Gå til innhold

Hvordan fikk du ditt barn til å like vogn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 10 uker hater å ligge i vogn, både våken og når han er trøtt. Føler jeg har prøvd alt. Vi prøver å ta ham med ut i vogn 2-3 ganger i uken, men det har i 95% av tilfellene ikke fungert så nå gir jeg snart opp. Det dyreste mest unødvendige vi har kjøpt til nå er den vognen.. Han har aldri vært glad i vogn, men har blitt verre de siste 3-4 ukene. Hvis vi får ham til å sove så er det etter å ha stått bøyd ned i vognene mens vi har holdt på ham, trillet og hysjet, er vi heldige sovner han innen 30 minutter, men han våkner som oftest innen 20-30 minutter. Han er ikke superfan av bæresele heller så det er ikke nødvendigvis løsningen for oss.

Hva gjorde du for å få babyen din til å like vogn? Endret det seg bare fra en dag til en annen eller gjorde du noe aktivt for å få babyen til å like det?

Har hørt det blir bedre når man bytter til sittedelen, men det er lenge til jeg kan bytte og jeg blir litt gal av å ikke komme meg ut. Får ikke dratt på butikken borti gata engang.

Anonymkode: d1789...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Førstemann likte vogna fra dag én. Rimelig nedtur når baby nr to kom og ikke ville bruke den hverken sovende eller våken. Han ville bare sove i bæresele. Fortsatte å prøve vogn innimellom. Uten så høye forventninger -  gikk det ikke så var det bare å bære igjen. Rundt seks mnd begynte det å bli vanskeligere for han å finne roen i bæresela, og lettere i vogna. Plutselig trengte jeg ikke bruke bæresela som var med på tur feks, han sov jo så godt i vogna osv. Nå er han åtte mnd, og sover gode, lange lurer i vogna både når den står stille og mens vi triller 👌

Skjønner at det er dødskjedelig å bare være hjemme! Men jeg råder deg likevel til å følge babyens ønsker så godt går. Det sparer deg for mye stress og følelse av nederlag. De vokser til, og søvnen blir (nesten alltid) mye lettere med tiden.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnbuefisk skrev (5 minutter siden):

Førstemann likte vogna fra dag én. Rimelig nedtur når baby nr to kom og ikke ville bruke den hverken sovende eller våken. Han ville bare sove i bæresele. Fortsatte å prøve vogn innimellom. Uten så høye forventninger -  gikk det ikke så var det bare å bære igjen. Rundt seks mnd begynte det å bli vanskeligere for han å finne roen i bæresela, og lettere i vogna. Plutselig trengte jeg ikke bruke bæresela som var med på tur feks, han sov jo så godt i vogna osv. Nå er han åtte mnd, og sover gode, lange lurer i vogna både når den står stille og mens vi triller 👌

Skjønner at det er dødskjedelig å bare være hjemme! Men jeg råder deg likevel til å følge babyens ønsker så godt går. Det sparer deg for mye stress og følelse av nederlag. De vokser til, og søvnen blir (nesten alltid) mye lettere med tiden.

 

Takk for svar ❤️

Hvis han ikke liker vogn før han er 6 måneder får jeg aldri gått ut på dagtid mens jeg er i permisjon da jeg skal tilbake i jobb etter 6,5 måneder. Han gråter mye så det er fryktelig slitsomt å bare gå inne i en liten leilighet.

Hadde jeg visst hvor slitsomt (og kjedelig) det skulle være hadde jeg valgt kortere permisjon..

Anonymkode: d1789...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm hun likte vel egentlig vogna fra starten sånn for det meste (med noen hyle-episoder der jeg snudde og gikk hjem). Eneste jeg gjorde var vel å forsøke å time trilleturene til at baby var passe trøtt sånn at hun sovnet i vogna ganske kjapt. Og hadde med smokk. Og så lå hun på sånn korthåret saueskinn. Passet på at hun var ikke for varm men ikke frøs.

Anonymkode: 502f7...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Sønnen min på 10 uker hater å ligge i vogn, både våken og når han er trøtt. Føler jeg har prøvd alt. Vi prøver å ta ham med ut i vogn 2-3 ganger i uken, men det har i 95% av tilfellene ikke fungert så nå gir jeg snart opp. Det dyreste mest unødvendige vi har kjøpt til nå er den vognen.. Han har aldri vært glad i vogn, men har blitt verre de siste 3-4 ukene. Hvis vi får ham til å sove så er det etter å ha stått bøyd ned i vognene mens vi har holdt på ham, trillet og hysjet, er vi heldige sovner han innen 30 minutter, men han våkner som oftest innen 20-30 minutter. Han er ikke superfan av bæresele heller så det er ikke nødvendigvis løsningen for oss.

Hva gjorde du for å få babyen din til å like vogn? Endret det seg bare fra en dag til en annen eller gjorde du noe aktivt for å få babyen til å like det?

Har hørt det blir bedre når man bytter til sittedelen, men det er lenge til jeg kan bytte og jeg blir litt gal av å ikke komme meg ut. Får ikke dratt på butikken borti gata engang.

Anonymkode: d1789...8cc

Vi startet med å legge babyen på dagtid i vognen. Kan prøve det? Så blir vognen noe som er kjent for han. 2-3 ganger  i uka kan være litt for lite til at han blir vant til det. De har kort minne når de er så små :) 

Anonymkode: e6217...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Sønnen min på 10 uker hater å ligge i vogn, både våken og når han er trøtt. Føler jeg har prøvd alt. Vi prøver å ta ham med ut i vogn 2-3 ganger i uken, men det har i 95% av tilfellene ikke fungert så nå gir jeg snart opp. Det dyreste mest unødvendige vi har kjøpt til nå er den vognen.. Han har aldri vært glad i vogn, men har blitt verre de siste 3-4 ukene. Hvis vi får ham til å sove så er det etter å ha stått bøyd ned i vognene mens vi har holdt på ham, trillet og hysjet, er vi heldige sovner han innen 30 minutter, men han våkner som oftest innen 20-30 minutter. Han er ikke superfan av bæresele heller så det er ikke nødvendigvis løsningen for oss.

Hva gjorde du for å få babyen din til å like vogn? Endret det seg bare fra en dag til en annen eller gjorde du noe aktivt for å få babyen til å like det?

Har hørt det blir bedre når man bytter til sittedelen, men det er lenge til jeg kan bytte og jeg blir litt gal av å ikke komme meg ut. Får ikke dratt på butikken borti gata engang.

Anonymkode: d1789...8cc

Bytta til sportsdel, så snart det var «lov» (anbefalt). Baby ligge delen har ingen av mine akseptert. Kjøp bæresele! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takk for svar ❤️

Hvis han ikke liker vogn før han er 6 måneder får jeg aldri gått ut på dagtid mens jeg er i permisjon da jeg skal tilbake i jobb etter 6,5 måneder. Han gråter mye så det er fryktelig slitsomt å bare gå inne i en liten leilighet.

Hadde jeg visst hvor slitsomt (og kjedelig) det skulle være hadde jeg valgt kortere permisjon..

Anonymkode: d1789...8cc

Bæresele! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hatet vogn, så prøvde jeg hengekøye på stativ hjemme og da knekte vi koden. Alt for sent, men det er det beste jeg har prøvd og det har funket på flere av de med barn rundt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår er riktignok bare 3 uker, men han har sovnet ila de første 5 min alle gangene vi har vært på trilletur - håper han fortsetter å trives så godt i vogna!

Her har det jo gått av seg selv og du har sikkert prøvd det meste, men hva med å pakke han tett inn, legge bamse/liten høyttaler eller lignende i vogna med lav white noise på, putte en smokk i munnen og trille på alle humpene du finner?

Anonymkode: 3ca62...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første råd: ikke hysj. En baby forstår ikke det. Intens hysjing virker bare stressende. 

Anonymkode: 12cb3...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Takk for svar ❤️

Hvis han ikke liker vogn før han er 6 måneder får jeg aldri gått ut på dagtid mens jeg er i permisjon da jeg skal tilbake i jobb etter 6,5 måneder. Han gråter mye så det er fryktelig slitsomt å bare gå inne i en liten leilighet.

Hadde jeg visst hvor slitsomt (og kjedelig) det skulle være hadde jeg valgt kortere permisjon..

Anonymkode: d1789...8cc

Huff jeg føler med deg! Permisjonen kan være så mye tyngre enn man ser for seg 😔 men babyen din er liten enda! Det kan bli mye bedre ganske så fort også.

Hvis ikke sovingen går seg til, så begynner veldig mange å like å sitte i vogna og titte ved 5-6 mnd. Så da får du et lite lysglimt på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde alt. Gikk hver morgen i 2 uker (den luren han sovnet lettest på), det hjalp ikke. Plutselig en dag gikk det, og så gikk det ikke neste gang igjen. Så jeg ga opp. Kjøp bæretøy, finn noe som passer din kropp. Prøv vogna fra tid til annen...

Mellom 9 mnd og ett år så kunne vi være sikre på at lur i vogna som oftest gikk. Da vi snudde vogna etter 12 måneder begynte ha å stortrives i vogn i våken tilstand. Sov ikke godt i vogna før halvannet år.

 

Anonymkode: 6e82e...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hm hun likte vel egentlig vogna fra starten sånn for det meste (med noen hyle-episoder der jeg snudde og gikk hjem). Eneste jeg gjorde var vel å forsøke å time trilleturene til at baby var passe trøtt sånn at hun sovnet i vogna ganske kjapt. Og hadde med smokk. Og så lå hun på sånn korthåret saueskinn. Passet på at hun var ikke for varm men ikke frøs.

