Gå til innhold

Asperger en tullediagnose?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror asperger bare er et fancy ord for medfødt sosial klønethet av en type det er vanskelig å trene seg vekk fra. Jeg tror ikke det er en spesifik hjerneskade, heller et personlighetstrekk. Delvis arvelig og kanskje miljøpåvirket i ung alder. Tror asperger er noe alle har mer eller mindre av, alle har vel dummet seg ut i sosiale situasjoner, men for de mer normale skjer det ikke daglig. De mest intelligente med asperger er i stand til å se seg selv og se i ettertid hva de gjorde som kan oppfattes merkelig for andre, det er bare ikke så lett der og da i sosiale situasjoner. Skuespill kan kompensere noe, de sier og gjør ting som strider mot ens sanne natur for å tekkes mengden på jobb eller privat, men dette blir for stressende i lengden for de fleste. Aspergeren pipler fram til slutt.

Anonymkode: fe5f7...13f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
delias skrev (2 minutter siden):

haha hæ? «unntatt sosiale ting»??? 😅

Det varierer. Jeg tar lett mye praktisk og teoretisk, men når jeg må samarbeide, «kortslutter» hjernen min, og ingenting fungerer.

Anonymkode: 0a4fc...997

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For noe tull. Aspergere kan gjøre flust av sosiale ting, men noen områder kan de være noe begrenset på, og det varierer helt fra person til person hva nettopp det er. 

Min mann og far til mine barn kan gjøre masse sosiale ting, men noe er vanskeligere enn andre.

Anonymkode: bd747...b6b

Nå er ikke Asperger likt for menn og kvinner som du sikkert vet.

Anonymkode: db79e...142

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det varierer. Jeg tar lett mye praktisk og teoretisk, men når jeg må samarbeide, «kortslutter» hjernen min, og ingenting fungerer.

Anonymkode: 0a4fc...997

Ja, nettopp😊 derfor syntes jeg det blir feil å skrive at man IKKE kan gjøre sosiale ting.

Jeg har selv asperger og ja, det varierer veldig!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

men det er ikke likt for alle kvinner og alle menn heller. Hver enkelt person med asperger er forskjellige. Det er ikke noe fasitsvar på alle mennesker med asperger.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jepp, det vet jeg, men ingenting i innlegget jeg siterte sa noe som helst om den faktoren.

Har også hatt venninner med Asperger som klarte seg fint i noen sosiale settinger, og overhodet ikke i andre sosiale settinger. Igjen - det varierer9

Anonymkode: bd747...b6b

Gjest Ms Baxter
Skrevet

Jeg bruker utrolig mye energi på å være sammen med andre mennesker, lese settinger og forstå  det sosiale…. Blir utrolig sliten etterpå og trenger å være alene for å komme til meg selv🤗

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal til utredning for asperger. Grunnen til at jeg har fått utredning er fordi jeg gikk til psykolog pga depresjon over å ikke ha fått til det "alle" andre fikk til i livet. Psykologen sa at det er mulig jeg har asperger og at en diagnose kanskje vil gjøre det lettere å ikke føle skam  og anger over å ikke ha fått til det alle andre fikk til. Det er den første årsaken til at jeg lurer på om asperger er en tullediagnose. Jeg får den som en slags "du er ikke dum, du har asperger". Psykologen snakket også om at asperger er på et spektrum hvor ulike personer har ulike symptomer og blir rammet i ulik grad. Det igjen får det til å føles ut som en tullediagnose. Har man et stort spektrum så er det ikke vanskelig å få plassert folk inn i diagnosen. Så det er en diagnose jeg får for å ikke føle skam, diagnosen er en slags sekkebetegnelse hvor man kan være svært ulikt rammet ,den kan ikke diagnostiseres med mer objetktive tester som blodprøve, røntgen, osv og det finnes ingen kur.  For meg hørs dette absolutt ut som en diagnose som ikke er medisinsk, men mer som et forsøk på trøst. 

Anonymkode: 61ac5...d47

Du vet du hva? Jeg er en jente med Asperger og hadde STORE problemer alerede i barnehagealder. Tror du virkelig at en 4åring tenker at "Åh jeg er så dum at jeg klarer ikke ha samtaler eller være sosial så jeg vil ha Asperger?" jeg fikk først diagnosen som 8åring, men likevel jeg visste selvsagt ikke hva det var en gang da jeg var 8år så det er ikke noe jeg bevvist har tenkt. 

