Gå til innhold

Orkla kjøper Kvinneguiden


Lollo

Anbefalte innlegg

Noe som jo betyr at kommersielle aktører utnytter alt gratisarbeidet som blir gjort i åpen kildekodemiljøer til å fylle sin egen lommebok. Ikke helt ulikt forholdet mellom Gry og moderatorene her på KG.

Hvor godt kjenner du forholdet mellom moderatorene og Gry, Bønna? Tror du for ramme alvor at moderatorene fortsetter med å være moderatorer i årevis uten at Gry tok godt vare på dem? Har vi noe med hva Gry gjør for at så mange moderatorer trives så godt at de blir med i årevis?

Jeg tror du skulle holde deg for god til å komme med slike tåpelige kommentarer. Misunnelsen rammer hardt hos enkelte, uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Devil's Spawn
Det er jo ikke overraskende at slikt skjer. Men det betyr ikke at ikke at Linux ikke ville eksistert uten kommersielle aktører. Det er vel snarere slik at kommersielle aktører som Novell ikke ville eksistert uten det åpne kildekodemiljøet.

De kommersielle distroene er lettere å bruke. Uten disse, ville Linux i større grad vært for spesielt interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommersielle distroene er lettere å bruke. Uten disse, ville Linux i større grad vært for spesielt interessert.

Det som først og fremst gjør Linux til et godt dataprogram er kildekoden. Ikke de kommersielle aktørenes ad-hoc-koder, som kun gjør Linux lettere å bruke for dataukyndige.

Dermed endres jo likevel ikke det faktum at eksistensen av åpne kildekodeprogrammer som Linux er et solid ballespark til liberalistenes stadige messing om at det ikke finnes alternativer til kapitalismen. Det er tross alt en grunn til at rabiate høyrefolk hater Linux. ;)

Endret av Bønna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunnelsen rammer hardt hos enkelte, uten tvil.

Det høyresiden kaller misunnelse er som oftest berettiget harme.

Hva er det forresten som er så galt med misunnelse? Det er bare en naturlig menneskelig egenskap som gjør at man ikke finner seg i alt mulig dritt. At folk skal godta sin triste skjebne, som en straff fra Gud, har jo alltid vært Kirkens (høyresidens) målsetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor godt kjenner du forholdet mellom moderatorene og Gry, Bønna? Tror du for ramme alvor at moderatorene fortsetter med å være moderatorer i årevis uten at Gry tok godt vare på dem? Har vi noe med hva Gry gjør for at så mange moderatorer trives så godt at de blir med i årevis?

Jeg tror du skulle holde deg for god til å komme med slike tåpelige kommentarer. Misunnelsen rammer hardt hos enkelte, uten tvil.

Syns vel at Bønna har et ganske bra poeng, selv om debatten blir noe vel privatøkonomisk. Privatøkonomisk for både gründer Gry H og de gratismoderatorene hun hittil har omgitt seg med.

Selv har jeg også solgt en bedrift, og den due diligence som lå i forkant, som ble retningsgivende for den kapitaliserte prisen ved oppgjøret, ga betydelig gevinst for "dugnadsbasert" drifting av selskapet, FORUTSATT at "systemet" med gratisarbeid ble opprettholdt.

Det er mulig at disse gratismoderatorene er såvidt naive, at de ikke ser at deres gratisarbeid er verdiskapning som på et eller annet tidspunkt premieres i andres lommebok enn deres egen.

Dugnadsarbeid i et idrettslag eller et skolekorps er jo greit, men i et selskap som kjøpes opp av et av Norges sterkeste finansmiljøer, så stiller men seg noe undrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn
Dermed endres jo likevel ikke det faktum at eksistensen av åpne kildekodeprogrammer som Linux er et solid ballespark til liberalistenes stadige messing om at det ikke finnes alternativer til kapitalismen. Det er tross alt en grunn til at rabiate høyrefolk hater Linux.  ;)

Mange RV-ere bruker Linux i sin politiske propaganda for alt det er verdt, men sanneheten er at det finnes bred politisk uenighet i åpen kildekode-miljøene ;). Hvis du ikke har altfor dårlig hukommelse, husker du at en statsråd fra Høyre var stor pådriver for innføring av Linux og åpne løsninger i staten. Verden er nok ikke så svart/hvit som du skal ha det til, og i hvert fall ikke i datamiljøet. Det vet jeg mye bedre enn deg, tror jeg ;).

