AprilLudgate Skrevet 23. september 2022 #41 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, jeg tror ikke du har funnet på diagnosen. Jeg tror heller ikke du har funnet på symptomene du beskriver. Kanskje burde jeg også moderert meg i åpningsinnlegget. Kanskje er ikke asperger en tullediagnose for ALLE som får den. Men jeg tror absolutt at asperger-diagnosen i en del tilfelelr blir gitt som en "du er ikke dum, du har asperger", hvor man kun sier at personen har asperger for at vedkommende ikke skal føle skam over å ikke ha mestret det alle andre mestrer. TS Anonymkode: 61ac5...d47 Autismeutredning gjøres over tid, men et bredt fokus og mange tester. Stol heller på ekspertene. De gidder ikke bruke penger på deg for å trøste deg. 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #42 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da har du veldig alvorlig autisme. Jeg har Asperger og klarer alt selv. Er bare sosiale ting jeg ikke klarer. Anonymkode: a261d...817 Nei jeg har asperger. Anonymkode: 90ed7...687
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #43 Skrevet 23. september 2022 Nå har jeg lest mange svar her. Jeg er en kvinne med Asperger som fikk diagnosen i voksen alder. Jeg er bare veldig irritert, på at noen har bestemt hva som er vanlig. Skiller du deg litt ut må du ha Asperger. Ja, jeg har jo passet inn under mye av dette. Jeg utviklet meg noe senere enn de andre jentene, men MÅ det være feil? Er det feil at jeg ikke interesserte meg for dukker som barn? At jeg ikke likte å sminke meg før jeg ble og brydde meg om mote før 15? At jeg ikke begynte å pule rundt som 15 åring som de andre? Nå som ung voksen har jeg gått tilbake til å ikke sminke meg. Men de fleste kvinner gjør det. Jeg synes det er så stygt!! Med knall farge på leppene. Faktisk så er nesten ingenting på kvinner ekte lenger. Jeg har ikke gjort noe med meg. Det er sikkert aspergersen…… Det går jævlig sakte med folk. Jeg hater å gå i grupper, at vi går ut flere. For det tar så helsikkes lang tid. Jeg har ikke en eneste duk. Jeg har 3 sengesett. Jeg har 1 skap. Fordi jeg ikke forstår hvorfor folk driver å fyller hjemmene sine opp så de knapt har plass i lageret lenger!! Det er sikkert aspergersen….. hallo liksom, alle har vel duker hjemme. Blomster også, om man er vanlig kvinne…. Jeg hater å måtte le med folk bare fordi jeg ikke skal oppfattes som sur.. Jeg følte meg aldri syk. Som barn var jeg ganske glad og kjedet meg aldri, fordi jeg fant på ting selv. Men dette skulle skolen på død og liv bekymre seg for. Så ble mamma bekymret. Så følte jeg at jeg var feil og måtte sosialisere med andre for at mamma ikke skulle bli lei seg. Jeg ble tvunget til å få andre interesser. Fordi jeg SKULLE forandre meg. Jo større ble hatet. Hva er det som er så galt? Det er «de vanlige» sin fantastiske evne til å lage problemer og bekymringer rundt bagateller. Kan folk bare få være den de er? Men nei… «han er veldig aktiv og sitter ikke stille» det må være adhd. «hun er den eneste som ikke ler av de dumme vitsene til hun populære jenta» hun må ha Aspergers! «Han smiler aldri» må være depresjon. Anonymkode: 3717f...a6b 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #44 Skrevet 23. september 2022 Asberger er ikke lenger en formell diagnose. Det er allikevel ikke en tulle diagnose, men nå brukes fellesdiagnosen autismespekterforstyrrelser på alle undergruppene istedenfor. Anonymkode: e32fe...7b4 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #45 Skrevet 23. september 2022 Ms Baxter skrev (6 timer siden): Jeg bruker utrolig mye energi på å være sammen med andre mennesker, lese settinger og forstå det sosiale…. Blir utrolig sliten etterpå og trenger å være alene for å komme til meg selv🤗 Introvert kalles det, og har ingenting med autisme å gjøre. Anonymkode: e32fe...7b4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #46 Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan viser det at asperger ikke er en tullediagnose? TS Anonymkode: 61ac5...d47 https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/nevrologi/autisme Anonymkode: 0b99b...734