Jeg har 0 øyekontakt når jeg snakker. Ikke med familie heller (har du med familie men ikke med ukjente tyder det mer på sosial angst sa min nevropsykolog) 

Jeg har aldri greid å skaffet vennskap. Så 0 venner. 

Jeg satt i timesvis helt fjern og i min egen verden så barnehagen skjønte alt da at det var noe med meg, men de brukte lang tid på å utrede. 

Kaller du dette en tullediagnose? Som jeg har funnet opp? 

Anonymkode: 90ed7...687

• Hjerte 3
Skrevet
Laraa skrev (41 minutter siden):

Du mener bortsett fra å utdanne seg i helsevesenet og jobbe der, ha nære venner og flytte utlandet og i kollektiv, sånn som jeg gjorde? 

Alt det der kan en autist gjøre. 

Anonymkode: a261d...817

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Aspergere har normal iq og kan gjøre alt andre kan. Unntatt sosiale ting. 

Nei fordi man har med selv asperger store eksekutive vansker. Jeg trenger foreksmepl hjelp til å lage mat, handle, påminning om avtaler. Egentlig veldig mye. Og jeg klarer meg ikke sosialt i det hele tatt

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg tror asperger bare er et fancy ord for medfødt sosial klønethet av en type det er vanskelig å trene seg vekk fra. Jeg tror ikke det er en spesifik hjerneskade, heller et personlighetstrekk. Delvis arvelig og kanskje miljøpåvirket i ung alder. Tror asperger er noe alle har mer eller mindre av, alle har vel dummet seg ut i sosiale situasjoner, men for de mer normale skjer det ikke daglig. De mest intelligente med asperger er i stand til å se seg selv og se i ettertid hva de gjorde som kan oppfattes merkelig for andre, det er bare ikke så lett der og da i sosiale situasjoner. Skuespill kan kompensere noe, de sier og gjør ting som strider mot ens sanne natur for å tekkes mengden på jobb eller privat, men dette blir for stressende i lengden for de fleste. Aspergeren pipler fram til slutt.

Nei, der tar du nok feil, men det er det en grunn til. 
En Asberger har ingen hjerneskade nei, men en utviklingsforstyrrelse. 
De kan på enkelte områder være helt  på høyden med de andre jevnaldrende, men så har de noen felt der de er på nivå med en 8 åring , mens de i realiteten er 15 år. 
Det kan handle om at de kanskje ikke skjønner vitsen med feks å dusje og skifte klær. 
Skitne klær skal tydeligvis ha større skitflekker for at de blir ansett som skitne. 
De strever litt med å skjønne poenget med hvorfor de må gjøre enkelte oppgaver som for andre er helt naturlig. 
Men for en Asberger kan det der og da virke helt ulogisk. 
De er intelligente, men det er ikke alltid jo andre forstår helt humoren deres og sånne ting.

Meeen, så går tiden og samtidig så kommer utrykket «late bloomers» til sin rett. 
De områdene de hang etter har modnet og utviklet seg såpass at de blir sjølgående og mere i balanse med hva vi kan forvente av en ungdom. 
Nå snakker jeg i hovedsak om de som er høytfungerende,  og er i et utdanningsløp  med tanke på vanlig jobb. 
Det er den gruppen jeg har erfaring med. 

Derfor så mente jeg at du tar feil ang diagnosen, men at mange med god oppfølging hjemmefra og på skolen vil kunne greie seg veldig bra i lengden, men de trenger litt tid  

Anonymkode: 3ae6d...843

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nei fordi man har med selv asperger store eksekutive vansker. Jeg trenger foreksmepl hjelp til å lage mat, handle, påminning om avtaler. Egentlig veldig mye. Og jeg klarer meg ikke sosialt i det hele tatt

Da har du veldig alvorlig autisme. Jeg har Asperger og klarer alt selv. Er bare sosiale ting jeg ikke klarer. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke en tullediagnose. Det er bra vi får mer kunnskap og forståelse for spekterdiagnoser. Håper bare ikke det går mote i det også, som med ADHD. Plutselig skulle alle ha noe. Snart er du unormal om du ikke har en eller annen kul diagnose å smykke deg med.