Anonymkode: 502f7...09f

Takk for svar Har prøvd å legge ham trøtt, våken, og sovende i vognen, ingenting har funket.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi startet med å legge babyen på dagtid i vognen. Kan prøve det? Så blir vognen noe som er kjent for han. 2-3 ganger  i uka kan være litt for lite til at han blir vant til det. De har kort minne når de er så små :) 

Anonymkode: e6217...fce

Han er ikke noe lett å legge på dagtid, her er det byssing og styring til den store gullmedaljen. I starten brukte vi vogna hver dag, men nå må vi ta det dagene vi har overskudd til å ta kampen, derfor det ikke blir flere forsøk. Har til og med hatt helsesykepleier her som prøve å legge han i vogna inne. Det tok vel en times tid med konstant hyling og han sov i 10 minutter 😅

Anonymkode: d1789...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamajune11 skrev (1 time siden):

Bytta til sportsdel, så snart det var «lov» (anbefalt). Baby ligge delen har ingen av mine akseptert. Kjøp bæresele! 

 

Mamajune11 skrev (1 time siden):

Bæresele! 

 

Mamajune11 skrev (1 time siden):

Som jeg skrev så har vi bæresele, men han liker ikke den heller. Litt mer hell med den (funker kanskje hver femte gang), men der er ingen sikker løsning. Som oftest hyling og kaving i minst 30 minutter og så må vi være i konstant bevegelse (men kan ikke gjøre husarbeid, må være opp og ned bevegelser). Tør ikke gå lange turer med den heller for når han våkner skal han ut MED EN GANG og han har sjelden lange lurer.

Anonymkode: d1789...8cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det løsna her rundt 4 måneder, da begynte vi å gå på litt aktiviteter som babysang o.l. Og etter det var hun så trøtt at hun så lenge hun hadde fått mat og tørr bleie osv., så slukna hun i vogna etterpå. Ble bedre og bedre etterhvert, når hun ble litt eldre sov hun alle dagduppene i vogn. 

Hun elsket forsåvidt bæretøy, så sånn sett var det heller ikke så mye stress å ta henne med i vogna, da jeg bare kunne flytte henne til bæreselen om det ble krise. Skjønner det blir mer slitsomt når man ikke har den muligheten!

Anonymkode: f862f...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Første råd: ikke hysj. En baby forstår ikke det. Intens hysjing virker bare stressende. 

Anonymkode: 12cb3...3f7

Vet ikke om du spøker eller misforstod meg. Mente ikke at jeg sier hysj, men at jeg lage ssssshhh-lyd (hvis du skjønner 😅). Dette er ofte det eneste som funker på ham. Det er en ganske vanlig metode og står om i babybøker

Anonymkode: d1789...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forresten et tips på tiktok som de gjør i danmark (??) - ha baby i et teppe og snurr det rundt i luften.. høres rart ut men kanskje noen vet hva jeg mener og kan si hva det heter eller hva man skal google?

Hun hadde liksom baby inni et teppe som en hengekøye og vugget og snurret baby rundt (ikke opp ned men i sirkel)

Anonymkode: 502f7...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en periode fra ca. 3 uker til 12 uker hvor vogna var helt pyton. Endte opp med å bare bruke bæresele, siden hun sovnet umiddelbart i den, og bare vrælte i vogna. Så begynte jeg å prøve vogna igjen, når forholdene lå godt til rette for det (trøtt, mett og ikke overtrøtt baby). Hadde alltid med bæresele og tok det ikke som et nederlag når jeg måtte trille rundt på tom vogn med babyen i bæresele. Gjorde det bare de dagene jeg selv var i godt humør og hadde litt overskudd. I løpet av en periode på tre uker sovnet hun vel tre-fire ganger i vogna. Da var hun altså ca. tre måneder gammel, og kunne være fornøyd med å bare ligge der og se på lyset og trærne, så det føltes litt mer meningsfylt ut å ha med vogna selv om hun ikke nødvendigvis sovnet i den. Plutselig en dag løsnet det, og hun sov to dupper i vogna på samme dag. Da var det halleluja-stemning! Nå er hun fem måneder gammel og sover desidert best i vogna på dagtid. Så det som funket for oss var vel egentlig å vente til hun var klar, akseptere at hun slet med å roe seg på egenhånd i vogna, men likevel prøve innimellom. I den perioden hvor vogna ikke funket, sov hun i det hele tatt dårlig uten kroppskontakt. Mens etter at hun ble tre måneder kunne hun begynne å finne søvnen selv både på natt, kveld og dagtid uten å måtte ligge oppå oss eller være i bæresele. Da var hun tydeligvis klar for å sovne i vogna også. Hvordan er han ellers, sovner han på egenhånd eller trenger han mye kroppskontakt og støtte?

Anonymkode: e63ba...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi aksepterte vogn da hun begynte å leke med ting og kunne få med seg leker. 
 

Noen anbefaler minimaizer..

Anonymkode: 4a563...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...