Missbumblebee Skrevet 29. november 2005 #1 Del Skrevet 29. november 2005 Jeg går nå på siste pillebrett, om noen få uker er vi også igang med å prøve!*JIPPI* Jeg har begynt å ta folat for et par uker siden, leste i går at man kan få skjult B12 mangel hvis man få i seg for mye folat. Jeg har tidligere hatt B12 mangel som nesten ikke vises på blodprøver men siden flere av kvinnene i familien min har B12 mangel, fikk jeg regelmessige B12 sprøyter over en lang periode med godt resultat. Det er vel omtrent et år siden jeg fikk siste sprøyta. Hvor mye folat er "for mye"? Bør jeg få satt en ny kur med B12, eller har det ingen hensikt? Er det samme hva slags vitaminer jeg tar bare det er nok folat til sammen? (Er 0,4mg det samme som 400ug? Og folsyre er det samme som folat, er det ikke? ) Hvilke andre kosttilskudd burde jeg evt ta? Min mor er ekspert på alt som har med vitaminer og slikt å gjøre, men siden hun ikke vet at vi skal begynne å prøve ennå, så kan jeg ikke spørre henne.. Litt frustrerende egentlig! Prøver ellers å spise regelmessig og så sunt som mulig (ikke like lett bestandig når min kjære er verdens største godtegris...) Informer meg gjerne om det er noe annet jeg bør huske på! Hilsen en lykkelig liten humlefrøken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 29. november 2005 #2 Del Skrevet 29. november 2005 Folat og folsyre er det samme. 0,4mg er det samme som 400µg Det du skal være oppmerksom på er at om du kombinerer vanlige multivitaminer, som somregel har 0,2 mg folat med disse folatpillene fra apoteket, som har 0,4 mg folat, så har du jo plutselig 0,6. Det er 0,2 som er anbefalt dose for "vanlige mennesker" og 0,4 for prøvere/gravide, med mindre de har fått beskjed av legen om sterkere (f.eks de som har ryggmargsbrokk i familien) Du kan evt ta multivitaminer for prøvere/gravide, som har 0,4 mg folat og de andre vitaminene en prøver/gravid bør ta. Ikke for mye A vitamin er viktig for gravide, og dessuten anbefales det tilskudd av omega 3 om du ikke er spesielt glad i fet fisk, så vidt jeg har hørt. Angående B12 mangel... det vet jeg nok altofr lite om, men om du ikke vil spørre din mor, hva med å spørre legen din? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 29. november 2005 #3 Del Skrevet 29. november 2005 Holder det med gravitamin (inneholder folat) og Omega3/SuperOmega? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 29. november 2005 #4 Del Skrevet 29. november 2005 Kan ikke si at jeg er ekspert på dette, men for vanlige prøvere/gravide vil jeg tro det holder i lange baner. For en med påvist vitaminmangel tidligere, er det bedre å spørre legen eller noe, vil jeg tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 1. desember 2005 #5 Del Skrevet 1. desember 2005 Jeg har begynt å ta Vitamin D & K, og Omega 3. Itillegg tatt folat en stund. Jeg er vegetarianer.. Kanskje jeg mangler B12? Hjelper å spise bønner og soya? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missbumblebee Skrevet 1. desember 2005 Forfatter #6 Del Skrevet 1. desember 2005 (endret) Jeg er nesten-vegetarianer, har ikke spist kjøtt på over ti år, men spiser litt fisk. B12 får man kun fra animalske produkter, så her hjelper nok ikke bønner eller soya. Hvis du derimot spiser melkeprodukter og/ eller egg, så får du i deg B12. Det er ingen dum ide å sjekke B12 lageret sitt, dette må man som regel be om spesielt, mener å huske at det ikke blir sjekket ordentlig ved en "vanlig"blodprøve. Særlig hvis det er andre i familien som har, eller har hatt B12 mangel kan det være lurt å sjekke det. Endret 1. desember 2005 av Missbumblebee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iceglow Skrevet 1. desember 2005 #7 Del Skrevet 1. desember 2005 B12 får en fra animalske produkter ja (spesielt egg og melk), men også fra jord. Siden det er lite jord i norsk mat er det greiest å ta