Anonymkode: 9765c...9a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

diagnosen er en slags sekkebetegnelse hvor man kan være svært ulikt rammet ,den kan ikke diagnostiseres med mer objetktive tester som blodprøve, røntgen, osv og det finnes ingen kur.  For meg hørs dette absolutt ut som en diagnose som ikke er medisinsk, men mer som et forsøk på trøst. 

Menneskehjernen er utrolig kompleks, og vanskelig å komme til hos ikke-døde folk, så er vanskelig å lage diagnoser av typen vi har for fysiske sykdommer, og vanskelig å behandle av samme årsak. Hvis du ikke vet hvor feilen(e) ligger, hvordan skal du kunne fikse dem

Diagnoser uten virksom behandling er jo selvsagt ikke like nyttige, men kan jo kvalifisere en får ytelser/støtte om ikke annet.

Anonymkode: bb7fc...1b3

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ikke eeeegentlig feil det du skriver. Bare overfladisk og en tanke ufølsomt. Vi kan alle kjenne igjen mer eller mindre trekk i alle diagnoser. Siden det mye stigmatisering rundt aspergerdiagnosen, føles uttrykk som "normal" og "dum" belastende.  Asperger er ikke et fancy ord for å sette folk i båser. Men for å beskrive at de trenger hjelp fra det offentlige fordi de har en utviklingsforstyrrelse.

Anonymkode: 9765c...9a9

• Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du vet du hva? Jeg er en jente med Asperger og hadde STORE problemer alerede i barnehagealder. Tror du virkelig at en 4åring tenker at "Åh jeg er så dum at jeg klarer ikke ha samtaler eller være sosial så jeg vil ha Asperger?" jeg fikk først diagnosen som 8åring, men likevel jeg visste selvsagt ikke hva det var en gang da jeg var 8år så det er ikke noe jeg bevvist har tenkt. 

Jeg har 0 øyekontakt når jeg snakker. Ikke med familie heller (har du med familie men ikke med ukjente tyder det mer på sosial angst sa min nevropsykolog) 

Jeg har aldri greid å skaffet vennskap. Så 0 venner. 

Jeg satt i timesvis helt fjern og i min egen verden så barnehagen skjønte alt da at det var noe med meg, men de brukte lang tid på å utrede. 

Kaller du dette en tullediagnose? Som jeg har funnet opp? 

Nei, jeg tror ikke du har funnet på diagnosen. Jeg tror heller ikke du har funnet på symptomene du beskriver. Kanskje burde jeg også moderert meg i åpningsinnlegget. Kanskje er ikke asperger en tullediagnose for ALLE som får den. Men jeg tror absolutt at asperger-diagnosen i en del tilfelelr blir gitt som en "du er ikke dum, du har asperger", hvor man kun sier at personen har asperger for at vedkommende ikke skal føle skam over å ikke ha mestret det alle andre mestrer. 

TS 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å kalle det for å være sosialt klønete blir veldig forenkling av tingenes tilstand.

En normaltfungerende person kan vi si har en god sekretær som sorterer hendelser i riktig viktighetsskala. Men en som har asbergers har en sløv sekretær, så jobben med å sortere bort -lyden av noen som tygger tyggis, -lyden av klesplagg som gniser, -lyden av penn mot papir.... som uviktig, må gjøres av personen selv (slitsomt i lengden). Å fokusere på det som er det viktig akkurat der og da blir dermed vanskelig og utmattende, og så klart værre desto flere som er involvert eller desto flere bilyder som må sorteres bort. De høytfungerende klarer etterhvert å få automatisert litt mer etter hvert, men vil ofte måtte jobbe hardere med sorteringen igjen når de støter på nye situasjoner.

Så en kan vel på en måte si at det vi andre lærer og automatiserer av å ha observert en annen person eller prøvd selv 1-10 ganger, lærer og (delvis) automatiserer en med asbergers seg etter å ha observert 1000-1.000.000 ganger.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alt det der kan en autist gjøre. 

Jepp det var poenget mitt, men personen bak innlegget så desverre ikke helt ut til å fatte at autister kan ha et godt sosialt liv 

Skrevet

Spekteret han snakket om er autismespekteret.

Mange ulike diagnoser har en stor bredde av opplevd symptomstyrke/uttrykk osv.

Er de tullediagnoser?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...