Gå til innhold

Asperger en tullediagnose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal til utredning for asperger. Grunnen til at jeg har fått utredning er fordi jeg gikk til psykolog pga depresjon over å ikke ha fått til det "alle" andre fikk til i livet. Psykologen sa at det er mulig jeg har asperger og at en diagnose kanskje vil gjøre det lettere å ikke føle skam  og anger over å ikke ha fått til det alle andre fikk til. Det er den første årsaken til at jeg lurer på om asperger er en tullediagnose. Jeg får den som en slags "du er ikke dum, du har asperger". Psykologen snakket også om at asperger er på et spektrum hvor ulike personer har ulike symptomer og blir rammet i ulik grad. Det igjen får det til å føles ut som en tullediagnose. Har man et stort spektrum så er det ikke vanskelig å få plassert folk inn i diagnosen. Så det er en diagnose jeg får for å ikke føle skam, diagnosen er en slags sekkebetegnelse hvor man kan være svært ulikt rammet ,den kan ikke diagnostiseres med mer objetktive tester som blodprøve, røntgen, osv og det finnes ingen kur.  For meg hørs dette absolutt ut som en diagnose som ikke er medisinsk, men mer som et forsøk på trøst. 

Anonymkode: 61ac5...d47

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Asperger er en del av autisme. Det er slettes ingen «tullediagnose».

Hvorfor tenker du at det er en kur på noe som er nevrologisk og ikke psykisk? Tenker du burde lese deg mer opp😊

Anonymkode: 45296...dda

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Sånn er det med alle psykiske diagnoser i mer eller mindre grad. Det er et spektrum, det er ikke et helt klart skille mellom mild versjon av diagnosen og frisk med mange trekk.

Det er ingen tydelig test som viser om du har en psykisk diagnose. Det finnes kartleggingsverktøy, men flere kan skåre høyt uten at de har diagnose (symptomene er der av andre grunner) og noen kan skåre lavt og likevel bli vurdert å ha diagnosen (den er i remisjon pt fordi ulike ting gjør at du takler «sykdommen» bedre nå). 

Asperger er likevel den jeg tenker er minst tullete, men den har nok blitt litt utvannet (og dermed mer tullete). 

Anonymkode: 8d896...1d4

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil ikke si at det er en tulle diagnose. Men jeg kan være enig i at det spektrumet de snakker om så er det veldig lav terskel for å putte folk et eller ennet sted nede der og på den måten «kurere» folk for hva en de feiler i. På samme måte som det er gode og dårlige mattematikere etter diplom, så er det gode og dårlige psykologer. 

Ikke tulle diagnose, men spektumet kunne vært mindre syns jeg. 

Skrevet

Før du har gjennomgått tester for å finne ut om du passer inn under Asberger så kan du ikke vite hva diagnosen består i. 
Det finnes så ufattelige mange måter å være Asberger, men der er noen faste fellestrekk og det danner grunnlag for diagnosen. 
Vent og se hva som blir resultatet. 
Det er jo dine egne opplysninger som har dannet grunnlaget for en utredning. 
Husk at du er den samme uansett. 
Det viktigste er at du får hjelp med det du sliter med 

Anonymkode: 3ae6d...843

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Asperger er en del av autisme. Det er slettes ingen «tullediagnose».

Hvordan viser det at asperger ikke er en tullediagnose?

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS

Det viser seg vel når en får gjentagende problem med å takle enkelte av livets oppgaver? 
Det sosiale livet, noen har spiseforstyrrelser, sliter med å være sammen med større grupper av mennesker, å tolke andres mennesker ironi ? feks  

Anonymkode: 3ae6d...843

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS

Fordi det er tre til fire måneder med grundige undersøkelser for å finne ut om det grunnlag nok til å kvalifisere til diagnose. Du må gjennom all slags kognitive tester og undersøkelser, du må i ukesvis møte opp og svare på spørsmål og gjennomføre tester de tar flere ganger og sammenligner, du dybde intervjues og til slutt inviteres en av dine foreldre til samtale for å kunne gi et bilde på om adferden sammenfaller med symptomer du har i dag. 

Snakker av erfaring siden jeg har diagnosen. Asperger kan du ikke fake deg til og det er heller ingen diagnose det er noe som helst poeng å tulle seg frem til 

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Asperger, og autisme som det faller inn under, er overhodet ingen tullediagnose! Selv om det er en mild form for autisme (i forhold til for eksempel barneautisme), så er det mange med diagnosen som har store vansker. Det er jo noen med for eksempel Downs syndrom som har det mildere enn andre også, betyr det at det er en tullediagnose? Og ja, jeg vet at det er en diagnose man kan genteste, men de fleste psykiske sykdommer kan ikke det, men de er like reelle for det.

Anonymkode: 75865...2dc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg skal til utredning for asperger. Grunnen til at jeg har fått utredning er fordi jeg gikk til psykolog pga depresjon over å ikke ha fått til det "alle" andre fikk til i livet. Psykologen sa at det er mulig jeg har asperger og at en diagnose kanskje vil gjøre det lettere å ikke føle skam  og anger over å ikke ha fått til det alle andre fikk til. Det er den første årsaken til at jeg lurer på om asperger er en tullediagnose. Jeg får den som en slags "du er ikke dum, du har asperger". Psykologen snakket også om at asperger er på et spektrum hvor ulike personer har ulike symptomer og blir rammet i ulik grad. Det igjen får det til å føles ut som en tullediagnose. Har man et stort spektrum så er det ikke vanskelig å få plassert folk inn i diagnosen. Så det er en diagnose jeg får for å ikke føle skam, diagnosen er en slags sekkebetegnelse hvor man kan være svært ulikt rammet ,den kan ikke diagnostiseres med mer objetktive tester som blodprøve, røntgen, osv og det finnes ingen kur.  For meg hørs dette absolutt ut som en diagnose som ikke er medisinsk, men mer som et forsøk på trøst. 

Aspergere har normal iq og kan gjøre alt andre kan. Unntatt sosiale ting. 

Anonymkode: a261d...817

• Liker 1
Skrevet

Håper i så fall det er nevropsykolog, og ikke vanlig psykolog. En slik test kan ingen overprøve resultatene av. Ikke nav sine «leger» engang.

Anonymkode: 0a4fc...997

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Sånn er det med alle psykiske diagnoser i mer eller mindre grad. Det er et spektrum, det er ikke et helt klart skille mellom mild versjon av diagnosen og frisk med mange trekk.

Det er ingen tydelig test som viser om du har en psykisk diagnose. Det finnes kartleggingsverktøy, men flere kan skåre høyt uten at de har diagnose (symptomene er der av andre grunner) og noen kan skåre lavt og likevel bli vurdert å ha diagnosen (den er i remisjon pt fordi ulike ting gjør at du takler «sykdommen» bedre nå). 

Asperger er likevel den jeg tenker er minst tullete, men den har nok blitt litt utvannet (og dermed mer tullete). 

Anonymkode: 8d896...1d4

Autisme er ikke en psykisk diagnose.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Håper i så fall det er nevropsykolog, og ikke vanlig psykolog. En slik test kan ingen overprøve resultatene av. Ikke nav sine «leger» engang.

Det er som regel ikke «vanlige» psykologer som er en del av teamet som utreder, nei.

Skrevet

Du mener bortsett fra å utdanne seg i helsevesenet og jobbe der, ha nære venner og flytte utlandet og i kollektiv, sånn som jeg gjorde? 

• Liker 1
Skrevet

Ja, men jeg stiller meg spørsmålet hvorfor en blir slik? Har det noe med nervetrådene, synapsen, transmittersubstansen, myelinet, eller alt dette å gjøre? Er en f.eks mere utsatt for MS enn andre? Håper ikke det i hvert fall. Det er en forferdelig tilstand.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange med asperger greier seg ok i sosiale situasjoner. Det varierer jo på alle, og hvor lenge om gangen man er på «topp» i den sosiale situasjonen. 

Asperger er ikke a4. Det kan være mye mer enn den vanlige «greier seg ikke sosialt» osv.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For noe tull. Aspergere kan gjøre flust av sosiale ting, men noen områder kan de være noe begrenset på, og det varierer helt fra person til person hva nettopp det er. 

Min mann og far til mine barn kan gjøre masse sosiale ting, men noe er vanskeligere enn andre.

Anonymkode: bd747...b6b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, men jeg stiller meg spørsmålet hvorfor en blir slik? Har det noe med nervetrådene, synapsen, transmittersubstansen, myelinet, eller alt dette å gjøre? Er en f.eks mere utsatt for MS enn andre? Håper ikke det i hvert fall. Det er en forferdelig tilstand.

Det er nevrologisk, og ofte genetisk. Det er ikke noe som plutselig dukker opp. Hovedsakelig medfødt. Har vel ingenting med MS eller annet å gjøre? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

haha hæ? «unntatt sosiale ting»??? 😅

• Nyttig 1
Skrevet
delias skrev (Akkurat nå):

Det er nevrologisk, og ofte genetisk. Det er ikke noe som plutselig dukker opp. Hovedsakelig medfødt. Har vel ingenting med MS eller annet å gjøre? 

Ja, jeg vet det er nevrologisk. Er dessverre angrepet selv. Mildt i forhold til andre riktignok. Men nok til at det tok fra meg oppveksten, og muligheten til utdannelse og god lønn. 

At det er nevrologisk, bekymrer meg. Er redd for å få enda mer dritt med det i framtiden. Er så mye jeg hadde hatt lyst til å oppleve, men denne drittdiagnosen ødelegger så mye.

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...