Gå til innhold

voldtekter


Madison

Anbefalte innlegg

Håper jeg får frem denne linken da..

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...rticleID=422108

Jeg syns det er for lettvint å skylde på at det er lettere å anmelde en med utenlandsk bakgrunn.

For meg personlig ville jeg gjort det omvendte.

Noe lignende har vært oppe før,men syns ikke det eventuelt er noe å bli hissig for.

Ting som dette er dessverre blitt en realitet,no esom gjør meg skikkelig provosert.

Må ha med et spm og; når utenlandske menn voldtar,så er det stort sett norske kvinner.. Hvorfor? (jeg mener at det har med et sykt kvinnesyn å gjøre) Norske menn går ikke inn for å gjøre sånt mot jenter fra andre land.. (uten at jeg mener å forsvare nordmenn heller på noen måte der)

Dette er syke mennesker som burde bli sperra inne så mye lenger enn det de blir.

Under mye dårligere forhold.. men det er en annen diskusjon :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer ikke som en bombe (som kankje er litt galt ord å bruke..) for meg at innvandrere topper listen over voldtekts menn.. Hvis en regner ut hvor mange "nyelandsmenn" vi har... og deretter tenker hvor mye galt som har skjedd, som de faktisk har vært ansvarlige for... i forhold til hva en "nordmann" har gjort?! Vi nordmenn er snille i forhold til andre folkeslag...

P.S Dette er IKKE rasistisk ment på noen måte.... kun harde fakta.. dessverre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forferdelig at mennesker voldtar uansett - enhver voldtekt skulle blitt anmeldt - være seg den var begått av nordmenn eller utlendinger. Dessverre er hjelpeapparatet visstnok ikke spesielt innbydende mht til å bli trodd og sånn - jeg håper jeg tar feil og at dette har bedret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldtekt er uakseptabelt uansett hvem som utfører den!

Det er også skremmende at over halvparten av anmeldte voltekter blir begått av menn med utenlandsk bakgrunn. Men det er nesten mer skremmende at andelen norske menn som blir anmeldt for voldtekt øker fra 36 til 47%.

Det betyr jo at andelen anmeldte utenlandske menn er på vei ned!

Men det vi vet om voldtekter er følgende:

1. I de fleste voltekter kjenner overgriper og offer hverandre.

Det betyr ofte at overgriper enter er i familie med, eller kjæreste med

offeret.

2. Ved voldekt der overgriper og offer kjenner hverandre er det vanskelig

å bevise at voldtekt har funnet sted - i den grad at det er mulig å reise

sak, og offeret blir ikke alltid trodd. Ofte ligger en følelse av at man

selv er skyld i det som har skjedd langt framme i bevisstheten, selv

om det er usant.

3. I voldtektssaker der overgriper på en eller annen måte er i familie

med/kjæreste med ol offeret, er det underraportering og færre

anmeldelser enn når overgriper er ukjent. Årsaken kan bl.a være

redsel for ikke å bli trodd (ofte berettiget), eller fordi det fortsatt er

mye skamfølelse ute og går i saker hvor gjerningsmann og offer

kjenner hverandre, velger mange å ikke anmelde sidde sakene.

4. I voldtektssaker der overgriper og offer kjenner hverandre trekkes en

del anmeldelser tilbake - av offeret - ikke fordi overgrepet ikke har

skjedd, men av mange andre grunner.

Ut fra dette er det forståelig at det er lettere å anmelde en ukjent gjerningsmann, for da føler offeret seg mindre "skyldig" og mer som et "riktig" offer.

Og man kan ikke se bort fra at det er lettere å bli trodd hvis det er en ukjent gjerningsmann (ukjent for offeret) enn hvis kjæresten er overgriperen. Og det er lettere å tro at en utenlandsk mann, gjerne fra Midt-Østen eller Tyrkia, er gjerningsmannen, enn det er å tro at den blonde IT-konsulenten er det.

Men - som jeg startet med - voldtekt er uakseptabelt uansett hvem som utfører den, og jeg skulle ønske at fler av de "gjemte" voldtektene både ble anmeldt og pådømt, særlig for offerets del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er skremmende tall, og kanskje det har noe å si med kultur? Men jeg synes faktisk vi er nødt til å se litt lenger også! Vi tar inn mennesker uten å engang sette dem inn i hvordan det norske samfunnet fungerer! Vi har ikke akkurat lover eller regler, og hjelpemidler, som gjør at muslimske menn forstår og lærer det norske landet og den norske person å kjenne!

Ja, det er galt å voldta! Det er galt å voldta uansett hvem som gjør det. Men dersom du blir voldtatt av en mørk, fremmed mann, så har du faktisk litt større sjans til å bli trodd en om du er så uheldig å bli voldtatt av kameraten til broren din!! Som er hvit, og som kanskje sitter i en godt betalt jobb, og som kanskje har mer å si en deg!! Om det er ditt ord mot hans, så vil kanskje han bli trodd, for som noen sa her tidligere; "vi normenn er så snille vi, i forhold til andre nasjonaliteter"... ergo, vi tror vel ikke på at den hvite, suksessfulle kollegaen vår er en voldtektsforbryter? Vi ville vel aldri støttet opp rundt den tanken ville vi?

Men, dersom den utenlandske vaskehjelpen(mannlige), som vi ikke kjenner, som ikke gjør all verdens, og "lusker" rundt i gangene.. han kan man nok lettere tro på at har gjort noe slikt! Han er nok lettere å tro at lyver, og han er jo ikke fra snille norge, så han kan jo lett finne på slikt.

Hvilken av situasjonene tror du er enklest å anmelde??? som voldtatt og nedverdiget (og kanskje truet?? av voldtektsmannen? uansett om det er den hvite eller mørke?) Hvem tilfelle tror dere blir lettest trodd?? og hvem tilfelle er det størst sjans for at blir droppet?

Og for å snakke om oss gode, snille normenn, leste dere også denne delen av reportasjen?:

"Rapporten, som Sætre har utarbeidet, viser samtidig at andelen overgripere med norsk bakgrunn øker i statistikken. Mens denne gruppen utgjorde 35 prosent i 2000, var den steget til 47 prosent i fjor

Psykolog John Nikolaisen ved Institutt for klinisk sexologi og terapi mener stigmatisering(sette mindreverdsstempel på) og diskriminering av muslimske menn kan være en av årsakene til at gruppen er overrepresentert i statistikken.

- Voldtekt innebærer makt og avmaktsfølelse hos overgriperen. En med sterk avmaktsfølelse vil ha større sjanse for å begå voldtekt - særlig overfor fremmede, sier Nikolaisen, som også tror det er letter for kvinner å anmelde menn med utenlandsk bakgrunn enn med et "norsk" utseende.

- Jeg er overbevist om at det er lettere fordi innvandrerne har lav troverdighet. Man når derfor lettere fram med anmeldelse hos politiet, sier Nikolaisen."

Men det er klart, hva vet han?? Vi her inne vet vel bedre en en som jobber med dette i hverdagen sin!!! :roll:

Og Madison, jeg blir ikke sint, bare oppgitt over hvor lett mange velger å se på problemer.

Jeg er ganske sikker på at vi hadde hørt endel "statistikker og rapporter er bare tall, sier ikke nødvendigvis sannheten" dersom de hadde pekt i andre retningen. Vi klarer sikkert til og med å "bortforklare" det stigende dilemmaet med norske, hvite voldtektsforbrytere!! For vi er jo så mye snillere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JAA!! Endelig har noen forstått det!

Man kan ikke bare sette en person med utenlandsk opprinnelse i et hus, gi personen mat og penger. Man blir ikke smartere av det.

De trenger utdannelse og kurs. Kanskje til og med psykolog-timer. (Tenker mest på dem som kommer fra et land med krig)

HVORDAN skal dem klare å forstå at Norske jenter ikke kler seg slik de gjør for å se "løsaktige" ut? For det er nemlig det dem syns vi gjør, når vi kommer på sommer i miniminiminiskjørt og bikinioverdel!

Det er ikke for å si at vi skal kle oss bedre, men man MÅ lære de som kommer til Norge at det er slik vi er og ser ut.

De har andre kulturer enn oss. Annet syn på kvinnen. Og da må det jo bare klikke en plass.

Håper dere misforstår meg rett nå da :D Det var ikke meningen å rakke ned på klesmåten deres osv... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Kan ikke sammenligne de med nordmenn i Norge. Sammenlign med nordmenn i utlandet. Der er ofte de på "krimtoppen". Dessverre er det alltid enkelte som gir faen når de er i et land de ikke hører til, og tror at alt er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykolog John Nikolaisen ved Institutt for klinisk sexologi og terapi mener stigmatisering(sette mindreverdsstempel på) og diskriminering av muslimske menn kan være en av årsakene til at gruppen er overrepresentert i statistikken.

Også en fryktelig dårlig unnskyldning.

Mange av dem har et kvinnesyn som ikke ligner grisen! DET tror jeg mye av dette bunner i.

Selvfølgelig gjør norske både kvinner OG menn forbrytelser,de vil jeg ikke forsvare.

Kanskje noen har et godt svar på hvorfor det så å si ALLTID er utenlandske MENN det er snakk om i forhold til forbrytelser?

Det er veldig sjeldent at det en en utenlandsk kvinne..

Var ikke noe rasistisk i dette. Men de er i overtall, hadde ikke trengt noen statistikk på det.

Når man tenker på hvor mange utlendinger det er i dette landet,så vet man jo at de fleste er snille.

Men det er noen som ødelegger for resten,og de har absolutt ingenting her å gjøre når de ikke kan følge norske regler!! (mye er snakk om moral, hvor i all verden er den da!?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke forsvare noen her nå, men kanskje tallene ville blitt litt anderlesdes hvis alle voldtekter ble annmeldt, norske kvinner som f eks voldtars av sine menn eller kanskje venner, for det jo voldtekt når den ene parten tvinger den andre uannsett, nei er nei også i eksakap. Men hvem vil vel annmelde den de bor med.

Tror nok at tallene stemmer og at det er flere innvandrere i forhold til hvor mange prosent de utgjør, men det kan hende det er lettere og annmelde en voldtekt hvis det er med klart utenlandsopprinnelse fordi det er lettere og bli trodd.

Og annmelde en voldtekt er nok ikke ok uannsett, for det nok ikke lett og kunne bevise dette, derssverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg VET ikke at innvandrere står for flere voldtekter jeg, det jeg vet, er at av de voldtekter som blir anmeldt til politiet, så er det overtall av mørkhudede(for etter hva jeg kunne se, så gjaldt dette enten 1.generasjons eller 2. generasjons, altså også norske "utlendinger" født i norge, oppvokst i norge, på norske skoler etc) som er gjerningsmannen.

Jeg vet ikke hvor mange offer med hvite gjerningsmenn som velger å IKKE anmelde sine overgripere, kjenner ikke til noen tall på hvor mange voldtekter der offeret kjenner sin gjerningsmann, som faktisk anmelder!

Vet ikke om hvite, oppegående og kanskje "vanlige" menn slipper lettere unna dommen eller slipper unna å bli ett tall på papiret, fordi saken blir henlagt.

Jeg vet heller ikke om det er èn mørkhudet som blir anmeldt for flere voldtekter, eller om det er flere som anmeldes. (skjønner jo at det er flere en èn, men som ett eks.)

Etter hva jeg kan lese, så sies det jo at så og så stor prosent av voldtektsforbrytelsene utføres av folk med innvandrer bakgrunn, det sier egentlig fint lite om hvor stor prosent av innvandrerne som er voldtektsforbrytere! kanskje det er tre gale, som utfører 20 voldtekter, og ikke 20 gale, som utfører 20 voldtekter? Og det utgjør jo en viss forskjell gjør det ikke?

Men som tidligere nevnt, vi her inne på KG har jo helt sikkert mye bedre anelse på hva dette kan bunne i, en en som jobber ved Institutt for klinisk sexologi og terapi, for de som jobber der aner ikke hva de snakker om, og kommer bare med dårlige unnskyldninger fordi di sikkert elsker mørkhudede... eh.. :roll:

(fremdeles ikke sint altså.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det noen som har spurt disse mennene om de er religiøse? Tror nemlig ikke det, siden de gjør slike ting. Derfor blir det feil å snakke om "muslimske menn". At de kommer fra en kultur med et dårlig kvinnesyn er en annen sak.

Jeg ble voldtatt av en norsk mann, men meldte det ikke fordi jeg kjente han, og orket ikke ta sjangsen på å ikke bli trodd. Hadde helt sikkert vært lettere å anmeldt om han var en fremmed tyrker, som jeg ikke hadde noe forhold til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hva jeg mener Aline, ingen trenger å mene det samme.

Om de er religiøse? Ikke spesielt.. men der har man kanskje "misbruk" av religion igjen.

Er utrolig hva som står at de "har lov til".. ifølge dem selv.

Ingen som har noe svar på som mitt?......?.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe faktasvar på ditt spørsmål, men jeg kan komme med hva jeg tror er en meget god grunn:

Ditt spørsmål var: "Må ha med et spm og; når utenlandske menn voldtar,så er det stort sett norske kvinner.. Hvorfor? "

De utenlandske kvinnene disse utenlandske mennene voldtar, som etter vårt syn er så underkuede som bare det, ville kanskje ikke åpnet kjeften om voldtektene???

Det kan være mange voldtekter innenfor mange samfunn, "mørkhudede" samfunn som hvite samfunn. Det er visstnok vanskeligere å anmelde når man enten blir skremt til taushet, eller "vet" at troverdigheten som oftest ligger hos forbryteren.

Vil ett undertrykt menneske (uavhengig av farge og kjønn) anmelde en som har tatt makt over en psykisk og fysisk? eller vil vedkommende tie?

Jeg tror rett og slett det ligger mye begravet, både når det gjelder hvite og fargede, både som offer og som forbryteren. Derfor synes jeg det er vanskelig å dømme hvem som er the badest guy.

Det er så mye vi ikke vet.

Som med alt annet, bør vi ikke vite før vi fordømmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får man ikke høre at "utlendinger" er "verstinger" hele tiden da?

Synes det aller verste med voldtektssaker er at det er så fryktelig vanskelig å bli trodd, og at henleggelsesprosenten er ALT for høy. Er ikke rart at kvinner ikke anmelder......

Spiller vel mindre rolle om hvem som er verst av nordmenn eller utlendinger? Vi vet jo at begge voldtar. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikke noe fasitsvar jeg heller, noe er vel litt bastant i noe av det som kommer fra meg her, Men er så irritert..For endel er det noe i.

Jo noe annet jeg lurt på var,

Kanskje noen har et godt svar på hvorfor det så å si ALLTID er utenlandske MENN det er snakk om i forhold til forbrytelser?

Det er veldig sjeldent at det en en utenlandsk kvinne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye snakk om norske kvinner når det gjelder disse voldsomme forbrytelsene, er det vel? Det er stort sett snakk om voldtektsMENN, ransMENN og MENN som utfører rå vold, og drapsMENN - selv om noen jentegjenger ikke er et hakk bedre, men i forhold til MENN er de i mindretall.

Det er stort sett også MENN som står bak de fleste vinningsforbrytelser, og også større narkotikaforbrytelser. Tror kanskje kvinner topper nasketoppen, men er litt usikker.

Så når det ikke settes noe spesielt mye fokus på kvinnelige forbrytere (vet at det finnes drapskvinner også), er det kanskje ikke så rart at dt ikke er mange avisrapporterte fremmedkulturelle forbryterkvinner. Det er vel også færre innvandrerkvinner enn innvandrermenn i Norge.

Og selv om det er bedring, er det fortsatt sånn at en del innvandrerkvinner har mye mindre frihet enn sine norske medsøstre. Og disse kvinnene blir passet på av sine mannlige slektninger.

Og så lurer jeg litt på hvem "DE" er, Madison. Du refererer stadig til disse "de", men hvem er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"de" er drittsekkene jeg snakker om.

Jo man hører om norske kvinner som gjør forbrytelser,men jeg kan ikke huske EN innvandrerkvinne, bosatt hvorsomhelst i norge..

Men det kommer nok..er ikke bare "guttegjenger" lenger......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for jeg MÅ skuffe dere og si, at det finnes dritsekker overalt, om de hvit, svart, gul, grønn eller hva de måtte være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Perser*

enig med paulina, bra sagt!

det heter ikke utlendinger når de er født og oppvokst i norge!

det er så lite antall innbyggere i norge, derfor kan dere ikke ta opp øyene og innse at disse utlendingene som dere snakker om, de er faktisk nye landsmennene deres!

Hejdå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for jeg MÅ skuffe dere og si, at det finnes dritsekker overalt, om de hvit, svart, gul, grønn eller hva de måtte være!

Det er de fleste enige i, selvfølgelig!!

For meg er alle velkommen til å bo her i norge, så lenge de oppfører seg:)

Etter å ha gått ganske mange år på skole i oslo så vet jeg vel at de fleste er greie!

Har venner fra alle mulige land jeg, tyrkia,somalia,iran...

Helt trangsynt er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...