogn skulle være OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig med små barn de liker ikke vogn så fort de blir ungdommer så sier de kan du kjøre meg ? :) hehe morsomt og se åssen vi utvikler oss :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergobaby omni 360 er som regel ikke en veldig god sele for de minste. Jeg har ikke fått mine til å sitte godt før de var rundt 6 mnd, men jeg er ganske liten i tillegg, så omni er alt for stor for kroppen min og.

Jeg ville prøvd annet bæretøy, kanskje få hjelp av noen som kan det. Pass på at barnet sitter riktig også. Med beina i en m og c-kurve på ryggen. Jeg hjalp en venninne med å plassere sin unge som ikke likte bæresele I riktig posisjon, og da sov ungen 2 timer i selen.

Anonymkode: 6e82e...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygde opp med ei dyne slik at babyen kom litt høyere opp med hodet og kunne se ut 😊 da ble det litt bedre 😊 det gikk kun i fint vær når kalesjen kunne være nede, men det var bedre enn å aldri komme seg ut 😅 babyen min elsket å følge med på alt som skjedde rundt, selv når han var veldig liten 😅 og så ble det enda bedre når vi kunne bytte til sportsdel 😊

Anonymkode: f647c...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som funka her var en god vognpose som pakket henne ordentlig inn. Da kunne vi endelig gå turer med vogna. Har du prøvd Minimizer fra Easygrow? Det funket også bra her når sommeren kom og det ble for varmt for vognpose 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hatet bagdelen av vognen, ble mye bedre da jeg byttet til sittedel ved 4,5 mnd.

Min sov heller ikke mer enn 30-45 minutters lurer, nesten uansett hva jeg gjorde.

Sånn i retrospekt så tror jeg de to tingene hang sammen. Ikke rart det ble hyl og skrik og frustrasjon når jeg tvang baby til å ligge i vogna for å "sove", når han åpenbart ikke ville sove eller hadde behov for å sove. Så det ble mye bedre når jeg ga opp hele tanken om at han skulle sove der, og heller bar ham på armen (bæresele var enda verre enn vogn). 

Med bagdelen ble alt mye bedre. Han sov ikke mer da heller, men var mye mer fornøyd.

Anonymkode: 7ede4...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...