tilskudd med B12 som er utvunnet fra jordbakterien enn å sette seg ned for å gomle jord Men hovedårsaken til B12 mangel er IKKE kosthold men en mangel i tarmen som gjør at en ikke tar opp B12. Om en har den feilen så hjelper det ikke uansett hva men spiser av animalske produkter eller tilskudd, det må enten sugetabletter ellet sprøyter til. Angående at folat kan skjule B12 mangel: Stemmer dette med de nye prøvemetodene? Jeg mener å ha hørt noe om at de nå måler B12 nivået på en litt annen måte enn før, og at folat ikke har noe å si. Men dette er jeg IKKE sikker på!! Men siden du har en historie med B12 mangel er det godt sannsynlig at du har den tarmfeilen som gjør at du sliter med å få tatt det ordentlig opp i kroppen, så en B12 kur vil iverfall ikke skade. (Har aldri hørt at det går an å overdosere med B12) Det stemmer det at B12 ikke blir sjekket rutinemessig ja. Kjenner til ei som mistet tre ganger før de gadd å ta en B12 test på henne, det viste seg at det var det som gjorde at det ikke satt. Skremmende med tanke på hvor “vanlig” B12 mangel er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 1. desember 2005 #8 Del Skrevet 1. desember 2005 Jeg spiser ost, melk og egg, så da bør det vel holde, håper jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missbumblebee Skrevet 1. desember 2005 Forfatter #9 Del Skrevet 1. desember 2005 Kjenner til ei som mistet tre ganger før de gadd å ta en B12 test på henne, det viste seg at det var det som gjorde at det ikke satt. Stakkars! Jeg skal nok ta meg en tur til legen og få satt en sprøyte eller to med B12 sånn for sikkerhets skyld ja!! B12 er ikke farlig å få for mye av, det som er for mye skiller kroppen ut selv gjennom urinen. Angående at folat kan skjule B12 mangel: Stemmer dette med de nye prøvemetodene? Jeg mener å ha hørt noe om at de nå måler B12 nivået på en litt annen måte enn før, og at folat ikke har noe å si Det vet jeg ingenting om, men jeg skal spørre legen min når jeg er innom der! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iceglow Skrevet 1. desember 2005 #10 Del Skrevet 1. desember 2005 Stakkars! Jeg skal nok ta meg en tur til legen og få satt en sprøyte eller to med B12 sånn for sikkerhets skyld ja!! B12 er ikke farlig å få for mye av, det som er for mye skiller kroppen ut selv gjennom urinen. ← Ja, husker jeg fikk helt sjokk når jeg lese den saken, var omtrent så ilter at hadde jeg hatt den legen foran meg hadde jeg i beste fall gitt han et pauli ord. Merkelig at det ikke blir tatt som rutine på vanlige tester, det er jo langt i fra uvanlig. Har uansett notert det opp på listen min over ting jeg må få sjekket ut på nyåret. Antok det at det gikk ut vannveien ja, men jeg har ikke vært helt sikker på om det gjelder for sprøyter. Vet ikke helt hvorfor jeg har koblet at det kanskje ikke gjorde det Det vet jeg ingenting om, men jeg skal spørre legen min når jeg er innom der! ← Takk skal du ha, kunne vært interessant å visst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2005 #11 Del Skrevet 2. desember 2005 Ang. for stor dose Folat (0,4 mg + 0,2 mg). Er ikke Folat et vannløselig vitamin, dvs. det skilles ut i urinen hvis man tar for mye? Det fikk jeg beskjed om på apoteket. Har imidlertid lest et annet sted at 3 ganger for høy dose over tid kan gi forgiftning. Dette har fått meg litt bekymret, men jeg har valgt å stole på hun på apoteket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 5. desember 2005 #12 Del Skrevet 5. desember 2005 Jo, det er vannløselig, og resten skilles ut i urinen, derfor er ikke "lav overdose" et problem når det gjelder folat. Men, folat kan visstnok skjule (eller kunne, om de har endret målemetode slik noen skriver om) B12 mangel, og det kan vel være mer problematisk enn "overdosen", i alle fall for dem som HAR B12-mangel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå