Gå til innhold

Trening dagen etter en fest

SandraG

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at det ikke er noen vits i trene dagen etter at man har vært på fest og drukket alkohol, fordi kroppen jobber med å forbrenne alkoholen og da får ikke treningen effekt.

Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trener ofte etter at jeg har drukket. Litt varierende etter hvor mye og hvor sliten jeg er ellers, men treningsutbytte vil jo være noe redusert. Men så lenge du føler deg i form til det er det ingenting i veien for å trene.

Anonymkode: 856c4...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SandraG skrev (18 timer siden):

Jeg har hørt at det ikke er noen vits i trene dagen etter at man har vært på fest og drukket alkohol, fordi kroppen jobber med å forbrenne alkoholen og da får ikke treningen effekt.

Stemmer det?

Det er en logisk feilslutning. Drikker du 1000 kalorier alkohol og trener vekk 1000 kalorier dagen etterpå, så ligger du 1000 kalorier bedre an enn om du ikke hadde trent 🤷

Det er omtrent aldri kaloriene du forbrenner i løpet av en økt som står for den faktiske nedgangen i fettmasse over tid. Det er underskuddet over tid som betyr noe. Og trening etter en dag på fest vil fortsatt bidra til det totale langtidsunderskuddet.

Kroppen er i fluks gjennom hele døgnet, og både legger på seg og forbrenner fett vekselsvis. Det er hvor stor nedgang kontra oppgang er i løpet av døgnet som er viktig. Her har matinntak og aktivitet en like viktig påvirkning, selv om det er lettere og ofte mer virkningsfullt å justere matinntak. Ofte fordi man kan gjøre små justeringer som gir stor forskjell, og fordi mange er i så dårlig form at de ikke evner å forbrenne særlig mange kalorier gjennom trening.

Men trening er fortsatt viktig for helsa, og selvsagt er det slik at jo mer du trener, og jo bedre trent du blir, jo mer klarer du også å forbrenne i løpet av en like lett og lang økt, og det blir mye enklere å holde den nye vekta eller å gå ned de siste kiloene 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...