Gå til innhold

Er du bekymret for Ukrainakrigen?

himmeloghav

Er du bekymret for Ukrainakrigen?  

74 stemmer

1. 1. Er du bekymret for Ukrainakrigen?

• Ja, tror det kan bli verre og spre seg
      58
    • Nei, det går nok over snart
      16

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bekymret for svakt lederskap i NATO som stikker hodet i sanden og innbiller seg at dette skal holde seg til Ukraina, mens man kun gir Ukraina skyts til å holde krigen i gang, men ikke stoppe den. Vi har også flere Putin-infiltratører i NATO alliansen, som Ungarn og Tyrkia, Frankrike som aktivt jobber enten mot NATO eller prøver å spille på begge lag for egen vinning. Det som er farlig her er at så tvetydig som NATO er, trigger det bare en tyrant og en gambler som Putin på at han faktisk kan slippe unna med å gjøre veldig mye, inkludert et angrep på nato-territorium.  Putin er nok ikke redd for å dra hele verden med seg i søla om alternativet er å miste sin popularitet og jernhånd i Russland.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av svaralternativene passer.

Jeg tror ikke konflikten vil spre seg, og jeg tror ikke den går over snart.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (2 minutter siden):

Samme her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (1 minutt siden):

Blir som å tro kokevannet kommer til å bli varmere, men at det aldri kommer til å koke over. Krigen er ikke lang fra å spre seg. Vi snakker 4-5 måneder maks.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (6 minutter siden):

Blir som å tro kokevannet kommer til å bli varmere, men at det aldri kommer til å koke over. Krigen er ikke lang fra å spre seg. Vi snakker 4-5 måneder maks.

Dommedagsspådommer fra en som gjentatte ganger har kommet med dommedagsspådommer som har vist seg å ikke skje, tar jeg med ro.

Gi meg en plausibel eksempelforklaring på hvordan krigen kan spres til andre lands territorier? Selv kan jeg komme på et par scenarioer hvor det kan skje, men ingen av dem er særlig realistiske.

Endret av Nicathv
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicathv skrev (1 minutt siden):

Dommedagsspådommer fra en som gjentatte ganger har kommet med dommedagsspådommer som har vist seg å ikke skje, tar jeg med ro.

Gi meg en plausibel eksempelforklaring på hvordan krigen kan spres til andre lands territorier? Selv kan jeg komme på et par scenarioer hvor det kan skje, men ingen av dem er særlig realistiske.

Lurer på når jeg har kommet med dommedagsprofetier tidligere, og hvilket tidsperspektiv du opererer med som tenker at dommedag beviselig ikke kommer? Forøvrig også interessant at du ser på eskalering av krigen utenfor Ukraina som dommedag. Bare det i seg selv er jo nok til å tro at det ikke kan skje, da ingen egentlig tror på dommedag.

Du bør realitetsorientere deg. Det er ikke dommedag at krigen sprer seg. NATO kommer ikke til å gå berserk å utløse atomkrig fordi vi blir angrepet. Det kommer til å bli en seig og blodig konflikt det og, som tilslutt kanskje ender med atomkrig. Men spredningen er ikke dommedag.

Jeg var en av de som i begyhnnelsen av den militære oppbyggingen forsvarte Russlands rett til å drive med militærøvelser på eget territorium, og var overbevist om at de kun forsøkte å sende et signal, sammen med mange andre. Det var kun et par uker i forkant av innvasjonen jeg innså at innvasjon var uunngåelig, så jeg har ingen problemer med å orientere meg etter  realtitetene.

For eksempel for å stoppe leveransen av våpen, så kan Russland åpne en front mot baltikum gjennom mobilisering. I stedet for å donere våpen til Ukraina, så må vesten forsvare baltikum. Russland vil nok mene de har mer enn nok soldater å ofre for å gi NATO hodebry nok til å slutte å støtte Ukraina. Nato har allerede bygd opp voldsomt i baltikum område, og de kan lage seg et påskudd for angrep med å male et bilde at NATO planlegger et angrep. Det er ikke noe mer irrasjonelt enn den krigen de allerede har startet med Ukrainia, overhode ikke urealistisk. Dette er jo et bilde Putin har begynt å tegne for russere.

Det er ingenting som tilsier at Russland kommer til å holde seg kun til Ukraina om denne krigen fortsetter. Tvert imot er signalene klokkeklare.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, kar90 said:

Lurer på når jeg har kommet med dommedagsprofetier tidligere, og hvilket tidsperspektiv du opererer med som tenker at dommedag beviselig ikke kommer? Forøvrig også interessant at du ser på eskalering av krigen utenfor Ukraina som dommedag. Bare det i seg selv er jo nok til å tro at det ikke kan skje, da ingen egentlig tror på dommedag.

Du bør realitetsorientere deg. Det er ikke dommedag at krigen sprer seg. NATO kommer ikke til å gå berserk å utløse atomkrig fordi vi blir angrepet. Det kommer til å bli en seig og blodig konflikt det og, som tilslutt kanskje ender med atomkrig. Men spredningen er ikke dommedag.

Jeg var en av de som i begyhnnelsen av den militære oppbyggingen forsvarte Russlands rett til å drive med militærøvelser på eget territorium, og var overbevist om at de kun forsøkte å sende et signal, sammen med mange andre. Det var kun et par uker i forkant av innvasjonen jeg innså at innvasjon var uunngåelig, så jeg har ingen problemer med å orientere meg etter  realtitetene.

For eksempel for å stoppe leveransen av våpen, så kan Russland åpne en front mot baltikum gjennom mobilisering. I stedet for å donere våpen til Ukraina, så må vesten forsvare baltikum. Russland vil nok mene de har mer enn nok soldater å ofre for å gi NATO hodebry nok til å slutte å støtte Ukraina. Nato har allerede bygd opp voldsomt i baltikum område, og de kan lage seg et påskudd for angrep med å male et bilde at NATO planlegger et angrep. Det er ikke noe mer irrasjonelt enn den krigen de allerede har startet med Ukrainia, overhode ikke urealistisk. Dette er jo et bilde Putin har begynt å tegne for russere.

Det er ingenting som tilsier at Russland kommer til å holde seg kun til Ukraina om denne krigen fortsetter. Tvert imot er signalene klokkeklare.

Vel, hvis de annekterer på fredag, så er vi ett skritt nærmere, da Kreml vil hevde at angrep på de *frigjorte* områdene er en eksistensiell trussel mot Russland, og det vil Putin ikke gå med på. Ikke at 300.000 nyinnkalte rekrutter vil hjelpe på noe særlig, da ting som opptrening og utdeling av våpen (hvis det er noen) samt plassering tar tid.

Scenario: Russland annekterer de *frigjorte* områdene som de kaller de. Vesten fortsetter og pøse på med våpen og støtte, for det er jo det eneste reelle alternativet som er, man lar ikke klassens bølle vinne, man rotter seg sammen og ruller over han som en stridsvogn. 

Ukraina når de *frigjorte* områdene, og begynner og avansere og ta de tilbake, og da kicker propaganda maskinen til Kreml inn i høygir, med fraser som:

• Vi er under angrep 
  • Vår eksistens og hele vårt levesett er truet av Ukraina og det kollektive Vesten.

Putin har også gjort hjemmeleksen sin delvis iallefall, han har allerede skapt narrativet om at det er oss mot Vesten, de er ute etter oss, men ta det med ro, som de eneste så skal vi gi dere sannheten vår sannhet. Nemlig at vi hadde alle gode intensjoner mot og gå inn i de østlige delene for og hindre massemordet som blir utført mot våre brødre av det nazistiske styret i Kiev.

Dette ser man allerede på Youtube, der alle som blir intervjuet (100% oppslutning er bra, skulle nesten tro at det var rigget) svarer at de har full tiltro til regimet.

Nå har de startet delvis mobilisering, men som jeg skrev lenger oppe så vil det ta tid får de blir klare, de skal forhåpentligvis få litt trening, slik at de vet litt om hva de skal til, deretter få utdelt våpen ++ ikke att jeg tror at og pøse på med 300.000 nylig innkalte rekrutter og reservister vil ha noe og si, da tiden med menneskelige bølger er forbi, og det russiske militæret fremdeles har ett sterkt sovjetisk hierarki (takk og lov). De 300.000 vil vise seg og være fånyttes, pga gammelt utstyr, en delvis teknologisk overlegen fiende, samt moralen. Russerne slås fordi de må, de kan heller ikke overgi seg, mens Ukrainerne slås fordi de må og fordi de vil.

Putin ser etterhvert skriften på veggen, men hverken kan eller vil gi seg, da vil jo hele narrativet gå i oppløsning og han har i realiteten tapt.

Avhengig av hva som skjer da, så er veien ganske liten for og bruke taktiske våpen på *russisk* jord for og stå imot en invasjon som de mener at det er.

Som sagt, bare ett scenario, og jeg håper og tror at jeg tar feil.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at det er USA som tok gassrørledningen og at de innrømmer det. Russland legger jo skylda på oss, og det  betyr at vi er i stor fare.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bekymret for at der skal spre seg utenfor Ukraina eller bli verdenskrig nei. Jeg er sint og trist for at Ukraina må oppleve denne unødvendige krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Paramount

Det er bare en løsning på denne krigen, og det er at Putin blir styrtet. Det kan alle leve videre med. Krigen er Putins krig. Så lenge Putin sitter med makten vil det være krig, og krigen kan allerede defineres som en verdenskrig, det vil alle skjønne når vinteren kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (34 minutter siden):

Det er bare en løsning på denne krigen, og det er at Putin blir styrtet. Det kan alle leve videre med. Krigen er Putins krig. Så lenge Putin sitter med makten vil det være krig, og krigen kan allerede defineres som en verdenskrig, det vil alle skjønne når vinteren kommer. 

Kunne ikke vært sagt bedre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10

Krigen har jo allerede spredd seg, men på en annen måte enn krig på slagmarken som i Ukraina. 

Vi er en del av krigen. Enn så lenge ser vi ikke en slutt på det. Vi ser at det eskalerer. Spørsmålet er vel hvor langt det eskalere og hvor lenge det skal pågå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sirisiri10
Paramount skrev (39 minutter siden):

krigen kan allerede defineres som en verdenskrig, det vil alle skjønne når vinteren kommer. 

Desverre 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da bekrefter kreml det vi allerede ventet på, at de annekterer disse okuperte områdene på fredag. De slutter med andre ord ikke å eskalere.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/kreml-varsler-annektering-av-okkuperte-ukrainske-regioner-fredag.qcqJcyuTc?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1&utm_medium=df-86-efd5370b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (37 minutter siden):

Og da bekrefter kreml det vi allerede ventet på, at de annekterer disse okuperte områdene på fredag. De slutter med andre ord ikke å eskalere.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/kreml-varsler-annektering-av-okkuperte-ukrainske-regioner-fredag.qcqJcyuTc?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1&utm_medium=df-86-efd5370b

Dette jeg er redd for...nå kan de bruke disse til p gjøre hva de vil...og sjanse for å bruke atomvåpen nå er enda større:/ 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at det ikke kommer til å eskalere utenfor Ukraina fordi Russlands andre samarbeidspartnere også er uenige i denne krigen, både Kina, Tyrkia etc har jo kommet med hentydninger......ingen av disse ønsker atomvåpen...og det er jo bra 🙂 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...