AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #81 Skrevet 24. september 2022 Hvis dyret er slaktet i Norge er det bedøvet før avblødning. De kutter strupen i stede for å stikke lengre nede- dette kan gjøre at slaktet blir mer forurenset. Kjøper du fra EU, særlig Tyskland har kan dyret ha lidd lenge. Har hørt at på noen tuske slakteri så dropper de to linjer og slakter kun halal- uten bedøvelse 😳 en skam i 2022.. her i huset respekterer vi allergier. Men ingen merker forskjell på religiøs slaktet mat, og det foreldrene ikke vet har de ikke vondt av ;) Anonymkode: f7cf3...e42 5
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #82 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hadde bare sagt at alt var halal selv om det ikke var det. Anonymkode: f26d3...fb6 For en kjip holdning , du virker svært umoden. Anonymkode: 1beac...ec4
Christina82 Skrevet 24. september 2022 #83 Skrevet 24. september 2022 Ryddet for bilder med opphavsrett. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #84 Skrevet 24. september 2022 Har ei venninne som er vegetarianer og barna hennes også. Hun sender med pølser i bursdager, eller gjorde det når barna var små. avinor hadde null forventning om at alle foreldre i barnehage/skole skulle tilpasse menyen til deres spesielle behov. Tror egentlig at det er normalt, at folk spiser det dom blir servert og om man skal ha vegetar, vegan, halal, ikke svin etc så fikser folk det selv. Anonymkode: b2c82...248 3
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #85 Skrevet 24. september 2022 Spritzx skrev (6 timer siden): Så om noen kom å sa at de ikke ville drikke brus som hadde stått i samme kjøleskap som bananer, så hadde du respektert det? Halal i Norge er ikke fysisk annerledes en annet kjøtt. Egentlig kan de ikke vite helt sikkert om det er halal en gang, kanskje noen glemte å sette på båndopptageren med bønnen på. Noen steder henger det bare en plakat med en bønn på, så da er alt kjøttet som slaktes der teknisk sett halal uansett. Det er ikke det samme som å lure en vegetarianer til å spise kjøtt Barnet feirer bursdag EN gang i året så selvfølgelig etterkommer jeg foreldres ønske om det er noe spesielt. Jeg har heller ingen problem ved å si: jeg forstår at x ikke kan ha det og det og ville vært kjempe greit om dere kunne kjøpt det. Men jeg lager ikke en tråd om det på KG. Synes at det er hyggelig at vi viser hensyn til hverandre. Jeg kommer også fra et sted som er multikulturelt og multireligiøst og der husker jeg fra barndommen av at ingen foreldre hadde problemer ved å ordne annet mat hvis det var nødvendig. Vi feiret alle religiøse høytider også i sammen. Så når noen skriver her bare server dem svinepølser og ikke si noe så er det veldig respektløst. Anonymkode: b4697...1dc 1 1
Gjest Spritzx Skrevet 24. september 2022 #86 Skrevet 24. september 2022 16 hours ago, AnonymBruker said: Barnet feirer bursdag EN gang i året så selvfølgelig etterkommer jeg foreldres ønske om det er noe spesielt. Jeg har heller ingen problem ved å si: jeg forstår at x ikke kan ha det og det og ville vært kjempe greit om dere kunne kjøpt det. Men jeg lager ikke en tråd om det på KG. Synes at det er hyggelig at vi viser hensyn til hverandre. Jeg kommer også fra et sted som er multikulturelt og multireligiøst og der husker jeg fra barndommen av at ingen foreldre hadde problemer ved å ordne annet mat hvis det var nødvendig. Vi feiret alle religiøse høytider også i sammen. Så når noen skriver her bare server dem svinepølser og ikke si noe så er det veldig respektløst. Anonymkode: b4697...1dc Nå er ikke det å spise noe som ikke er halal det samme som å spise svin da.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #87 Skrevet 25. september 2022 On 9/23/2022 at 11:01 AM, AnonymBruker said: Kjøp kun halal. De slaktes på samme måte som all annen dyr i Norge. Blir kun sagt en bønn før slakt. De som ikke spiser halal vil heller ikke merke forskjell. Vi er ikke muslimer men spiser mye halal- kjøtt. Anonymkode: de4b7...fb9 Det slaktes så og si ikke halal i Norge lenger. Det meste er importert fra afrikanske land. For noen år siden ja, men det var ikke tilfredsstillende for islamsk råd, så de sa opp avtalen sin med nortura. (Gilde) Anonymkode: 1126c...6a6 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #88 Skrevet 25. september 2022 On 9/23/2022 at 2:18 PM, AnonymBruker said: Ikke norsk halal. Ikke snakk om ting du ikke har peiling på ❤️ Anonymkode: ba083...832 Hvor får du norsk halal da? Det du får er skåret i Norge. Slaktet er importert fra hardcore halal fra andre land. ikke snakk om ting du ikke har peiling på ❤️ Anonymkode: 1126c...6a6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #89 Skrevet 25. september 2022 On 9/23/2022 at 1:03 PM, AnonymBruker said: Kjøp halal kyllingpølser da fra asiabutikken, da kan alle ha 🙂 Disse er forresten knallgode! Anonymkode: 1e2f1...802 Hadde du servert denne salmonelladritten med fanatisk høye grenseverdier for E-coli til barn om du kunne litt om næringsmiddelhygiene? neppe! Anonymkode: 1126c...6a6 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #90 Skrevet 25. september 2022 Spritzx skrev (6 timer siden): Nå er ikke det å spise noe som ikke er halal det samme som å spise svin da. Jo. Anonymkode: 85da3...53d
Gjest Ms Baxter Skrevet 25. september 2022 #91 Skrevet 25. september 2022 Kjøp vegetar, da slipper du å tenke på hvordan dyret ble slakta…. Selv har jeg bare vært borti problemstillingen 2 ganger. Den ene gangen tok mor m halal maten til barnet sitt selv andre gangen hadde jeg vegetarpizza tilgjengelig😅
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #92 Skrevet 25. september 2022 Herrejesus! Jeg hadde servert muffins med melis. Anonymkode: 5e778...8cc 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2022 #93 Skrevet 25. september 2022 AnonymBruker skrev (På 24.9.2022 den 8.59): Har ei venninne som er vegetarianer og barna hennes også. Hun sender med pølser i bursdager, eller gjorde det når barna var små. avinor hadde null forventning om at alle foreldre i barnehage/skole skulle tilpasse menyen til deres spesielle behov. Tror egentlig at det er normalt, at folk spiser det dom blir servert og om man skal ha vegetar, vegan, halal, ikke svin etc så fikser folk det selv. Anonymkode: b2c82...248 Nei det er ikke normalt her, heldigvis. Verten fikser Anonymkode: 1beac...ec4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2022 #94 Skrevet 26. september 2022 15 hours ago, AnonymBruker said: Nei det er ikke normalt her, heldigvis. Verten fikser Anonymkode: 1beac...ec4 Heldigvis for hvem? Verten som må tilrettelegge for alle mulige innfall? Hva med gjesten sitt ansvar? Spise det man får servert, eller la det være….. Har en datter, de har styrt på oppigjennom årene, vegansk, vegetar, uten melk, uten gluten, kun laget fra bunnen av….. kun fusk var dee ogdå en periode. Stadig noen i venninnegjengen, innfall etter innfall Jeg oppdrar mine barn med at man spiser det man får servert, oppfører seg ved bordet. Heldigvis gjør de aller fleste andre det tilsvarende. Så får disse halal veganere styre på med sin melkeintoleranse 🤔 Anonymkode: b2c82...248 1
Gjest Spritzx Skrevet 2. oktober 2022 #95 Skrevet 2. oktober 2022 On 9/25/2022 at 7:54 AM, AnonymBruker said: Jo. Anonymkode: 85da3...53d Nei det er det ikke. Det er umulig å vite eller merke om kjøttet er halal, fordi det er akkurat det samme kjøttet bare at dyret kanskje hørte på radio mens det blei slakta. Svin er svin, et helt annet type dyr og kjøtt.
Dakia Skrevet 2. oktober 2022 #96 Skrevet 2. oktober 2022 Jeg har alltid løst det med at vi har hatt pølser til middag hjemme, før barnet drar i bursdag 😛 barnet går ikke glipp av favorittmaten. Og ingen styr for vertene. av kaker godteri etc vet barna selv hva de spiser og ikke spiser. vil forresten påpeke at om noen sier X er haram, så betyr det bare at det er forbudt (for dem å spise, i dette tilfellet). Betyr absolutt ikke skittent, ingen grunn til å bli fornærmet. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #97 Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 23.9.2022 den 13.03): Kjøp halal kyllingpølser da fra asiabutikken, da kan alle ha 🙂 Disse er forresten knallgode! Anonymkode: 1e2f1...802 Problemet med utlandsk halalmat er jo at dyrene har blitt pint til døde. Anonymkode: 77e34...5d7 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #98 Skrevet 2. oktober 2022 On 9/26/2022 at 3:47 PM, AnonymBruker said: Heldigvis for hvem? Verten som må tilrettelegge for alle mulige innfall? Hva med gjesten sitt ansvar? Spise det man får servert, eller la det være….. Anonymkode: b2c82...248 Det er vertens plikt og ansvar at samtlige gjester får servert noe de kan spise. Det er takken for at gjestene kommer med gave og oppmerksomhet til bursdagsbarnet. Gjester skal også behandles likt. Det er ikke i orden å bare stikke noen en gulrot fordi de ikke tåler det man hadde tenkt å servere for øvrige gjester. Anonymkode: 15552...a2f 1
Tanuki Skrevet 3. oktober 2022 #99 Skrevet 3. oktober 2022 jeg hadde gått for pizza; en vegetar/margarita og en med kylling topping.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #100 Skrevet 3. oktober 2022 Nå har jeg ikke lest alt, men er du sikker på at de spiser halal? Her i min skolekrets er det flere muslimer som ikke spiser svin, men det må ikke være halal. Har i løpet av seks år i skolen bare hatt en som skulle ha halal, de fleste skal bare ha uten svin. Da har jeg iallefall bare hatt kyllingpølser til alle. Det smaker godt og ingen får forskjellig. Anonymkode: 3b6c8...973 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå