Gå til innhold

EL testen viste positivt. Alltid rett resultat?

Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

spørs litt hva du mener...

en positiv el-test viser jo bare at kroppen gjør seg klar til el, den garanterer ikke at el finner sted. (men en temperaturmåling vil vise om den gjorde det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med temp-måling må du måle tempen hver morgen til samme tid, enten oralt, vaginalt eller analt.

Etter eggløsningen blir denne "morgentemperaturen" (basaltemperatur) pittelitt høyere enn temperaturene før eggløsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, temåmåler: termometer.

Noen bruker digitale febertermometer, men det beste er et basaltermoemter (som er laget for å være nøyaktig også for lave temperaturer, ikke bare feber, slik febermålere er)

Noen apotek selger basaltermometer har jeg hørt om, men jeg vet at det ikke er så lett å få tak i i Norge etter at butikken på snartgravid eller hvor det nå er de pleide selge dem tok mammapermisjon...

Det er nok muligens derfor mange bruker digitalt febermål med to desimaler... ikke like nøyaktig, men jeg vet flere her inne bruker det.

(bruker ladycomp jeg, men den er IKKE billig da. Gjør ikke så vedlgi mye mer enn et termoemtr egentlig, men lysene virker som "trafikklys" for min samboer, han stoler langt mer på slike lys enn meg og en graf... så derfor er den grei for meg, som prevensjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok muligens derfor mange bruker digitalt febermål med to desimaler... ikke like nøyaktig, men jeg vet flere her inne bruker det.

Jeg gjør det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å måle tempen er ikke et alternativ for meg, for jeg jobber mye ulik arbeidstid så det ville bli for mye tull med målingene til at de ville bli påliltelige.

Men hvis jeg tar positiv EL-test og har EL-slim, kan jeg være rimelig sikker på at jeg har EL da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste kan være sikre på de får el

Er nok bare noen få unntak, som ikke får det..

Og hvis du hadde slim itillegg hadde du nok EL .. ;)

Endret av Epica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dem som har el, så er nok positiv test og slim indikasjon nok ja.

For sånne som meg, så er el-slim på ingen måte nok til å vite om jeg har EL. Om jeg hadde tatt tester hadde jeg nok fått positive. EL-slimet kommer av det samme som den positive testen. Det samme hormonet. Kroppen gjør seg klar til EL.

Men jeg kan ha el-slim, livmortapp som åpner seg, kroppen gjør seg klar... men ingen tempstigning... det går noen dager, eller en ukes tid, og det hele gjentar seg. Det kan gjenta seg flere ganger... og vips, så kommer tilslutt mensen, etter en måned eller to eller tre... uten at jeg nødvendigvis har hatt EL. (sliter medå få kroppen i gang igjen etter p-pilleslutt i mars)

Derfor: For meg er det nødvendig med tempingen for å vite om jeg har hatt EL. Det har jeg bare hatt en eller to ganger siden jeg sluttet med p-pillene. Men forberedt seg, det har kroppen gjort mange ganger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...