Endret av Rattleshake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høyresiden kaller misunnelse er som oftest berettiget harme.

Berettiget harme? På vegne av hvem? Moderatorene? Har de klaget?

Det er mulig at disse gratismoderatorene er såvidt naive, at de ikke ser at deres gratisarbeid er verdiskapning som på et eller annet tidspunkt premieres i andres lommebok enn deres egen.

Det tviler jeg på. Jeg tror heller på at de trives med jobben, og at de ikke føler seg utnyttet. Ellers var det jo bare å takke for seg, ikke sant? Er de ikke voksne mennesker alle sammen? Vel, jeg ser ingen grunn til å gruble mer over dette. Dere velger selv hva dere vil tro uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker du at en statsråd fra Høyre, var stor pådriver for å innføre Linux og åpne løsninger i staten.

Så har da heller aldri Høyre hatt tradisjon for å være rabiate liberalister. ;)

Når RV bruker Linux for alt det er verdt, er det selvfølgelig fordi det er noe i det. Og det er nettopp det som er poenget mitt, at det er noe i det, og at det er fordi det er noe i det at røde radikale politiske sympatier er større i datamiljøet enn ellers i befolkningen.

Siden jeg føler meg så snill i dag skal du få et gratis tips (hurra for den fri kildekoden ;) ) til hvordan du kan utøve seriøs kritikk av at Linux er et ballespark til kapitalismen.

Det er nemlig ikke gitt at det som fungerer på dataområdet også fungerer på alle områder. Eller at ting fungerer på samme måte fra område til område. Så det er ikke gitt at de gode erfaringene med åpen kildekode kan overføres direkte til resten av samfunnet som sådan.

Ble du glad nå? :)

Endret av Bønna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berettiget harme? På vegne av hvem? Moderatorene? Har de klaget?

Jeg tenker generelt, at høyresiden konsekvent avfeier en hver kritikk av en annens rikdom som misunnelse.

Jeg tror heller på at de trives med jobben, og at de ikke føler seg utnyttet.

Det kan så være. Men det gjør det vel ikke galt å påpeke at det er moderatorenes gratisarbeide som har gjort Gry til en holden dame?

Ei heller er det vel galt å påpeke at eksistensen av den store mengden gratisarbeid innenfor databransjen, som mange såkalte gryndere er avhengig av, er et bevis på at det ikke bare er penger som kan motivere mennesker til å produsere, og at dette faktum underminerer kapitalismens ideologiske fundament?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei heller er det vel galt å påpeke at eksistensen av den store mengden gratisarbeid innenfor databransjen, som mange såkalte gryndere er avhengig av, er et bevis på at det ikke bare er penger som kan motivere mennesker til å produsere, og at dette faktum underminerer kapitalismens ideologiske fundament?

Syns du at naivt gratisarbeid for kapitalsterke folk er legitimt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du at naivt gratisarbeid for kapitalsterke folk er legitimt?

Moderatorenes arbeid utgjør utvilsomt en del av selskapets verdi.

Uten frivillige moderatorer, hadde de måtte leie inn heltids moderatorer som hadde måtte blitt regnet med i regnskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du at naivt gratisarbeid for kapitalsterke folk er legitimt?

Ja, jeg er ingen moralist. Jeg er mer opptatt av de implikasjonene det har for den politiske debatten, at dette beviser at det ikke bare er penger som kan motivere menneskene til å produsere. Det betyr blant annet at verden neppe vil gå under, om man slutter å betale middelklassen så jævlig mye mer enn arbeiderne.

Endret av Bønna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...