Gjest Ms Baxter Skrevet 24. september 2022 #47 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Introvert kalles det, og har ingenting med autisme å gjøre. Anonymkode: e32fe...7b4 Joda, min psykiater, nav veiledere så det etter kort tid. Scorte dobbelt så mye på diverse tester de tok. Klarer ikke nærhet av andre mennesker (liker ikke intimitet/sex), sensitiv for mat og klær. Selvskading i perioder i voksen alder) Må å tilrettelagt og redusert jobb for å ikke bli overstimulert… var mye sykemeldt i ordinær pga utmattelse, depresjon og angst. Nye sjefer på jobb gjorde det vanskelig da min første sjef tok litt hensyn. Veldig intens på mine interesser( trener, gamer og tegner), tar fokus fra alt annet. Fikk fort ufør da nav så jeg hadde autisme på papiret (hadde først bare fibro)😅 Jeg fikk diagnosen for 2 år siden, da jeg var 36år, men har hatt vansker mer eller mindre hele livet… ikke m det daglige og økonomi, men hva som krever av m i det sosiale utenom familie og nære venner.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #48 Skrevet 24. september 2022 14 hours ago, DundreMilfin said: Autismeutredning gjøres over tid, men et bredt fokus og mange tester. Stol heller på ekspertene. De gidder ikke bruke penger på deg for å trøste deg. Psykologene sier selvsagt ikke "denne diagnosen gir vi deg kun for å trøste deg". Men de sier "denne diagnosen vil hjelpe deg med å forstå hvorfor livet ble som det ble" og det er jo egentlig det samme. Den eneste grunnen til at jeg utredes er fordi psykologene tror jeg vil føle meg bedre om jeg kan skylde på en diagnose. TS Anonymkode: 61ac5...d47
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #49 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Psykologene sier selvsagt ikke "denne diagnosen gir vi deg kun for å trøste deg". Men de sier "denne diagnosen vil hjelpe deg med å forstå hvorfor livet ble som det ble" og det er jo egentlig det samme. Den eneste grunnen til at jeg utredes er fordi psykologene tror jeg vil føle meg bedre om jeg kan skylde på en diagnose. TS Anonymkode: 61ac5...d47 Jeg følte meg IKKE bedre av å gå as. Det var liksom som «da har du fått en bekreftelse på at det feiler deg noe». Men det verste er jo at det er påtvungen feil. Det er ikke sånn at jeg har vært fullstendig tilbakestående liksom. Jeg har bare ikke gjort det samme som alle andre til enhver tid. Er det så helvetes galt å ikke snakke til enhver tid? Å ikke lage drama. Å ha sine interesser. Å ha bedre langtidshukommelse enn andre. Å legge mer merke til detaljer enn andre. Anonymkode: 3717f...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #50 Skrevet 24. september 2022 Autister har en annerledes hjerne enn vanlig. Snart vil man kunne teste det enklere. Anonymkode: 22446...554
Gjest Albbas Skrevet 24. september 2022 #51 Skrevet 24. september 2022 15 hours ago, AnonymBruker said: Introvert kalles det, og har ingenting med autisme å gjøre. Anonymkode: e32fe...7b4 Nei, å ikke greie å lese settinger og forstå det sosiale har da ingenting med å være introvert å gjøre. 😅
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #52 Skrevet 24. september 2022 Spørsmålet er jo egentlig om asperger mer er et personlighetstrekk enn noe annet. Nå er jo diagnosen falt bort i de fleste diagnosehåndbøker og kalles autismespekterforstyrrelse som innebærer alt fra høytfungerende aspergere til autister helt uten språk. Har man møtt en med diagnosen har man møtt en med diagnosen. Det som er gjennomgående er at man har utfordringer knyttet til det sosiale i større eller mindre grad. Noen har elendig finmotorikk (som meg selv) mens andre kan male like bra som Da Vinci (for å sette det litt på spissen). Det rare er at tross min elendige finmotorikk så skriver jeg fortere på tastaturet enn gjennomsnittet og det er nettopp en finmotorisk ferdighet. Men håndskrifta mi er elendig og jeg kan knote med en del ting (er rett og slett ikke praktisk anlagt). Musikalsk er jeg overhodet ikke, men kanskje jeg pga min gode fingernemhet på et tastatur kunne lært meg å spille keyboard eller noe, men det er jo andre evner igjen. Anonymkode: 0c3a7...c27 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #53 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Spørsmålet er jo egentlig om asperger mer er et personlighetstrekk enn noe annet. Nå er jo diagnosen falt bort i de fleste diagnosehåndbøker og kalles autismespekterforstyrrelse som innebærer alt fra høytfungerende aspergere til autister helt uten språk. Har man møtt en med diagnosen har man møtt en med diagnosen. Det som er gjennomgående er at man har utfordringer knyttet til det sosiale i større eller mindre grad. Noen har elendig finmotorikk (som meg selv) mens andre kan male like bra som Da Vinci (for å sette det litt på spissen). Det rare er at tross min elendige finmotorikk så skriver jeg fortere på tastaturet enn gjennomsnittet og det er nettopp en finmotorisk ferdighet. Men håndskrifta mi er elendig og jeg kan knote med en del ting (er rett og slett ikke praktisk anlagt). Musikalsk er jeg overhodet ikke, men kanskje jeg pga min gode fingernemhet på et tastatur kunne lært meg å spille keyboard eller noe, men det er jo andre evner igjen. Anonymkode: 0c3a7...c27 Jeg har Asperger og er veldig praktisk anlagt. Så vi er jo et bevis på at man ikke må være sånn og sånn for å ha as. Teoretisk er jeg derimot IKKE. Jeg ser kun bokstaver når jeg leser. Jeg lærer med å kombinere lesing og praksis. Har noe på jobben som vi tjener ekstra på, men jeg og 1 annen er faktisk de eneste som tok det på seg siden det var så teoretisk tungt. Men jeg må jobbe praksis ved siden av, og jeg klarer å se resultatet. Det er noe annet når man leser i mange bøker samtidig (vanlig skole/studier) og egentlig ikke vet hva man skal. jeg har noen merkelige ting ved meg selv som jeg ikke viser andre. Jeg er avhengig av enkelte lyder. Som klikking på tastatur. Det er en lyd jeg aldri får nokk av. Mamma irriterer vettet av seg av den (hun er den eneste som vet jeg har det). Jeg har også ticks, men de er av en eller annen grunn lettere å styre når jeg er blandt andre. Noe som er veldig utypisk Asperger ved meg, er at jeg må ha forandringer ofte. Jeg blir stresset og får angst om dagene er for like. Bo på samme stedet over lang tid, samme jobb osv, se samme folka…. Da får jeg skikkelig angst. Nå har jeg fått meg en jobb der jeg drar til mange forskjellige land. Ja, det er alltid skummelt og litt trist å sette seg på flyet og reise fra det trygge kjente, men jeg våkner til liv på nytt når jeg kommer et nytt sted. Anonymkode: 3717f...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #54 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har Asperger og er veldig praktisk anlagt. Så vi er jo et bevis på at man ikke må være sånn og sånn for å ha as. Teoretisk er jeg derimot IKKE. Jeg ser kun bokstaver når jeg leser. Jeg lærer med å kombinere lesing og praksis. Har noe på jobben som vi tjener ekstra på, men jeg og 1 annen er faktisk de eneste som tok det på seg siden det var så teoretisk tungt. Men jeg må jobbe praksis ved siden av, og jeg klarer å se resultatet. Det er noe annet når man leser i mange bøker samtidig (vanlig skole/studier) og egentlig ikke vet hva man skal. jeg har noen merkelige ting ved meg selv som jeg ikke viser andre. Jeg er avhengig av enkelte lyder. Som klikking på tastatur. Det er en lyd jeg aldri får nokk av. Mamma irriterer vettet av seg av den (hun er den eneste som vet jeg har det). Jeg har også ticks, men de er av en eller annen grunn lettere å styre når jeg er blandt andre. Noe som er veldig utypisk Asperger ved meg, er at jeg må ha forandringer ofte. Jeg blir stresset og får angst om dagene er for like. Bo på samme stedet over lang tid, samme jobb osv, se samme folka…. Da får jeg skikkelig angst. Nå har jeg fått meg en jobb der jeg drar til mange forskjellige land. Ja, det er alltid skummelt og litt trist å sette seg på flyet og reise fra det trygge kjente, men jeg våkner til liv på nytt når jeg kommer et nytt sted. Anonymkode: 3717f...a6b Høres mer ut som du har adhd eller add enn autisme. Alt du sier gå i den retning. Anonymkode: 90ed7...687
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #55 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres mer ut som du har adhd eller add enn autisme. Alt du sier gå i den retning. Anonymkode: 90ed7...687 Jeg fikk diagnosen Asperger jo! Men jeg fikk faktisk add i tillegg. Men jeg forstår enda ikke hvorfor jeg skal «straffes» eller få et stempel. Er det så jævla ille liksom? Autister blir for stille og tilbaketrukket for normen, mens add/adhd blir altså for mye og må roe ned. Gud hjelpes…. Anonymkode: 3717f...a6b
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #56 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg fikk diagnosen Asperger jo! Men jeg fikk faktisk add i tillegg. Men jeg forstår enda ikke hvorfor jeg skal «straffes» eller få et stempel. Er det så jævla ille liksom? Autister blir for stille og tilbaketrukket for normen, mens add/adhd blir altså for mye og må roe ned. Gud hjelpes…. Anonymkode: 3717f...a6b Åja men du skrev ikke noe som tydet på autisme i innlegget da. Er en del som får feil diagnose også. Anonymkode: 90ed7...687
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #57 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (På 23.9.2022 den 17.12): Jeg tror asperger bare er et fancy ord for medfødt sosial klønethet av en type det er vanskelig å trene seg vekk fra. Jeg tror ikke det er en spesifik hjerneskade, heller et personlighetstrekk. Delvis arvelig og kanskje miljøpåvirket i ung alder. Tror asperger er noe alle har mer eller mindre av, alle har vel dummet seg ut i sosiale situasjoner, men for de mer normale skjer det ikke daglig. De mest intelligente med asperger er i stand til å se seg selv og se i ettertid hva de gjorde som kan oppfattes merkelig for andre, det er bare ikke så lett der og da i sosiale situasjoner. Skuespill kan kompensere noe, de sier og gjør ting som strider mot ens sanne natur for å tekkes mengden på jobb eller privat, men dette blir for stressende i lengden for de fleste. Aspergeren pipler fram til slutt. Anonymkode: fe5f7...13f Jeg tror også at autisme er en slags glidende overgang, hvor veldig mange har snev av autisme. Jeg vet om en ekstrem NT og hun klarer å forstå ting vanlige folk sliter veldig med å forstå rent intuitivt, så vil tro at de fleste mennesker er en blanding av NT og autist, og så får de med klar overvekt av autisme diagnosen autist eller asperger. Jeg synes helt ærlig at selv vanlige mennesker er veldig klønete når de havner litt utenfor allfarvei, men når de tråkker ned stien 3 000 0000 stk har tråkket før dem blir alle slike trekk liksom utvisket, og mange mennesker er jo livredde for å kløne litt også, det er liksom "feil" å kløne, å være usikker, å prøve noe nytt, det skaper generelt sett veldig ubehagelige følelser i mennesker. Jeg har f. eks. slitt mye med at jeg ikke liksom får lov til å kløne, omgivelsene dømmer kløning veldig hardt, men tror det kommer av at det gjør vondt å se på, man vil vel rette opp i det klønete. Derfor er jeg også veldig for at babyer og barn generelt skal få kløne veldig mye som barn, og at vi ikke hjelper dem for mye med å gjøre det så lite klønete som mulig, fordi jo eldre man blir, jo mindre tilgivende blir samfunnet overfor kløning, og da er det godt å ha klønet ferdig som barn mens samfunnet fremdeles synes det er søtt/tilgir det klønete. Anonymkode: 38fbb...c7b
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #58 Skrevet 26. desember 2022 On 9/23/2022 at 5:51 PM, AnonymBruker said: Nei fordi man har med selv asperger store eksekutive vansker. Jeg trenger foreksmepl hjelp til å lage mat, handle, påminning om avtaler. Egentlig veldig mye. Og jeg klarer meg ikke sosialt i det hele tatt Anonymkode: 90ed7...687 Hva mener du med at du trenger hjelp til å lage mat og handle? Selv trenger jeg folk til å minne meg på ting for at jeg skal få gjort dem. Men jeg klarer å utføre oppgavene, jeg bare har en tendens til å utsette ting i det uendelige. Anonymkode: f2520...c76
Avstand Skrevet 26. desember 2022 #59 Skrevet 26. desember 2022 Jeg synes det er en tullediagnose når jeg ser at folk her svarer «Aspergers?» så fort noen har noen problemer der man ikke kan skylde på andre ting.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #60 Skrevet 26. desember 2022 Laraa skrev (På 23.9.2022 den 16.57): Fordi det er tre til fire måneder med grundige undersøkelser for å finne ut om det grunnlag nok til å kvalifisere til diagnose. Du må gjennom all slags kognitive tester og undersøkelser, du må i ukesvis møte opp og svare på spørsmål og gjennomføre tester de tar flere ganger og sammenligner, du dybde intervjues og til slutt inviteres en av dine foreldre til samtale for å kunne gi et bilde på om adferden sammenfaller med symptomer du har i dag. Snakker av erfaring siden jeg har diagnosen. Asperger kan du ikke fake deg til og det er heller ingen diagnose det er noe som helst poeng å tulle seg frem til Utredningen trenger ikke være så grundig. Da jeg har 13/14 år fikk jeg diagnosen uspesifisert gjennomgripende utviklingsforstyrrelse, som er omtrent det samme som asperger. Forskjellen er vel at jeg ikke oppfyller alle områdene for asperger, men jeg er likevel på autismespekteret. Diagnosen fikk jeg etter kun 2 dagers utredning. Det var ingen grundig utredning. Og foreldrene mine eller jeg svarte ikke på noen skjemaer. Anonymkode: 7f577...5c7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå